مصطفی قاسمیان، خبرنگار: چهار فیلم از هفت فیلم اکران نوروز، فیلماولیهای موفق جشنواره چهلودوم هستند. سه فیلم دیگر اکران هم از تولیدات فیلمسازان جوان است و بهنظر میرسد سال جدید قرار است با قوای تازه سینمای ایران کارش را شروع کند. روحالله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم با اعلام اینکه اکران نوروزی از ۲۳ اسفندماه شروع میشود، درباره آثار انتخاب شده، گفت: «فیلمهای «تمساح خونی»، «بیبدن»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستوجوی قهرمان» برای اکران نوروزی انتخاب شدهاند.»
اکران بیربط به جشنواره نشود
به نظر میرسد سیاستهای سازمان سینمایی نیز در اکران عمومی، بیش از هرچیز روی وجوه صنعتی سینما تاکید دارد و برای رونق گیشهها به وسیله فیلمهای تجاری است، نه برای نمایش فیلمهای ملی و استراتژیک. گویی هدف بیشتر آن است که فروش گیشه و ارقام دهانپرکن گیشه بالا رود و در این مسیر، بیشتر به فیلمهایی میدان داده میشود که در جشنواره حضور نداشتهاند. نشان به آن نشان که در سالهای اخیر، گاه بین کمدیهای حاضر در جشنواره فیلم فجر و فیلمهای کمدی خارج از آن، اولویت اکران نوروزی با دسته دوم بوده است؛ امری که این شائبه را به وجود میآورد که برای مدیریت سازمان سینمایی، مسیر جشنواره فیلم فجر با مسیر اکران عمومی کاملا جداست. در عین حال به نظر برای اکران نوروز ۱۴۰۳ این مورد رعایت شده و از هفت فیلم درنظرگرفتهشده برای این اکران پراهمیت و طلایی، تنها یک اثر از محصولات خارج از جشنواره انتخاب شده که دقت نظر سازمان سینمایی را در این دور اکران نشان میدهد.
در ادامه نگاهی انداختیم به هفت فیلمی که در نوروز 1403 اکران خواهند شد.
پرویزخان
«پرویزخان» بهعنوان یکی از پدیدههای جشنواره امسال معلوم بود هم میتواند جای خالی فیلمهای فوتبالی را در سینمای ما پر کند و هم قادر است مخاطبانی که نسبتی با جزئیات تخصصی فوتبال ندارند را دنبال خودش بکشاند. فیلمی که اگر مهندسیهای اکران ستارهمحور در سینمای ایران مانعش نباشند، بهطور طبیعی و نرمال میتواند گیشه بسیار مناسبی داشته باشد.
تمساح خونی
اولین فیلم جواد عزتی یکی از همخوانترین فیلمهای فجر ۴۲ با جریان قالب اکران در ایران بود؛ کمیک و پرستاره. البته عزتی تلاش کرده بود در اولین فیلمش مقداری از کمدیهای معمول این روزها آبرومندتر باشد و با کارگردانیاش نشان دهد از این به بعد غیر از بازیگری، میشود روی فیلمسازی او هم حساب کرد. از ابتدا پیشبینیها این بوده که «تمساح خونی» یکی از پرفروشهای سال ۱۴۰۳ باشد.
نوروز
«نوروز» که نامش باعث شده بود خیلیها از ابتدا تصور کنند بهترین زمان برای اکران آن ایام جشن سال نو شمسی است، غیر از چهار انیمیشن جشنواره و احیانا آثار دیگری که در طول سال از آنها رونمایی خواهد شد، تنها کار کودک قابل اعتنا در فجر ۴۲ بود که میتوانست به اکران نوروز ۱۴۰۳ بیاید. البته عموما زمان مناسب برای اکران فیلمهای کودک را مهرماه و زمان بازگشایی مدارس میدانند.
آپاراتچی
«آپاراتچی» فیلمی کمدی و سرگرمکننده است اما از سیستم غالب کمدیهای بفروش سینمای ایران در این روزها کاملا تبعیت نمیکند. این فیلم پر از ستارههای گران نیست و تابوشکنیهای اخلاقی هم نمیکند. اگر برای محافظت از الگوهای همیشگی گیشه، سر راه فروش این فیلم موانعی ایجاد نشود، خواهد توانست مسیر جدیدی در فیلمسازی ایران ایجاد کند که هم سرگرمکننده است و هم آبرومند.
آسمان غرب
طبیعتا یکی از فیلمهای ارزشی و ستایششده جشنواره هر سال باید سهمی در اکران نوروز داشته باشد، اما با اینکه همه توقع داشتند امسال این سهمیه به فیلم «مجنون» برسد، «آسمان غرب» بود که این امکان را پیدا کرد. فیلمی که بسیار پرخرج بوده و مخاطبان خودش را هم دارد، اما قطعا پرفروشترین کار گیشه امسال نیست و نهایتا میتوان به یک فروش آبرومند برایش امیدوار بود.
بیبدن
«بیبدن» یکی از جنجالیترین فیلمهای جشنواره چهلودوم فیلم فجر بود. جنجالش هم نهفقط بهخاطر موضوع جنایی آن بلکه پیش از نمایش در جشنواره، سروصدای زیادی پیرامون قرار نگرفتن این فیلم در بخش سودای سیمرغ شکل گرفت. یکی از نقاط قابل توجه این اثر سینمایی، نویسندگی کاظم دانشی برای این فیلم است که پیش از این کارگردان فیلم سینمایی «علفزار» را برعهده داشت.
ایلیا، جستوجوی قهرمان
فیلم «ایلیا، جستوجوی قهرمان» در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان رونمایی شد. اگرچه این اثر، فیلم شاخص و مهمی در سینمای کودک و نوجوان نیست اما بهدلیل اینکه تنها کار ویژه کودکان و نوجوان در نوروز 1403 است، احتمالا فروش خوبی داشته باشد. درحقیقت قرار گرفتن این فیلم در اکران نوروزی لطفی بوده که مدیران به مضمون ارائه شده در این فیلم کردند.