• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۱۹ - ۰۵:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
امدادرسانی به سیل‌زدگان جنوب‌شرق کشور سرعت گرفت؛

سیل کمک به بلوچستان به روایت آمار

همزمان با وقوع سیل در مناطقی از استان سیستان‌وبلوچستان سازمان‌ها و نهادهای مختلفی اعم از هلال‌احمر، ارتش، سپاه پاسداران، بخش‌های دولتی و گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کرده‌اند. علی‌رغم همه محرومیت‌های موجود در منطقه اقدامات صورت‌گرفته برای امدادرسانی به سیل‌زدگان قابل چشم‌پوشی نیست.

سیل کمک به بلوچستان به روایت آمار

علی ملکی، خبرنگار گروه نقد روز: همزمان با وقوع سیل در مناطقی از استان سیستان‌وبلوچستان سازمان‌ها و نهادهای مختلفی اعم از هلال‌احمر، ارتش، سپاه پاسداران، بخش‌های دولتی و گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کرده‌اند. علی‌رغم همه محرومیت‌های موجود در منطقه اقدامات صورت‌گرفته برای امدادرسانی به سیل‌زدگان قابل چشم‌پوشی نیست. علاوه‌بر اینها رسول خادم نیز همراه با پرویز پرستویی با حضور در این مناطق اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی و توزیع اقلام مورد نیاز میان سیل‌زدگان کرده‌اند. این چهره‌ها پیش از این نیز با حضور خود در کنار آسیب‌دیدگان در موقعیت‌های مشابه علاوه‌بر امدادرسانی‌های موثر باعث دلگرمی مردم شده ‌بودند.

2600 نیروی هلال‌احمر در حال کارند
جمعیت هلال‌احمر کشور به‌عنوان یکی از پیشتازان حوزه کمک‌‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده در مقاطع تاریخی و مناطق جغرافیایی مختلف حضور موثری داشته است. این سازمان در حادثه سیل اخیر نیز تاکنون نزدیک به 40 هزار نفر را تحت پوشش امدادی خود قرار داده. جمعیت هلال‌احمر درخصوص آخرین آمار خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان در سیستان‌وبلوچستان اطلاعیه‌ای صادر کرده که به این شرح است:
1_ امدادگران هلال‌احمر از روز هفتم اسفند که بارش‌ها در سیستان‌وبلوچستان آغاز شد و با شدت گرفتن، منجر به وقوع سیلاب و آبگرفتگی در مناطق جنوبی استان شد تا امروز به 38 هزار و 276 نفر امدادرسانی کرده‌اند.
2_ با تلاش امدادگران 4205 نفر اسکان اضطراری پیدا کردند و 91 نفر از سیلاب رهاسازی شده‌اند.
3_ تاکنون 46 سورتی پرواز بالگرد هلال‌احمر در مناطق محاصره در سیل انجام و 10 هزار و 200 بطری آب معدنی و بیش از 10 هزار بسته غذایی و همچنین بسته‌های بهداشتی، اقلام زیستی و... بین سیل‌زدگان توزیع شده است.
4_ با کمک هلال‌احمر استان‌های معین محموله‌های اقلام زیستی، امدادی و غذایی تاکنون به استان ارسال شده است.
5_ علاوه‌بر نیرو‌های جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان، نیرو‌های هلال‌احمر پنج استان خراسان شمالی، جنوبی، رضوی، یزد و کرمان برای کمک به حادثه‌دیدگان به منطقه اعزام شده‌اند.
6_ دو فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در حال کمک‌رسانی و توزیع اقلام غذایی و امدادی در مناطقی هستند که بر اثر سیل دسترسی به آنها ممکن نیست و تاکنون به 18 روستا به وسیله بالگرد هلال‌احمر امدادرسانی و اقلام امدادی و زیستی ارسال شده است.
7- در حال حاضر 2603 نیروی عملیاتی در قالب 608 تیم/روز و با استفاده از 497 دستگاه خودرو امدادی در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان هستند و موفق شده‌اند تا امروز در مجموع به 663 روستا خدمات‌رسانی کنند. همچنین با تلاش این امدادگران 1059 خانوار شامل 4205 آسیب‌دیده از سیل اسکان اضطراری داده شده‌اند.
8_ارائه خدمات امدادی در جنوب سیستان‌وبلوچستان همچنان ادامه دارد.

پزشکان ارتش، حاضر در منطقه
یگان‌های ارتش نیز در ساعت اولیه وقوع حادثه به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند. امیر سرتیپ دوم عادل حیدری فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۸ زرهی نزاجا گفت: «در راستای دستور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر تقویت و استمرار امدادرسانی‌ها در مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان، تجهیزات امدادی، ترابری و خدمات درمانی جدیدی به مناطق سیل‌زده اعزام شد. نیروی انسانی مجرب، بالگرد‌های هوانیروز، انواع خودروهای سبک و سنگین، تیم‌های امداد و نجات و انواع نفربرهای آبی و خاکی به مناطقی از شهرهای خاش، ایرانشهر، باهوکلات و دشتیاری با تمام توان در حال امداد‌رسانی به مردم سیستان‌وبلوچستان هستند و تا هر زمان که لازم باشد در کنار مردم این منطقه حضور خواهند داشت.» همچنین تاکنون تعداد ۱۰۰۰ پرس غذای گرم، ۱۰۰۰ بطری آب معدنی، ۲۰۰تخته پتو، ۲۰۰ بسته معیشتی توسط گروه پدافند هوایی چابهار در بین سیل‌زدگان توزیع شده و کار لایروبی منازل و معابر نیز توسط کارکنان این یگان در حال انجام است. تیم پزشکی گروه پدافند هوایی چابهار نیز برای امداد به بیماران و آسیب‌دیدگان به همراه اقلام دارویی مورد نیاز نیز به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌ است.

سپاه بیمارستان صحرایی برپا می‌کند
نیروی زمینی سپاه هم از ساعات اولیه بارش‌های شدید و سنگین و طغیان رودخانه‌های فصلی در استان در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان است. قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اولین مرحله بیش از ۶۰۰ کیسه آرد، ۲۰۰ تخته پتو، ۲۰۰ تخته روفرشی، ۳۰۰ کیسه خواب، ۳۰۰ بسته معیشتی شامل برنج، روغن، ماکارونی، عدس، رب گوجه، کنسرو، ۸۰ سری ظروف آشپزخانه، ۴۰ کپسول گاز، ۲۰۰ گالن آب، ۲۰۰ لیتر مواد شوینده و بهداشتی و... در اختیار سیل‌زدگانی قرار داد که در این حادثه دچار خسارت و آسیب شده بودند. طی عملیات امداد و نجات قرارگاه قدس سپاه در شرایط اولیه بحرانی منطقه سیل‌زده، تعداد زیادی از هموطنان به مناطق امن انتقال داده شده و ده‌ها رأس از احشام و گوسفندان اهالی این مناطق نیز نجات داده شد. سردار احمد شفائی، جانشین فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه گفت: «۹ گروه مهندسی نیروی زمینی سپاه در کنار سایر بخش‌های دولتی و مردمی با بهره‌گیری از ماشین‌آلات و امکانات و تجهیزات فنی و مهندسی خود در مرحله بازسازی و ترمیم آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از سیلاب در منطقه سیل‌زده از جمله چابهار و دشتیاری شرکت دارند.
به دلیل ابعاد گسترده حادثه و مشکلاتی که برای مردم در اثر سیلاب به وجود آمد، اقدامات گوناگونی در سه مرحله با مشارکت قرارگاه قدس انجام شد. در مرحله اول که اولویت ما امداد و نجات بود تعداد قابل‌توجهی از ساکنان مناطق پرخطر به جاهای امن انتقال داده شدند و از سوی دیگر صدها رأس از دام و احشام سیل‌زدگان نجات داده شد. برای این کار گروه‌های جهادی، نیروهای رزمی و قرارگاه‌های عملیاتی قدس نیروی زمینی سپاه در اولین ساعات حادثه در منطقه حضور یافتند و عملیات امداد و نجات را انجام دادند. در مرحله دوم، کمک‌رسانی به مردم به‌صورت نیاز‌سنجی و در اختیار قراردادن اقلام ضروری در بین سیل‌زدگان شامل سبد کالا، آرد، ظروف آشپزخانه، پتو، روفرشی، گالن آب، مواد شوینده و بهداشتی، طبخ نان و غذای گرم بود که اقلام ضروری و خوراکی به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد ریال از سوی قرارگاه در اختیار هموطنان سیل‌زده قرار گرفت. برای اجرای این مرحله از امدادرسانی واحدهای هوانیروز نیروی زمینی سپاه نیز وارد عمل شده و با بهره‌گیری از دو فروند بالگرد، ضمن رساندن اقلام ضروری و خوراکی به مردم گرفتار آمده در سیلاب، در ترابری و جابه‌جایی مردم و انتقال آنان به نقاط امن نیز مشارکت کردند. در حال حاضر تعداد ۹ گروه مهندسی نیروی زمینی سپاه در کنار سایر بخش‌ها برای باز کردن جاده‌های مواصلاتی، سیل‌بند، ترمیم راه‌های ارتباطی و… فعال‌ هستند. در ابتدا یک تیم ارزیاب به منطقه اعزام شد و در پی آن تیمی از کادر متخصص درمانی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه به همراه تعدادی آمبولانس به منطقه سیل‌زده اعزام کردیم و در عین حال این آمادگی و قابلیت ایجاد شد تا درصورت نیاز آسیب‌دیدگان و بیمارانی که نیازمند خدمات فوق تخصصی باشند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ترابری زمینی و هوایی به مراکز درمانی اعزام شوند.» سردار شفائی همچنین از برپایی بیمارستان صحرایی در مناطق صحرایی خبر داد. وی تشریح کرد: «مجموع خدمات صورت‌گرفته باعث شد تا ما به این نتیجه برسیم که برای خدمات بهتر نیازمند راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در منطقه هستیم. با دستور فرمانده نیروی زمینی سپاه برای راه‌اندازی این بیمارستان برنامه‌ریزی شد که هم‌اکنون تجهیزات آن در حال انتقال به این منطقه است. این بیمارستان از روز شنبه راه‌اندازی می‌شود و امیدواریم بتوانیم خدمات ارزشمندی را به مردم عزیزمان ارائه دهیم. این بیمارستان با توجه به نیازمندی‌های منطقه که پیش‌تر احصا شده به‌صورت تخصصی به خدمات‌دهی به مردم خواهد پرداخت.»

هزینه 500 میلیاردی دولت برای جبران مافات
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در روز 15 اسفند اعلام کرد دولت مصوب کرد تا ۵۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان تنخواه اولیه برای مدیریت هزینه‌های اولیه امدادرسانی و جبران بخشی از خسارات، در اختیار استان قرار گیرد. بهادری‌جهرمی ادامه داد: «برق همه ۶۴ روستای سیستان‌وبلوچستان که قطع شده بود، وصل شد. عموم مسائل آبرسانی‌ برطرف شده و بخشی که باقیمانده با حضور مقامات محلی و ملی در حال رفع است. حدود هزار خانوار در چادرهایی که در اختیارشان قرار گرفته اسکان یافتند. راه‌های مواصلاتی باز شد و حدود ۱۰ محور باقی‌مانده که بازگشایی خواهند شد. سه بالگرد امدادرسانی در همان ابتدا وارد استان شد. اقلام مورد نیاز هم در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفته است.» وزارت کشاورزی هم از قافله کمک‌رسانی‌ها جا نماند. محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی گفت: «وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات آسیب‌دیدگان بخش کشاورزی سیستان‌وبلوچستان با توجه به سطح خسارت‌ها دو کار مهم را در دستور کار قرار داد. در مرحله نخست، تامین کالاهای اساسی و ارزاق مردم از جمله آرد و در صورت نیاز برنج، روغن و شکر به فوریت و اورژانسی در دستور کار قرار گرفت. تاکنون ۲۰۰ تن علوفه و نهاده دامی نیز برای تامین خوراک دام در مناطق آسیب‌دیده از سیلاب این استان توزیع شده است و این روند همچنان تداوم دارد.»

فعالیت امدادی 59 گروه جهادی
غلامرضا ملایی، مسئول بسیج سازندگی سپاه سلمان و بلوچستان از حضور 59 گروه جهادی در مناطق سیل‌زده خبر داد. ملایی گفت: «اقداماتی در حوزه بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی صورت گرفت که فعال‌سازی دو قرارگاه عملیاتی جهادی پهنه‌ای جنوب استان، به‌کارگیری ۵۹ گروه جهادی محلی و پایگاه محور استانی و شهرستانی، به‌کارگیری ۱۷ فروند قایق مردمی و قایق نیروی دریایی سپاه، فعال‌سازی قرارگاه منطقه‌ای در شهرستان‌های دشتیاری، کنارک، چابهار، قصرقند و نیکشهر و فراخوان گروه‌های جهادی از جمله اقدامات بسیج سازندگی پیرامون سیل در جنوب سیستان‌وبلوچستان به شمار می‌رود.» ملایی همچنین گفت: «از ابتدای فعالیت سامانه بارشی و وقوع سیل در جنوب سیستان‌وبلوچستان روزانه چهار هزار پرس غذای گرم طبخ و بین سیل‌زدگان توزیع شده است، همچنین تاکنون بیش از ۵۰۰ تخت پتو توزیع و از ظرفیت خیران استان‌های کشور در این زمینه به‌کارگیری شده است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار