• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۰۴ - ۱۴:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در نتیجه سیاست های سکولار؛

اسلام هراسی سیستماتیک فرانسه، زنان مسلمان را منزوی می‌کند

اگر شما یک مسلمان فرانسوی هستید که برای شغل درخواست می‌دهید، پنج برابر بیشتر از یک غیر مسلمان با تبعیض مواجه می‌شوید و اگر شما یک زن مسلمان هستید که روسری به سر می‌کند، یک درصد شانس شغلی دارید.

اسلام هراسی سیستماتیک فرانسه، زنان مسلمان را منزوی می‌کند

مائده زمان‌فشمی، خبرنگار: فرانسه به اسم سکولاریسم، اسلام‌هراسی را ترویج میکند. سکولاریسم در فرانسه برای ایجاد کنترل کامل بر یک اقلیت مذهبی و سوق دادن آنها به حاشیههای جامعه که در آن هیچ قدرت اجتماعی یا سیاسی ندارند، به کار گرفته میشود. هیچ گروه مذهبی دیگری در فرانسه به اندازه جامعه مسلمانان هدف قرار نمیگیرد.
در حالی که مقامات فرانسوی حملات منظمی را علیه کل جامعه انجام دادهاند، زنان و دختران مسلمان بار سنگین وسواس مقامات فرانسوی در کنترل بدن خود را متحمل شدهاند. زنان محجبه در فرانسه به دلیل افزایش اسلام‌هراسی در آموزش، کار و جامعه با تبعیض مواجه هستند. این امر باعث تقاضا برای سیاست‌های فراگیر برای حمایت از شمولیت و مشاغل آنها شده است. علی‌رغم اینکه زنان محجبه در فرانسه متولد و بزرگ شده‌اند، تحصیلات عالی دارند و دارای مهارت‌های حرفه‌ای هستند که می‌تواند به کشور کمک کند، افزایش اسلام‌هراسی در سطوح سیاسی و اجتماعی منجر به طرد زنان محجبه از جامعه می‌شود.

خبرگزاری آنادولو با 20 زن مسلمان که فرانسه را ترک کرده یا قصد ترک آن را داشتند، مصاحبه کرده است. مصاحبههایی که نتیجه آن تبعیض در محل کار را نشان میدهد. این گزارش نشان داد که تبعیض و عدم پذیرش اجتماعی، اغلب زنان مسلمان را مجبور می‌کند تا به دنبال فرصت‌های شغلی فراتر از مرزهای فرانسه باشند. این گزارش با هدف بررسی میزان اسلام‌هراسی نسبت به زنان در فرانسه و ارائه فهرستی از توصیه‌ها برای مبارزه با تبعیض، نشان می‌دهد که چگونه سیاست‌های قهری، زنان محجبه را به طور کامل از کار در بخش دولتی محدود و تبعیض علیه حجاب را در بخش خصوصی تقویت می‌کند و اسلام هراسی را در سطح اجتماعی افزایش میدهد.

زنان مسلمان در فرانسه علاوه بر مواجهه با تبعیض در محیط کار، در آموزش و پرورش و جامعه مدنی نیز تبعیض را تجربه میکنند. ممنوعیت حجاب در فرانسه زنان محجبه را از مدرسه دور میکند و بر شغل و رفاه عمومی آنها تأثیر منفی میگذارد. آنها علیرغم انگیزهای که برای کمک به جامعه فرانسه دارند، اجازه ندارند مهارت ها و تجربیات خودشان را در محیط های آموزشی به اشتراک بگذارند.

جلوگیری از مشارکت زنان مسلمان در فعالیت‌های جامعه یکی دیگر از موضوعاتی است که زنان در آن احساس طرد شدن می‌کنند. زنان مسلمان فرانسوی گفتهاند که به دلیل شیوع اسلام هراسی تصمیم به ترک این کشور و ادامه کار خود در خارج از فرانسه گرفتند. زنان مسلمانی که اقامت در فرانسه را انتخاب می‌کنند، مجبور می‌شوند تصمیمات دشواری مانند برداشتن روسری خود را برای انطباق با فشار جامعه یا کناره ‌گیری از نیروی کار در مواجهه با تبعیض اتخاذ کنند.

سیاست‌های اسلام‌ هراسی و نگرش تبعیض‌آمیز جامعه در فرانسه، مشکلات زنان مسلمان را که حدود 7 میلیون یا 10 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، تشدید می‌کند.

مدتی قبل، گزارشی توسط CAGE، یک سازمان مدافع مستقل منتشر شد که سرکوب بی‌سابقه مسلمانان در فرانسه را بازگو می کند. این گزارش که توسط حقوقدان فرانسوی و محقق CAGE، رایان فرشی نوشته شده، با عنوان «ما شروع به گسترش ترور می کنیم: آزار و اذیت مسلمانان در فرانسه تحت حمایت دولت»، روش های آزار و اذیت مسلمانان فرانسوی توسط دولت امانوئل مکرون، از جمله تحریم و اجبار را تشریح می کند. این گزارش می گوید که چگونه دولت فرانسه به سرعت پایه های خودمختاری جامعه مسلمانان را از طریق یک آزار و اذیت حساب شده برچیده و وحشت را در میان کل جامعه مذهبی منتشر کرد. 

در سایه ریاست جمهوری امانوئل مکرون، دولت فرانسه به نام مبارزه با «تجزیه طلبی اسلامی» و حفظ لائیسیت (سکولاریسم) فرانسوی، حمله چند جانبه را به جامعه مدنی مسلمانان آغاز کرده است. صدها مؤسسه، از جمله مساجد و مدارس مسلمانان بسته شده است. الگوی رفتاری دولت فرانسه برای آزار و تحقیر مسلمانان محاسبه شده است که منجر به سلب عمدی و شدید آزادی مذهب، عقیده، اجتماع و حق مالکیت اقلیت می‌شود.

در 8 سپتامبر سال گذشته، دادگاه عالی اداری فرانسه ممنوعیت دولتی پوشیدن عبا در مدارس دولتی را تایید کرد. دولت این اقدام را در ماه آگوست اعلام کرده بود و مدعی بود که این نوع پوشش، قوانین سکولاریسم در آموزش را زیر پا میگذارد.

هفته بعد از اعلام این خبر، نزدیک به 300 دختر با عبا به مدرسه آمدند. حدود 67 نفر از آنها که حاضر به تغییر نبودند به خانه فرستاده شدند.

این ممنوعیت بخشی از مجموعه اقداماتی است که توسط دولت فرانسه در سال های اخیر انجام شده و اقلیت مسلمان را به بهانه حمایت از سکولاریسم یا laïcité هدف قرار داده است. در سال 2004، این کشور حجاب را در مدارس دولتی ممنوع کرد. سپس در سال 2010 ممنوعیت حجاب تمام صورت در انظار عمومی تصویب شد. از سال 2016، شهرداری‌های مختلف ممنوعیت پوشیدن لباس‌های شنا «بورکینی» را در استخرهای عمومی ممنوع کرده‌اند.

در نوامبر 2022، پاپ ندایه، وزیر وقت آموزش ملی، طرحی Laïcité را که هدف آن جلوگیری از پوشیدن لباس‌های پوشیده و وابسته به مذهب در مدارس دولتی فرانسه است را معرفی کرد. این طرح به کارکنان مدرسه دستور می‌دهد تا دانش‌آموزانی را که دامن‌های بلند و لباس‌های آستین بلند می‌پوشند، دنبال کنند تا در صورت امتناع از تغییر، مشخصات آنها را گزارش و آنان را تحریم کنند. اقدامات انضباطی شامل توقف تحصیل آنها از طریق ممنوع کردن حضور در مدرسه تا زمانی که از طریق گفت‌وگو بفهمند رفتارشان به سکولاریسم و ارزش‌های جمهوری آسیب می‌زند، است.


مقامات دولت فرانسه مرتباً آن را به آنچه «جدایی‌گرایی اسلامی» می‌خوانند متهم می‌کنند - این ایده که مسلمانان با کل ملت فرانسه دشمنی دارند و نمی‌خواهند به آن تعلق داشته باشند. در سال 2021، دولت قوانینی را با هدف مبارزه با این «جدایی‌خواهی» از طریق تمدید ممنوعیت نمادهای مذهبی، تسهیل بستن مکان‌های عبادت و تعقیب سازمان‌های مدنی مسلمان رونمایی کرد.

طبق آخرین آمار منتشر شده توسط دولت فرانسه در ژانویه 2022، 718 سازمان مسلمان بسته یا منحل شده و 46 میلیون یورو (50 میلیون دلار) ضبط شده است. 

«مسئله مسلمانان» به یکی از موضوعات تعیین کننده در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه در سال 2022 تبدیل شده بود، به طوری که هر یک از رقبا قصد داشتند برای اثبات تنفر خود از مسلمانان فرانسوی، از دیگری پیشی بگیرند.

فرید حافظ، محقق دانشگاهی و متخصص سیاست‌های ضد تروریسم اروپا، معتقد است که هدف از چنین سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای ایجاد یک اسلام فرانسوی است که «در برابر ظلم ساکت باشد» و «تسلیم اراده فرانسوی‌ها در مورد آنچه اسلام باید باشد، شود».

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار