• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۱۸ - ۰۲:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جعفر سلمانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تا قهرمانی استقلال 9 فینال داریم

پیش از استقلال دیدار با مس‌رفسنجان از هفته بیست‌ودوم لیگ برتر فرصتی دست داد تا در «فرهیختگان» دقایقی با جعفر سلمانی که در فصل قهرمانی استقلال، گل‌های مهمی را به ثمر رسانده اما امسال تا حدودی از وی کمتر بازی گرفته شده است به گفت‌وگو بپردازیم که در ادامه می‌خوانید.

تا قهرمانی استقلال 9 فینال داریم

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: با نزدیک شدن به پایان فصل در دوره بیست‌و‌سوم رقابت‌های لیگ برتر، تنور رقابت برای کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها نیز هر هفته داغ و داغ‌تر شده تا درنهایت از بین مدعیان، صدرنشین هفته پایانی جام قهرمانی را بالای سر ببرد. در این بین استقلال هم در‌حالی تا به این‌جای کار صدرنشینی خود را حفظ کرده که به قول مدافع‌هافبک‌چپ این تیم تا پایان فصل و فتح جام، 9 فینال دیگر پیش‌روی آبی‌هاست. پیش از استقلال دیدار با مس‌رفسنجان از هفته بیست‌ودوم لیگ برتر فرصتی دست داد تا در «فرهیختگان» دقایقی با جعفر سلمانی که در فصل قهرمانی استقلال، گل‌های مهمی را به ثمر رسانده اما امسال تا حدودی از وی کمتر بازی گرفته شده است به گفت‌وگو بپردازیم که در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از نتایج و شکل بازی استقلال آغاز کنیم. اگرچه انتقادهایی به سبک بازی استقلال می‌شود اما به‌نظر می‌رسد قهرمانی در پایان فصل مهم‌تر از هر موضوع دیگری برای هواداران باشد. در این خصوص برایمان صحبت کن که امسال چقدر شانس قهرمانی دارید؟
لیگ را از همان ابتدا با عملکرد خوبی آغاز کردیم و نتایج مطلوبی را کسب کردیم. با وجود کادر‌فنی مقتدری که داریم و البته آنالیزورهای توانمندی که تیم‌های دیگر را از لحاظ فنی ارزیابی کرده و البته بازیکنانی که در زمین همه تلاش خود را می‌کنند؛ بنابراین این نتایج هم نمی‌تواند دور از ذهن باشد. نکته دیگر اینکه ما در فصل‌جاری تفکرمان بازی به بازی است و نگاه بلند‌مدت نداریم. به هر بازی به چشم یک فینال نگاه می‌کنیم و حالا هم معتقدم 9 فینال دیگر باقی مانده است. ان‌شاءالله بتوانیم این 9 فینال را هم با موفقیت پشت‌سر گذاشته و قهرمانی را برای هواداران بامعرفتی که داریم به‌دست بیاوریم و بتوانیم دوباره آنها را خوشحال کنیم.

کار با جواد نکونام چطور است؟
نکونام علاوه‌بر اینکه انسان و مربی خوبی است اما در‌عین‌حال در جریان کار، یک مربی منظم و سختگیر به‌شمار می‌رود. او دقت زیادی به تمامی جزئیات و جوانب امر دارد و همان‌طور که خودش هم گفته بود سعی می‌کند وضعیت را در هر شرایطی مدیریت کند. به‌نظرم نکونام در یک جمله مربی‌ای با‌دانش و با‌شخصیت و منظم به‌شمار می‌رود و مربی‌ای است که خیلی به جزئیات دقت می‌کند و از آنجایی که تجربیات خود را به بازیکن انتقال می‌دهد، این امر می‌تواند بدون‌شک به هر بازیکنی که زیر نظر او کار می‌کند، کمک کند.

شرایط تیم چگونه است؟
خدا را شکر شرایط خوبی داریم. در این مدت در چند بازی تدارکاتی تیم هم به میدان رفتم و در‌مجموع خودمان را دوباره به شرایط مسابقه رسانده‌ایم. ان‌شاءالله با آغاز مجدد رقابت‌ها بتوانیم روند بردهای‌مان را این‌بار به‌صورت پیاپی از سر بگیریم. در هر صورت از همان روز اول آقا‌جواد از ما خواست به طرز فکرمان، رفت و آمد‌ها، استراحت و تغذیه‌مان و در کل به عملکردمان در همه جوانب حتی خارج از تمرین و مسابقه، نگاه حرفه‌ای داشته باشیم و تاکید کرد در هر تمرین و برای هر بازی باید همه توان‌مان را بگذاریم و به همین دلیل است که خدا را شکر توانستیم تا اینجای مسابقات موفق عمل کرده و به هدف‌مان نزدیک شویم.

در بازی دوستانه با پیکان در شروع سال جدید برای استقلال گلزنی کردی. حتما خبر داری که در 5 سال اخیر بازیکنانی که اولین گل سال را برای استقلال در بازی‌های رسمی به ثمر رسانده در پایان فصل از این تیم جدا شده‌اند. اگرچه در یک دیدار غیر‌رسمی برای تیم گلزنی کردی اما نظرت درباره تداوم همکاری با استقلال در فصل بعدی چیست؟
قرارداد من در پایان فصل‌جاری با استقلال تمام می‌شود؛ هر چند اگر شرایط مهیا باشد من دوست دارم در استقلال بمانم. اما الان من و سایر بچه‌ها روی بازی‌های باقی‌مانده و قهرمانی تیم متمرکز شده‌ایم و همه منتظر پایان فصل هستیم تا ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود. در هر صورت اگر قرار به ماندن باشد باید به یک توافق جدید و دوطرفه برسیم. البته از سوی باشگاه هیچ صحبتی برای فصل بعدی هیچ یک از بازیکنان تیم برای تمدید قرارداد نشده است اما باز هم تاکید می‌کنم الان همه فکر و ذکر ما بازی‌های باقی‌مانده است تا بتوانیم یک قهرمانی دیگر برای استقلال بیاوریم.

پیشنهادی هم برای فصل بعدی داری؟
البته در نیم‌فصل هم چند پیشنهاد داشتم که به انتهای فصل موکول کردم. الان همه حواس و تمرکزم روی استقلال و ادامه فصل است.

در نیم‌فصل شایعاتی مبنی‌بر جدایی‌ات از استقلال منتشر شده بود، در هر صورت کم‌حرف هستی و همیشه برایت شایعه می‌سازند.
دقیقا همین‌طور است. شایعات همیشه وجود دارد و من هم خیلی به این شایعات کاری ندارم. در هر صورت از همان اول آقاجواد به من گفت این اخباری که مطرح می‌شود درست نیستند و من تو را قبول دارم و برای ادامه همکاری می‌خواهم. دیگر وقتی سرمربی قبولم داشت نیازی به مصاحبه نبود و من هم با قدرت در تمرینات به کارم ادامه دادم.

با نیمکت‌نشینی چقدر کنار آمده‌ای؟
برای هر فوتبالیستی نیمکت‌نشینی سخت است، اما به سلیقه و نظر کادرفنی احترام می‌گذارم. اما باز هم تاکید می‌کنم آماده هستم و هر زمانی که بخواهند سعی می‌کنم بهترین عملکردم را به نمایش بگذارم. این امری طبیعی است که بازیکن ناراحت باشد و چون همه دوست دارند بازی کنند اما هرچه آقاجواد صلاح بداند چه در تمرین و چه در بازی‌ها، آنها را اجرا کرده و هر چند دقیقه‌ای که بازی کنم سعی می‌کنم به فکر تیم باشم و به استقلال و بقیه بچه‌ها در زمین کمک کنم.

به هر صورت در فصلی که به قهرمانی استقلال منجر شد چند گل حساس و 3 امتیازی برای این تیم به ثمر رساندی. اما طی 2 فصل اخیر فراز و نشیب زیادی را پشت‌سر گذاشتی. این عملکرد نوسانی چه دلایلی دارد؟
به‌نظر خودم شاید تغییرات تاکتیکی که در 3 سال اخیر با حضور 3 کادرفنی متفاوت ایجاد شد، در این وضعیت و نوسانی که به آن اشاره کرد‌ه‌اید، تاثیرگذار بوده باشد. در هر صورت من همیشه به بهترین شکل و با آمادگی کامل در تمرین حاضر می‌شوم و به قول فوتبالی‌ها صد خود را می‌گذارم اما بقیه‌اش دیگر سلیقه مربیگری است و من به آن احترام می‌گذارم. من همیشه برای تمرین و مسابقه آماده هستم و هر لحظه که به من نیاز باشد تمام توانم را در آن لحظه برای استقلال می‌گذارم و از جان برای این تیم تلاش می‌کنم.

به تیم ملی چقدر فکر می‌کنی؟ اینکه دوباره بعد از مدت‌ها به اردو دعوت شوی.
دوست دارم ابتدا بتوانم دوباره جایگاهم را در استقلال تثبیت کنم. در ادامه قطعا به تیم ملی هم فکر می‌کنم. الان نوبت به جوان‌گرایی در تیم ملی رسیده و این اتفاق می‌تواند فرصتی برای من باشد تا دوباره پیراهن کشورم را بر تن کنم.

با ابوالفضل جلالی به‌عنوان هم‌تیمی و رقیبی که در یک پست بازی می‌کنید، رابطه‌ات چطور است؟
رابطه صمیمانه‌ای با هم داریم. رقابت درون تیمی باعث نشده بین ما خدای نکرده اختلافی باشد. ما در تمرین به‌سختی با هم رقابت می‌کنیم اما خارج از فضای تمرین همیشه با هم بگو و بخند و شوخی داریم.

با وجود شباهت‌هایی که بین استقلال مدل نکونام با استقلال مدل مجیدی وجود دارد، در این تیم چه تفاوت‌هایی بین این دو فصل دیده می‌شود؟
با هر تفاوتی ان‌شاءالله نتایج امسال هم به قهرمانی ختم شود. ما الان صدر جدول هستیم و سرنوشت لیگ دست خودمان است. اگر بازی‌های پیش‌رو را ببریم قهرمانی از ما دور نیست و به امید خدا بتوانیم باز هم استقلال را بعد از یک‌ سال وقفه‌ای که افتاد دوباره قهرمان کنیم.

یکی از شباهت‌های این 2 فصل به خط دفاعی فوق‌العاده هر 2 تیم مربوط می‌شود.
در هر صورت برای کسب عنوان قهرمانی مهم‌ترین اصل داشتن فاز دفاعی قوی و گل نخوردن است. به هر صورت گل خودش می‌آید اما برای موفقیت هر تیمی از‌جمله استقلال مهم گل نخوردن است که تا این جای کار در این بخش توانسته‌ایم موفق باشیم.

درباره بازی انتقامی با مس‌رفسنجان هم کمی صحبت کنیم.
3 امتیاز این دیدار می‌تواند به روند موفق تیم خیلی کمک کند. بعد از تعطیلات این اولین دیدارمان به شمار می‌رود و برایمان خیلی مهم است و ان‌شاءالله که ببریم و به صدرنشینی ادامه دهیم. هرچه به پایان فصل نزدیک می‌شویم بازی‌های سخت و سخت‌تر می‌شوند.

صحبتی در پایان باقی مانده؟
از هواداران باشگاه بزرگ استقلال می‌خواهم با تمام وجودشان در بازی‌های باقی‌مانده با تمام توان و انرژی از ما حمایت کنند و به ما ‌انگیزه دهند تا بتوانیم با انرژی آنها این ۹ بازی را به بهترین شکل و بهترین نتایج به پایان برسیم و ان‌شاءالله قهرمانی را دوباره تقدیم‌شان کنیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار