• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۳۰ - ۲۱:۵۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
هیچ‌کس حاضر نشد واسطه انتقال مربی ذوبی‌ها به فولاد شود؛

جو اصفهان علیه ربیعی

از همان روزهای ابتدایی لیگ برتر و در شرایطی که هواداران فولاد علیرضا منصوریان را نمی‌خواستند حضور این مربی روی نیمکت این تیم و تنش‌هایی که روی سکوهای ورزشگاه فولاد آره‌‌نا به وجود آمد خبر از چنین آشفتگی و به‌هم ریختگی را در باشگاه فولاد می‌داد.

جو اصفهان علیه ربیعی

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: از همان روزهای ابتدایی لیگ برتر و در شرایطی که هواداران فولاد علیرضا منصوریان را نمی‌خواستند حضور این مربی روی نیمکت این تیم و تنش‌هایی که روی سکوهای ورزشگاه فولاد آره‌‌نا به وجود آمد خبر از چنین آشفتگی و به‌هم ریختگی را در باشگاه فولاد می‌داد. پس از چند هفته ناکامی هر چند مدیران این باشگاه درنهایت به خواست هواداران سرمربی خارجی برای تیم‌شان استخدام کردند، اما ثبات و آرامش از این تیم گرفته شده بود و مارتینز با همه ترفندهایی که بلد بود نتوانست کمک چندانی به فولاد زخم‌خورده کند. حضور بهرام رضاییان در باشگاه فولاد به‌عنوان مدیرعاملی موقت قرار بود تنش‌ها را از این باشگاه دور کرده و ثبات را به آنها برگرداند، اما تصمیمات او که در واقع آینه تصمیمات مدیران ارشد کارخانه فولاد است تا این لحظه نه‌تنها کمکی به این باشگاه نکرده بلکه حالا فولادی بدون سرمربی را روی دست‌شان گذاشته است.
هواداران فولاد که روزی شعار سرمربی خارجی سر می‌دادند وقتی تیم‌شان با مارتینز به نتیجه نرسید تجمعات چند ماه گذشته‌‌شان مقابل در باشگاه را از یاد برده و برای به نتیجه رسیدن تیم‌شان از شعارهای خوش آب و رنگ جدیدی استفاده می‌کنند. غافل از اینکه شاید ثبات و صبر بیش از این همه تغییر می‌توانست به فولاد کمک کند. حالا تیم فولاد از همه جا رانده و مانده در‌حالی این هفته در لیگ برتر به میدان می‌روند که احتمالا از میان مربیان موجود یک نفر را به اجبار انتخاب خواهد کرد.

یک میلیون دلار به‌نفع فولاد؟
این‌طور که شنیدیم قرارداد مارتینز شبیه یکی از قراردادهای ترکمانچای دیگر فوتبال ایران بود. مدیران قبلی باشگاه فولاد به لحاظ مالی قراردادی با این مربی بسته بودند که ظاهرا چندان به نفع این باشگاه نبود. گویا اگر همکاری دو طرف ادامه پیدا می‌کرد چه بسا پرونده‌ای همچون آنچه بین استقلال و استراماچونی رخ داد برای فولاد نیز تکرار می‌شد. به همین دلیل عاقلانه‌ترین کار توافقی مالی به نفع باشگاه فولاد بود تا شاید آنها به این ترتیب از پرداخت پولی هنگفت (که البته در بساط‌شان هم نیست) نجات پیدا کنند. حتی شنیدیم جدایی مارتینز از فولاد اگرچه پول زیادی از این باشگاه گرفت اما با این حال باز هم چیزی حدود یک میلیون دلار به نفع باشگاه شد و یک توافق دو سر برد برای فولاد بود.

برای ربیعی بد شد
در شرایطی که باشگاه فولاد مذاکره با مربیان دیگر را برای جانشینی مارتینز آغاز کرده بود، نام یحیی گل‌محمدی به‌عنوان گزینه هواداران این تیم برای هدایت فولاد مطرح شد. باشگاه بدش نمی‌آمد چنین گزینه‌ای را در میان منتخبان خود جای دهد اما طی استعلامی که گرفته بودند برخی با این انتخاب چندان موافق نبودند. از آنجا که از ابتدا یحیی گزینه باشگاه نبود و با اصرار هواداران به‌عنوان یکی از طرف‌های مذاکره مطرح شد با اولین موانع از جمع گزینه‌ها خارج شد و مذاکره با محمد ربیعی به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه هدایت فولاد از سوی باشگاه مورد پیگیری قرار گرفت.
فولادی‌ها از مدت‌ها قبل مذاکراتی را با ذوبی‌ها داشته و در ازای این انتقال مبلغ قابل توجهی را به این باشگاه پیشنهاد دادند. آنها هرگز فکر نمی‌کردند در میان مذاکرات کوهی، مدیر کارخانه ذوب‌آهن به مانع اصلی آنها تبدیل شده و طی مخالفت با این انتقال همه برنامه‌های آنها را به‌هم بزند. در‌واقع شکست مقابل ملوان و خداحافظی ربیعی در رختکن با بازیکنان ذوب‌آهن به مذاق مدیر کارخانه ذوب‌آهن خوش نیامد و با وجود تلاش همه اعضای هیات‌مدیره باشگاه برای انتقال ربیعی به فولاد او همچنان مخالفت کرد تا جایی که به‌نظر می‌رسد این موضوع کاملا منتفی بوده و قرار است ربیعی در ذوب‌آهن بماند. تماس‌های مکرر این مربی با باشگاه فولاد نیز تاکنون نتیجه‌ای نداشته و با وجود اینکه آنها سعی کردند به لحاظ مالی به بهترین شکل ممکن ذوب‌آهن را راضی کنند، اما به‌نظر می‌رسد مدیریت کارخانه با آنها سر لج افتاده و به هر قیمتی می‌خواهد ربیعی را در این تیم نگه دارد.
درنهایت فولادی‌ها از میان مدیران بالادست صنعتی نفراتی را برای مذاکره با کوهی و جلب رضایت او کاندید کردند اما ظاهرا هیچ کدام حاضر به مذاکره با کوهی نشدند و به‌دلیل اخلاق‌های خاص مدیر کارخانه ذوب‌آهن ترجیح می‌دهند برای این موضوع واسطه نشوند. در‌نتیجه فولادی‌ها که تلاش کرده‌اند از افراد مختلف برای جلب رضایت کوهی کمک بگیرند تا این لحظه موفق نبوده‌اند. از طرفی برخلاف آنچه تصور می‌شود کوهی اهمیتی به نکیسا و دیگر مدیران باشگاه نمی‌دهد از این رو مذاکرات اخیر نکیسا با برخی مربیان برای جانشینی ربیعی نیز بیشتر آب در هاون کوبیدن است.
از طرفی بازیکنان این تیم اصفهانی طی استوری مشترک از سرمربی تیم‌شان خواستند به تمرینات برگردد، اما ربیعی تا دیروز در تمرینات شرکت نکرده حتی برخی می‌گویند در محل تمرین حاضر شده اما تیم را تمرین نداده است؛ هر چند ربیعی به‌دلیل لجبازی مدیر کارخانه ظاهرا در اصفهان ماندنی شده است اما بدون‌شک با توجه به جو بدی که علیه این مربی در این شهر به‌وجود آمد بعید است بتواند همچون نیم‌فصل اول به کارش ادامه داده و عملکرد خوبی داشته باشد. او حتی در تماسی که با فولادی‌ها داشت به آنها تاکید کرد این مذاکرات برای او گران تمام شده و حالا جو بدی در اصفهان علیه او به‌وجود آمده که کار در ذوب‌آهن را برای او سخت می‌کند.

یک گزینه داخلی برای نیم‌فصل باقی‌مانده
فولادی‌ها دیگر کم‌کم راضی شدند از خیر ربیعی گذشته و به‌دنبال مربی دیگری بگردند. گزینه خارجی در بین انتخاب‌های آنها وجود ندارند و بدون شک مربی بعدی فولاد یک ایرانی است. از طرفی جو هواداری در اهواز اصلا مساعد نیست و همه چیز به ضرر مدیرعامل موقت این تیم پیش می‌رود. به همین دلیل رضاییان که چند روز اخیر را در اصفهان به سر می‌برد راهی تهران شده و طی جلساتی که با هیات‌مدیره داشت، تلاش کرد آنها را به انتخاب یکی از مربیان بیرون مانده ایرانی فعلی مجاب کند تا در سه ماه باقی مانده هدایت فولاد را به او بسپارند. آنها در نظر دارند با این کار از فصل بعد برای به خدمت گرفتن محمد ربیعی اقدام کنند البته درصورتی‌که رضاییان که فعلا حکم موقت دارد تا آن زمان مانده یا حداقل به مدیرعامل ثابت این باشگاه تبدیل شود.
از بین گزینه‌هایی که شانس حضور در این تیم را دارند فعلا ساکت الهامی بیشترین بخت را داراست. او که طی هفته‌های اخیر نامش نیز در بین گزینه‌های احتمالی مطرح شد پس از جدایی از مس سری به آبادان زد، اما در‌حال‌حاضر تیم ندارد و به باشگاه فولاد بیش از هر زمان دیگری نزدیک است؛ هر چند مربیان بدون تیم و بیرون مانده برای هدایت فولاد رقابت تنگاتنگی را در پیش گرفتند اما شانس الهامی بیش از دیگران است. به این ترتیب طی یکی دو روز اخیر و قبل از بازی هفته هفدهم اگر فولادی‌ها نتوانند ربیعی را به تیم‌شان منتقل کنند به احتمال فراوان الهامی مربی فولاد می‌شود. باشگاه امیدوار است این مربی که اغلب رابطه خوبی با هواداران دارد، بتواند با هواداران فولاد نیز ارتباط برقرار کرده و جو متشنجی که بین هواداران این تیم به‌وجود آمده به نفع باشگاه تغییر دهد.
در چنین شرایطی خبر می‌رسد که وضعیت در تیم فولاد اصلا مساعد نیست و حالا که تیم سرمربی ندارد برخی بازیکنان که خود را بزرگ‌تر تیم می‌دانند دست به کار شده و در امور فنی دخالت می‌کنند. به این ترتیب اگر فولاد نتواند قبل از بازی هفته هفدهم سرمربی خود را انتخاب کند، شرایط از قبل هم بدتر شده و روند نزولی خود را ادامه خواهد داد. این موضوع می‌تواند به‌ضرر باشگاه فولاد تمام شود؛ چراکه ممکن است آنها را به جدی‌ترین گزینه سقوط تبدیل کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار