• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۰۷ - ۰۱:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شرط الهامی برای بازیکنان نساجی؛ بین نیمه برای من است،

بازگشت ساکت به امید معجزه

هواداران تیم نساجی همچنان نام الهامی را فریاد می‌زدند و این مربی مثل یک آلترناتیو همیشه یک پایه نارضایتی از عملکرد مربیان نساجی بود. همین هم باعث شد تا مدیران این باشگاه بالاخره الهامی را به تیم‌شان برگردانند و او نیز برای پیوستن به تیم سابقش سر از پا نمی‌شناسد و بسیار خوشحال است.

بازگشت ساکت به امید معجزه

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: مدیران نساجی که فصل گذشته را به بدترین شکل ممکن سپری کرده بودند با این تصور که می‌توانند با مهدی رحمتی در لیگ و آسیا عملکرد موفقی داشته باشند، این مربی را به جمع خود آوردند. مهدی رحمتی اما نتوانست در این تیم موفق باشد. معادلات او هرگز درست از آب در‌نیامد تا هم از آسیا حذف شوند و هم در لیگ ناکام بمانند.
نساجی هرچند گاها عملکرد خوبی داشت و به لحاظ فنی راضی‌کننده بود اما سکوهای ناراضی ورزشگاه وطنی وی را مقصر همه مشکلات می‌دانستند. همین باعث شد تا مدیران این باشگاه سراغ آلکاراز اسپانیایی بروند. مربی‌ای که توان فنی خوبی داشت اما ابزار لازم در اختیارش نبود. او خیلی تلاش کرد اما فرصت محدود و کوتاهی برای اثبات توانایی‌های خود داشت. هواداران تیم نساجی همچنان نام الهامی را فریاد می‌زدند و این مربی مثل یک آلترناتیو همیشه یک پایه نارضایتی از عملکرد مربیان نساجی بود. همین هم باعث شد تا مدیران این باشگاه بالاخره الهامی را به تیم‌شان برگردانند و او نیز برای پیوستن به تیم سابقش سر از پا نمی‌شناسد و بسیار خوشحال است.

فسخ قرارداد راحت
قرارداد آلکاراز با تیم نساجی راحت‌تر از آن چیزی که فکرش را می‌کردند فسخ شد. برخلاف بسیاری از مربیان خارجی که برای کوچک‌ترین مسائل نیز از باشگاه طلب پول می‌کردند، او طی یک جلسه مذاکره و به راحت‌ترین شکل ممکن از باشگاه نساجی جدا شد. این مربی برای چند هفته همراهی این تیم چیزی کمتر از ۳۰ درصد از مطالبات خود را دریافت کرد و به راحت‌ترین شکل ممکن نساجی را ترک کرد. او که حکم اخراج را روی میزش می‌دید می‌توانست کل پولش را به همراه غرامت دریافت کند اما برخلاف همتایان خارجی‌اش به بهترین شکل ممکن با باشگاه نساجی توافق کرد و عملا ارتباطش را با این باشگاه برقرار نگه داشت. بایندریان که برای فسخ قرارداد او و صدور کارت ساکت الهامی به سازمان لیگ رفته بود از اینکه موفق شده قرارداد این مربی را به این راحتی و بدون ضرر مالی فسخ کند در پوست خود نمی‌گنجد.
مدیران نساجی که بعد از فسخ قرارداد یک ساله و نیمه مهدی رحمتی نزدیک به ۵۰ درصد قرارداد او را پرداخت کرده بودند فکر می‌کردند برای این مربی خارجی بیش از اینها باید هزینه کنند اما او رفتاری با باشگاه نساجی کرد که پیش از این هیچ مربی خارجی در فوتبال ایران انجام نداده بود. به این ترتیب آلکاراز و دستیارش با دریافت کمتر از ۳۰ درصد از مبلغ قراردادشان ایران را ترک کردند.

چرا الهامی برگشت؟
واقعیت این است که مدیران نساجی دوست داشتند به کارشان با سرمربی اسپانیایی ادامه دهند اما شرایط تیم نساجی به گونه‌ای نبود که با مربی جنتلمنی چون او بتواند به نتیجه برسد، از این رو با توجه به اینکه هواداران تمایل به همکاری با الهامی داشتند از بین مربیان داخلی قرعه بار دیگر به نام این مربی افتاد تا به نساجی برگردد.
رفتارهای آلکاراز با بازیکنان و متانتی که در شکست‌ها از خود نشان می‌داد و مسئولیت را بر عهده می‌گرفت باعث شده بود تا بسیاری از بازیکنان تیم، نسبت به نتایج بی‌تفاوت و بی‌خیال شوند و عملا برای جبران امتیازات از دست رفته تلاشی نکنند. شاید اگر این مربی از ابتدای فصل به تیم نساجی آمده بود شرایط متفاوت می‌شد؛ این بار اما به نظر می‌رسید بازیکن نساجی مربی سختگیرتری می‌خواهند.
با توجه به جو قائمشهر و شرایطی که طی این فصل برای این تیم به وجود آمده بود و با توجه به تغییراتی که در بین برخی از عوامل این باشگاه ایجاد شد، بازگشت الهامی شاید تنها انتخاب بود. هر‌چند تیم نساجی به دلیل عدم نتیجه‌گیری‌های پیاپی به لحاظ روحی و روانی بیمار است و اگر سرمربی جدید نتواند روحیه را به تیمش برگرداند عملا کاری از دستش بر نخواهد آمد، با این حال طی یکی دو روز اخیر تمرینات نساجی از شور و حال ویژه‌ای برخوردار بوده و مسئولان آن امیدوارند نتایج به نفع‌شان تغییر کند تا گزینه سقوط نباشند.
نساجی در حال حاضر پس از ۱۷ هفته فقط ۱۱ امتیاز به واسطه دو برد و پنج مساوی به دست آورده و در جایگاه پانزدهم قرار دارد و اگر نتواند شرایط را تغییر دهد یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های سقوط است.

شرط و شروط الهامی برای بازیکنان
با توجه به اتفاقاتی که بین رضا حدادیان، مالک باشگاه نساجی و ساکت الهامی رخ داده بود، کمتر کسی فکر می‌کرد که شانس بازگشت به قائمشهر را داشته باشد اما فشار سکوها و هواداران در نهایت مدیران این باشگاه را مجاب کرد تا سکان هدایت تیم‌شان را بار دیگر به الهامی بسپارند.
بازی هفته گذشته تیم نساجی و شکست مقابل مس رفسنجان مالک این باشگاه را به شدت نگران شرایط تیمش کرد، از این رو برخلاف همیشه صبر خود را از دست داد و به مسئولان این باشگاه به نوعی اعتراض کرد. این بار فریادهای رضا حدادیان باعث شد که آنها متوجه وخیم بودن اوضاع شده و برای تغییر شرایط دست به کار شود. جالب است بدانید که حدادیان در همان زمانی که رحمتی سرمربی نساجی بود مسئولیت همه موارد را از خود سلب و به نوعی به بایندریان سپرد از این رو در اتفاقات اخیر چندان دخل و تصرفی نداشت اما ظاهرا اعتمادی که به نفرات منصوب خود کرده جواب نداد از این رو به شدت به آنها معترض شد و برای نتایج اخیر تیمش که آن‌ را به سوی سقوط سوق می‌دهد توضیح خواست.
اعتراض حدادیان در نهایت باعث شد مدیران این باشگاه به سراغ الهامی بروند مالک باشگاه نیز به خاطر تیمش کوتاه آمد تا شرایط بازگشت این مربی به نساجی فراهم شود. الهامی که تصور نمی‌کرد به این راحتی بتواند بار دیگر به نیمکت نساجی برگردد از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید، از این رو بدون اینکه توافقی با این باشگاه انجام دهد برگه قرارداد را سفید امضا کرد و متن قرارداد بعد از امضای قرارداد این مربی نوشته شد.
در واقع برای مدیران نساجی بیش از آنکه مبلغ قرارداد و شرط و شروط پرداخت آن مهم باشد مسائل اخلاقی که همواره این مربی در کنار خود دارد مهم است. جالب اینکه الهامی چهره متفاوتی از خود در ملاقات با مدیران نساجی نشان داد و این اطمینان را داد که هیچ مشکلی در طول فصل به وجود نخواهد آمد. با این حال حدادیان فقط قرارداد او را تا پایان فصل جاری امضا کرد و هیچ شرطی برای تمدید آن قائل نشد. الهامی نیز خواهان هیچ شرط خاصی در قراردادش نیست اما با بازیکنان توافقی کرده که می‌تواند زمینه‌ساز حواشی زیادی برای نساجی باشد.
اینطور که شنیدیم الهامی به بازیکنان گفته است که بازی‌های دوستانه و بین دو نیمه متعلق به اوست و هرچه بخواهد می‌گوید و انجام می‌دهد. از این رو با توجه به سابقه‌ای که از این مربی در درگیری و اختلاف با بازیکنانش سراغ داریم، این اختیاری که در حال حاضر برای خود قائل است نیز می‌تواند منجر به اختلافاتی درون تیم شود؛ اختلافاتی که ممکن است باز هم نساجی را به بی‌راهه برده و از هدف اصلی دور کند، اما از آنجا که این توافق بین الهامی و بازیکنان صورت گرفته، باشگاه دخالتی در آن ندارد.

از عصای موسی خبری نیست
نکته دیگری که در مورد بازگشت الهامی وجود دارد فرصت کمی است که این مربی برای بازسازی نساجی در اختیار دارد. الهامی اگر پیش از این موفق شد این تیم را در جام حذفی که جام شگفتی‌هاست قهرمان کند به این دلیل بود که یک فصل تیم را در اختیار داشت. او در هفته‌های پایانی فصل قبلش به نساجی آمده بود و این تیم را در لیگ برتر نگه داشت. در فصل نقل و انتقالات تابستانی به طور کامل فرصت داشت تا تیم موردعلاقه‌اش را بسازد و در طول رقابت‌ها نه در لیگ برتر بلکه فقط در جام حذفی موفق بود. با این حال حتی اگر بخواهیم او را مربی موفقی در نساجی بدانیم باید به این نکته هم توجه کنیم که الهامی برای بازسازی نساجی به زمان نیاز دارد اما قراردادش فقط تا پایان امسال است. شاید به همین دلیل است که ادعا کرد عصای موسی ندارد و نمی‌تواند معجزه کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار