• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۰۹ - ۲۲:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اعتماد مدیران به انتخاب خود از تیم سیرجانی مدعی ساخت؛

ورژن یونانی گل‌گهر بهتر از دوران قلعه‌نویی و رفقا

کمتر کسی فکر می‌کرد گل‌گهر بتواند خود را جمع و جور کرده و حالا حتی به‌عنوان یک مدعی نام خود را مطرح کند. این تیم در حال حاضر پس از گذشت ۱۸ هفته از رقابت‌های لیگ برتر ۳۰ امتیازی است و در یک قدمی سپاهان قرار دارد.

ورژن یونانی گل‌گهر بهتر از  دوران قلعه‌نویی و رفقا

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: گل‌گهر یکی از جدی‌ترین تعقیب‌کننده‌های مدعیان لیگ برتر به نظر می‌رسد. این تیم که فصل گذشته به‌خاطر جدایی امیر قلعه‌نویی و پیوستنش به تیم ملی مجبور شد با الهویی لیگ را به بدترین شکل ممکن به پایان برساند در فصل جاری عملکرد متفاوتی از خود به جا گذاشت. کمتر کسی فکر می‌کرد گل‌گهر بتواند خود را جمع و جور کرده و حالا حتی به‌عنوان یک مدعی نام خود را مطرح کند. این تیم در حال حاضر پس از گذشت ۱۸ هفته از رقابت‌های لیگ برتر ۳۰ امتیازی است و در یک قدمی سپاهان قرار دارد.

یک مدعی جدید
در فصل جدید تیم‌های مختلفی بارها به سه مدعی اصلی قهرمانی نزدیک شدند اما به نظر می‌رسد از میان آنها گل‌گهر واقعا رخت مدعی بودن به تن کرده و می‌خواهد با غول‌های فوتبال ایران رقابت کند. با توجه به اینکه لیگ الیت از فصل جدید در آسیا برگزار می‌شود و دو تیم نخست لیگ برتر ایران فرصت حضور در این مسابقات را دارند، ‌انگیزه مدعیان لیگ برتری علاوه‌بر کسب قهرمانی برای مقام دومی نیز بیشتر شده است. از این رو دور از ذهن نیست که تیمی مثل گل‌گهر با توجه به شرایط و امکاناتی که دارد خود را به کورس قهرمانی نزدیک کرده و سری در میان سرها در بیاورد. گل‌گهر به‌عنوان تیمی که از ابتدای حضورش در لیگ برتر همواره تلاش کرده عملکرد خوبی از خود به جا بگذارد این فصل نیز هرچند در ابتدا پرنوسان آغاز کرد و چندان امیدوار‌کننده نشان نمی‌داد اما در ادامه روندی باثبات در پیش گرفت و حالا فوتبال‌دوستان بیشتر روی این تیم حساب باز می‌کنند. مقایسه عملکرد تیم گل‌گهر پس از ۱۸ هفته از رقابت‌های لیگ برتر نسبت به فصل گذشته نشان می‌دهد آنها در نتیجه‌گیری رشد چشمگیری داشتند. تفاضل گل مثبت ۱۱ نشان‌دهنده عملکرد هجومی بهتری نسبت به دوره قبل است. گل‌گهر تیمی است که تصور می‌شد مربی‌اش با تفکرات دفاعی به گل نخوردن فکر کند اما در واقع اصلا چنین نشد. این تیم فصل قبل در چنین روزهایی هرچند ۲۵ بار موفق به گلزنی شده بود اما با توجه به دریافت ۲۰ گل تفاضل خوبی نداشت. یکی دیگر از دلایل موفقیت تیم گل‌گهر نباختن در فصل جاری است. آنها تاکنون فقط دو شکست در کارنامه خود دارند که رکورد جالب و قابل توجهی است. شاگردان این مربی یونانی از بازی مقابل تراکتور در هفته دوازدهم تاکنون شکست نخوردند و با توجه به پیروزی در هفته هجدهم مقابل نساجی و البته موفقیت در جام حذفی ۹ بازی است که نباختند. این رکوردی است که این تیم را با چهره یک مدعی در لیگ مطرح می‌کند.

اوزوندیس فراتر از قلعه‌نویی
به نظر می‌رسد ورژن یونانی تیم گل‌گهر فراتر از تیمی است که قلعه‌نویی ساخته بود. این تیم که از ابتدای حضور در لیگ برتر کار خود را با امیر قلعه‌نویی آغاز کرد تنها در هفته‌های پایانی فصل گذشته خود را به الهویی سپرد و اصلا تجربه خوبی از آن چند هفته بدون قلعه‌نویی ندارد. تصور می‌شد شاید این تیم بدون سرمربی کنونی تیم ملی نتواند آن‌طور که خود را در لیگ برتر جا انداخته به کار خود ادامه دهد اما ۱۸ هفته از رقابت‌های لیگ جاری نشان داد که این تیم بدون قلعه‌نویی حتی می‌تواند بهتر نتیجه بگیرد. در هفته‌هایی که مدیران باشگاه گل‌گهر آن‌سوی آب‌ها به دنبال مربی می‌گشتند، انتقادهای زیادی به انتخاب طولانی آنها شد. با این حال به نظر می‌رسد فرصتی که مدیران این باشگاه برای انتخاب مربی صرف کردند نتیجه داده است، حالا سرمربی یونانی آنها نه‌تنها یکی از با ثبات‌ترین مربیان لیگ برتر است بلکه نتایج خوبی نیز گرفته و در یک قدمی سپاهان خود را به‌عنوان یکی از قدرت‌های لیگ برتر نشان داده است.
کارنامه اوزوندیس نشان می‌دهد که این مربی به بازی تدافعی علاقه زیادی دارد به همین دلیل مدیران باشگاه گل‌گهر به محض انتخاب او مورد انتقاد قرار گرفتند اما این مربی ادعا کرد می‌تواند تفکرات خود را تغییر دهد تا رضایت خاطر علاقه‌مندان به فوتبال در ایران را فراهم کند. ۹ مساوی و دو باخت در کارنامه این مربی دیده می‌شود و با توجه به اینکه آنها تنها ۱۲ گل از ۱۸ هفته دریافت کردند خود گویای این است که این مربی همچنان به تفکرات تدافعی خود علاقه‌مند است. با این حال اوزوندیس سر حرف خود مانده و تلاش کرده است با استفاده از بازیکنان جوان ترکیب تیمش را دونده و هجومی بچیند. آنها همان قدر که در کار دفاعی قدرتمند و جسور ظاهر می‌شوند در کار هجومی نیز چیزی از رقبا کم ندارند. مخصوصا از وقتی که روبرتو تورس به این تیم ملحق شد میل تهاجمی گل‌گهری‌ها نیز بیشتر شد و شاهد گل‌های بیشتری از آنها بودیم.
به این ترتیب باید این مربی را از جمله مربیان موفق لیگ برتر دانست در شرایطی که بسیاری از تیم‌ها با استخدام مربی خارجی حتی نتوانستند از بحران خارج شوند تیم گل‌گهر با اعتماد به سرمربی یونانی‌اش به انتخاب خود احترام گذاشت و حالا نتیجه این اعتماد را می‌بیند. این مربی نیز در هفته‌های اول عملکرد قابل دفاعی نداشت و نوسانات زیادی در نتایجش دیده می‌شد اما مدیران این باشگاه روی انتخاب خود ایستادگی کرده و حالا ثمره آن را برداشت می‌کنند.

بی ادعا و جوان
در یارگیری‌های ابتدای فصل درحالی‌که بازیکنانی مثل سعید سحرخیزان یا سامان فلاح مورد توجه بسیاری از تیم‌ها بودند این گل‌گهر بود که این بازیکنان جوان را به خدمت گرفت. این تیم بازیکنان جوان دیگری نیز در ترکیب دارد که نمونه‌هایی از آنها را در بازی اخیر مقابل نساجی دیدیم. پوریا لطفی ۲۱ ساله، عباس شرقی ۲۲ ساله و امیررضا اسلام‌طلب ۱۹ ساله از جمله بازیکنانی هستند که اوزوندیس به آنها اعتماد کرده و به میدان می‌فرستد. این نشان می‌دهند که سرمربی یونانی علاقه زیادی به بازیکنان جوان دارد و اتفاقا از اعتماد به آنها نتیجه گرفته است. در واقع اوزوندیس با ترکیب بازیکنان جوان و باتجربه تیمی ساخته است که توانایی خوبی از خود نشان می‌دهند و حتی می‌توانند امیدوار به روزهای بهتری باشند.
البته پیش از این مربی یونانی گل‌گهر ادعا کرده بود که قصد دارد با استفاده از بازیکنان جوان نه‌تنها تیم این فصل بلکه فصول بعدی گل‌گهر را نیز تضمین کند از این رو اگر این باشگاه برای بازیکنان جوان خود هزینه کرده باشد در واقع به نوعی سرمایه‌گذاری کرده و از این بابت ضرر نمی‌کند؛ چراکه فروش هر یک از این بازیکنان می‌تواند مبلغ قابل‌توجهی برای آنها درآمد داشته و از نظر مالی کمک محسوب شود.
در کل روند گل‌گهر از هر نظر امیدوار‌کننده است. این تیم به لحاظ ساختاری و سخت‌افزاری نیز بسیار خوب عمل کرده و جزء تیم‌هایی است که از همان ابتدا همه مجوزهای لازم را از سازمان لیگ کسب کرد. به این ترتیب برنامه‌ریزی صحیح، مدیریت اصولی و ثبات در تصمیم‌گیری‌ها از گل‌گهر تیمی ساخته که حالا خود را به‌عنوان مدعی مطرح کرده و نه‌تنها مدت‌هاست از نیمه بالایی جدول پایین نیامده بلکه در قامت رقیب برای تیم‌هایی چون استقلال، پرسپولیس و سپاهان قد علم کرده است. به این ترتیب شاید در آینده بیشتر از گل‌گهر بشنویم؛ چراکه به نظر می‌رسد سرنوشت خوبی در انتظار این تیم است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار