• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۲۴ - ۰۵:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عیدانه «رادیو مضمون»؛

پادکست‌ها، ناشرانی با هویتی دیگرگونه

نشر به سرشت خود فرهنگ‌پرور، رویدادآفرین، فضاساز، دانش‌گستر، آگاهی‌پراکن، اطلاع‌زا و مهارت‌افزاست و در‌عین‌حال به جامعه یاری می‌رساند که خویشتن‌شناس و خویشتن‌یاب باشد. کاستن از سیطره نادانی و افزودن بر هیمنه دانایی از معمول‌ترین کارکردهای نشر آفرینش‌گر است و همین ویژگی‌ها سبب می‌شود که با همه بخش‌های جامعه و با همه عرصه‌های فرهنگ پیوند مستقیم داشته باشد.

پادکست‌ها، ناشرانی با هویتی دیگرگونه

زهرا شمیرانی، تهیه‌کننده رادیو مضمون: نشر به سرشت خود فرهنگ‌پرور، رویدادآفرین، فضاساز، دانش‌گستر، آگاهی‌پراکن، اطلاع‌زا و مهارت‌افزاست و در‌عین‌حال به جامعه یاری می‌رساند که خویشتن‌شناس و خویشتن‌یاب باشد. کاستن از سیطره نادانی و افزودن بر هیمنه دانایی از معمول‌ترین کارکردهای نشر آفرینش‌گر است و همین ویژگی‌ها سبب می‌شود که با همه بخش‌های جامعه و با همه عرصه‌های فرهنگ پیوند مستقیم داشته باشد؛ و به‌رغم همه اینها گویی که نشر در جامعه ما اکنون از کانون توجه واقعی یکسره بیرون مانده است. ناشران چه بخواهند و چه نه، چه بدانند و چه نه، در سیر رویدادهای فرهنگی تاثیر می‌گذارند و البته ژرفا و پهنای این تاثیر به هدف، همت، تلاش، سرمایه، برنامه‌ریزی و سازماندهی آنها در نشر و نیز عامل‌های دیگر دخیل در کار بستگی دارد. جایگاه ناشر بزرگ، ناشری که بستر فرهنگی می‌سازد، جریان فرهنگی به راه می‌اندازد، فضای فکری‌احساسی می‌آفریند و اوقات فراغت علاقه‌مندان را با زایاترین رسانه، زیباترین هدف و زیبنده‌ترین روش پر می‌کند؛ در کنار و هم‌تراز معماران فرهنگی جامعه است. در تاریخ نشر ایران با وجود آن‍که صنعت فرهنگی نشر کتاب، از واپس‌مانده‌ترین و بی‌رمق‌ترین شاخه‌های صنعتی کشور بوده است و نیز با وجود همه مانع‌ها و مشکل‌هایی که بر سر راه نشر آزادانه کتاب قرار داشته است؛ می‌توانیم از ناشرانی نام ببریم که تاثیر خدمات آنها در نشر از تاثیر بزرگ‌ترین طراحان و مدیران مراکز عالی آموزشی و از تاثیر نامدارترین ترویج‌گرایان فرهنگ کمتر نبوده است. اگر جایگاه ناشر بزرگ را درست نشناخته‌ایم و درست تعریف نکرده‌ایم، خبط و خطایی است که باید به آن اعتراف و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تصحیح آن، اقدام کنیم.

قصد اصلی این یادداشت آن است که نشر فقط به تولید کتاب محدود نمی‌شود. گستره نشر بسیار درازدامن است و رسانه‌های انبوهی از ابزارهای نشر به شمار می‌روند. نشر زنده و کارآمد برای بقا و بهبود ناگزیر باید به عرصه رویدادهای نو پا بگذارد. با تغییر رسانه‌های جدید که هم‌هنگام قوه شنیدن یا دیدن را فعال می‌سازند و گاهی جانشین خواندن می‌کنند، نشری مورد توجه قرار خواهد گرفت که به نیازهای چندگانه مخاطب پاسخ دهد. در این مسیر گاهی ناشران کتاب، رسانه‌هایی دیگر برای خود دست و پا می‌کنند، گاهی اما شمایل نشر، تغییر می‌کند و در لباسی نو هویت خود را تعریف می‌کند. پادکست‌ها از گونه دوم هستند.

در ایران ما همانند سایر دنیا، از چند سال‌ گذشته تاکنون، پادکست‌ها یکی از اصلی‌ترین و موثرترین بازوهای بازار نشر شده‌اند. پادکست‌ها را می‌توان ناشران دیگرگونه سپهر فرهنگ دانست که بسته به افق فکری و پشتوانه تجربی تهیه و تولید‌کنندگان‌شان ماندگار و پایدار خواهند شد.

من هرگز نگاهی جز این به چنین صحنه دشواری نداشته‌ام. رقابتی واقعی و نفس‌گیر اما سخت دل‌پسند و امیدآفرین. و اکنون که در آستانه سومین سال انتشار پادکست «رادیو مضمون» هستیم، پس از پشت‌سرگذاردن 10 پرونده و انتشار بیش از 7200 دقیقه برنامه مداوم، با پشتوانه هفت‌هزارو‌سیصد نفرساعت پژوهش متنی و شنیداری و با تکیه بر تعداد پرشمار مخاطب رادیو مضمون که درمجموع از 50 هزار نفر عبور کرده است؛ بر باور نخستین خود استوارتر شده‌ام. دست‌یابی به شنوندگان و دنبال‌کنندگانی که ساعت‌های طولانی ما را بشنوند و در انتظار انتشار هر قسمت حتی با ما تندی کنند و خواهان محصول ما باشند، برای رادیو مضمون سرمایه گران‌قدری است. رادیو مضمون چند قدم مانده به نوروز 1403 عدد معنادار 630 هزار دانلود را پشت‌سر گذاشته است. این اعداد اما ابزار مانور و نمایش نیست، بلکه گواه روشنی است از درستی مسیر و صدالبته که باری است سنگین به دوش ما. فصل تازه رادیو مضمون که از نوروز به گوش شما خواهد رسید، درقالب گفت‌وگو با خوش‌نامانی چون رضا امیرخانی، منصور ضابطیان، یلدا ابتهاج، ایوب آقاخانی، احمد دهقان و دیگرانی است که بنا دارند هر یک از زاویه‌ای و با زبانی از کتاب و نشر و چگونه به‌گزین کردن کتاب بگویند؛ که به‌گزینی مقدمه به‌خوانی است.

این سلسله گفت‌وگوها در بهترین حالت باید چندین نسل را در بر بگیرد؛ نسل پیشگامان و پیشکسوتان، بزرگان و راهگشایان، سنت‌شکنان و سنت‌پیشگان، محتاط‌کاران‌، گذشته‌گروان و واپس‌نگران، اهالی دوره ‌گذار، آینده‌خواهان، پویاگروان و ایستامسلکان و خلاصه از همه سنخ و از هر صنف در عرصه‌ها و زمینه‌های گوناگون و با هر مکتب و مشرب و سلیقه و ذوقی که دارند تا با هر دید و بینشی، فرضیات، ادعاها و استدلال‌های رنگارنگ خود و منتسبان خود را آیینه‌گی کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار