• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۰۳ - ۰۳:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سبک جدیدی از ۲-۵-۳ بازی کن؛

نکونام چگونه می‌تواند بهترین استفاده از ترکیب را ببرد؟

بضاعت انسانی در یک تیم فوتبال برای نتیجه‌‌گیری آن تیم جزء ملزومات است اما نمی‌توان کتمان کرد که کادرفنی هم باید توان بهترین استفاده از داشته‌های موجود را داشته باشد. اصلا یکی از هنرهای سرمربی و کادرفنی استفاده بهینه از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های درون تیم است.

نکونام چگونه می‌تواند بهترین استفاده از ترکیب را ببرد؟

امیر کریمی، آنالیزور فوتبال: بضاعت انسانی در یک تیم فوتبال برای نتیجه‌‌گیری آن تیم جزء ملزومات است اما نمی‌توان کتمان کرد که کادرفنی هم باید توان بهترین استفاده از داشته‌های موجود را داشته باشد. اصلا یکی از هنرهای سرمربی و کادرفنی استفاده بهینه از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های درون تیم است.
استقلال به رهبری جواد نکونام در این فصل در بحث یارگیری و ترکیب تیم کمی دچار معضل بوده است و به زعم سرمربی این تیم بالانس موجود برای به‌دست آوردن موفقیت‌ها از این منظر وجود ندارد. در همین راستا مصدومیت‌ چند مهره مهم این تیم در طول فصل‌ خصوصا یامگا هم دست کادرفنی ‌این تیم را بیش از پیش خالی کرده است. یامگا مهره تاثیرگذاری برای نکونام بود که خلاهای زیادی با استفاده از توانایی او پر می‌شد.
جواد نکونام در هر صورت برای حفظ موقعیت تیم در جدول و احیانا به‌دست آوردن جام فعلا باید با همین ابزار و پتانسیل فعالیت کند و از داشته‌های خود بیشترین سود را ببرد.

بازی‌سازی
جوادنکونام مدت‌هاست که از نداشتن یک هافبک بازی‌ساز به ستوه آمده است و بارها به این نکته هم اشاره کرده است. هافبک‌های میانی این تیم یا در حد پیراهن استقلال نیستند و یا جنس بازی آنها به سبکی نیست که بتوان به عنوان یک گرداننده بازی به آنها اعتماد کرد و به همین دلیل کادرفنی این تیم شاید هنوز به آن ترکیب ایده‌آل خود در خط هافبک نرسیده است.

کناره‌ها
شرایط امروز استقلال بهترین فرصت برای یک دگردیسی در سبک فوتبال در سطح لیگ‌برتر است. استفاده از کناره‌ها برای بازی‌سازی در عمق تیم حریف حربه نو ولی دیده‌نشده در فوتبال ماست. اتفاقا مصدومیت یامگا می‌تواند بهترین بهانه برای این‌کار باشد. چراکه بازیکنانی با خصوصیات صالح‌ حردانی و جعفر‌ سلمانی به دلیل انفجار عضله و مرکزثقل پایین‌تر توانایی استفاده از زاویه بدن مناسب در لحظه برای بازی‌سازی در عمق را دارا هستند. استفاده از دفاع‌های کناری برای قابلیت بازی‌سازی در تیم‌های بزرگ امروز دنیا امری ثابت‌شده است. البته که اضافه شدن سیلوای برزیلی قابلیت بازی‌سازی را در چینش سه‌دفاعه و چهاردفاعه برای استقلال بالا می‌برد.
بازی‌سازی از خط دفاعی و داشتن یک لوزی یا مثلث چه در سمت راست این تیم چه در جناح چپ اجازه آزاد شدن دفاع کناری جناح مقابل را خواهد داد که با شعاع حرکتی تعریف‌شده به درون منطقه عرضی، قابلیت بازی‌سازی را برای خود ایجاد کند. برتری عددی(over load) عرضی ایجاد‌شده در این حالت توانایی مالکیت و در نهایت بازی‌سازی را برای تیم صاحب‌توپ بالا خواهد برد.
بازی‌سازی در یک سمت زمین در میانه میدان با ذهنیت شیفت شدن در لحظه مناسب به سوی دیگر میدان و استفاده از دفاع کناری که از لحاظ ذهنی آمادگی بازی در عمق و ارسال پاس پیشرونده را دارد می‌تواند استقلال را از مهلکه نبود یک بازی‌ساز در خط میانی نجات دهد.

مهاجم کاذب
یکی از ظرفیت‌های بالای استقلال این فصل حضور بلانکو در خط حمله این تیم است. ظرفیت‌های تکنیکی و هوش بالا در کنار قدرت رهبری در وجود این بازیکن می‌تواند تکمیل‌کننده این گراف باشد.
برای استفاده از دفاع کناری و قابلیت بازی‌سازی از این بازیکنان نیاز مبرمی به نوع چنین بازیکنانی در یک تیم است. حضور او در شرایط توضیح‌داده‌شده بالا به عنوان تکمیل‌کننده پازل این سبک بازی‌سازی می‌تواند گره‌گشای خلا یک بازی‌ساز تمام عیار باشد. در این حالت فضای عمق بلانکو می‌تواند کاملا در دسترس مهاجم اصلی تیم باشد تا در شکل‌گیری موج چنین حمله‌ای موقعیت‌سازی برای استقلال شکل گیرد.

داشته‌‌های استقلال
برای استقلال امروز داشته‌های زیادی وجود دارد که بنا بر تفاوت‌ها یا قابلیت‌ها امکان بازسازی شکل‌های تاکتیکی متفاوتی وجود دارد. به هر حال کادرفنی استقلال چاره‌ای ندارد که با این قابلیت‌ها در این فضا موفقیت‌های لازم را رقم بزند و راهکارهای مختلف را در این راستا آزمایش کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک