• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۱۳ - ۲۱:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
قرارداد و تفاهمنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد؛

بازی دو سربرد دانشگاه صنعت و جامعه

مطالعات نشان می‌‌دهد کارآمدی کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل تولید دانش و استفاده آن در صنعت و سازمان‌هاست. موضوعی که در دانشگاه‌ها به جد دنبال می‌شود تا جایی که موضوع ارتباط میان صنعت و دانشگاه این روزها اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. دانشگاه آزاد هم در سالی که گذشت تلاش کرد فاصله خود با صنایع و سازمان‌ها را کم کند و برای کم کردن این فاصله اقدام به انعقاد یک‌سری قرارداد یا تفاهمنامه‌های پژوهشی کرده است.

بازی دو سربرد دانشگاه صنعت و جامعه

مطالعات نشان می‌‌دهد کارآمدی کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل تولید دانش و استفاده آن در صنعت و سازمان‌هاست. موضوعی که در دانشگاه‌ها به جد دنبال می‌شود تا جایی که موضوع ارتباط میان صنعت و دانشگاه این روزها اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. دانشگاه آزاد هم در سالی که گذشت تلاش کرد فاصله خود با صنایع و سازمان‌ها را کم کند و برای کم کردن این فاصله اقدام به انعقاد یک‌سری قرارداد یا تفاهمنامه‌های پژوهشی کرده است. قراردادهایی دو یا چندجانبه که دانشگاه آزاد را به‌سمت دانشگاه حل مساله سوق می‌دهد. در گزارش امروز قراردادها و تفاهمنامه‌های پژوهشی میان واحدهای دانشگاهی و صنایع و سازمان‌ها در شش ماه اخیر را بررسی کرده و به مهم‌ترین قراردادهایی که در شش ماهه اخیر منعقد شده است، پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

قرارداد ۸۰ میلیاردی تبریزی‌ها برای ساخت خط مونتاژ تراکتور
واحد تبریز یکی از واحدهای فعال در حوزه قراردادهای پژوهشی است که در اجرای طرح پویش با صنایعی چون تراکتورسازی، خودروسازی سایپا و تعدادی از شرکت‌های خصوصی وارد قرارداد شده است. بزرگ‌ترین قرارداد طرح پژوهشی دانشگاه آزاد با گروه تراکتورسازی در واحد تبریز به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای طراحی و ساخت خط تمام رباتیک مونتاژ تراکتور منعقد شده که بزرگ‌ترین قرارداد طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی دانشگاه آزاد با گروه تراکتورسازی است. به گفته آرش رنجبران، رئیس این واحد دانشگاهی، ۱۵ نفر از اساتید و محققان دانشگاه آزاد تبریز در این پروژه مشارکت دارند که ۲۵ درصد از کل درآمد این پروژه متعلق به واحد تبریز است. در این قرارداد در فاز اول دو دستگاه و در فاز دوم ۲۸ دستگاه تحویل خواهد شد و درنهایت ۲۰ میلیارد تومان آورده برای واحد تبریز خواهد داشت. طراحی و ساخت خط کاملا رباتیک برای خط مونتاژ گروه صنایع تراکتورسازی است که تحول عظیم در ارتباط دانشگاه و صنعت ایجاد خواهد کرد و تاثیر بسیار مطلوبی در سراهای نوآوری خواهد داشت.

همکاری با شرکت آب و فاضلاب استان
واحد تبریز آذرماه امسال در حاشیه افتتاحیه یازدهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس۲۰۲۳) تفاهمنامه‌ای پژوهشی با شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی منعقد کرد. انجام مطالعات پژوهشی و فناوری در زمینه توسعه دانش فنی و انتقال فناوری‌های مورد نیاز شرکت ارائه خدمات علمی، نظارتی و مشاوره‌ای در موضوعات مرتبط با نیاز‌های شرکت، توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز شرکت، کمک به تربیت و ارتقای علمی کارشناسان شرکت جهت آشنایی و یادگیری علوم مرتبط، انجام پروژه‌های پژوهشی در قالب پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و جهت‌دهی آنها به‌سمت نیازهای شرکت، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با نیازهای شرکت، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی مشترک، بهره‌مندی از امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و کتابخانه‌ای طرفین، از محورهای این تفاهمنامه است.

قول و قرار اهوازی‌ها با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

دانشگاه آزاد واحد اهواز امسال در دومین روز از چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قراردادی پژوهشی امضا کرد. این قرارداد در ادامه اقدامات پژوهش‌محور دانشگاه آزاد استان خوزستان، همسو با سند تحول و تعالی و همچنین برنامه پنج‌ساله راهبردی و عملیاتی (1405- 1400) دانشگاه و سایر اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری است. قرارداد پژوهشی «تدوین دانش فنی و بومی‌سازی ساخت موتور درون‌چاهی جابه‌جایی مثبت براساس موتور‌های ساخت شرکت Dyna-drill با سایز ۵ اینچ» به ارزش 14.6 میلیارد تومان است که در راستای افزایش تعداد و مبالغ طرح‌های پژوهشی با رویکرد تدوین دانش فنی و ساخت قطعات و تجهیزات با فناوری بالا که ذیل بسته‌های کاری «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مساله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی» و «پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌آفرین» سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد بوده که به یکی از اصلی‌ترین اهداف حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد خوزستان تبدیل شده است.

انعقاد قرارداد ۱۶ میلیارد ریالی قوچان در رویداد تانا صنعت

دانشگاه آزاد قوچان هم امسال توانست قراردادی به ارزش ۱۶ میلیارد ریال با عنوان «دستگاه جداسازی آب از مازوت در مقیاس صنعتی» در سومین رویداد تانا صنعت منعقد کند.
به گفته محمود حق‌به‌جانب، رئیس دانشگاه آزاد واحد قوچان این قرارداد با کارخانه آلومینای شهرستان جاجرم در سومین رویداد تانا صنعت منعقد شده و این واحد دانشگاهی تنها دانشگاهی بود که توانست در این رویداد قرارداد و تفاهمنامه پژوهشی منعقد کند. دانشگاه آزاد واحد قوچان متعهد شده تا این دستگاه را ظرف مدت شش ماه در آلومینای جاجرم نصب و راه‌اندازی کند، همچنین تفاهمنامه دیگری درباره مشکلات صنعتی این کارخانه منعقد شده تا مشکلات صنعتی این کارخانه به واحد قوچان برای پیدا کردن و حل مساله و درنهایت انعقاد قرارداد ارسال شود. گفتنی است کارخانه آلومینای جاجرم با تولید ۱۳۰ هزار تن شمش آلومینیوم و حدود ۳ هزار نیروی کار فعال بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم کشور است.

حضور دانشجویان واحد اصفهان در اداره کل بهزیستی در قالب طرح پویش

دانشگاه آزاد استان اصفهان و اداره کل بهزیستی استان نیز آبان‌ماه امسال در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، درمانی، فناوری و اجرای طرح پویش تفاهمنامه همکاری امضا کردند. این تفاهمنامه که برای مدت سه سال منعقد شد، برای هر یک از طرفین تعهداتی ایجاد کرده که تعهدات دانشگاه شامل ایجاد شرایط حضور دانشجویان در اداره کل بهزیستی در قالب طرح پویش، اجرای طرح‌ها و کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک، برگزاری اردوهای جهادی در زمینه‌های روانشناسی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی مشترک، همکاری در اجرای کارورزی دانشجویان در مراکز تحت نظارت بهزیستی و مواردی از این قبیل است. استفاده از امکانات و تجهیزات و اماکن طرفین در برنامه‌های مشترک از جمله امکان استفاده رایگان دانشگاه آزاد استان از ساختمان سولدای متعلق به بهزیستی جهت راه‌اندازی رشته‌های علوم پزشکی مورد نیاز بهزیستی مانند بینایی‌سنجی و کار درمانی از‌جمله توافقات مهم این تفاهمنامه بود.

همکاری دانشگاه آزاد با منطقه ویژه اقتصادی لامرد

دانشگاه آزاد استان فارس یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌های آزاد سطح کشور در زمینه امضای تفاهمنامه‌های مختلف علمی و پژوهشی با دستگاه‌های مختلف بوده است. بر همین اساس تفاهمنامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد استان فارس و منطقه ویژه اقتصادی لامرد یکی دیگر از تفاهمنامه‌های پژوهشی است که دی‌ماه امسال منعقد شد. براساس این تفاهمنامه انجام همه مراحل جذب و استخدام نیروی انسانی مورد نیاز اعم از برگزاری آزمون، مصاحبه تخصصی و آموزش‌های بدو استخدام، اجرای پروژه‌های پژوهشی کاربردی، راه‌اندازی تکمیل و تجهیز مراکز آموزش پژوهشی، ارائه خدمات آموزشی و کارگاهی متقابل، تدوین و تالیف اسناد و مدارک علمی ارائه سمینارها، دوره‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت از سوی دانشگاه آزاد استان فارس با محور منطقه ویژه اقتصادی لامرد اجرا خواهد شد. با توجه به رسالت دانشگاه آزاد در پرورش دانشجویان متخصص در راستای توسعه همه‌جانبه کشور، ارتباط متقابل بین دانشگاه و صنایع بزرگی همانند صنایع مستقر در شهرستان لامرد در قالب طرح‌های دانشگاهی همانند طرح پویش و رویداد صدرا در چهارچوب این تفاهمنامه قابلیت پرورش و تربیت نیرو‌های متخصص برای کاربرد در صنایع مختلف را مهیا می‌کند.

ورود واحد علوم‌و‌تحقیقات به حوزه آب و پساب

دانشگاه آزاد واحد علوم‌و‌تحقیقات از پرکارترین واحدهای دانشگاهی در حوزه تفاهمنامه‌های پژوهشی در شش ماه دوم سال است. این واحد شهریور‌ماه امسال چهار تفاهمنامه همکاری‌های مشترک درخصوص امکان‌سنجی انتقال فناوری‌های نوین در زمینه آب، پساب و صنایع مربوطه با کشور چین امضا کرد. واحد علوم‌و‌تحقیقات در سند طرح آمایش، خواسته‌ها و انتظارات دانشگاه را متناسب با علایق و قابلیت‌های واحد علوم‌و‌تحقیقات و مبتنی‌بر نیاز جامعه برنامه‌ریزی کرده است. مسئولان این واحد دانشگاهی با توجه به اهمیت شناخت مرزهای دانش در حوزه آب و صنایع مربوطه و لزوم انتقال فناوری و دانش فنی، از چهار شرکت تولید‌کننده تجهیزات مربوط به آب و تصفیه‌آب در بخش‌های مختلف صنعتی و خانگی کشور چین بازدید به‌عمل آوردند که ماحصل بازدید از تجهیزات مربوط به آب و تصفیه‌آب در بخش‌های مختلف صنعتی و خانگی چین، انعقاد چهار تفاهمنامه همکاری مشترک بود. این تفاهمنامه‌ها با اهدافی همچون اجرای مشترک برخی از پروژه‌ها در کشور، همکاری با دانشگاه جهت راه‌اندازی خط تولید انواع فیلترهای غشایی پلیمری (ممبران)، فیلترهای سرامیکی، انواع دستگاه‌های تصفیه صنعتی و خانگی و همچنین آب شیرین کن‌ها در کشور، انتقال دانش فنی طی فرآیند دو‌طرفه و همکاری متقابل در زمینه توسعه دانش تجاری‌سازی محصولات فناوری صنعتی مرتبط با آب، به امضای واحد علوم‌وتحقیقات و چین رسید.
همکاری با شرکت ملی انفورماتیک
این واحد دانشگاهی بهمن ماه امسال نیز یک تفاهمنامه همکاری با شرکت ملی انفورماتیک در راستای توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فنی، بهره‌مندی مستمر از خرد جمعی و تجربیات و توانمندی‌ها امضا کرد. استخراج زمینه‌های همکاری مشترک، بهره‌مند شدن طرفین از امکانات و ظرفیت‌های یکدیگر، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی-کاربردی همراه با انتقال دانش فنی و هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در راستای نیازهای تحقیقاتی شرکت در قالب اعطای گرنت‌های تحقیقاتی از مفاد این تفاهمنامه بود.
حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی توسط سازمان ثبت اسناد
دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات آبان ماه هم با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک تفاهمنامه امضا کرد. همکاری و مشارکت در زمینه طراحی، اولویت‌بندی عناوین و اجرای طرح/گزارش‌های پژوهشی و فناوری مشترک از طریق تبادل امکانات، آمار و داده‌های موردنیاز، هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی به‌ویژه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی در راستای نیازهای تحقیقاتی و در اختیار گذاشتن تجهیزات علمی و فناوری طرفین، حمایت از تجاری‌سازی و فناوری‌های نو از موضوعات مورد توجه در این تفاهمنامه بوده است.

خیز بلند واحد زنجان در حوزه پلاسما

واحد زنجان یکی دیگر از واحدهای فعال در حوزه پژوهشی است که شهریور امسال یک تفاهمنامه همکاری جامع علمی-پژوهشی با یک هلدینگ دارویی فعال در حوزه پلاسما منعقد کرد. با انعقاد تفاهمنامه همکاری جامع علمی-پژوهشی مابین یک هلدینگ دارویی فعال در حوزه پلاسما و این واحد دانشگاهی و اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذی‌ربط دانشگاهی قرار است یک مرکز جمع‌آوری پلاسما و مرکز تحقیقات پلاسما راه‌اندازی شود. این واحد دانشگاهی همچنین در حوزه تولید جوهر خودکار با ایجاد ارتباط با یکی از کارخانه‌ها بزرگ تولید خودکار کشور که سهم عمده‌ای در تولید این محصول دارد توافقات اولیه را انجام داده و پس از اخذ نیاز این صنعت و با مطالعه بازار و ارجاع عارضه موجود به یکی از شرکت‌های فناور در این حوزه نمونه‌های اولیه در این خصوص به شرکت مزبور ارائه شد. تمام جوهر مورد‌نیاز خودکار از ابتدای این صنعت به صورت کاملا وارداتی بوده است و میزان مصرف جوهر کشور در حال حاضر براساس آمار گمرک کشور 115 تن سالیانه است که در صورت تحقق این هدف دانشگاه خواهد توانست در رفع این نیاز کشور اقدام کند.

همکاری واحد شهرکرد با پارک علم و فناوری استان

دانشگاه آزاد شهرکرد هم شهریور ماه امسال یک تفاهمنامه همکاری مشترک با پارک علم و فناوری استان چهارمحال‌و‌بختیاری با هدف ایجاد زمینه همکاری در راستای توسعه، ارتقای دانش و تامین فناوری‌های مورد‌نیاز استان منعقد کرد. ارتقای حوزه فناوری و کسب‌وکار، همکاری در زمینه‌های کارآفرینی مولد در زمینه‌های مرتبط با کشاورزی با تاکید بر گیاهان دارویی اندمیک، تکمیل فرآیند تبدیل ایده به محصول و تسریع روند انتقال فناوری، ایجاد زمینه‌های مشترک برای بهره‌مندی از توانمندی‌ها و خدمات متقابل پارک و دانشگاه و توانمند‌سازی واحدها و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه از جمله موضوعات این تفاهمنامه است. به گفته ابراهیم رحیمی، رئیس دانشگاه آزاد شهرکرد ظرفیت‌های دانشگاه آزاد درخصوص تجهیزات و فضای فیزیکی و اشتغال به تحصیل 11 هزار دانشجو بستری مناسب در راستای ارتقای زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان چهارمحال‌و‌بختیاری است.

امضای تفاهمنامه واحد ارومیه با 3 نهاد مختلف

آذرماه امسال دانشگاه آزاد ارومیه با سه نهاد مختلف به مناسبت هفته پژوهش تفاهمنامه همکاری امضا کرد. این تفاهمنامه‌ها در حوزه علم و فناوری با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، جهاد دانشگاهی استان و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان‌ است. در راستای عملیاتی شدن تفاهمنامه‌های منعقد‌شده، ‌سه عضو هیات‌علمی در رشته‌های مرتبط به‌عنوان پشتیبان تفاهمنامه‌ها فعالیت می‌کنند. قاسم کریمی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه در مراسم امضای این تفاهمنامه ابراز امیدواری کرد انعقاد این تفاهمنامه در راستای پرورش نیروی کار برای صنایع، معادن و کشاورزی استان از طریق دانشگاه موثر واقع شود.

واحد رشت پای کار حوزه صنایع غذایی

دانشگاه آزاد استان گیلان هم امسال در حوزه پژوهشی فعال بوده است و در نیمه دوم سال واحد رشت یک تفاهمنامه همکاری با شرکت تولیدی نوید‌مرغ گیلان منعقد کرد. به گفته محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد استان، دانشگاه با هدف سرمایه‌گذاری مناسب روی نیروی انسانی و تربیت نیروی متخصص و ماهر جامعه، در جهت رفع نیازمندی‌های صنعت تا جذب نیروی متعهد و متخصص اقدام می‌کند. هر چقدر ارتباط صنعت با دانشگاه دقیق باشد، تحصیل جوانان و دانشجویان هدفمند‌تر می‌شود و جوانان با امید به کار پس از فراغت از تحصیل، به مهارت‌آموزی بیشتری مشغول می‌شوند. شرکت نوید مرغ با تمرکز بر تولید و کار کشاورزی و با داشتن حدود ۳۰۰۰ نیروی کار یکی از زنجیره‌های غذایی استان و کشور است. به گفته مصطفی‌نوید‌طالمی، نایب‌رئیس شرکت تولیدی نوید‌مرغ گیلان، با توجه به استفاده از ظرفیت نیروی کار جوان، نیاز به کسب مهارت و آموزش‌های کاربردی احساس می‌شود که با انعقاد این قرارداد، نیروهای این شرکت که به منزله ثروتی برای آن به شمار می‌روند ضمن آموزش‌های کاربردی و مهارتی لازم، با آخرین روش‌ها و دستاوردهای علمی، آشنا خواهند شد.
اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک با سپاه
دانشگاه آزاد واحد رشت آذرماه امسال یک تفاهمنامه هم با سپاه قدس گیلان به امضا رساند. بهره‌مندی از توانمندی‌های طرفین، همکاری در طرح‌های تحقیقاتی مشترک، حمایت و همکاری در تجاری‌سازی طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه مخترعان بسیجی، برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های مشترک، همکاری درخصوص تالیف و انتشار کتب و نشریات علمی، پژوهشی و آموزشی، استفاده از ظرفیت دانشجویان دانشگاه در اجرای پروژه کسر خدمت سربازی (در قالب سرباز نخبه) از اهداف این تفاهمنامه خواهد بود.

همکاری واحد کرمانشاه با اداره کل زندان‌های استان

دانشگاه آزاد استان کرمانشاه نیز مهرماه امسال یک تفاهمنامه همکاری با اداره کل زندان‌های استان کرمانشاه امضا کرد. براساس این تفاهمنامه قرار است یک سری فعالیت‌های مشترک فرهنگی و آموزشی بین طرفین انجام شود. از مهم‌ترین موضوعات مد‌نظر طرفین در این تفاهمنامه می‌توان به موضوعات آموزشی آن اشاره کرد. به‌طور مثال قرار است یک سری دوره‌ها و کارگاه‌های توانمندسازی مدیران و کارشناسان اداره کل زندان‌ها توسط دانشگاه برگزار شود. از دیگر محورهای این تفاهمنامه موضوعات پژوهشی است. استفاده مطلوب از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه و اداره کل زندان‌ها برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی مورد‌نیاز طرفین، برگزاری نشست‌های علمی مشترک (سمینار، طرح‌های تحقیقاتی)، تبادل اسناد و مدارک و استفاده از تجهیزات تحقیقاتی مشترک از جمله این زمینه‌های پژوهشی است. همچنین قرار است طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی توسط محققان و پژوهشگران دانشگاه انجام شود و امکان استفاده از کتابخانه برای محققان طرفین فراهم شود. انتشار مقالات علمی حاصل از نتایج پروژه‌های تحقیقاتی مصوب به نام مشترک، همکاری در چاپ و انتشار کتاب، فراهم کردن امکان استفاده از آزمایشگاه‌ها و تجهیزات مرتبط برای محققان طرفین از دیگر موضوعات پژوهشی است که در این تفاهمنامه به آن پرداخته شده است. این تفاهمنامه به مدت سه سال در هشت ماده و دو تبصره به امضای طرفین رسید.

استخدام دانشجویان شاهرودی در کارخانه طب پلاستیک

دانشگاه آزاد واحد شاهرود و شرکت طب پلاستیک نوین نیز به‌منظور ایجاد و گسترش زمینه هم‌فکری و همکاری‌های پژوهشی صنعتی تفاهم کردند تا علاوه‌بر همکاری‌های علمی و پژوهشی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد این دانشگاه در کارخانه مذکور استخدام شوند. براساس این تفاهمنامه قرار شد تا دانشجویان مختلف از ظرفیت‌های این کارخانه بازدید کنند تا با قابلیت‌های آن آشنا شوند و مسیر خود را بهتر بشناسند. همچنین براساس تفاهمنامه صورت‌گرفته قرار شد تا همکاری در زمینه انتقال تجارب علمی و آموزشی طرفین به‌ویژه در زمینه ارتباط با صنعت صورت بگیرد و خدمات علمی و کاربردی به بخش‌های اقتصادی و صنعتی و شرکت‌های خصوصی و دولتی ارائه شود. همکاری در زمینه انتشار مقالات علمی حاصل از نتایج پروژه‌های تحقیقاتی مصوب با نام مشترک دانشگاه و شرکت، شناسایی افراد علاقه‌مند و تربیت نیروهای با‌انگیزه متفکر و خلاق از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی کوتاه‌مدت و معرفی به سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی از جمله مفاد این تفاهمنامه بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار