• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۱۴ - ۰۱:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تهیه‌کننده‌ برنامه‌ «محفل» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

از متولیان قرآنی انتظار نداشتیم چوب لای چرخ بگذارند

محفل شاید جزء اولین ویژه برنامه‌هایی است که با محوریت قرآن ساخته شده است و با استفاده‌ درست از ابزارهای هنری و نمایشی توانست تصویری از شادی در ماه رمضان بسازد. برنامه محفل در ماه مبارک رمضان با ایده‌ای متفاوت حاضر شد. برنامه‌ای قرآنی که جدا از فرم‌های مرسوم و تکراری تلویزیون برای خودش ایده و حرف داشت و همین باعث شد اصطلاحا بگوییم برنامه گل کرد. با سیدمحمدحسین هاشمی‌گلپایگانی، تهیه‌کننده‌ برنامه گفت‌وگو کرده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

از متولیان قرآنی انتظار نداشتیم چوب لای چرخ بگذارند

مریم فضائلی، خبرنگار: از ماه رمضان سال 1400 برنامه‌ای با نام «محفل» روی آنتن تلویزیون رفت. برنامه‌ای مناسب ایام ماه مبارک رمضان که از دقایقی قبل افطار پخش می‌شد. محفل که ظاهری متفاوت از دیگر برنامه‌های مناسبتی رمضان داشت، در بطن و سوژه‌هایش هم خاص بودنش را حفظ کرد و به سراغ قسمت‌های کمرنگ شده در دینداری مذهبی‌ها رفت. در بسیاری از کشورها که جمعیت مسلمان‌نشین آنها زیاد است، ماه رمضان به‌عنوان عید شناخته می‌شود. اما در ظاهر تلویزیون ما، چنین تصویری ساخته نشده بود؛ چراکه عمده‌ تولیدات تلویزیون که در ساعتی قبل از افطار روی آنتن می‌رفت، محتوایی دور از فرحبخشی یک ماه مبارک را نشان می‌داد. محفل شاید جزء اولین ویژه برنامه‌هایی است که با محوریت قرآن ساخته شده است و با استفاده‌ درست از ابزارهای هنری و نمایشی توانست تصویری از شادی در ماه رمضان بسازد. برنامه محفل در ماه مبارک رمضان با ایده‌ای متفاوت حاضر شد. برنامه‌ای قرآنی که جدا از فرم‌های مرسوم و تکراری تلویزیون برای خودش ایده و حرف داشت و همین باعث شد اصطلاحا بگوییم برنامه گل کرد. با سیدمحمدحسین هاشمی‌گلپایگانی، تهیه‌کننده‌ برنامه گفت‌وگو کرده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

می‌توان گفت که ایام ماه رمضان از این جهت مبارک است که سرور و انبساط خاطری برای مسلمان ایجاد می‌شود و در کشورهای اسلامی هم این نکته را در آیین‌ها و برنامه‌های ویژه خود لحاظ می‌کنند؛ با این حال عمده جریان برنامه‌سازی تلویزیون در ماه رمضان عاری از توجه به این نکته بود که چگونه می‌شود محتوای دینی و تربیتی را در قالب سرگرمی ارائه کرد. محفل فرم جدیدی از برنامه‌سازی ماه‌ رمضان را ایجاد کرد. سوال این است که به‌خاطر پرهیز از آن فرم مرسوم حزن‌آلودی که برنامه‌های مناسبتی رمضان داشتند، این مدل از برنامه‌سازی را انتخاب کردید یا که اصلا برای محفل چنین دغدغه‌ای، موضوعیت نداشته است؟
نه، مدخل ورود ما این نگاه نبود. هدف ما از ساخت برنامه‌ محفل این بود که بخواهیم برنامه‌ای قرآنی با حال خوب بسازیم. و باتوجه به اینکه قرآن دارای مفاهیم مختلفی مثل مفاهیم شاد، غمناک، قدرت، تنبیه، تنذیر، تشویق و... است ما نیز با همین نگاه اقدام به ساخت برنامه کردیم.

برای اینکه به تکرار نیفتید چه نکاتی را مدنظر قرار دادید؟ مخصوصا که امسال دومین فصل برنامه بود و انتظارها از برنامه بیشتر شده بود.
تا حدی با تنوع دادن در سوژه‌ها می‌شود جلوی تکرار را گرفت. سعی کردیم انواع سوژه‌ها را بررسی کنیم و در آنها تنوع داشته باشیم. به شخصه خود من در ابتدا چنین تصوری از تنوع سوژه نداشتم. باتوجه به اینکه قرآن ظرفیت عظیمی دارد و سوژه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد؛ هرچند هنوز هم نتوانستیم ظرفیت عظیم قرآن را کامل درک کنیم و از منظر قرآن به اتفاقات و وقایع نگاه کنیم، اما قطعا قرآن حرف‌های زیادی در موضوعات گوناگون برای گفتن دارد. ما در این فصل سوژه‌های مختلفی و افراد متنوعی را دعوت کردیم که قرآن، مسیر زندگی‌شان را تغییر داده بود. قرآن برای هر کدام از این سوژه‌ها توضیحاتی در خود دارد. متاسفانه به این علت که قرآن در ذهن و رفتار ما بسیار مهجور و کوچک هست به آن توجه نشده است که متاسفانه اصلا سمت آن نرفتیم.

بعد از پخش برنامه محفل در کشورهای اسلامی نمونه‌های شبیه به آن را دیده‌اید؟
هنوز نتوانستند شبیه آن را بسازند حتی تماس‌های متعددی از کشور‌های مختلف داشتیم که شیوه کار ما را پرسیدند اما هنوز نتوانستند مانند آن را تولید کنند.

فکر می‌کنم قبل از محفل هم برنامه‌ای تقریبا نزدیک به سبک این برنامه در هندوستان تولید شده بود.
مدل آن، یک برنامه تلاوتی است که به شکل مسابقه و تلنت اجرا می‌شد، برنامه محفل اصلا به شیوه تلنت جلو نرفته است و از ابتدا هم یادآور شدیم که یک محفل قرآنی هستیم. به جز یکی دو مورد هم در این دو فصل ما قضاوتی در مورد شرکت‌کننده‌ها نداشتیم و با دادن صفت‌های خوب و بد افراد را از هم تمییز نکردیم با اینکه میزبانان ما می‌توانند اشتباهاتی را به افراد متذکر شوند اما شیوه و سبک برنامه به این صورت نیست. هدف ما اشتراک گذاشتن حال خوبی است که از این محفل قرآنی نشأت می‌گیرد.

تا به اینجا شما چه بازخوردهایی از مردم، کشورهای دیگر یا افراد سرشناس خارج از ایران داشتید؟
برای ما بازخورد از مخاطبان خارجی و افراد سرشناس حائز اهمیت هست اما بازخورد افرادی که به‌عنوان مثال چندین سال قرآن را کنار گذاشته بودند و الان دوباره با قرآن آشتی کردند یا از راه دین جدا شده بودند اما مجدد به دستور‌های دینی پایبند شدند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تاثیر بیشتری در حال و ‌انگیزه تیم ما داشته است.

محفل به‌واسطه اجرای موفق فصل گذشته‌اش، شناخته شده بود و احتمالا سوژه‌های بیشتری به شما معرفی شد، در مورد انتخاب سوژه‌ها هم توضیح می‌دهید به چه شکل بوده و چطور آنها را گزینش ‌کردید؟
با پایان فصل اول کار ما تمام نشد و یکی از تیم‌های برنامه بعد از استراحت کوتاه‌مدت، حدود سه هزار سوژه را بررسی کرد که از بین این سه هزار سوژه، 800 مورد انتخاب شدند.

در این فصل حدودا چند سوژه داشتید؟
120 سوژه داشتیم.

جذابیت محفل برای شما به‌عنوان تهیه‌کننده چه بود؟
اینکه عمرمان را در راه قرآن خرج کردیم.

در این فصل از برنامه محفل، میهمانان و سوژه‌های جدیدی را شاهد بودیم، مثل حضور میهمان‌هایی که حضورشان خیلی عجیب بود، از جمله دعوت از داوود کیم، خواننده کره‌ای تا دعوت از حافظ قرآنی که ظاهر داش‌مشتی داشت و حتی دعوت از مداح مهمی همچون حاج‌محمود کریمی. همه این موارد در کنار هم، فصل جدید محفل را در منظر مخاطبانش پررنگ‌تر کند. منشأ این ایده‌ها از کجا بوده است؟
تفاوت و مزیت برنامه‌ ما از باقی برنامه‌ها اتاق فکری است که هیچ وقت در معرض دید مخاطب نیست و هر اتفاقی که در برنامه رخ می‌داد فکر شده بوده است. هیچ اتفاقی در برنامه نمی‌افتاد مگر اینکه از قبل روی آن برنامه‌ریزی
شده باشد و این اتاق فکر است که باعث متفاوت شدن برنامه می‌شود.

از سختی‌های این فصل می‌گویید.
تا قبل از اینکه برنامه دیده شود، موضوعی نبود اما به محض دیده شدن افرادی پیدا می‌شوند که نکته‌هایی را بیان می‌کنند و حتی شاهد حسادت افراد هم هستیم، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه ما همه خادم قرآن هستیم. سربسته بگویم که اگر فکر ‌کنیم فقط خودمان مهم هستیم، کارها پیچیده و پر چالش می‌شوند.

فکر می‌کردم که چون شاهد فصل دوم هستیم و برنامه برای خودش هویتی پیدا کرده، ادامه مسیر برنامه راحت‌تر شده باشد.
بله، این نکته هم وجود دارد، در معرفی خودمان، کار ما راحت‌تر شده بود؛ اما از جهاتی دیگر خیر! الحمدلله قرآن دستگاه متولی در کشور زیاد دارد و برای اینکه مسیر راحت‌تری داشته باشیم، لازم است تا رضایت همه‌ دستگاه‌های متولی را مدنظر داشته باشیم. ما از دستگاه‌های متولی توقع کمک داریم نه اینکه آنها تازه برای ما چالش‌ ایجاد کنند و چوب لای چرخ ما بگذارند تا ما متوجه حضور آنها شویم.

5 میزبان برنامه محفل، همان‌هایی هستند که از فصل قبل بودند. تمایل نداشتید که سراغ افراد جدیدی بروید؟
اگر غیر از این عمل می‌کردیم اشتباه بود به این علت که مخاطبان از فصل قبل میزبانان ما را شناختند و با آنها ارتباط گرفتند. نباید این اصل برنده را از دست دهیم، اگر زمانی برنامه به تکرار و تکلف بیفتد و برای مخاطب نیز خسته‌کننده باشد، امکان این تغییر وجود دارد اما مردم هنوز تشنه داورهای ما هستند.

دیالوگ‌ها و اتفاقاتی که بین میزبانان می‌افتاد از قبل تعیین شده بود یا در لحظه اتفاق می‌افتاد؟
به این علت که برنامه تلویزیونی است از قبل برای اکثر اتفاقاتی که رخ می‌داد متنی نوشته شده است. برنامه‌ تلویزیونی که خودش پیش نمی‌رود. کسی که به‌عنوان سوژه به برنامه آمده، بازیگر نیست و برای جلوگیری از کلیشه‌ای شدن برنامه از یک ماه قبل، مصاحبه با افراد شده، تیم اتاق فکر متن هر فرد را نوشته و بازیگر متن را با سوژه تمرین‌ کرده است. جدا از تمرینی که با سوژه‌ها شده، تیم برای هر سوژه با داورها چندین‌بار تمرین کرده تا کار کاملا دربیاید. این توجه به‌خاطر این است که وقت مردم برای ما مهم هست و باید به ثانیه ثانیه آنها احترام بگذاریم.

ضبط برنامه از کی شروع شد و تدوین آن تا به چه زمانی ادامه دارد؟
ضبط برنامه از بهمن‌ماه 1402 و تقریبا یک‌ماه طول کشید اما تدوین برنامه تا پخش آخرین قسمت ادامه دارد.

برنامه با عید فطر تمام می‌شود؟
بله، ان‌شاءالله.

برنامه ماه رمضانی است و در ایام دیگر پخش نمی‌شود؟
محفل استانی مثل اراک، ورزشگاه آزادی، بوشهر، مشهد و باقی برنامه را میدانی می‌رویم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟