• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۲-۰۲ - ۲۰:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
به روزرسانی پرسروصدا؛

آیا متیک بازی را به رفقایش خواهد باخت؟

متیک که در بازار صعودی سال 2021 بازدهی قابل توجهی در بازار داشت، در 12 ماه گذشته به طور قابل توجهی از سوی رقبای قدرتمندتری چون بیت‌کوین، اتریوم و سکه‌های لایه 2 رقیب آربیتروم، آوپتیمیسیم، ای ام ایکس و اس کی ال ضعیف شده است.

آیا متیک بازی را به رفقایش خواهد باخت؟

هومن جعفری، خبرنگار: متیک که در بازار صعودی سال 2021 بازدهی قابل توجهی در بازار داشت، در 12 ماه گذشته به طور قابل توجهی از سوی رقبای قدرتمندتری چون بیت‌کوین، اتریوم و سکه‌های لایه 2 رقیب آربیتروم، آوپتیمیسیم، ای ام ایکس و اس کی ال ضعیف شده است. به نظر می‌رسد متیک در شروع روند صعودی ارزهای دیجیتال بیش از حد ارزش‌گذاری شد و حالا توکن‌های دیگر در حال خالی کردن باد آن هستند. متیک توکن بومی اکوسیستم پالیگان، در طول دوره صعودی 2021، مورد توجه معامله‌گران ارزهای دیجیتال قرار گرفته است اما حالا ارزش خود را به‌تدریج از دست داده. براساس آمار تحلیلی کوین کپ مارکت، حجم بازار این ارز دیجیتال در یک سال اخیر بیش از 32 درصد کاهش یافته است و به طور قابل توجهی عملکرد ضعیفی نسبت به سکه‌های لایه 2 رقیب مانند آی ام ایکس، اوپتیمیسیم و اس کی ال داشته که به ترتیب 216 درصد، 46 درصد و 50 درصد افزایش یافته‌اند. آربیتروم که کمتر از یک سال وجود داشته، در شش ماه گذشته نسبت به متیک پیشرفت چشمگیرتری داشته است. بیت‌کوین، بزرگترین ارز رمزنگاری شده از نظر ارزش بازار، طی یک سال بیش از دو برابر شده و به 5200 دلار برگشته و عملا مشغول بازگرداندن سرمایه‌های از دست رفته در یکی دو سال اخیر است. عملکرد ضعیف متیک برخلاف سال 2021 است، زمانی که توکن در حال افزایش بود و حتی در مراحل اصلاحی روند صعودی، افزایش قیمت سه رقمی بازار را ایجاد کرد.
شاید برایتان جالب باشد بدانید اکوسیستم پالیگان شامل «پالیگان PoS» و «پالیگان zkEVM» است. اولی از چهارچوب پلاسما با مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) برای اجرای یک زنجیره جانبی در کنار شبکه اصلی اتریوم استفاده می‌کند. «زد کی» از فناوری ZK-rollup، بسته‌بندی و پردازش تراکنش‌های خارج از زنجیره اصلی اتریوم استفاده می‌کند. آربیتروم و اپتیمیسم دیگر راه‌حل‌های محبوب مقیاس پذیری اتریوم با استفاده از فناوری جمع‌آوری هستند. عدم علاقه سرمایه‌گذاران به این توکن احتمالا از چند دلیل ناشی می‌شود، ازجمله روشی که «زد کی» اعتبار تراکنش‌ها را تضمین می‌کند، که آن را در هنگام بهره‌مندی از ارتقای قریب‌الوقوع بلاک‌چین اتریوم (معروف به Dencun) در مضرات اپتیمیسم و آربیتروم قرار می‌دهد.

به روزرسانی پرسروصدا
به‌روزرسانی Dencun اتریوم که برای 12 مارس برنامه‌ریزی شده، نوع جدیدی از تراکنش به نام blob را معرفی می‌کند که تکه‌های داده بزرگ و با اندازه ثابت را به یک تراکنش معمولی متصل می‌کند. برخلاف داده‌های تماس یا حافظه‌ای که به‌طور دائم برای ذخیره جزئیات تراکنش استفاده می‌شود، تراکنش‌های حامل لکه فقط شامل یک «هش مرجع» برای داده‌های لکه‌ای هستند که خارج از زنجیره ذخیره می‌شوند و پس از سه هفته یا بیشتر غیرقابل دسترس می‌شوند. به عبارت دیگر، حباب‌ها با تحویل بسته‌های بزرگ‌داده به گیرندگان بدون ازدحام شبکه اصلی، هزینه‌های تراکنش را کاهش و کارایی را افزایش می‌دهند. این ارتقا به ویژه برای راه‌حل‌های مقیاس‌بندی لایه 2 مانند آربیتروم، اپتیمیسم و «زد کی» که از فناوری rollup استفاده می‌کنند، مطلوب است. این رولاپ‌ها تراکنش‌ها را با هم دسته‌بندی می‌کند، آنها را خارج از زنجیره پردازش می‌کند و سپس داده‌ها را برای تأیید به زنجیره اصلی اتریوم ارسال می‌کند. با این حال، زنجیره اصلی اغلب با ازدحام مواجه است که هزینه ارسال داده‌ها به زنجیره اصلی را افزایش می‌دهد. پس از ارتقا، مجموعه‌ها می‌توانند داده‌های تراکنش خود را با استفاده از حباب‌ها ذخیره کنند، فضایی را در شبکه اصلی آزاد کنند و تراکنش‌های بیشتری را با هزینه کمتر پردازش کنند.
گفته شد «زد کی» بر اساس اصل «مجرم تا زمانی که بیگناه شناخته شود» عمل می‌کند. اپراتورهای جمع‌آوری باید برای نهایی‌کردن تراکنش‌های اتریوم، مدرک معتبر ارائه کنند. پس از ارتقای بلاک‌چین، این کار با منابع فشرده به هزینه کل تراکنش اضافه خواهد شد. از سوی دیگر، مجموعه‌های خوش‌بینانه بر اساس اصل «بیگناه تا اثبات» عمل می‌کنند و تنها زمانی که تراکنش به چالش کشیده می‌شود، باید یک پرچم ضدتقلب تولید کند. بنابراین، آنها از کاهش مورد انتظار در هزینه‌های تراکنش پس از این ارتقا سود خواهند برد. به‌روزرسانی آتی اتریوم هزینه‌های لایه 2 را برای ارسال داده‌ها به شبکه اصلی اتریوم کاهش می‌دهد. اگرچه پالیگان از این ارتقا سود خواهد برد اما لایه دوهای دیگر مانند آربیتروم و اپتیمیسم که از مجموعه‌های خوش‌بینانه استفاده می‌کنند، کاهش هزینه‌های قابل توجهی را شاهد خواهند بود که باعث افزایش این L2ها شده است. بیشتر هزینه‌های جمع‌آوری‌های خوش‌بینانه از ارسال داده‌های تراکنش به اتریوم (که دنکن کاهش می‌دهد) ناشی می‌شود اما آنها به سختی مدارک تقلب را ارسال می‌کنند. از سوی دیگر، «زد کی» به دفعات بیشتر مدارک تقلب را ارسال می‌کند و بنابراین، مزایای کاهش هزینه داده تراکنش را نخواهد دید. دومین دلیل برای عملکرد ضعیف این است که رایان وایات، رئیس سابق پالیگان، سال گذشته برای پیوستن به عنوان رئیس توسعه کسب و کار اپتیمسیم، شرکت را ترک کرد. بسیاری بر این باورند که وایات مسئول مشارکت‌های بزرگ پالیگان بوده و خروج او با مشکلات قابل توجهی همراه بوده است.

آربیتروم، یک بلاک‌چین برای معامله‌گران
داده‌های ردیابی‌شده توسط وب‌سایت دفی لاما، نشان می‌دهد که آربیتروم چهارمین زنجیره بزرگ با حجم معاملات 24 ساعته 420 میلیون دلار است. پالیگان PoSبا حجم معاملات 179 میلیون دلار در رتبه ششم قرار دارد و پس از آن اپتیمیسم با 133میلیون دلار جای خود را نگه داشته. آربیتروم همچنین پیشروترین مجموعه است، با دارایی‌های 3 میلیارد دلاری که در پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز آن قفل شده است. اپتیمیسم با 884 میلیون دلار دومین رتبه بزرگ را دارد، درحالی‌که پالیگان «زد کی» با ارزش کل 14.7 میلیون دلار در رتبه دوازدهم قرار دارد. کنی هرن، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت سوییس‌کاپیتال، در همین زمینه گفت: «سخت‌ترین رقیب متیک، آربیتروم است و متاسفانه برای متیک، آربیتروم یک بلاک‌چین جذاب‌تر برای معامله‌گران است، خاصه به علت حجم معاملات بالای دیفای‌ها( شرکت‌های مالی غیرمتمرکز). به گفته هرن، متیک در شروع روند صعودی بازار کریپتو بیش از حد ارزش‌گذاری شد و سایر کوین‌های لایه 2 در حال گرفتن جای آن هستند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار