• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۱۷ - ۰۵:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نویدکیا قول بازیکنان مس را تلافی کرد؛

دلشوره در باشگاه مس؛ امروز پول واریز می‌شود؟

تیم مس پس از یک نیم‌فصل سخت، چند هفته‌ای بود که با محرم نوید‌کیا خوب پیش می‌رفت اما این روزهای خوش زیاد دوام نیاورد و این مربی نیز قهر کرده و راهی اصفهان شد. محرم‌ که پیش از پیوستن به این تیم از مدیرعامل باشگاه قول گرفته بود تا ۱۵ اسفند مطالبات بازیکنان پرداخت شود، بعد از اینکه مشکلات مالی این تیم حل نشد طبق قولی که به بازیکنان داده بود از هدایت تیم مس سر باز زد.

دلشوره در باشگاه مس؛ امروز پول واریز می‌شود؟

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: تیم مس پس از یک نیم‌فصل سخت، چند هفته‌ای بود که با محرم نوید‌کیا خوب پیش می‌رفت اما این روزهای خوش زیاد دوام نیاورد و این مربی نیز قهر کرده و راهی اصفهان شد. محرم‌ که پیش از پیوستن به این تیم از مدیرعامل باشگاه قول گرفته بود تا ۱۵ اسفند مطالبات بازیکنان پرداخت شود، بعد از اینکه مشکلات مالی این تیم حل نشد طبق قولی که به بازیکنان داده بود از هدایت تیم مس سر باز زد. مدیران باشگاه مس ابتدا تصور کردند نوید‌کیا به دلیل تولد پسرش به اصفهان رفته و منتظر بازگشت او بودند اما در واقع حضور او در اصفهان طولانی شد، به طوری که او بعد از بازی با استقلال به اصفهان رفته و هنوز در تمرینات تیمش شرکت نکرده است.

یک استان برای بازگرداندن نویدکیا بسیج شد
غیبت نویدکیا در حالی ادامه دارد که مسی‌ها باید روز جمعه میزبان تیم تراکتور در هفته نوزدهم لیگ برتر باشند. حساسیت این بازی به دلیل شرایط تیم تراکتور در جدول از یک سو و از سوی دیگر نگرانی‌ها در خصوص ادامه همکاری نویدکیا با تیم مس شرایط را برای علاقه‌مندان به این تیم بحرانی کرده است. در مدت کوتاهی که محرم هدایت تیم مس را بر عهده داشت تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد فنی این تیم گذاشته و از تیم زخم‌خورده مس یک تیم منظم و با‌برنامه ساخته بود. نویدکیا نقایص فنی را برطرف کرده و با وجود اینکه علاقه زیادی به بازی رو به جلو و هجومی دارد اما ساختار دفاعی خوبی هم برای مس ایجاد کرده بود.
از طرفی بازیکنان مس که دیدند محرم در دفاع از حقوق آنها و اعتبار خود تمرینات را رها کرده و در واقع عطای مربیگری در مس را به لقایش بخشیده است در تمرینات روز گذشته حاضر نشده و به نوعی قبل از بازی با تراکتور تمرین نکردند. حالا حساسیت‌ها در شرایطی که تیم مس بدون مربی است و حتی تمرین هم نمی‌کند در رفسنجان بالا گرفته است. این‌طور که گفته می‌شود بسیاری از مسئولان با کمک روابطی که دارند در تلاشند مشکل این تیم را برطرف کنند. اگر شرایط به همین شکل پیش برود حتی ممکن است تیم مس در بازی با تراکتور سرمربی نداشته باشد؛ چراکه تا وقتی مطالبات بازیکنان پرداخت نشود محرم به رفسنجان برنمی‌گردد. در چنین شرایطی بیم آن می‌رود که بازیکنان نیز برای بازی با تراکتور حاضر نشوند. آنها در این مدت به واسطه محرم نویدکیا از هرگونه اعتراض نسبت به مسائل و مشکلات مالی امتناع کرده و در آرامش به کارشان ادامه دادند اما به نظر می‌رسد طغیان کرده‌اند.
حسین پورمحمدی در مورد اتفاقات اخیر پیرامون باشگاه مس به ما گفت: «با توجه به صحبت‌هایی که مسئولان شرکت مس با ما داشتند وعده ۱۵ اسفندماه را دادم. مسئولان شرکت مس وعده‌های زیادی را برای پرداختی به ما دادند اما دو ماه است که پولی به حساب باشگاه پول واریز نکرده‌اند. در این رابطه با مسئولان زیادی صحبت کرده‌ایم و منتظریم تا اتفاقاتی رخ دهد.»

محرم قول بازیکنان را تلافی کرد
نوید‌کیا وقتی قرار شد هدایت مس را بر‌عهده بگیرد از پورمحمدی، مدیرعامل این باشگاه روز مشخصی را برای پرداخت مطالبات بازیکنان خواستار شد. طی توافقی که دو طرف انجام دادند ۱۵ اسفند را زمان پرداخت مطالبات بازیکنان اعلام کردند. از طرفی این مربی به مدیران این باشگاه متذکر شد در صورتی که مطالبات در این تاریخ پرداخت نشود حتی یک ثانیه هم در کنار تیم نمی‌ماند. بازیکنان نیز به خاطر این مربی کوتاه آمده و تا ۱۵ اسفند به مدیران این باشگاه مهلت دادند و با جان و دل برای نویدکیا بازی کردند. نتیجه همدلی موجود در تیم مس را می‌توان در نتایج چند هفته اخیر این تیم مشاهده کرد.
از این رو بعد از بازی با استقلال محرم در رختکن تیم مس به بازیکنان گفت: «از شما به خاطر تلاش‌تان ممنونم. قولی را که برای کمک به تیم داده بودید عملی کردید، حالا نوبت من است که به قولم عمل کنم. به شما قول داده بودم اگر پول نیاید، تیم را ترک می‌کنم، پس اگر پول نیامد از اصفهان برنمی‌گردم چراکه وقتی خلف وعده می‌کنند دیگر دلیلی ندارد بمانم.»
این اظهارات محرم هرچند باعث دلگرمی بازیکنان شد و آنها مربی را در کنار خود احساس کردند اما از طرفی واقعا ناراحت بودند، چراکه تیم سر و شکل خوبی گرفته بود و با وجود اینکه بازیکنان نزدیک به ۵ ماه هیچ دریافتی نداشتند اما با جان دل برای این تیم بازی می‌کردند. از این رو برای موفقیت مس چاره‌ای جز بازگشت این مربی نیست.
پورمحمدی ادامه داد: «بازیکنان در این مدت به احترام محرم نویدکیا حرفی نزده‌اند و مصاحبه‌ای نداشتند و حتی تمرینات تعطیل نشده و دست به اعتصاب نزده‌اند. شرکت می‌داند تیم در بهترین وضعیت فنی و اخلاقی قرار دارد اما درگیر بحران مالی شدید است. چند روز گذشته قول‌هایی داده‌اند اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. من از کادر فنی و بازیکنان معذرت‌خواهی می‌کنم که نتوانستم منابع مالی که به آنها قول داده بودم محقق شود.»

امروز پول واریز می‌شود؟
هر چند پورمحمدی به‌عنوان مدیرعامل باشگاه مس‌رفسنجان ۱۵ اسفند را تاریخ پرداخت مطالبات جدید بازیکنان این تیم اعلام کرد و حالا باعث قهر محرم نوید‌کیا شده است، اما با توجه به آنچه نزدیکان به باشگاه می‌گویند این مدیرعامل طی روزهای اخیر مدام درحال تردد بین تهران، کرمان و رفسنجان بود تا بتوانند با دریافت بخشی از پول مورد نظر مشکلات مالی تیم را برطرف کرده و مانع جدایی نویدکیا شود. طبق آنچه به مدیرعامل باشگاه مس اعلام کرده بودند قرار بود دیروز درصدی از مبلغ وعده داده شده به حساب باشگاه پرداخت شود اما این اتفاق رخ نداد تا همه امید مسی‌ها به امروز باشد؛ هر چند برخی معتقدند پنجشنبه روز کاری به حساب نمی‌آیند و به‌دلیل تعطیلی آخر هفته امیدی به پرداخت پول نیست. اگر این اتفاق رخ ندهد و بازیکنان به پول‌شان نرسند بازگشت نوید‌کیا نیز ممکن نیست و بدون‌شک مسی‌ها در بازی با تراکتور بدون سرمربی خواهند بود.
مدیرعامل مس گفت: «شرکت مس همیشه حامی تیم ما بوده اما متاسفانه مدتی است باشگاه به حال خود رها شده است. ‌ای‌کاش تصمیمی گرفته شود! آخرین‌باری که بازیکنان ما پول دریافت کردند به پیش از بازی با سپاهان برمی‌گردد. اکنون باید پرداختی ما به ۵۰ درصد می‌رسید اما 10، 15 درصد از وعده‌مان عقب هستیم.»

متممی برای پرداخت پول به مس صادر شد
اخیرا و با توجه به اتفاقی که بین محرم نویدکیا و باشگاه مس رخ داد برخی نسبت به بدهی‌های باشگاه‌های تحت پوشش صنایع مس حساس شده و معتقد هستند اگر شرکت مس توان تأمین بودجه مورد نیاز باشگاه‌ها را ندارد، دلیل راه‌اندازى ده‌ها تیم ورزشى در استان‌هاى کرمان و آذربایجان‌شرقى چیست؟
اینطور که شنیدیم بخش زیادی از بدهی‌های برخی تیم‌های ورزشی تحت پوشش شرکت مس فقط مربوط به امسال نیست و طی چند سال به‌دلیل پرداخت نکردن مطالبات از سوی مدیران وقت این باشگاه‌ها، تقریبا بدهی‌هایی به‌وجود آمده که حالا تیم‌های تحت پوشش‌ را در تنگنا قرار داده است. هر ساله مجمع عمومی صنایع مس بخشی از سود سالیانه این شرکت که چیزی حدود ۲ درصد است را به ورزش اختصاص می‌دهند و این بودجه بین باشگاه‌های مختلف با توجه به هزینه‌های هر ساله‌شان تقسیم می‌شود. در مورد تیم مس‌رفسنجان هم همین اتفاق افتاده آنها تقریبا بودجه مورد نظر را دریافت کرده و بخش زیادی از آن را صرف بدهی‌های گذشته کردند تا پنجره نقل‌وانتقالات این باشگاه در ابتدای فصل باز شود. از طرفی ۳۰ درصد از مطالبات فصل جدید را نیز به بازیکنان پرداخت کردند. در نیم‌فصل نیز مجبور به پرداخت بخش دیگری از بدهی‌ها شدند تا پنجره زمستانی را باز کرده و چند بازیکن به خدمت بگیرند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد مسی‌ها بودجه خود را دریافت کرده و صرف هزینه‌ها کردند و حالا برای پرداخت مطالبات بازیکنان چیزی بیش از بودجه مورد تصویب می‌خواهند.
آیا در چنین شرایطی صنایع مس حاضر می‌شود بیش از مجوز تایید شده به این باشگاه پول پرداخت کنند؟ گویا در تعطیلات میان فصل جلساتی که پورمحمدی در تهران با مدیران بالادست خود داشت، قول مساعد گرفت و الحاقیه و متمم برای پرداخت پول مجدد به باشگاه مس پذیرفته شده است، اما زمانی برای این پرداخت مشخص نکردند و به همین دلیل این باشگاه دچار مشکل شد. گویا مسی‌ها در این مدت ۴۰ درصد از بدهی‌های گذشته را نیز پرداخت کردند اما چیزی که درحال‌حاضر مهم است شرایط جاری باشگاه مس‌رفسنجان است. نویدکیا با حضور در جمع مسی‌ها نه‌تنها به‌لحاظ فنی تاثیر مثبتی در عملکرد این تیم گذاشت، بلکه به‌لحاظ مالی نیز با فعالیتی که در بازار نقل‌وانتقالات داشت حدود ۴۰ میلیارد در حق این تیم صرفه‌جویی کرد. در ابتدا موافقت او با جدایی خدابنده‌لو، نیما انتظاری، شیمبا و آذرپاد باعث شد آنها قرارداد خود را به باشگاه بخشیده و بعضی از آنها نیز در ازای دریافت رضایتنامه مبلغ قابل توجهی به حساب باشگاه واریز کردند. از طرفی به‌جای این نفرات تنها نزدیک به ۱۴ میلیارد برای جذب بازیکن هزینه کرد.
پورمحمدی که فکر می‌کند برخی مخالف مدیریت او هستند مدتی قبل استعفا داده بود. او می‌گوید: «چرا نه با استعفای من موافقت می‌شود نه تزریق مالی می‌شود؟ همه سرگردانیم. با اینکه پرداختی به باشگاه مس‌رفسنجان مصوب شده بود، به شرکت مس اعلام کردم با استعفای من موافقت کند، چرا‌که نمی‌خواهم مقابل سرمربی و بازیکنان شرمنده شوم.»
هر چند به‌نظر می‌رسد شرایط در باشگاه مس به‌شدت بحرانی است اما عوامل این باشگاه بسیار امیدوارند طبق قولی که برای پرداخت پول به آنها داده شده تا قبل از بازی با تراکتور مبلغ مورد نظر به حساب‌شان واریز شده و با عملی کردن وعده مدیران باشگاه مس، محرم نویدکیا به تیم برگشته و در بازی با تراکتور روی نیمکت بنشیند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار