• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۰۳ - ۰۳:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تکلیف اکران نوروز مشخص شد؛

عید سینمایی فیلم‌اولی‌ها

چهار فیلم از هفت فیلم اکران نوروز، فیلم‌اولی‌های موفق جشنواره چهل‌و‌دوم هستند. سه فیلم دیگر اکران هم از تولیدات فیلمسازان جوان است و به‌نظر می‌رسد سال جدید قرار است با قوای تازه سینمای ایران کارش را شروع کند.

عید سینمایی فیلم‌اولی‌ها

مصطفی قاسمیان، خبرنگار: چهار فیلم از هفت فیلم اکران نوروز، فیلم‌اولی‌های موفق جشنواره چهل‌و‌دوم هستند. سه فیلم دیگر اکران هم از تولیدات فیلمسازان جوان است و به‌نظر می‌رسد سال جدید قرار است با قوای تازه سینمای ایران کارش را شروع کند. روح‌الله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم با اعلام اینکه اکران نوروزی از ۲۳ اسفندماه شروع می‌شود، درباره آثار انتخاب شده، گفت: «فیلم‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جست‌وجوی قهرمان» برای اکران نوروزی انتخاب شده‌اند.»

اکران بی‌ربط به جشنواره نشود
به نظر می‌رسد سیاست‌های سازمان سینمایی نیز در اکران عمومی، بیش از هرچیز روی وجوه صنعتی سینما تاکید دارد و برای رونق گیشه‌ها به وسیله فیلم‌های تجاری است، نه برای نمایش فیلم‌های ملی و استراتژیک. گویی هدف بیشتر آن است که فروش گیشه و ارقام دهان‌پرکن گیشه بالا رود و در این مسیر، بیشتر به فیلم‌هایی میدان داده می‌شود که در جشنواره حضور نداشته‌اند. نشان به آن نشان که در سال‌های اخیر، گاه بین کمدی‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر و فیلم‌های کمدی خارج از آن، اولویت اکران نوروزی با دسته دوم بوده است؛ امری که این شائبه را به وجود می‌آورد که برای مدیریت سازمان سینمایی، مسیر جشنواره فیلم فجر با مسیر اکران عمومی کاملا جداست. در عین حال به نظر برای اکران نوروز ۱۴۰۳ این مورد رعایت شده و از هفت فیلم در‌نظر‌گرفته‌شده برای این اکران پراهمیت و طلایی، تنها یک اثر از محصولات خارج از جشنواره انتخاب شده که دقت نظر سازمان سینمایی را در این دور اکران نشان می‌دهد.
در ادامه نگاهی انداختیم به هفت فیلمی که در نوروز 1403 اکران خواهند شد.

پرویز‌خان
«پرویز‌خان» به‌عنوان یکی از پدیده‌های جشنواره امسال معلوم بود هم می‌تواند جای خالی فیلم‌های فوتبالی را در سینمای ما پر کند و هم قادر است مخاطبانی که نسبتی با جزئیات تخصصی فوتبال ندارند را دنبال خودش بکشاند. فیلمی که اگر مهندسی‌های اکران ستاره‌محور در سینمای ایران مانعش نباشند، به‌طور طبیعی و نرمال می‌تواند گیشه بسیار مناسبی داشته باشد.

تمساح خونی
اولین فیلم جواد عزتی یکی از همخوان‌ترین فیلم‌های فجر ۴۲ با جریان قالب اکران در ایران بود؛ کمیک و پرستاره. البته عزتی تلاش کرده بود در اولین فیلمش مقداری از کمدی‌های معمول این روزها آبرومندتر باشد و با کارگردانی‌اش نشان دهد از این به ‌بعد غیر از بازیگری، می‌شود روی فیلمسازی او هم حساب کرد. از ابتدا پیش‌بینی‌ها این بوده که «تمساح خونی» یکی از پرفروش‌های سال ۱۴۰۳ باشد.

نوروز
«نوروز» که نامش باعث شده بود خیلی‌ها از ابتدا تصور کنند بهترین زمان برای اکران آن ایام جشن سال نو شمسی است، غیر از چهار انیمیشن جشنواره و احیانا آثار دیگری که در طول سال از آنها رونمایی خواهد شد، تنها کار کودک قابل اعتنا در فجر ۴۲ بود که می‌توانست به اکران نوروز ۱۴۰۳ بیاید. البته عموما زمان مناسب برای اکران فیلم‌های کودک را مهرماه و زمان بازگشایی مدارس می‌دانند.

آپاراتچی
«آپاراتچی» فیلمی کمدی و سرگرم‌کننده است اما از سیستم غالب کمدی‌های بفروش سینمای ایران در این روزها کاملا تبعیت نمی‌کند. این فیلم پر از ستاره‌های گران نیست و تابوشکنی‌های اخلاقی هم نمی‌کند. اگر برای محافظت از الگوهای همیشگی گیشه، سر راه فروش این فیلم موانعی ایجاد نشود، خواهد توانست مسیر جدیدی در فیلمسازی ایران ایجاد کند که هم سرگرم‌کننده است و هم آبرومند.

آسمان غرب
طبیعتا یکی از فیلم‌های ارزشی و ستایش‌شده جشنواره هر سال باید سهمی در اکران نوروز داشته باشد، اما با اینکه همه توقع داشتند امسال این سهمیه به فیلم «مجنون» برسد، «آسمان غرب» بود که این امکان را پیدا کرد. فیلمی که بسیار پرخرج بوده و مخاطبان خودش را هم دارد، اما قطعا پرفروش‌ترین کار گیشه امسال نیست و نهایتا می‌توان به یک فروش آبرومند برایش امیدوار بود.

بی‌بدن
«بی‌بدن» یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های جشنواره چهل‌و‌دوم فیلم فجر بود. جنجالش هم نه‌فقط به‌خاطر موضوع جنایی آن بلکه پیش از نمایش در جشنواره، سروصدای زیادی پیرامون قرار نگرفتن این فیلم در بخش سودای سیمرغ شکل گرفت. یکی از نقاط قابل توجه این اثر سینمایی، نویسندگی کاظم دانشی برای این فیلم است که پیش از این کارگردان فیلم سینمایی «علفزار» را برعهده داشت.

ایلیا، جست‌وجوی قهرمان
فیلم «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان رونمایی شد. اگرچه این اثر، فیلم شاخص و مهمی در سینمای کودک و نوجوان نیست اما به‌دلیل اینکه تنها کار ویژه کودکان و نوجوان در نوروز 1403 است، احتمالا فروش خوبی داشته باشد. درحقیقت قرار گرفتن این فیلم در اکران نوروزی لطفی بوده که مدیران به مضمون ارائه شده در این فیلم کردند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار