• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۲۳ - ۰۱:۲۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ترکیب احتمالی آبی‌ها شاید با 3 جابه‌جایی؛

استقلال با 2 آچار فرانسه!

یک بار دیگر دربی و یک بار دیگر شور و هیجان و البته استرس در بین طرفداران فوتبال در ایران. دو تیم به واسطه قدمت و افتخاراتی که در تمامی این سالیان به دست آورده‌اند از هواداران بی‌شماری برخوردار هستند. این در حالی است که هواداران آنها تنها به پایتخت اختصاص نداشته و به جرات می‌توان این دو تیم را با هوادارانی به وسعت تمام ایران معرفی کرد.

استقلال با 2 آچار فرانسه!

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: یک بار دیگر دربی و یک بار دیگر شور و هیجان و البته استرس در بین طرفداران فوتبال در ایران. دو تیم به واسطه قدمت و افتخاراتی که در تمامی این سالیان به دست آورده‌اند از هواداران بی‌شماری برخوردار هستند. این در حالی است که هواداران آنها تنها به پایتخت اختصاص نداشته و به جرات می‌توان این دو تیم را با هوادارانی به وسعت تمام ایران معرفی کرد. در هر صورت استقلال و پرسپولیس یا به صورت مستقیم از هواداران مختص به خود بهره می‌برند یا اینکه طرفداران شهرستانی نیز بعد از تیم‌های شهرشان به یکی از این دو تیم علاقمند هستند و گاها شاید حتی به سرخابی‌ها بیشتر از نمایندگان شهرهای خود علاقمند باشند.
به هر حال دوباره دربی فرا رسیده و تب و تاب آن در بین اهالی فوتبال داغ شده است. از مدت‌ها قبل از برگزاری این بازی طبق معمول شایعه انتخاب داور این بازی و گمانه‌زنی‌های مربوط به آن در رسانه‌ها به اخبار دست‌اول تبدیل شده و حالا با نزدیک‌تر شدن به زمان مسابقه پیش‌بینی‌ها درباره ترکیب احتمالی دو تیم مطرح شده است. حال اینکه برای این بازی دو سرمربی از چه سیستم، شیوه بازی، استراتژی و ترکیبی استفاده می‌کنند، به طور قطعی تا زمانی که داور بازی سوت بازی را به صدا درنیاورد، مشخص نخواهد شد اما به هر صورت با توجه با اخباری که از تمرینات سرخابی‌ها به گوش می‌رسد و نیز ترکیب و سیستم بازی‌های اخیر آنها، تا حدود زیادی می‌توان شیوه بازی و نفراتی که قرار است برای این دو تیم در دربی به میدان بروند را مشخص کرد.
البته در این زمینه مرتضی محصص، کارشناس فوتبال ایران در گفت‌و‌گویی با «فرهیختگان» به این نکته اشاره کرده بود که همه این موارد تا زمانی هستند که داور سوت بازی را به صدا دربیاورد، چرا‌که بعد از آن استراتژی دو تیم به مراتب تغییر می‌کند، و هرکدام چند سیستم و شیوه بازی را برای این دیدار انتخاب کرده و با آن تمرین می‌کنند. این در شرایطی است که در زمان حمله، تنها کادرفنی و مربیان سرخابی‌ها هستند که می‌دانند برای حملاتی موفق و گلزنی در دربی از بازیکنان‌شان چه می‌خواهند.

استقلال؛ قابل پیش‌بینی‌تر از رقیب!
استقلال در حالی امشب به مصاف حریف خود می‌رود که با توجه به دیدارهای اخیر این تیم و برتری‌هایی که به طور تقریبی با ترکیبی ثابت برای شاگردان نکونام به دست آمده می‌توان حدس نزدیک‌تر و دقیق‌تری را نسبت به اندیشه‌های جواد نکونام برای این دیدار متصور بود. نکته قابل توجه زمانی است که استقلال در جام حذفی با چهار تغییر نسبت به بازی‌های لیگ برتر خود به میدان رفته و با شکستی ناباورانه و غیرمحتمل در همان دور اول جام حذفی به کار خود پایان داد. بر همین اساس نیز استقلال در بازی بعدی خود دوباره به تنظیمات کارخانه بازگشته تا با سه امتیاز‌ واجب‌تر از نان شب در خوزستان به دربی برسد. حال اینکه آبی‌پوشان با چه ترکیبی برای بازی امشب به میدان بروند، تقریبا می‌توان حدس درست‌تری نسبت به ترکیب رقیب سنتی این تیم با توجه به اتفاقات اخیری که در بازی‌های این تیم رخ داده است زد.

ترکیب محتمل آبی‌ها
استقلال برای بازی امشب با روش سه دفاع خطی و با همان سیستم 2-5-3 مقابل حریفش به میدان می‌رود. برای این دیدار حضور نفرات زیادی قطعی است تا جایی که می‌توان به جرات ادعا کرد 80 درصد نفرات این تیم از حالا مشخص هستند. بر این اساس در درون دروازه آبی‌ها سید‌حسین حسینی، رکورددار کلین‌شیت در فصل جاری این تیم را همراهی خواهد کرد.
در خط دفاعی حضور نفراتی مانند سهرابیان و سیلوا تقریبا قطعی است و اگر روند بازی‌های قبلی ادامه داشته باشد در سمت چپ خط دفاعی مرادمند برای استقلال در این بازی به میدان می‌رود. این در صورتی است که می‌توان یکی از احتمالات تغییرات در ترکیب آبی‌ها را در این پست دانست؛ جایی که سلیمی هم با درصد کمتری نسبت به مرادمند شانس بازی دارد. سلیمی در دیدار با سپاهان و مرادمند در دو بازی اخیر این تیم شاگردان نکونام را همراهی کرده بود.
در خط میانی اما جایگاه حردانی و جلالی در دو سمت راست و چپ استقلال تا حدودی قطعی خواهد بود. این در صورتی است که اگر پای تجربه و سابقه در میان باشد نکونام می‌تواند به گزینه جایگزینی فخرالدینی با حردانی نیز فکر کند اما با توجه به خصوصیات تدافعی که حردانی دارد و البته جا افتادن در ترکیب، این بازیکن در دربی به میدان خواهد رفت.
در وسط زمین نیز شانس مثلث چشمی، مهدی‌پور و رضاوند تا حدودی قطعی است اما در صورتی که جواد بخواهد تیمش را تدافعی‌تر به میدان بفرستد دومین احتمال تغییرات در ترکیب استقلال در این بخش حاصل شده که در این صورت حامدی‌فر هم شانس حضور در ترکیب را خواهد داشت. حامدی‌فر در بازی رفت دو تیم نیز در ترکیب اصلی آبی‌ها به میدان رفت. از سوی دیگر رضاوند در این مدت اخیر عملکرد پرنوسانی را از خود به نمایش گذاشته، هرچند این بازیکن در این مدت نشان داده در افکار تاکتیکی نکونام جایگاه ویژه‌ای داشته و بعید است به همین راحتی‌ها نکونام از نام این بازیکن عبور کند.
در خط حمله نیز استقلالی‌ها در چند بازی اخیر خود با زوج ماشاریپوف و بلانکو از پس حریفان سرسختی مانند سپاهان و استقلال برآمده و کمی دور از ذهن است که برای این دیدار هم نکونام از نام این زوج عبور کرده و بازیکن دیگری را جایگزین آنها کند. این در شرایطی است که طی روزهای گذشته هافبک‌مهاجم ازبک استقلال درگیر مسائل حاشیه‌ای شده تا جایی که یک نوبت تمرینات این تیم به جهت آماده‌سازی حضور در بازی حساس با پرسپولیس را هم از دست داده و این مورد هم باعث می‌شود تا سومین احتمال استقلالی‌ها برای تغییرات در دربی 103 به همین پست برگردد. جایی که اگر مهرداد محمدی آماده باشد می‌توان او را یکی از گزینه‌های جدی برای جایگزینی ماشاریپوف مطرح کرد.
با همه این تفاصیل اما به نظر می‌رسد اگر اتفاق غیر‌محتملی رخ ندهد استقلال با همان ترکیب دیدار قبلی خود در برابر استقلال خوزستان امشب هم در برابر پرسپولیس به میدان برود.

مورد جالب حردانی و چشمی
نکته قابل توجه اینکه برای این دیدار استقلالی‌ها کوین یامگا را به دلیل مصدومیت و سعید مهری و ارسلان مطهری را به دلیل جدایی از این تیم در نیم‌فصل به همراه خود نداشته و با جایگزینی سیلوا، فخرالدینی و ماشاریپوف شانس همراهی دو نفر از این جمع به جای جدا‌شده‌های این تیم قوت گرفته است. نکته دیگر اینکه در جمع بازیکنان استقلال می‌توان به حردانی و چشمی لقب آچارفرانسه این تیم را داد، چرا‌که آنها در بازی رفت یک خط عقب‌تر و در خط دفاعی تیم خود را همراهی کرده و حالا احتمالا در یک خط جلوتر در بازی امشب به میدان خواهند رفت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار