• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۲۳ - ۰۱:۱۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اوسمار برای دربی ریسک نمی‌کند

پرسپولیس با ۲ هافبک دفاعی

پرسپولیس دو جلسه تمرین آخرش قبل از دربی را زیر نور برگزار کرد تا سرخپوشان از این نظر نیز آماده این مسابقه حساس شوند. روحیه بالا و ‌انگیزه زیاد بازیکنان در این جلسات تمرین بیشتر از هر چیز دیگری مشهود بوده و سرخپوشان با شرایط خیلی عالی به استقبال دربی 103 خواهند رفت.

پرسپولیس با ۲ هافبک دفاعی

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: پرسپولیس دو جلسه تمرین آخرش قبل از دربی را زیر نور برگزار کرد تا سرخپوشان از این نظر نیز آماده این مسابقه حساس شوند. روحیه بالا و ‌انگیزه زیاد بازیکنان در این جلسات تمرین بیشتر از هر چیز دیگری مشهود بوده و سرخپوشان با شرایط خیلی عالی به استقبال دربی 103 خواهند رفت. هرچند مهم‌ترین دغدغه مربیان پرسپولیس غیبت همزمان گئورگی گولسیانی و محمدحسین کنعانی در این بازی است. مساله‌ای که باعث‌شده میانگین قدی سرخپوشان مقابل تیمی که بازی مستقیم را خیلی خوب بلد است و از ضربات ایستگاهی، کرنرها و اوت‌های دستی خوب استفاده می‌کند، پایین بیاید. در همین راستا نیز اوسمار در جلسات تمرینی اخیر تیمش روی این ضربات تمرینات زیادی برای شاگردانش درنظر گرفت و بارها از آنها خواسته در کناره‌ها خطا ندهند و موقع ارسال کرنرها و ضربات ایستگاهی به‌شدت در یارگیری و زدن توپ اول تمرکز داشته باشند. در کل همه نفرات پرسپولیس در این ضربات وظایف دفاعی بر دوش دارند که مجبور به اجرای آن هستند. 

 دیدار صمیمانه در هتل المپیک
همان‌طور که قبلا خبر داده بودیم سرخابی‌ها از دو شب قبل از مسابقه به اردو رفتند و از آنجا که از لحاظ هزینه و مسافت راه تا ورزشگاه آزادی، هتل المپیک شرایط بهتری نسبت به هتل‌های گران‌قیمت شهر دارد، سرخابی‌ها این هتل را مانند بازی رفت برای اردوی شبانه‌روزی خود انتخاب کردند. در همین راستا اکثر بازیکنان دو تیم دوشنبه‌شب یکدیگر را در لابی هتل دیدند و دقایق زیادی درکنار یکدیگر به گفت‌وگو و بگو و بخند پرداختند. در این میان رابطه بین ملی‌پوشان به مراتب صمیمی‌تر بود. 

 اوسمار نمی‌خواهد ریسک کند
سرمربی برزیلی پرسپولیس علاقه زیادی به فوتبال تهاجمی دارد و زمانی هم که به‌عنوان دستیار در کنار یحیی گل‌محمدی حضور داشت، بارها او را تشویق به بازی تهاجمی می‌کرد و حتی پیشنهاد بازی با سه دفاع و افزایش نفرات تهاجمی تیم را داده بود. از همین رو او بعد اینکه سرمربی شد نیز ترکیب تیمش را به مراتب تهاجمی‌تر از قبل چیده و در حملات هم بازیکنان تهاجمی تیمش در زمین حریف را افزایش داد. اتفاقی که این آخری‌ها در تیم یحیی خیلی کم دیده می‌شد و بردهای نیم فصل اول سرخپوشان اکثر اقتصادی بود. اما اوسمار برای دربی نمی‌خواهد سیستم تیمش را مانند 4 بازی قبل تهاجمی بچیند. او در تمرینات اخیر تیمش بیشتر روی کارهای دفاعی تمرکز داشته تا اینکه بخواهد شاگردانش را به بازی رو به جلو ترغیب کند. او خوب می‌داند استقلال تیمی است که سعی می‌کند توپ را به حریف داده و از فضاهای به وجود آمده در پشت مدافعان کناری و میانی حریف برنامه‌های تهاجمی‌اش را طرح‌ریزی کند. اوسمار و گروه آنالیزورش به‌خوبی این نکات را به سرخپوشان گوشزد کرده و به این خاطر پرسپولیس در بازی امروز با روشی متفاوت با 4 بازی اخیر خود به میدان خواهند رفت. 

 ضعف نعمتی و فرجی در بازیسازی
یکی از نقاط قوت خط دفاع و دروازه بان پرسپولیس با حضور نفراتی چون علیرضا بیرانوند، کنعانی و گولسیانی بازیسازی از عقب زمین است. به این شکل که این نفرات کمک زیادی به تیم شان می‌کنند تا از پرس حریف در بیایند. اما اوسمار برای بازی امروز دو مدافع بازیساز و درعین‌حال سر زنش را در اختیار ندارد. فرجی و نعمتی اگرچه بازیکنان کم‌تجربه‌ای نیستند اما بارها در بازی‌های مهم نشان داده‌اند در امر بازی‌سازی ضعف داشته و در مقابل پرس حریف سعی می‌کنند رو به بازی مستقیم بیاورند. هواداران پرسپولیس حتما خاطرشان هست که نعمتی و فرجی در بازی پرسپولیس مقابل الهلال در مرحله یک‌چهارم لیگ قهرمانان آسیا خط دفاع پرسپولیس را درکنار سیدجلال و آقایی تشکیل می‌دادند و الهلال با پرس از جلو خیلی راحت توانست پرسپولیس را در امر بازیسازی از کار انداخته و کاملا بر بازی احاطه پیدا کند. هرچند این دو بازیکن الان با تجربه‌تر شده‌اند و شاید بهتر بتوانند با کمک عبدالکریم و اسماعیلی‌فر توپ را به نفرات خط هافبک و حمله تیم‌شان برسانند. 

 بازی با دو هافبک دفاعی با وظایف متفاوت
اوسمار به‌احتمال خیلی زیاد تیمش را با دو هافبک دفاعی ارنج خواهد کرد. مسعود ریگی و سروش رفیعی شانس زیادی دارند تا هافبک‌های دفاعی تیم شان باشند که وظیفه دارند در جنگ‌های میانه میدان با دوندگی برنده باشند. در بازی‌های قبل، سروش وظایف تهاجمی‌اش به‌مراتب بیشتر از دفاعی‌اش بوده و بارها نیز در محوطه جریمه حریفان دیده شده است اما در بازی امروز او بیشتر باید در درگیری‌ها شرکت کرده و سعی کند با توپ‌گیری به موقع با پاس‌های در عمق و سرعتی اورونوف، ترابی، عالیشاه و آل‌کثیر را به دروازه استقلال نزدیک کند. اوسمار، اسدبیگی را هم در قطع توپ حریف و دادن پاس‌های سرعتی به‌خوبی قبول دارد و به این خاطر این بازیکن هم شانس زیادی دارد که در نیمه دوم جای ریگی یا سروش به میدان بیاید. 

 زوج‌های خطرناک پرسپولیس در حملات
پرسپولیس در بازی‌های اخیرش توانسته در زوج‌سازی موفق عمل کند. در این میان مهدی ترابی به‌خاطر هوش بالا، قدرت انفجاری و سرعت و تکنیک خوبش خیلی خوب می‌تواند با بازیکنان کناری خود زوج‌سازی کند. در نیم فصل اول او بارها کنار امید عالیشاه بازی کرد اما هر دو نتوانستند مکمل‌های خوبی باشند. این در شرایطی است که ترابی در سال‌های اخیر خیلی خوب با امیری و آل‌کثیر هماهنگ شده بود و در شرایط فعلی نیز هر دو بازیکن به ترکیب تیم‌شان برگشته‌اند. در همین راستا اوسمار برای رسیدن به دروازه استقلال روی همکاری‌های ترابی با آل‌کثیر و البته اورونوف حساب ویژه‌ای بازی کرده است. این سه نفر نقش اصلی را در گل‌ها و موقعیت‌های متعدد پرسپولیس در بازی‌های اخیر داشته‌اند. در این میان امید عالیشاه هم با دوندگی زیاد در میانه زمین و کناره‌ها سعی کرده و می‌کند که حتی از توپ‌های به اصلاح مرده برای رساندن آن به بازیکنان کناری و در عمق استفاده کند. 

 ترکیب احتمالی سرخپوشان در دربی
محتمل‌ترین ترکیب پرسپولیس در دربی را علیرضا بیرانوند، فرشاد فرجی، علی نعمتی، عبدالکریم حسن، دانیال اسماعیلی‌فر، مسعود ریگی، سروش رفیعی، اوستون اورونوف، امید عالیشاه، مهدی ترابی و عیسی آل‌کثیر تشکیل خواهند داد. سیستم مدنظر اوسمار برای این بازی نیز 1-3-2-4 خواهد بود. در این سیستم آل‌کثیر وظیفه دوندگی و پرس زیادی بردوش دارد، درحالی‌که او ذاتا بازیکنی است که خیلی تمایل به دوندگی و پرس نداشته و همواره بازیکن مکمل در خط حمله بوده است. در همین راستا احتمال اینکه آل‌کثیر در 20 یا 30 دقیقه پایانی جایش را به وحید امیری بدهد، وجود دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار