• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۱۳ - ۲۲:۳۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تیم آبادانی در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد؛

صنعت نفت؛ بی‌پول، ناکام و پر از حاشیه

برخلاف تصورات اوضاع برای عبدالله ویسی و صنعت نفت در فصل جاری خوب پیش نرفت. در حالی که این مربی در هفته‌های پایانی فصل قبل آبادانی‌ها را از سقوط نجات داد و در لیگ برتر حفظ کرد اما شروع لیگ جدید و همکاری این دو خوش‌یمن نبود و هنوز به نیم‌فصل نرسیده عبدالله ویسی استعفا داد. با این حال شرایط برای مدیران صنعت نفت به شکلی نبود تا بتوانند به این سرعت مربی تازه‌ای را جایگزین ویسی کنند.

صنعت نفت؛ بی‌پول، ناکام و پر از حاشیه

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: برخلاف تصورات اوضاع برای عبدالله ویسی و صنعت نفت در فصل جاری خوب پیش نرفت. در حالی که این مربی در هفته‌های پایانی فصل قبل آبادانی‌ها را از سقوط نجات داد و در لیگ برتر حفظ کرد اما شروع لیگ جدید و همکاری این دو خوش‌یمن نبود و هنوز به نیم‌فصل نرسیده عبدالله ویسی استعفا داد. با این حال شرایط برای مدیران صنعت نفت به شکلی نبود تا بتوانند به این سرعت مربی تازه‌ای را جایگزین ویسی کنند. از این رو با وجود اینکه دو طرف خواهان جدایی بودند از سرمربی خود خواستند تا پایان نیم‌فصل اول در کنار تیم مانده و پس از آن صنعت نفت را ترک کند.
عبدالله ویسی با عملکرد ضعیف دو پیروزی، پنج مساوی و هشت شکست با ۱۱ امتیاز در جایگاه پانزدهم جدول رده‌بندی کار خود را پایان داد. با جدایی این مربی از صنعت نفت اما شرایط خوب پیش نرفت و آنها برای رسیدن به سرمربی جدید زمستان سختی را پشت‌سر گذاشتند.

هیچ مربی‌ای صنعت نفت را نپذیرفت
مدیران صنعت نفت که از میانه‌های نیم‌فصل اول می‌دانستند قرار است در تعطیلات زمستانی عبدالله ویسی تیم‌شان را ترک کند مذاکراتی را به شکل پنهانی و پشت‌پرده با گزینه‌های مورد نظر خود آغاز کرده و به نتایجی رسیده بودند. به این ترتیب وقت را تلف نکرده و به سرعت شفر را جایگزین عبدالله ویسی کردند، اما یکی از مصاحبه‌های این مربی باعث شد تا مجوز فعالیت او برای حضور در لیگ برتر صادر نشود و تلاش مدیران و عوامل این باشگاه برای کسب مجوز این مربی نزدیک به یک ماه طول کشید اما بی‌نتیجه ماند.
در این فاصله صنعت‌نفتی‌ها به شکل موازی با چند مربی دیگر از جمله محرم نویدکیا، حسین فرکی، محمود فکری و مهدی رحمتی مذاکراتی را انجام دادند‌. هواداران به محض اینکه متوجه شدند این گزینه‌ها با باشگاه صنعت نفت مذاکره کرده‌اند مخالفت خود را اعلام کرده و به این ترتیب حضور آنها در تیم صنعت نفت منتفی شد. مذاکرات اما با نویدکیا شکل جدی‌تری به خود گرفت تا جایی که صنعت‌نفتی‌ها به همکاری با این مربی امیدوار شده و مذاکرات دیگر خود را لغو کردند. در نهایت اما بودجه مورد نظر این مربی تامین نشد و او نیز راهی مس رفسنجان شد. در ادامه فراز کمالوند روی کار آمد. به نظر می‌رسید صنعت نفتی‌ها از روی استیصال مجبور به مذاکره با این مربی شدند. آنها که به شدت از سوی هواداران تحت فشار بودند باید هرچه سریع‌تر یک مربی را برای تیم‌شان انتخاب می‌کردند. کمالوند تلاش کرد در این مدت هواداران صنعت نفت را با خود همراه کند اما در اولین روز اردوی کیش به شکل عجیبی تیم را رها کرد؛ چنین رفتاری پیش‌تر نیز از سوی کمالوند دیده شده بود. او از یک سو به دلیل مشکلات مالی، صنعت نفت را ترک کرد و از سوی دیگر مخالفت هواداران با عملکرد خود در تمرینات را مشاهده و در نتیجه تصمیم گرفت در این جمع باقی نماند.
پس از کمالوند نوبت به ساکت الهامی رسید. او نیز توافق خود را با صنعت‌نفتی‌ها قطعی کرده بود اما در تماس با یکی دو تن از بازیکنان این تیم وقتی متوجه شد پولی در باشگاه موجود نیست ترجیح داد ریسک نکند و با وجود اینکه توافق کرده بود از مدیران صنعت نفت، عذرخواهی کرده، به آبادان نیامد. در چنین شرایطی صنعت‌نفتی‌ها که روزگار سختی را در یکی دو ماه اخیر سپری کرده بودند تصمیم گرفتند سهراب بختیاری‌زاده را انتخاب کنند. این مربی چیزی کمتر از گزینه‌های مورد مذاکره صنعت نفت نداشت و به عنوان گزینه بومی هدایت این تیم را بر عهده گرفت. علی قنواتی، مدیر تیم صنعت نفت در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «نیم‌فصل سختی را پشت سر گذاشتیم. آنقدر مربی عوض کردیم و آنقدر آمدند و رفتند که واقعا شرایط برای ما کابوس‌وار پیش می‌رفت. با محرم نوید‌کیا از همان هفته دوازدهم که عبدالله ویسی استعفا داده بود مذاکره کردیم و قرار بود او به تیم ما بیاید؛ آنقدر از این مربی مطمئن بودیم که با دیگر گزینه‌ها مذاکره هم نکردیم اما شرایط آن‌طور که او می‌خواست نبود. در نتیجه چون احساس کرد نمی‌تواند بازیکنان مورد نظر خود را جذب کند به تیمی رفت که بیشتر به نفعش باشد. برای کمالوند هرآنچه خواسته بود فراهم کردیم اما مردم خیلی کار او را با توجه به آنچه در تمرینات دیده بودند نپسندیدند. متاسفانه به محض اینکه به اردوی کیش رسیدیم تیم را تنها گذاشت و رفت.»

سهراب با حاشیه آمد
انتخاب سهراب بختیاری‌زاده به عنوان یک سرمربی بومی حواشی خاص خود را داشت از دعوا و درگیری با برخی هواداران و لیدرهای تیم صنعت نفت گرفته تا قمه‌کشی و حمله به این مربی باعث شد تا حواشی زیادی پیرامون این انتخاب به وجود بیاید. با این حال به نظر می‌رسد مدیران باشگاه صنعت نفت از انتخاب خود راضی هستند. آنها به بختیاری‌زاده اختیار تام داده و تا این لحظه هم بازیکنان مورد‌نظرش را به خدمت گرفته‌اند و در درگیری‌های پیش‌آمده هم از او حمایت کرده‌اند.
مدیر تیم صنعت نفت در مورد انتخاب این مربی به ما گفت: «سهراب بختیاری‌زاده انتخاب خوبی است. او هم مدیریت خوبی دارد و هم عملکردش در تمرینات قابل‌قبول است. تحول تاکتیکی خوبی در تیم ایجاد کرده؛ بازی ما با استقلال تهران و حتی روبه‌روی فولاد و پیکان گویای پیشرفت تیم است. تیم هجومی کار می‌کند، از این انتخاب راضی هستیم، چرا‌که این انتخاب می‌تواند یک مربی خوب را به لیگ برتر معرفی کند. به دلیل دیسیپلین کاری خاصی که دارد هر کسی را در تیم نمی‌پذیرد و اجازه نمی‌دهد اطراف تیم از برخی افراد پر شود. در ابتدای حضورش اعتراض‌هایی رخ داد و اختلاف‌نظرهایی به وجود آمد که ختم‌به‌خیر شد. از این رو تمرینات را زیر نظر گرفتیم و تلاش می‌کنیم امنیت برقرار باشد. ما هواداران خوبی داریم که دوست دارند در سرنوشت تیم سهیم باشند. اگر این تیم هوادار نداشت و برای کسی مهم نبود، حاشیه هم اطراف تیم به وجود نمی‌آمد اما ما هواداران خوبی داریم که تیم برایشان مهم است.»

آمار بدون برد سهراب
بعد از حواشی زیادی که پیرامون انتخاب سرمربی تیم صنعت نفت به وجود آمد در نهایت آنها سهراب بختیاری را برگزیدند. این مربی تاکنون به لحاظ آماری عملکرد خوبی از خود به جا نگذاشته. او در سه مسابقه لیگ و یک مسابقه جام حذفی موفق به کسب پیروزی نشده است. آنها در بازی حذفی مقابل استقلال ملاثانی در ضربات پنالتی مغلوب شدند ‌و در لیگ برتر نیز از سه مسابقه مقابل استقلال، فولاد و پیکان فقط یک امتیاز به دست آوردند. مدیران صنعت نفت در حالی از عملکرد بختیاری‌زاده ابراز رضایت می‌کنند که این تیم همراه عبدالله ویسی در سه بازی ابتدایی نیم‌فصل اول ۴ امتیاز به دست آورده بود و آمار بهتری داشت.
قنواتی در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «ما در نیم‌فصل اول ۳ بر صفر از استقلال باختیم اما در بازی‌ای که در تهران چند هفته قبل برگزار کردیم با یک گل باختیم و بازی خوبی ارائه دادیم. شاید این شکست باعث شود عملکرد تیم به چشم نیاید ولی برای ما پیشرفت به حساب می‌آید. از طرفی در بازی فولاد و پیکان با وجود اینکه نتیجه راضی‌کننده نبود اما بازی خوبی انجام دادیم و مستحق برد بودیم. در بازی با فولاد ۹۰ دقیقه حمله کردیم و آنها فقط دو گل زدند. در مساوی با پیکان هم بازیکنان خوب کار کردند اما از کمک‌داور دوم راضی نبودیم. از نظر ما اشتباهاتی داشت. اگر همین‌طور ادامه دهیم، فکر می‌کنم در نهایت در جایگاه هشتم تا دهم جدول قرار بگیریم. ما اصلا به سقوط فکر نمی‌کنیم، چرا‌که رشد تیم را به چشم می‌بینیم.»

مثل همیشه؛ پول نیست
مشکلات و بحران‌های مالی اجازه نمی‌دهد تیم صنعت نفت جان بگیرد. این تیم هر ساله با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده و به دلیل همین مشکلات مالی در انتهای جدول برای بقا تقلا می‌کند. صنعت نفت امسال شرایطی بدتر از همیشه دارد و از همان هفته‌های ابتدایی خود را به عنوان یکی از مدعیان سقوط مطرح کرده است. با این حال آنها تاکنون بخشی از مطالبات بازیکنان را پرداخت کرده و پنجره بسته نقل و انتقالات خود را نیز باز کرده‌اند. با این حال در ادامه لیگ هیچ پولی در بساط ندارند. اگر کمک‌های گاه و بیگاه منطقه آزاد الوند و وزارت نفت نباشند برای ادامه لیگ نیز با مشکلات عدیده روبه‌رو می‌شوند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار