• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۲۸ - ۲۲:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرمربی تیم واترپلو دانشگاه آزاد:

خیلی حیف شد به برنز بازی‌های آسیایی نرسیدیم

هفته هفتم دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر واترپلو روز پنجشنبه 26 بهمن ماه با برگزاری رقابت‌های رده سنی زیر 20 سال برگزار شد و در پایان تیم دانشگاه آزاد اسلامی با برتری 25 بر 7 مقابل تیم گچساران در فاصله دو هفته به پایان مسابقات مقتدرانه به‌عنوان قهرمانی دست یافت.

خیلی حیف شد به برنز بازی‌های آسیایی نرسیدیم

مهدی منصرف، خبرنگار: هفته هفتم دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر واترپلو روز پنجشنبه 26 بهمن ماه با برگزاری رقابت‌های رده سنی زیر 20 سال برگزار شد و در پایان تیم دانشگاه آزاد اسلامی با برتری 25 بر 7 مقابل تیم گچساران در فاصله دو هفته به پایان مسابقات مقتدرانه به‌عنوان قهرمانی دست یافت. در رده سنی بزرگسالان نیز تیم دانشگاه آزاد 16 بر 8 مقابل گچساران به برتری رسید تا عنوان سومی خود در مسابقات را قطعی کند. مهدی پنام تاش، سرمربی تیم دانشگاه که چند ماه پیش همراه با تیم ملی در بازی‌های آسیایی تنها به واسطه ضربات پنالتی از حضور روی سکوی سوم مسابقات بازماند، در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، درخصوص مسابقات این فصل لیگ برتر واترپلو و برنامه‌های آینده تیم ملی صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.

ابتدا درخصوص قهرمانی تیم دانشگاه آزاد در رده سنی زیر 20 سال صحبت کنید.
در رشته واترپلو همزمان با لیگ برتر مسابقات رده سنی زیر 20 سال نیز برگزار می‌شود و هر تیمی که در لیگ برتر تیم دارد در این رده سنی نیز مسابقه می‌دهد و هزینه می‌کند. در این رده سنی تیم‌ها شرایط خوبی داشتند اما خدا را شکر توانستیم دو هفته به پایان مسابقات به قهرمانی دست پیدا کنیم. این در شرایطی است که ما برای حضور در مسابقات زمان کافی نداشتیم و یک هفته به شروع مسابقات به ما گفتند که تیم را تشکیل بدهیم. همین موضوع باعث شد که خیلی نتوانیم در جذب بازیکنان جای مانور داشته باشیم.

در رده سنی بزرگسالان از نتایج راضی بودید؟
از روز اول با توجه به محدودیت‌هایی که داشتیم، گفتیم که در رده سنی بزرگسالان برای قهرمانی خواهیم جنگید اما هدف ما این نیست. از 19 بازیکن تیم دانشگاه آزاد، 15 بازیکن زیر 20 سال داشتیم و نگاه ما به پشتوانه‌سازی و سرمایه‌گذاری روی جوانان بود. چشم‌انداز ما سرمایه‌گذاری روی جوانان بود تا هم برای رشته واترپلو کاری کرده باشیم و هم در سالیان آینده با تیم دانشگاه آزاد به اهداف خود برسیم. از نظر بودجه تیم نفت و گاز امیدیه حدود 2 تا 2.5 میلیارد هزینه کرده بود اما بودجه ما نصف این تیم و زیر یک میلیارد بود. اینکه پول هنگفت بدهیم و یک‌سری بازیکن بیاوریم فقط هزینه است و روند فکری من این‌گونه نیست. سیاست کاری من این‌گونه است که دوست دارم بازیکن‌سازی کنم و به واترپلو بازیکن معرفی کنم تا از لحاظ نیروی انسانی این رشته سلامت بماند.

کیفیت مسابقات لیگ برتر امسال را به‌عنوان سرمربی تیم ملی چطور دیدید؟
شکر خدا درمجموع خوب بود. نه می‌توان گفت سطح مسابقات خیلی خوب بود و نه می‌توان مدعی شد که مسابقات در سطح بدی برگزار شد. خدا را شکر سطح مسابقات قابل قبول بود.

دانشگاه آزاد اسلامی چه نقشی در واترپلوی کشور دارد؟
دانشگاه آزاد یکی از باشگاه‌های قدیمی رشته واترپلو است و سالیان سال کنار رشته واترپلو بوده است. یکی از موضوعاتی که باعث شد تا قبول کنم سرمربی این تیم شوم، همین مساله بود. دانشگاه آزاد سال‌ها به واترپلو کمک کرده و همیشه بودجه خوبی را به این رشته آورده است اما امسال به دلایلی نتوانسته بود تیم جمع کند و به نحوی تیم در حال فروپاشی بود. وقتی این شرایط را دیدم اول از همه به خاطر باشگاه دانشگاه آزاد که حضورش برای رشته ما خوب است و هیچ منتی نیز نیست، تصمیم به همکاری گرفتم. برای رشته ما بسیار مهم است که تیم‌های خوبی مانند دانشگاه آزاد تیمداری کنند و یک‌سری جوان و نوجوان بتوانند استفاده کنند. خدا را شکر بابت این داستان نیز نزد مسئولان دانشگاه بدقول نشدیم.

به تیم ملی و از دست رفتن کسب مدال برنز در بازی‌های آسیایی هانگژو برسیم که تنها به خاطر یک پنالتی در مقابل قزاقستان از دست رفت.
واقعا خیلی حیف شد که به مدال برنز بازی‌های آسیایی نرسیدیم. البته ما در طول بازی 6 بر 4 جلو بودیم و یک پنالتی را نیز از دست دادیم. شاید اگر آن پنالتی تبدیل به گل و نتیجه 7 بر 4 شده بود، روند بازی نیز متفاوت می‌شد. البته ما یاد گرفتیم همیشه تلاش خود را بکنیم تا اگر اتفاقی افتاد حتما خیریت آن را ببینیم. سعی کردیم در مدت 3، 4 ماه حضور در کنار تیم ملی با کادرفنی و بچه‌ها کم‌کاری نکنیم. اگر به عقب بازگردیم نیز همین کارها را دوباره می‌کنیم. اگر زمان بیشتری داشتیم و حاشیه‌‌هایی که خواسته یا ناخواسته برخی دوستان به وجود آوردند وجود نداشت، سومی ما قطعی بود. ما سه، چهار بازیکن جدید به تیم ملی اضافه کردیم و اردوی خود را از ششم خردادماه شروع کردیم. 7، 8 نفر از بچه‌ها نیامدند و حضور برخی بازیکنان نیز زمان برد. موضوعاتی که باعث شد زمان خود را از دست بدهیم. واترپلو رشته‌ای تیمی است و تیمی کار کردن زمان‌بر است و یک‌سری نیازها دارد. تمام تلاش خود را با کادرفنی کردیم و فدراسیون نیز انصافا کاری که می‌توانست در آن برهه را انجام داد اما درنهایت خواست خدا بود که به مدال برنز نرسیم.

برنامه‌های آینده تیم ملی واترپلو چگونه است؟
جلسات متعددی با فدراسیون داشتیم و دو، سه برنامه برای بچه‌ها داریم. بعد از پایان لیگ اردوی کوتاه‌مدتی با نفراتی که خود را نشان دادند، خواهیم داشت. دژان میلاکوویچ مدیر فنی تیم ملی نیز در روزهای آینده وارد ایران خواهند شد. تقریبا تا بازی‌های آسیایی آینده دو سال زمان داریم و قطعا نگاه گسترده‌تری خواهیم داشت. با حضور میلاکوویچ اردوی کوتاه‌مدتی خواهیم داشت تا بعد از عید اردو گذاشتن به صورت مرتب را شروع کنیم.

اولین رویداد پیش‌روی تیم ملی چه مسابقاتی خواهد بود؟
یکی، دو تورنمنت برای بچه‌ها در نظر گرفتیم. بازی‌های آسیایی دو سال آینده است و بالاخره یک‌سری بازیکن جوان و نوجوان داریم که می‌توانند در کنار بازیکنان قدیمی به ما کمک کنند. باید این نفرات را دور هم جمع کنیم و سعی کنیم بهترین نفرات را انتخاب کنیم. تا هر زمانی که این مسئولیت گردن من باشد تمام تلاش خود را خواهم کرد.

قرارداد شما با فدراسیون تا چه زمانی است؟
قرار ما بر این است تا بازی‌های آسیایی آینده کنار تیم ملی باشم اما هر زمانی که نباشم نیز هیچ مشکلی نیست. به‌عنوان یک سرباز آمدیم و هر زمان نیز نیاز به حضور فردی بهتر باشد، با آغوش باز می‌پذیرم.

حضور میلاکوویچ در بازی‌های آسیایی چقدر به شما کمک کرد؟
خیلی کمک حال بود و امیدوارم از این به بعد نیز به من کمک کند تا برای پیشرفت واترپلو قدم‌هایی را برداریم.

واترپلو ما توانایی حضور دوباره در میان مدعیان آسیا را دارد؟
پتانسیل خوبی داریم اما متاسفانه یک‌سری از مسائل که بزرگ‌ترین آن کرونا بود، لطمه زیادی را به ما وارد کرد. در آن یکی، دو سال بیشترین لطمه را ورزش‌های آبی ازجمله مربی، نجات غریق و ورزشکار دید. یک بچه 8 ساله که می‌توانست به استخر بیاید و راه بیفتد به دلیل کرونا 2 سال نیامد و شاید به سمت ورزش دیگری کشیده شد. آن فاصله‌ای که ایجاد شد به ما لطمه زد و باید تلاش کنیم پشتوانه تیم ملی را تقویت کنیم تا نفرات بیشتری به این رشته وارد شوند. بچه‌ها و پتانسیل خوبی داریم اما اگر به دنبال تیم خیلی حرفه‌ای هستیم باید با نفرات خود در این رشته بیشتر کار کنیم. هرچه نفرات بیشتر باشد دست شما برای انتخاب باز است. سعی می‌کنیم در جلسه با میلاکوویچ و فدراسیون شرایطی ایجاد کنیم تا همزمان هم تیم میل بزرگسالان را راه‌اندازی کنیم و هم پشتوانه تیم ملی را بسازیم.

فکر می‌کنید واترپلو در دوره آینده بازی‌های آسیایی روی سکو باشد؟
سعی می‌کنیم بهترین نتیجه را کسب کنیم. ما بازیکنان خوبی داریم که اگر به موقع جذب شوند، بهترین نتیجه را می‌توان با تیم گرفت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار