• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۲۰ - ۰۵:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پرونده ویژه «فرهیختگان» درباره اسکار ۲۰۲۴ و سفارشی‌سازی‌هایش؛

اسکار باربنهایمر

نود‌وششمین مراسم جوایز اسکار توسط آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک (AMPAS)، دهم مارس ۲۰۲۴ در تئاتر دالبی واقع در خیابان هالیوود لس‌آنجلس برگزار می‌شود و کمدینی به نام جیمی کیمل پس از سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ قرار است برای چهارمین بار میزبان این برنامه باشد. مراسم یک‌شبه‌ای که با هزار متر فرش قرمز و مجموعا ۲۴ مجسمه برنزی با روکش طلا، حدود ۵۷ میلیون دلار هزینه داشته است.

اسکار باربنهایمر

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ: نود‌وششمین مراسم جوایز اسکار توسط آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک (AMPAS)، دهم مارس ۲۰۲۴ در تئاتر دالبی واقع در خیابان هالیوود لس‌آنجلس برگزار می‌شود و کمدینی به نام جیمی کیمل پس از سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ قرار است برای چهارمین بار میزبان این برنامه باشد. مراسم یک‌شبه‌ای که با هزار متر فرش قرمز و مجموعا ۲۴ مجسمه برنزی با روکش طلا، حدود ۵۷ میلیون دلار هزینه داشته است.
تقریبا تمام علاقمندان سینما می‌دانند که مراسم اسکار یکی از جشن‌های سینمایی و شاید مشهورترین آنهاست، نه یک جشنواره. جشنواره‌ها یک هیات انتخاب دارند که فیلم‌های بخش مسابقه و احیانا سایر بخش‌ها را انتخاب می‌کنند و یک هیات داوران که برنده‌های تمام رشته‌ها توسط آنها انتخاب می‌شوند. در ضمن فیلم‌ها برای اینکه در جشنواره‌ها شرکت کنند قبلا نباید اکران عمومی داشته باشند. حال آنکه قاعده برگزاری جشن کاملا برعکس است و فیلمی می‌تواند در اسکار یا بفتا یا سزار شرکت کند که قبلا به شکل عمومی اکران شده باشد. امسال ۱۰ اثر در بخش بهترین فیلم اسکار حضور دارند که عمدتا آمریکایی‌اند اما یکی از آنها فرانسوی و دیگری محصول مشترک لهستان و انگلستان است. فیلم فرانسوی در بخش بهترین کارگردانی هم نامزد شده و فیلم انگلیسی و لهستانی علاوه بر حضور در میان ۱۰ نامزد بهترین فیلم، عضو پنج نامزد بخش بین‌الملل هم هست. پس تا اینجای کار ۱۴ فیلم داریم و در پرونده‌ای که پیش رو دارید، توسط منتقدان روزنامه «فرهیختگان» به تمام این ۱۴ فیلم پرداخته شده و مهم‌ترین انیمیشن حاضر در این دوره از اسکار که اثر کارگردان اسطوره‌ای ژاپن، هایائو میازاکی است هم به این بررسی‌ها اضافه شده‌ است‌. در بخش دیگری که با عنوان جامانده‌های اسکار ضمیمه شده، ۵ فیلم مهمی که در فهرست‌های اصلی جشن آکادمی نیستند را بررسی کرده‌ایم. این البته به معنای آن نیست که تک‌تک این فیلم‌ها خوب هستند و باید بین خوب بودن و مهم بودن تفاوت قائل شد. نکته دیگر این است که امکان دارد در کل نظر هر کدام از نویسندگان روزنامه «فرهیختگان» راجع‌به هر یک از فیلم‌ها با سلیقه افراد دیگر فرق کند. در این خصوص باید توجه کرد اولا آنچه اهمیت دارد بررسی‌های فنی و زیبایی‌شناختی اثر است نه نتیجه‌گیری نهایی درباره لذت بردن یک نویسنده از فیلم یا لذت نبردن او. به عبارتی ما متن را می‌خوانیم تا از آن بررسی‌ها استفاده کنیم نه اینکه صرفا نتیجه‌گیری نهایی را بخواهیم. ثانیا با خواندن این نقدها فارغ از مثبت یا منفی بودن‌شان می‌توانید خودتان به چیستی و کیفیت فیلم‌ها پی ببرید و موارد مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و یا اگر قبلا فیلمی را دیده‌اید، با نظری که دیگران درباره‌اش دارند آشنا شوید.

American Fiction/داستان آمریکایی: خواهی نشوی رسوا

زندگی‌های گذشته/Past Lives: عشق به بهای رنج زیستن

بیچارگان/Poor Things: علیه تفسیر

قاتلین فلاورمون/ Killers of the Flower Moon:جای خالی فیلمنامه

باربی/Barbie:بیچاره سینما!

اوپنهایمر/Oppenheimer :گدایی جایزه

آناتومی یک سقوط/Anatomy of a Fall :راهنمای نابودی عامدانه یک ایده جذاب

جاماندگان/ The Holdovers :علیه بیماری «پیچیدگی»

 

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار