• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۱۷ - ۰۷:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به تفاوت‌های تیم یحیی و اوسمار؛

پرسپولیس و الگوهای جدید در حمله

بازی پرسپولیس با نفت ‌و گاز گچساران لیگ یکی با احترام به این تیم نوعی بازی تمرینی برای شاگردان اوسمار بود. البته جام حذفی پر از شگفتی‌هاست اما روند این بازی نشان از یک بازی تدارکاتی‌ برای قرمزپوشان داشت. پرسپولیس در این بازی داشته‌های هجومی خود را مشق کرد و با تغییرات در ترکیب اصلی سعی در محک دیگر بازیکنان و همچنین برآورده کردن نیازهای تاکتیکی خود داشت که به این هدف رسید.

پرسپولیس و الگوهای جدید در حمله

امیر کریمی، آنالیزور فوتبال: بازی پرسپولیس با نفت ‌و گاز گچساران لیگ یکی با احترام به این تیم نوعی بازی تمرینی برای شاگردان اوسمار بود. البته جام حذفی پر از شگفتی‌هاست اما روند این بازی نشان از یک بازی تدارکاتی‌ برای قرمزپوشان داشت. پرسپولیس در این بازی داشته‌های هجومی خود را مشق کرد و با تغییرات در ترکیب اصلی سعی در محک دیگر بازیکنان و همچنین برآورده کردن نیازهای تاکتیکی خود داشت که به این هدف رسید. هرچند به‌نظر ‌می‌رسد باگ‌های دفاعی این تیم ‌همچنان باقی است. پرسپولیس اوسمار و یحیی چند تفاوت بزرگ را در خود می‌بیند که عمده این موضوع را در تغییر شرح وظایف بازیکنان در پست‌های تخصصی خود و همچنین استفاده از یک دیوار عرضی برای نفوذ در عمق تیم‌های حریف می‌بینیم.

استفاده از عرض برای به‌دست آوردن عمق
تجمع بازیکنان حریف در یک‌سوم دفاعی خودی تراکم نفری را برای نفوذناپذیر بودن شکل می‌دهد، اما راهکار پرسپولیسی‌ها عرض دادن بازی برای نفوذ بازیکنان دیگر به پشت دفاع حریفان است.
مهدی‌ ترابی و اوستون‌ اورونوف بازیکنان پا به توپ و تکنیکی هستند که در حرکت توان برداشتن یک به یک‌ها را دارند. اما اوسمار اولویت حرکت آنها را در کناره‌ها قرار داده است، به این شکل که در زمان حمله از جناح راست مهدی ‌ترابی کاملا روی خط طولی در زمین حریف قرار می‌گیرد، اسماعیلی‌فر به‌عنوان دفاع کناری، خدابنده‌لو به‌عنوان هافبک‌وسط و وحید ‌امیری به‌عنوان مهاجم (البته در این بازی)، در مقیاس‌های طول و عرض ولی کوتاه در این جبهه تشکیل یک لوزی را می‌دهند. ترابی درحقیقت همان دیوار عرضی است که روی خط طولی با حفظ توپ یا احیانا پاس‌های یک‌ضرب بازیسازی را انجام می‌دهد، نفوذ در نیم‌فضاها از پشت وظیفه هافبک موردنظر است و اگر نشد احیانا مهاجم یا مدافع‌کناری، روی خط برای باز شدن تیم حریف حرکت می‌کنند. در این حالت اما از آن‌سو اورونوف از چپ به پشت منطقه Dحریف وارد می‌شود تا برتری عددی در خط حمله به‌طور کامل شکل بگیرد. این اتفاق در جبهه چپ هم به کارگردانی اورونوف شکل می‌گرفت با حضور سینا اسدبیگی و ‌عبدالکریم حسن و همچنین عیسی ‌آل‌کثیر. استفاده از دو هافبک در عرض یکدیگر با شرح وظایف جدید نشان داده شاگردان اوسمار برای بازیسازی از خط دفاعی خصوصا در یک‌سوم دفاعی اولویت عرض دادن به بازی را ندارند و این خود یکی از تفاوت‌های این تیم با زمان یحیی ‌گل‌محمدی است. ‌دابل۶ بهترین تعریف برای دو هافبکی است که برای این تیم به میدان می‌روند.

فضاهای تله‌گونه
به گلی که مهدی ‌ترابی به تراکتور زد و چند موقعیت مشابه که به همین سبک در بازی با ذوب‌آهن از دست رفت، توجه کنید. نحوه توپ‌گیری این تیم کاملا دگرگون شده است و در زمان عقب ‌نشستن و حمله حریف فضاهایی به‌عنوان تله در اختیار تیم‌های حریف قرار می‌دهد و در لحظه‌های مورد نظر بعد از توپ‌گیری حملات سریع را شکل می‌دهند که البته سرعت بازیکنان کناری این تیم شدیدا تاثیرگذار است. اورونوف و ‌ترابی در این سبک بازی شدیدا موثر هستند.

مدافعان کناری
عبدالکریم‌ حسن و دانیال اسماعیلی‌فر وظیفه نفوذ به محوطه جریمه حریف یا نیم‌فضاها را برعهده دارند. برای جا افتادن این‌ مطلب گل سوم پرسپولیس به گچساران را مرور کنید. ارسال از چپ و ضربه ناقص دانیال‌اسماعیلی‌فر پشت جریمه و درنهایت ضربه آخر و گل. این همان الگوی پیشرفته استفاده از مدافعان‌کناری در امر گلزنی و بازیسازی است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار