• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۲۸ - ۱۵:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
برای علی نصیریان، هنرمند برجسته تاریخ زنده‌ی هنر نمایش؛

«آکتور نه؛ هنرمند»

«علی نصیریان» یکی از همان شمایل جاوید هنر تصویر در ایران است که توده‌ وسیع مردم از کوچک و بزرگ گرفته تا زن و مرد وی را می‌شناسند و این بازیگر-هنرمند برجسته را تاریخ زنده‌ی هنر نمایش در ایران قلمداد می‌کنند.

«آکتور نه؛ هنرمند»

ایمان عظیمی، خبرنگار: با نگاهی به تاریخ پُر اُفت‌وخیز سینمای ایران درمی‌یابیم که اغلب افراد حاضر در این مدیوم نه به‌خاطر اعتلای هنر، بلکه صرفا برای به دست آوردن یک‌تکه نان و مشهور شدن میان خلق‌  خدا پا به عرصه‌ تصویر گذاشته‌اند و تعداد «هنرمندان» و «کارورزان هنر» در این میان چندان قابل ذکر نبوده است. بعضی آمدند، تیپ‌های همیشگی‌شان را جلوی دوربین بازی کردند، به معروفیت رسیدند و کم‌کم از حافظه‌ جمعی مخاطبان پاک شدند و رفتند؛ اما بعضی دیگر آمدند تا با شکافتن هسته سخت نقش‌ها و نفوذ به گوهر آن ماندگار شوند و ماندگار بمانند. 

«علی نصیریان» یکی از همان شمایل جاوید هنر تصویر در ایران است که توده‌ وسیع مردم از کوچک و بزرگ گرفته تا زن و مرد وی را می‌شناسند و این بازیگر-هنرمند برجسته را تاریخ زنده‌ی هنر نمایش در ایران قلمداد می‌کنند. اما تداوم نصیریان از نمایش «بلبل سرگشته» عباس جوانمرد که وی بازیگر و نویسنده آن بود تا عمو نوروز  فیلم سینمایی نوروز نشانه چیست؟ آیا همانطور که بعضی از منتقدانِ  مخالف‌خوان سینمای ایران می‌گویند تداوم و پویایی امثال نصیریان نشانه هم‌ساز شدن ایشان با قدرت‌های زمانه و میل آن‌ها برای برنده شدن در میدان بی‌رقیب است؟ تنها با نگاهی به آمار فیلم‌های پُرفروش متوجه می‌شوید که سهم «پَنج‌تن سینمای ایران» از گیشه ناچیز بوده است.

عده‌ای که می‌گویند نصیریان‌ها و انتظامی‌ها در نبود ملک‌مطیعی‌ها و وثوقی‌ها ستاره شدند از این واقعیت غافلند که توجه مردم به فیلم‌های عامه‌پسند در دو دهه‌ی پس از انقلاب ربطی به حضور یا عدم حضور ستارگان به‌اصطلاح جایگزین نداشته و آن‌ها نیز هیچ‌گاه در پی تکرار نقش امثال وثوقی و فردین نبوده‌اند؛ زیرا نه علاقه‌ای به آن شیوه حسی درآوردن نقش‌ها داشته‌اند و نه سیستم اجازه تکرار آنچه در گذشته به‌وقوع پیوسته بود را به آن‌ها می‌داد. 

نصیریان جوان اوّل فیلم‌ها نبود، نقشِ یک بزن‌بهادر هم نداشت و خنده‌هایش سیصدهزارتومان ارزش‌گذاری نمی‌شد ولی بدون فتح گیشه در یاد مردم ایران استوار ماند. او نه یک آکتور، بلکه هنرمندی خلاق و پیشروست که با نوشته‌ها و بازی‌هایش بسیاری را شیفته «هنر نمایش» در ایران کرد.

سینما هم به نصیریان احتیاج دارد و هم باید فکری به‌حال تداوم هرچه بیشتر فیلم‌های قهرمانانه بکند، اما نباید اینطور تصور کرد که اولی در این سال‌ها جای دومی را تنگ کرده و به تخت پادشاهی تکیه زده است، به این دلیل که اقتصاد  ناچیز سینمای ایران چیز دیگری می‌گوید.

طرح: آرش فروغی

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟