• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۲۱ - ۰۲:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آنالیز سرخابی‌ها پیش از دربی 103؛

چشمی و ترابی می‌توانند نتیجه بازی را تغییر بدهند

دربی شماره ۱۰۳ در حالی چهارشنبه شب برگزار می‌شود که علاوه بر گمانه‌زنی در خصوص انتخاب داور این مسابقه یا مسائلی مرتبط با چیدمان بازیکنان دو تیم، آنالیز فنی قبل از آن هم می‌تواند برای هواداران سرخابی جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد. اینکه به طور مثال کدام تیم چه نقاط قوتی دارد و از کدام نقاط ضعف تیم مقابل می‌تواند استفاده کند و یا اینکه چه بازیکنان یا سیستم و روش بازی برای سرخابی‌ها با توجه به شرایطی که دارند تاثیرگذار خواهد بود.

چشمی و ترابی می‌توانند نتیجه بازی را تغییر بدهند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: دربی شماره ۱۰۳ در حالی چهارشنبه شب برگزار می‌شود که علاوه بر گمانه‌زنی در خصوص انتخاب داور این مسابقه یا مسائلی مرتبط با چیدمان بازیکنان دو تیم، آنالیز فنی قبل از آن هم می‌تواند برای هواداران سرخابی جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد. اینکه به طور مثال کدام تیم چه نقاط قوتی دارد و از کدام نقاط ضعف تیم مقابل می‌تواند استفاده کند و یا اینکه چه بازیکنان یا سیستم و روش بازی برای سرخابی‌ها با توجه به شرایطی که دارند تاثیرگذار خواهد بود، همه اینها برمی‌گردد به آنالیز فنی بازی که در این خصوص مرتضی محصص، مدرس و کارشناس فوتبال ایران در گفت‌وگویی با «فرهیختگان» به آنها اشاره کرده است. او معتقد است دو بازیکنی که سرخابی‌ها در این دیدار می‌توانند روی آنها حساب ویژه‌ای باز کنند، روزبه چشمی و مهدی ترابی هستند که در هفته‌های اخیر هم نمایش خوبی ارائه کرده‌اند.

استقلال

به هر صورت جواد نکونام تا به حال ثابت کرده بدون تردید یکی از مربیان اهل مطالعه و با برنامه فوتبال ایران به شمار می‌رود که یک شخصیت دوست‌داشتنی هم به خصوص برای بازیکنانش دارد. می‌دانم که نکونام رابطه بسیار منطقی با بازیکنانش دارد و همین درک متقابل یک نقطه مثبت برای جواد به شمار می‌رود. همچنین کادر فنی استقلال هم کادر خوبی محسوب می‌شود. حمید رجبی که مدت‌هاست با نکونام همراه بوده و این دو نفر از نظر نگرش به فوتبال خیلی به هم نزدیک هستند؛ یکی دو سال هم در پاس با هم همبازی بودند و حالا هم سالیان سال در کنار هم هستند. همین‌طور کیانوش رحمتی، مهدی هاشمی‌نسب و سایرین نفراتی هستند که خیال جواد نکونام را از کادر فنی تیمش راحت می‌کنند. او می‌داند که اگر مشکلی پیش بیاید آنها یار و یاور او محسوب می‌شوند و با وی همفکری و همدلی خوبی دارند.

اما اگر بخواهیم درباره بازیکنان صحبت کنیم به هر صورت استقلال هم مثل تیم‌های دیگر در فصل جاری فراز و نشیب‌هایی داشته است. با مشاهده لیست بازیکنان استقلال می‌توان این تیم را به دو دسته بازیکنان خارجی و داخلی تقسیم کرد. در یک سو ماشاریپوف، کاپیتان تیم ملی ازبکستان که بازیکن تاثیرگذاری به شمار می‌رود و با برنامه به این تیم اضافه شده، همچنین سیلوا که دوباره به ترکیب استقلال بازگشته و مدافع خوبی محسوب می‌شود، اما درباره بازیکنان ایرانی استقلال می‌توان ادعا کرد حتی نیمکت این تیم هم نیمکت تاثیرگذاری محسوب می‌شود؛ یعنی اگر نکونام در حین بازی تعویض کند بازیکنانی که معمولا بازی را شروع نمی‌کنند، می‌توانند نقش کلیدی داشته باشند.

الان کمتر تیمی در ایران است که بازیکنی در حد و اندازه‌های روزبه چشمی داشته باشد. در هر صورت او با تجربه میادین داخلی و بین‌المللی که دارد می‌تواند یک پشتوانه بزرگ برای استقلال محسوب شود و می‌تواند در بازی‌های بزرگ، خودش را نشان بدهد و کمک حال تیمش باشد. دیدار دربی یکی از آن مسابقات است که روی آینده باشگاه و حتی روی تماشاگران تاثیر مستقیم دارد و همان بازی بزرگی است که چشمی می‌تواند در آن خودش را نشان دهد.

برای دیدار با پرسپولیس من شانس استقلال را برای موفقیت در این مسابقه بسیار خوب می‌بینم که بتواند هم بازی را کنترل بکند و هم به نتیجه برسند. این در حالی است که این تیم تمام دیدارهای داخل خانه خود را با برتری پشت سر گذاشته است و حالا روی کاغذ هم میزبان پرسپولیس به شمار می‌رود اما همان‌طور که می‌دانید با توجه به شرایط برگزاری دربی، فقط دو تیم روی کاغذ میزبان هستند و عملا نمی‌توان آنها را حداقل در این مسابقه میزبان یا مهمان معرفی کرد‌. به هر صورت بازی در استادیوم آزادی شرایط خاص خودش را دارد و معتقدم این استادیوم با بقیه استادیوم‌های ایران متفاوت است. وقتی آنجا تیم بزرگی مثل استقلال بازی می‌کند می‌توان این تفاوت را درک کرد. یادم می‌آید زمانی که ناصر حجازی سرمربی استقلال بود برای یک دربی آماده می‌شدیم و روز دربی در حالی که کیلومترها با استادیوم فاصله داشتیم متوجه می‌شدیم که این بازی با همه بازی‌های دیگر فرق می‌کند. هرچند پرسپولیسی‌ها هم چنین احساسی را همیشه داشته‌اند، چون این حس با همه بازی‌های دیگر فرق دارد. فشاری که روی هر دو تیم وجود دارد، استرس بالا به خاطر کسب نتیجه یا عملکرد ضعیف همیشه بازیکنان را تحت فشار قرار می‌دهد.

اگر درباره استقلال صحبت می‌کنیم فکر می‌کنم اگر یک بازیکن باشد که صددرصد فشار زیادی را در این بازی تحمل خواهد کرد به حسینی دروازه‌بان این تیم باید اشاره کنم که البته او این روزها بدون تردید یکی از بهترین دروازه‌بانان ایران است. همچنین این تیم سه بازیکن خارجی دارد که آنها بسیار تاثیرگذار هستند. هم تجربه و هم روند بازی‌شان با نفرات داخلی متفاوت است؛ بازیکنان ایرانی اگرچه در بسیاری از مسائل فنی خوب کار می‌کنند اما در بازی بدون توپ هنوز قابل قیاس نیستیم و هنوز هم می‌توانیم پیشرفت بکنیم. با همه این تفاصیل استقلال با جواد نکونام می‌تواند شانس خوبی برای این دربی داشته باشد.

پرسپولیس

به نظر من پرسپولیس در نیم‌فصل بهترین مهره خود یعنی سرمربی‌اش یحیی گل‌محمدی را از دست داد. البته خود من هم موافق این هستم که یک مربی نباید سالیان زیاد در یک تیم بماند و در کلاس‌هایم همیشه به این موضوع اشاره می‌کنم که نباید بیشتر از سه سال یک مربی در تیمی ماندگار شود، چون برنامه مربی، تمریناتش، گفتمانی که با بازیکنان دارد و سوال و جواب‌هایی که با بازیکنان در بیرون و داخل زمین می‌شود، همه یکنواخت و قابل پیش‌بینی خواهد شد. بنابراین برای آن مربی هم کار در یک تیم که ماندگار می‌شود جذابیت‌های خود را از دست می‌دهد، اما معتقدم مسیر پرسپولیس با یحیی متفاوت بود و امسال می‌توانست برای این تیم یک سال خیلی خوب باشد.

در حال حاضر شناخت زیادی از سرمربی برزیلی پرسپولیس ندارم، چون او در این تیم بیشتر به عنوان دستیار حضور داشته و وقتی‌ روی سابقه او نگاه می‌کنم می‌بینم در بسیاری از تیم‌ها در رده‌های سنی کار کرده و بیشتر به عنوان دستیار بوده است اما بدون تردید او می‌تواند یک فکر و نگرش جدید در پرسپولیس به وجود بیاورد. در فوتبال اگر بخواهید روش یک تیم دیگر را کپی کنید به جایی نخواهید رسید اما امروز ما نگرش جدیدی را در پرسپولیس می‌بینیم. به طور مثال در همین بازی آخر مقابل فولاد کار پرسپولیس در نیمه اول گره خورده بود اما آقای ویرا تاثیرات خود را در بین دو نیمه گذاشته و دیدیم که نیمه دوم کامل به پرسپولیس اختصاص پیدا کرد. البته نه فقط به خاطر گل‌هایی که زدند بلکه به خاطر دقایق بیشتری که در نیمه حریف بودند. اوسمار بعد از چندین بازی امتحان خود را پس داده و حداقل در لیگ ما می‌تواند نتیجه بگیرد. البته الان خیلی زود است بخواهیم درباره یک مربی در این سطح نظر بدهیم چون الان مسئله استعدادیابی است. وقتی می‌خواهید بازیکنی را استعدادیابی کنید امکان ندارد بتوانید بعد از دو یا سه بازی حدس بزنید در ادامه مسیر او بازیکن خوبی می‌شود یا خیر و مربیان هم به همین شکل هستند. ما باید به آنها فرصت بدهیم که خودشان را نشان بدهند. اگر با اطمینان درباره نکونام صحبت می‌کنم بالاخره او چند سال است دارد مربیگری می‌کند و در تیم‌های مختلف بوده است اما با تمام احترامی که برای ویرا قائل هستم و تا به امروز موفق بوده است، نمی‌توان از حالا درباره او نظر قطعی داد و باید بیشتر حوصله کرد تا ببینیم در پرسپولیس به چه صورت کار می‌کند.

در خصوص لیست بازیکنان پرسپولیس اما این تیم یک تیم پرمهره و خوب محسوب می‌شود و صددرصد می‌تواند نتایج خوب خود را ادامه بدهد و طرفدارانش را راضی نگه دارد. ما درباره استادیوم آزادی صحبت کردیم و به نظر طرفداران پرسپولیس معمولا در دربی‌ها بیشتر هستند و شاید این موضوع بتواند یک نقطه قوت و تاثیرگذار در بازی‌های این دو تیم به شمار برود.

اگر به عنوان یک بازیکن باتجربه در استقلال به روزبه چشمی اشاره کردم در پرسپولیس هم بازیکنانی حضور دارند که می‌توانند این تیم را نجات بدهند. البته برای این دیدار آنها کنعانی‌زادگان را ندارند اما هستند بازیکنانی که بتوانند نتیجه بازی را تغییر بدهند. به عقیده شخصی من این دسته از بازیکنان در خط میانی پرسپولیس بازی می‌کنند و اگر آن‌ها روز خوبی را داشته باشند حتما این اتفاق خواهد افتاد.

به طور مثال اگر روز خوب مهدی ترابی باشد او می‌تواند نتیجه بازی و روند بازی را تغییر بدهد و ترابی در بازی آخر پرسپولیس فوق‌العاده بود و حتی یکی از گل‌های زیبای فصل را به ثمر رساند. در هر صورت پرسپولیس هم مثل استقلال یک تعادل خوبی دارد.

همچنین اگر وحید امیری به این بازی برسد او هم می‌تواند یکی از بازیکنان تاثیرگذار پرسپولیس باشد. امیری اگر آماده باشد و بازی کند بدون تردید او هم مثل ترابی می‌تواند روند و نتیجه بازی پرسپولیس در دربی را تغییر بدهد. شما در دربی‌ها به خاطر آن استرسی که گفتم به تجربه نیاز دارید و اگر چشمی یا امیری را انتخاب می‌کنم به این دلیل است.

سیستم پایه هر دو تیم تا زمان سوت بازی است و بعد از آن وقتی بازی شروع می‌شود به خصوص در حمله فقط سرمربی و دستیارانش هستند که می‌توانند به طور قطعی بگویند با چه سیستمی بازی می‌کنند‌. بنابراین حدس می‌زنم هر دو تیم چند روش و سیستم را برای این بازی آماده می‌کنند، چراکه این مسابقه برای بازی‌های بعدی آنها هم تاثیرگذار است و پرسپولیس هم از این قاعده مستثنا نخواهد بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار