• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۲۰ - ۰۵:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بن‌بست تاکتیکی در سپاهان؛

برای مورایس، شیدایی کافی نیست

سپاهان اگر بتواند بحران این روزهای خود را پشت سر بگذارد و در فصل جاری به قهرمانی برسد، دست به معجزه زده است؛ چراکه شرایط برای تیمی که به‌عنوان مدعی پرقدرت ظاهر شد، مدت‌هاست که خوب پیش‌نمی‌رود و به‌نظر می‌رسد آنها با عنوان قهرمانی خداحافظی کرده‌اند. سپاهان طی این هفته‌ها بدترین رکوردهای خود را به ثبت می‌رساند.

برای مورایس، شیدایی کافی نیست

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: سپاهان اگر بتواند بحران این روزهای خود را پشت سر بگذارد و در فصل جاری به قهرمانی برسد، دست به معجزه زده است؛ چراکه شرایط برای تیمی که به‌عنوان مدعی پرقدرت ظاهر شد، مدت‌هاست که خوب پیش‌نمی‌رود و به‌نظر می‌رسد آنها با عنوان قهرمانی خداحافظی کرده‌اند. سپاهان طی این هفته‌ها بدترین رکوردهای خود را به ثبت می‌رساند. اینکه بخواهیم بگوییم چه بلایی سر سپاهان آمده که این چنین تحقیر می‌شود قطعا یک جواب ندارد. این تیم به‌لحاظ مدیریتی آسیب دیده است. از طرفی در چالش‌های متفاوتی که با فدراسیون فوتبال داشت به‌لحاظ روحی تخریب شده است تا جایی که دیگر مورایس هم نمی‌تواند این تیم را از شرایط فعلی خارج کند.

ببازترین تیم لیگ
سپاهان طی هفته‌های اخیر رکوردی جالب‌توجه از خود در لیگ برتر به‌جا گذاشته است. آنها حتی در لیگ قهرمانان آسیا نیز درحالی‌که بسیار امیدوارکننده وارد میدان شدند دو شکست سنگین را پذیرفتند و از این تورنمنت کنار رفتند. تنها نقطه عطف بازی‌های تیم سپاهان پیروزی در جام حذفی بود که البته حکم مرگ و زندگی را داشت. در روزهایی که حتی زمزمه برکناری مورایس را می‌شنیدیم، آنها شمس‌آذر را در جام حذفی شکست دادند و به دور بعد صعود کردند تا کمی از فشاری که روی این تیم بود کم شود. باعین‌حال در بازگشت به لیگ باز هم روند نزولی خود را ادامه دادند و این بار شکست دیگری را- آن هم مقابل پیکان- پذیرفتند. سپاهانی‌ها از هفته سیزدهم که موفق به شکست هوادار با ۵ گل شدند تا امروز در لیگ هیچ بردی نداشته‌اند. شکست مقابل گل‌گهر، آلومینیوم، شمس‌آذر، استقلال و حالا پیکان از سپاهان یک بازنده ساخته است. اگر دو بازی مقابل الهلال را به این آمار اضافه کنیم شرایط بسیار بحرانی‌تر به‌نظر می‌رسد.
این آمار درحالی برای سپاهان رقم می‌خورد که آنها دو بازی عقب‌افتاده هفته‌های شانزدهم و هفدهم را در پیش دارند. بااین‌حال اوضاع برای سپاهان آنقدر وخیم است که در صورت پیروزی در این دو بازی عقب‌افتاده باز هم به صدر جدول باز نمی‌گردند. سپاهان که با فاصله صدرنشین لیگ و مدعی اول قهرمانی بود، حالا به رتبه پنجم جدول سقوط کرده و اگر امتیاز بازی‌های عقب‌افتاده خود را نیز به‌طورکامل کسب کند باز هم به استقلال و پرسپولیس نمی‌رسد. هر هفته که می‌گذرد سپاهان از کورس رقابت و قهرمانی عقب می‌افتد و اگر راه علاجی برای او پیدا نکنند، چه‌بسا حسرت قهرمانی یک سال دیگر هم بر دل هواداران این تیم بماند.

مورایس مردی که تغییر کرد
مرد پرتغالی در ابتدای ورود به سپاهان خود را یک جنتلمن نشان داد و حرفه‌ای استارت زد. در ورزشگاه‌های مختلف حاضر می‌شد و بازی رقبا را تماشا ‌می‌کرد. وقت زیادی را در باشگاه برای رسیدگی به وضعیت تیمش سپری می‌کرد و در این مدت دست به جوانگرایی در تیم سپاهان آن هم به کمک آکادمی این باشگاه زد. او اما با مورایسی که در ابتدای فصل قبل دیده بودیم بسیار فاصله دارد. او دیگر مانند قبل صبور نیست، اعتراض می‌کند و اخراج می‌شود. با بازیکنان خود درگیر می‌شود و بازیکنانی را به سپاهان تحمیل می‌کند که خیلی زود رخت خداحافظی می‌پوشند و از همه مهم‌تر کنفرانس‌های خبری جنجالی خلق می‌کند. فرصت او زیاد نیست و هرچند هنوز یک فصل و نیم دیگر با سپاهان قرارداد دارد اما اگر نتواند در دو بازی پیش رو مقابل فولاد و گل‌گهر تا پیش از پایان سال به روند شکست‌هایش خاتمه دهد، جایگاهش متزلزل‌تر از قبل خواهد شد.
اینکه چرا مورایس تمرکز سابق را ندارد، سوال بسیار مهمی است. سرمربی سپاهان که در هفته‌‌های اخیر شایعات زیادی درباره زندگی شخصی و دلمشغولی‌های جدیدش در اصفهان شنیده می‌شود، به‌شدت تغییر کرده و دیگر از آن تیم باصلابت و قدرتمندی که ساخته بود و حتی در ابتدای فصل نوید قهرمانی می‌داد، خبری نیست. عدم تمرکز این مربی به بازیکنان سرایت کرده و در جریان مسابقه حلقه گمشده سپاهانی‌ها همین دستپاچگی و ناهماهنگی بازیکنان است. دیگر از نظم تیمی که از سپاهان در نیم‌فصل اول می‌دیدیم خبری نیست، هرچند آنها هنوز در مقابل بسیاری از رقبا میدان‌داری می‌کنند اما درنهایت غافلگیر می‌شوند و حتی برخلاف جریان بازی می‌بازند. شرایط برای سپاهان بسیار نگران‌کننده است؛ چراکه به‌نظر می‌رسد این تیم به باختن عادت کرده و ذهن بیمار بازیکنان و کادر فنی اجازه درست فکر کردن را به آنها نمی‌دهد. سپاهان اگر می‌خواهد از روند نزولی خود خارج شود به یک ریکاوری ذهنی احتیاج دارد و قبل از هر کسی این آقای سرمربی است که باید ذهن خود را بازسازی کند.

رکورد اخراج
سپاهان اگر در این فصل در هیچ موردی از خود رکورد به‌جا نگذاشته باشد در اخراج رکورد قابل‌توجهی ثبت کرده است. این تیم با ثبت ۷ اخراجی در نیم‌فصل اول رکورددار لیگ بود و در هفته چهاردهم برابر آلومینیوم بازی را با ۸ نفر تمام کرد تا با ۳ اخراجی در یک مسابقه هم رکورددار باشد.
جالب است آنها به‌جز در بازی با استقلال در همه رقابت‌هایی که از ۲۸ آذر تاکنون شکست خورده‌اند، اخراجی داده‌اند. در بازی با گل‌گهر ارشیا سرشوق، مقابل آلومینیوم رضا اسدی، دابو و کریمی، در بازی با شمس‌آذر مورایس و حالا هم در بازی با پیکان دابو اخراج شده است، حتی آنها در بازی مقابل الهلال دقیقا زمانی شکست را پذیرفتند که مدافعان‌شان اخراج شدند. در بازی رفت دانشگر و در بازی برگشت یزدانی اخراجی‌های سپاهان بودند. نکته جالب این است که قبل از اخراج آنها شانس برنده شدن داشتند اما پس از آن گل‌های متوالی را دریافت و با لیگ قهرمانان خداحافظی کردند.
این عادت بد سپاهانی‌ها ترک نشده و به‌جز یک مسابقه ۱۱ نفره برابر استقلال آنها هفته‌هاست که در لیگ اخراجی می‌دهند. سپاهانی‌ها ترک عادت نکرده‌اند و در بازی با پیکان نیز برایان دابو که هفته چهاردهم اخراج شده بود، دومین اخراج فصل را هم تجربه کرد. آمار می‌گوید اخراج‌های سپاهان در نتایج و شکست‌های این تیم نقش موثری داشته است. چنین رفتاری از چنین تیم خشنی فقط می‌تواند ساخته ذهنی آشفته باشد و کاملا واضح است که سپاهان تمرکز لازم را ندارد و بسیار پرخاشگر بازی می‌کند. هرچند آنها همواره به داوری معترض بوده‌اند و همچنان هم هستند اما این دلیلی بر توجیه رفتار سپاهان نیست.

نیکفر رفت که آذری بیاید یا ساکت؟
شکست مقابل تیم ضعیف و قعرنشین جدول لیگ برتر بهانه خوبی بود تا سکوهای ورزشگاه نقش‌جهان آشفته شود و هواداران این تیم با شعارهای خود خواهان استعفا یا برکناری نیکفر باشد. او که تازه سه‌ماه است به‌جای محمدرضا ساکت به‌عنوان سرپرست مدیرعاملی انتخاب شده، تاکنون انتقادهای زیادی را متوجه خود دیده است. برخی رفتارهای عجیب او باعث شده از سوی هواداران به‌عنوان مدیرعامل موجه، قبول نشود و آنها خیلی زود خواستار جدایی نیکفر شوند.
سپاهان که معروف به ثبات بوده و همواره با محمدرضا ساکت روزهای بهتری را گذرانده است، حالا دوباره زمزمه‌های بازگشت او را می‌شنود. هرچند می‌گویند ساکت به‌دلیل بازنشستگی سپاهان را ترک کرد. حتی شایعاتی پیرامون بازگشت او به وجود آمده است و شنیده‌ایم شکست‌های سپاهان با بازگشت احتمالی ساکت بی‌ربط نیست. اگرچه اینها گمانه‌زنی‌هایی است که در شرایط بحرانی برای سپاهان به‌وجود آمده اما جدایی نیکفر امری قطعی است و به‌زودی جانشین او معرفی خواهد شد.
برخی منتظر حضور سعید آذری در تیم سپاهان هستند. او که در ذوب‌آهن و فولاد روزهای موفقیت‌آمیزی را مدیریت کرده، به‌دلیل اصفهانی بودن مورد علاقه هواداران سپاهان قرار گرفته و نامش را روی سکوها فریاد زده‌اند، اما به‌نظر می‌رسند بازگشت آذری به فوتبال ایران فعلا ممکن نیست. سپاهانی‌ها از میان عوامل فولاد مبارکه به‌دنبال یک جانشین برای نیکفر هستند. او هرچند پس از استعفا به محل کار خود برگشته است و به امور باشگاه سپاهان رسیدگی می‌کند اما فعالیت او موقتی است و در انتظار جانشین خود است.
چه کسی فکر می‌کرد سپاهان با آن همه ستاره به چنین روزی بیفتد که قهرمانی برایش به امری دور از دسترس تبدیل شود؟ فاصله این تیم با صدر جدول چنان عمیق شده که رقابت با استقلال و پرسپولیس برایش بسیار سخت است، آن هم در شرایطی که هر از گاهی تیم‌هایی همچون تراکتور، ملوان و گل‌گهر برایش شاخ و شانه می‌کشند. ۱۳ هفته دیگر تا پایان فصل برای سپاهان باقی‌ مانده و تنها پیروزی در این بازی‌های باقی‌مانده است که آنها را به آرزوی دیرینه‌شان می‌رساند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار