• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۰۳ - ۰۲:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سومین دوره جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد؛

در دانشگاه ظهور تو را طلب می‌کنیم

امسال سومین دوره جشنواره علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت همزمان با شب ۱۳ رجب و میلاد امام علی (ع) در مشهد کار خود را آغاز کرد و حالا سومین دوره این جشنواره به ایستگاه پایانی خود رسیده و اختتامیه آن نیز در ایام سالروز ولادت امام زمان(عج) در شهر مقدس قم در روز نیمه شعبان برگزار خواهد شد.

در دانشگاه ظهور تو را طلب می‌کنیم

سارا طاهری – زهرا رمضانی، گروه دانشگاه: سال 1400 اولین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد کلید خورد و بعد از آن برگزاری این جشنواره به‌صورت سالانه در دستور کار قرار گرفت. این جشنواره هرساله در سطح واحدهای دانشگاه آزاد سراسر کشور با ایجاد دبیرخانه در واحدها و مراکز استانی دانشگاه در ابعاد بین‌المللی با استفاده از ظرفیت بالقوه و بالفعل در واحدهای دانشگاهی فعال خارج از کشور برگزار می‌شود و شامل برنامه‌های موضوعی فرهنگی، ادبی و هنری است که برنامه‌های موضوعی جشنواره متناسب با توانمندی‌های و شرایط فرهنگی و بومی هر یک از واحدها و مراکز دانشگاهی در استان‌ها تعریف و برنامه‌ریزی می‌شود. امسال سومین دوره جشنواره علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت همزمان با شب ۱۳ رجب و میلاد امام علی (ع) در مشهد کار خود را آغاز کرد و حالا سومین دوره این جشنواره به ایستگاه پایانی خود رسیده و اختتامیه آن نیز در ایام سالروز ولادت امام زمان(عج) در شهر مقدس قم در روز نیمه شعبان برگزار خواهد شد.

مسیب داوری، رئیس هماهنگی استان‌های دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد درخصوص اجرای رسالت تربیت مهدوی در این دانشگاه گفت: «دانشگاه آزاد به‌عنوان دانشگاه اجتماعی و تمدن‌ساز در سه سال گذشته توانسته اقداماتی بسیار هدفمند، منسجم و موثر انجام دهد. دانشگاه آزاد به شکل مستمر و پیوسته در این سه سال اخیر در موضوعات انتظار، مهدویت و تبیین و ترویج مبانی معرفت‌آفرین اهل بیت (ع) در راستای هویت‌بخشی و تمدن‌سازی فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای به انجام رسانده است.» او ادامه داد: «این اقدامات هم در حوزه نخبگان و استادان با بحث‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها، مقالات، نظام چالش‌ها و مسائل، نظام موضوعات مهدوی، مقالات، همایش‌ها و جشنواره‌های تخصصی در امر پژوهش در حوزه امامت و مهدویت تولید و ارائه کرده است. همچنین دانشگاه آزاد در حوزه دانشجویی توانسته کارهای بسیار منسجم و ماندگاری را انجام دهد که می‌تواند الگویی برای جامعه علمی و آموزش عالی کشور باشد. در این قسمت علاوه‌بر استادان، جامعه هدف؛ دانشجویان و خانواده‌‌های آنها و حتی مدارس سما و والدین دانش‌آموزان مورد توجه بوده است.» مشاور قائم‌مقام دانشگاه و رئیس هماهنگی استان‌های دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد تصریح کرد: «دانشگاه آزاد تحت عنوان موضوعات معرفتی، تربیتی، فرهنگی، هنری و جشنواره‌ای در قالب کلیپ‌‌ها، فیلم‌های کوتاه، انیمیشن‌ها، شعرها، آواها، نواها، سرودها، نغمه‌‌ها، داستان‌‌نویسی، مسابقات کتابخوانی، تالیف دلنوشته‌ها و موضوعات متنوعی که بسیار گسترده بوده، توانسته به‌خوبی گستره عظیمی از طیف‌‌های مختلف دانشجویی و دانش‌آموزی با علایق و سلایق متنوع در موضوعات امامت و مهدویت را همراه سازد. این یک اقدام بی‌‌نظیر است که توانسته جامعه هدفی با گستردگی بسیار زیاد را در سراسر کشور تحت پوشش قرار دهد.» داوری خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین دانشگاه غیرحضوری جهان اسلام که در اقصی نقاط کشورمان واحد و مرکز دارد و توانسته همه سلایق و علایق را معطوف محبت و مودت اهل بیت (ع) سازد. این اقدامات و فعالیت‌های، علمی-هنری و پژوهشی به یک رویکرد تبدیل شده و دانشگاه آزاد خودش را به یک دانشگاه تمدن‌‌ساز تبدیل کرده است، بنابراین مأموریت‌های خود را در امور فرهنگی، علمی و پژوهشی با «پیوست مهدوی» در این موضوعات، هدفمند کرده است. الحمدلله هم‌اکنون به انتهای چله مهدوی رسیده‌ایم. این چله هر سال از دهم رجب تا نیمه شعبان برگزار می‌شود و آن را «چله مهدوی» نامگذاری کرده‌ایم. امسال هم فعالیت‌های چشمگیری در استان‌های سراسر کشور در چله مهدوی، هماهنگ و همسو با این موضوعات انجام شده است.» وی افزود: «جشنواره با نیمه شعبان که اختتامیه است به پایان می‌رسد. همچنین به‌عنوان حسن ختام یک اقدام بسیار موثر فرهنگی و مردمی تحت عنوان پویش «یوسف زهرا» تدارک شده که پیاده‌روی از حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد مقدس جمکران است. در این مسیر، موکب‌های علمی، فرهنگی، معرفتی و تخصصی داریم و نتایج تلاش‌ها و فعالیت‌های دبیرخانه‌های مهدویت و موسسه امامت و مهدویت در طول سال را در شب و روز نیمه شعبان به منصه ظهور می‌رسانیم. از تمام زائرینی که در پیاده‌روی به سمت مسجد جمکران شرکت می‌کنند دعوت می‌کنیم تا حتما از موکب‌های دانشگاه آزاد بازدید داشته باشند و با فعالیت‌ها، دستاوردها و تلاش‌های فرهنگی، هنری، معنوی و فناورانه دانشگاه آزاد آشنا و بهره‌مند شوند.»
رئیس هماهنگی استانی دبیرخانه‌ مهدویت دانشگاه آزاد تاکید کرد: «این یک اقدام کم‌نظیر است و الحمدلله خیلی هم از آن استقبال شده است. اقبال خوبی از سوی مردم، قشر فرهیخته و عموم علاقه‌مندان به اهل‌بیت (ع) و موضوعات فرهنگی از این غرفه‌ها و موکب‌ها صورت گرفت.» او در پاسخ به این سوال که آیا پایان‌نامه‌های حوزه مهدویت در اولویت فعالیت‌های پژوهشی قرار خواهد گرفت یا خیر تصریح کرد: «دانشگاه آزاد یک دانشگاه پیشرو و پیشگام در مسائل فرهنگی، علمی و پژوهشی و فناوری است. ما شورای دانشی با اعضایی از سراسر کشور در سازمان مرکزی تاسیس کرده‌ایم. موضوعات را براساس چالش‌ها و مسائل موجود احصا کردیم. پایان‌نامه‌هایی که به شکل مستقیم با موضوع مهدویت ارتباط دارند یا به شکل غیرمستقیم یا بین‌رشته‌ای با موضوع مهدویت در ارتباط هستند جزء اولویت‌های پژوهشی محسوب می‌شوند.»
رئیس هماهنگی استان‌های دبیرخانه‌ مهدویت دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «این اولویت هم برای استادان راهنما و هم برای دانشجویانی دارای اولویت است که نسبت به این موضوعات اقبال دارند. از اهرم‌های تشویقی نیز برخوردار بوده و جزء اولویت‌های پژوهشی سازمان مرکزی و دبیرخانه مهدویت است.» داوری درباره تعداد فعالیت‌های دبیرخانه مهدویت در بازه رجب شعبان 1402 نیز صحبت به میان آورد و توضیح داد: «در این بازه زمانی 49 کرسی و 240 نشست، 17 دوره، 68 مسابقه، 12 جشنواره، 15 همایش، 74 کارگاه و 12 اکران فیلم برگزار شده است.»
او اضافه کرد: «همچنین 33 جشن، 10 جلسه تولید محتوا، 33 اردو، 12 نمایشگاه، 17 موکب مهدوی و 5 جلسه نقد آثار در این بازه زمانی در دبیرخانه مهدویت در بازه رجب شعبان 1402 برگزار شده است.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها