• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۱۷ - ۰۷:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
مدیرکل دفتر موسیقی:

سند موسیقی، بین نهاد‌ها هماهنگی ایجاد می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حیاط جلسه هیات د‌ولت گفت که بعد از ۴۵ سال، بالاخره سند ملی موسیقی به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده و رئیس‌جمهور نیز آن را ابلاغ کرده است. این اتفاق بسیار مهمی است که می‌تواند تناقض‌ها و تعارضات موجود در زمینه موسیقی را به کل برطرف کند و سند ملی موسیقی را برای تصمیمات ریز و درشتی که در این حوزه گرفته می‌شود مبنای‌نظر قرار دهد. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا در قالب یک مصاحبه با امیرحسین سمیعی، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد به بحث و گفت‌وگو در این زمینه بپردازیم و موضع دولت در قبال سند ملی موسیقی را از وی جویا شویم.

سند موسیقی، بین نهاد‌ها هماهنگی ایجاد می‌کند

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حیاط جلسه هیات د‌ولت گفت که بعد از ۴۵ سال، بالاخره سند ملی موسیقی به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده و رئیس‌جمهور نیز آن را ابلاغ کرده است. این اتفاق بسیار مهمی است که می‌تواند تناقض‌ها و تعارضات موجود در زمینه موسیقی را به کل برطرف کند و سند ملی موسیقی را برای تصمیمات ریز و درشتی که در این حوزه گرفته می‌شود مبنای‌نظر قرار دهد. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا در قالب یک مصاحبه با امیرحسین سمیعی، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد به بحث و گفت‌وگو در این زمینه بپردازیم و موضع دولت در قبال سند ملی موسیقی را از وی جویا شویم.

سند ملی موسیقی، قرار است چه چشم‌اندازی را پیش‌روی جریان موسیقی کشور قرار دهد؟
ما اساسا دچار فقدان خط مشی روشن در حوزه موسیقی هستیم؛ فقدان یک خط مشی کارآمد که بتواند‌ نرم‌افزار فکری در موسیقی کشور باشد؛ فقدان یک مکتب موسیقایی که متناسب با تمدن ایرانی اسلامی باشد و تدوین سند ملی موسیقی، راهبردی برای جبران این فقدان‌ها است.
سند ملی موسیقی، خط‌مشی موسیقی کشور را تصریح و تدقیق می‌کند و جریان موسیقی کشور با کمک این سند، هدفمند و معنادار می‌شود و می‌تواند زمینه‌ها را برای این هنر ارزشمند فراهم ‌کند تا هم به سمت نقطه مطلوب معنوی و مادی حرکت کند و هم نیازهای جمعی را برآورده سازد.
ضمن اینکه تعیین خط‌مشی در این حوزه می‌تواند اختلاف‌نظرها در خصوص ماهیت موسیقی و وجود موسیقی را به حداقل برساند و از بین ببرد. همچنین این خط‌مشی کمک خواهد کرد نهادها و دستگاه‌های تصمیم‌گیر وارد یک راهبرد سیستمی در حوزه موسیقی شوند.

ضرورت تدوین سند ملی موسیقی چه بود؟
در مورد سند ملی موسیقی تلاش می‌کنیم هنر را به کارکردهای اصلی خودش باز‌گردانیم. روزگاری در نقشه راه تمدن ایرانی و اسلامی ما، هنرها کارکرد واقعی و ملموس در زندگی داشتند، مثلا هنر خوشنویسی، بخش مهمی از هویت بصری ما را شکل داده است؛ خیلی از آیات قرآن و احادیث از طریق این هنر در ذهن ما نقش بسته است؛ یا مثلا هنرهای نمایشی، تعزیه و پرده‌خوانی هویت‌های دراماتیک ما هستند که در ذهن ما ثبت شدند.
پس در موسیقی هم اگر می‌خواهیم به ریشه‌هایمان برگردیم، پلی به غیر از پیدا کردن هویت نداریم. سند ملی موسیقی، ما را به هویت اصلی‌مان بر‌می‌گرداند و افقی را پیش روی هنرمندان قرار می‌دهد که این هنر برپایه تمدن ایرانی و اسلامی باشد.
با تدوین سند ملی موسیقی، موسیقی ایرانی تقویت می‌شود؛ موسیقی نواحی با راهکارهای خاص تقویت می‌شود. اساسا تلاش تدوینگران سند ملی موسیقی بر این بوده که به سمت ارائه بهتر موسیقی برویم؛ هم از این جهت که شرایط برای تعالی این هنر فراهم ‌شود و هم اینکه فضایی استاندارد برای خدمات بهتر اهالی موسیقی در جامعه شکل بگیرد.

توقع است که نهادها و سازمان‌های فرهنگی در نسبت با این سند بالادستی، تعاملی سازنده و موثر داشته باشند. فکر می‌کنید این اتفاق محقق شود؟
سند ملی موسیقی هم به صورت نرم‌افزار فکری و هم به لحاظ سیستمی، بین نهادهای تصمیم‌گیر، هماهنگی کاملی را ایجاد خواهد کرد و این باعث می‌شود که شرایط برای رفتن به سمت مسیر بهتر فراهم شود. مسیر بهتر از این جهت که هم ایده‌آل‌های اجتماعی در حوزه موسیقی لحاظ شود و هم نیازهای جمعی مردم پاسخ داده شود.
مساله این است که در خط‌مشی موسیقی، تبیین نظر انجام شده است. مبتنی بر این سند، موسیقی در جایگاهی قرار می‌گیرد که تکلیف و چهارچوب‌ها مشخص است و ابعاد و لایه‌های آن مشخص می‌شود و برای تمام اینها راهکار ارائه شده است. دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم بر اساس سندی که ابلاغ شده، راهکارها و موارد مختلف را ریزنویسی می‌کند تا موارد و قالب‌های اصلی از آن استخراج شود.

تربیت نیروی متخصص حوزه موسیقی و توجه به بازار کار موسیقی آیا در این سند بالادستی در نظر گرفته شده است؟
در سند ملی موسیقی، به طور جدی به تربیت بدنه اصلی جامعه موسیقی اشاره شده است و نکات مهمی هم به آن پیوست شده است. این توجه و نگاه باعث می‌شود که حمایتی اصولی از چرخه اقتصاد موسیقی، صورت بگیرد. بخشی از این حمایت اصولی، توجه به فارغ‌التحصیلان موسیقی است؛ بخش دیگر ایجاد فضای کار برای مباحث اقتصادی تحصیل‌کرده‌های موسیقی و اساسا ریل‌گذاری برای نیروی متخصص این حوزه است.
بر این باوریم که اگر در حوزه موسیقی، گاهی دچار ضربه می‌شویم و مواردی هستند که به غلط شکل محتوایی در طیف‌های مختلف موسیقی به خود گرفته، به خاطر این است که ریل‌گذاری درستی در آموزش نداشتیم. دلیلش هم، همان فقدان اتاق فکر و نرم‌افزارهای فکری است. ما تا به حال آن نگاه جامع را نداشتیم که در دانشگاه‌ها و هنرستان‌های موسیقی قرار است چه اتفاقی بیفتد. در حالی که باید به این فکر می‌شد که نقش موسیقی ملی، موسیقی نواحی و موسیقی عملی چیست و این بدنه‌‌ که می‌خواهد وارد بازار کار شود، قرار است چه ایده‌ای داشته باشند. جامعیت و خط‌مشی که در سند موسیقی لحاظ شده، اتفاقا این بخش از حوزه موسیقی را در اولویت قرار داده و به آن نظم می‌دهد و نقش حمایتی خودش را نشان می‌دهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار