• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۲۸ - ۲۱:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
هشدار رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ:

باید مراقب سهمیه‌های ایران در لیگ الیت باشیم

رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2023 درحالی به پایان رسید که سهیل مهدی با حضور در کشور قطر برخی از این رقابت‌ها را از نزدیک به تماشا نشست تا شاید تجربه این سفر در برنامه‌ریزی ادامه رقابت‌های داخلی برای او راهگشا و موثر واقع شود. به همین بهانه دقایقی با رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ همکلام شدیم.

باید مراقب سهمیه‌های ایران در لیگ الیت باشیم

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2023 درحالی به پایان رسید که سهیل مهدی با حضور در کشور قطر برخی از این رقابت‌ها را از نزدیک به تماشا نشست تا شاید تجربه این سفر در برنامه‌ریزی ادامه رقابت‌های داخلی برای او راهگشا و موثر واقع شود. به همین بهانه دقایقی با رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ همکلام شدیم که در ادامه می‌خوانید.

به‌عنوان رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ چه تجربیاتی از سفر به قطر در جریان جام ملت‌ها به دست آوردید؟ چرا باید در چنین سطحی از رقابت‌ها هم شاهد بی‌برنامگی و تصمیمات فی‌البداهه در جریان برگزاری رویداد باشیم؟
واقعا نمی‌دانم در پشت پرده چه چیزی وجود داشت که برخی تصمیم‌ها ازجمله برگزاری دیدار تیم ملی در مرحله اول حذفی در ورزشگاهی کوچک را گرفتند. وقتی تورنمنتی به صورت متمرکز در یک شهر برگزار می‌شود و فاصله ورزشگاه‌ها با هم بیشتر از نیم ساعت نیست و از سوی دیگر تمامی ورزشگاه‌ها در سطح جام‌جهانی آماده میزبانی از رقابت‌هاست، می‌توانستند اعلام ورزشگاه‌ها در مرحله حذفی را به مشخص شدن دیدارهای این مرحله موکول کرده و سپس بلیت فروشی را باز کنند. قطری‌ها می‌توانستند برای مراحل حذفی تا فینال، برخی ورزشگاه‌های خود را بعد از مرحله گروهی از مدار برگزاری خارج نکنند اما چون ورزشگاه‌ها از قبل تعیین شده بودند به اجبار بازی ایران و سوریه را در ورزشگاهی کوچک با گنجایش کم برگزار کردند. یا ورزشگاه‌هایی مانند البیت و لوسیل کمتر مورد استفاده قرار گرفت. اینها مواردی هستند که انگار AFC به بلیت فروشی یا فرصت‌های تبلیغاتی و حتی جذابیت‌های بصری فکر نکرده. نمی‌دانم. از همه مهم‌تر اینکه از لحاظ زمان‌بندی هم مشکلات فراوانی وجود داشت و همان‌طور که تیم ملی طی کمتر از 72 ساعت، دو بازی برگزار کرد، فینال جام ملت‌ها نیز تنها 5 روز قبل از لیگ قهرمانان برگزار شد. قبل از اینکه جام ملت‌ها هم شروع شود تاکید کرده بودم که بازیکنان دو تیم فینالیست جام ملت‌ها طی یک دیدار سنگین تنها چند روز بعد از این رقابت‌ها باید برای تیم‌های باشگاهی خود در لیگ قهرمانان به میدان بروند و این برای باشگاه‌ها اصلا خوب نیست که بازیکنش 40 روز در اردو بوده، در فینال هم بازی کرده و حالا 4 روز بعد باید در مرحله حذفی لیگ قهرمانان به میدان برود. درنهایت دیدید که خود AFC برنامه را جابه‌جا کرد و دو سه روز آن را تغییر داد. این درحالی است که این اتفاق در اعلام برنامه‌های لیگ برتر موثر واقع شد و زمان‌بندی ما را هم مختل کرد.

به نظر می‌رسد ضعف در برنامه‌ریزی از سوی AFC به‌عنوان مرجع فوتبالی تصمیم‌گیر در قاره آسیا همچنان ادامه داشته و گویا قرار نیست این نقطه‌ضعف از سوی این کنفدراسیون هیچ‌گاه برطرف شود؟
نمی‌دانم حالا چون اسم این نهاد AFC است یا اینکه آنها اشتباه می‌کنند و ما درست می‌گوییم. اصلا نمی‌خواهم در چنین فضایی قرار بگیرم اما دیدید که تیم ملی زیر 72 ساعت دو بازی حساس و دشوار را برگزار کرد که می‌شد با یک برنامه‌ریزی بهتر جلوی این اتفاق را گرفت. در مقابل هم گویا همه باید این تصمیمات را گوش کنند چون کنفدراسیون فوتبال آسیاست. در هر صورت ما ایرانی‌ها از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته خوشحال نبودیم و شاید اگر شانس با ما یار بود و به فینال می‌رسیدیم، الان نسبت به این برنامه ناراضی‌تر بودیم چون بازیکنان نماینده ایران باید تنها 5 روز بعد در مقابل الهلال به میدان رفته و قطعا خستگی این نفرات با این وضعیت دوچندان می‌شد.
درباره نحوه میزبانی قطری‌ها و اتفاقاتی که افتاد یک جمع‌بندی داشته باشیم تا به لیگ خودمان برسیم.
رقابت‌های جذاب و بازی‌های قشنگی را از همه تیم‌ها دیدیم. شگفتی جام نیز آن جایی بود که تیم‌های شرق آسیا با وجود آنکه از تیم‌های گردن کلفت و پرطمطراق و مدعی بهره می‌بردند اما دیدید که در نیمه نهایی فقط یک نماینده و در فینال اصلا حضور نداشتند. این خودش یک نکته جالب برگزاری این رقابت‌ها بود که نماینده‌های شرق آسیا تا قبل از فینال همگی حذف شده و به این دیدار نرسیدند.

چه بسا این اتفاق بتواند برنامه لیگ قهرمانان را هم از این منظر که تا فینال تیم‌های سمت غرب و شرق آسیا با هم برخورد نمی‌کنند را هم زیر سوال ببرد.
اگرچه این سوال جنبه فنی دارد اما سال‌های پیش که این برنامه‌ریزی وجود نداشت به ضرر تیم‌های هر دو طرف بود. به‌طور مثال نماینده ایران قرار بود به کشوری از شرق قاره مثل کره یا ژاپن برود و بازی برگشت هم یک هفته بعد برگزار می‌شد. با توجه به بعد مسیر چه بلایی که سر این تیم‌ها نمی‌آمد؟ هر دو تیم نابود می‌شدند. حال اگر به تیمی از استرالیا می‌خوردیم، گاهی این‌طور پیش می‌آمد که دو تیم با هم برای بازی برگشت به کشوری که میزبان است برگردند. شما باید 3 روز می‌رفتید و 3 روز هم برمی‌گشتید تا یک بازی انجام بدهید! در هر صورت این امر کیفیت مسابقات را کاهش داده و ضریب آسیب‌دیدگی را بالا می‌برد. به نظرم گستردگی و پهناوری قاره آسیا واقعا امر برنامه‌ریزی و برگزاری رقابت‌های ملی و باشگاهی را در این قاره سخت کرده است. شاید بعدا حتی AFC به این نتیجه برسد که این قاره را به 3 گروه تقسیم کند. هرچند از حالا نمی‌توان این امر را قضاوت کرد.

لیگ ایران در آخرین رده‌بندی آسیایی در رده پنجم قرار گرفت تا سهمیه کشورمان در لیگ الیت مشخص شود.
لیگ الیت بسیار عالی و پرزرق و برق خواهد شد و دیگر کمتر شاهد بازی‌های یک‌طرفه خواهیم بود اما به همان نسبت هم سخت‌تر خواهد شد. داریم می‌بینیم که تیم‌های حاشیه خلیج‌فارس چه هزینه‌هایی را متقبل می‌شوند و چه بازیکنانی را جذب می‌کنند تا جایی که یک بازیکن آنها به اندازه کل بودجه یک فصل برخی از تیم‌ها و چه بسا حتی بیشتر هم باشد. بنابراین من نگرانم که با وضعیت فعلی از یکی دو سال بعد نتوانیم در همین لیگ الیت سهمیه لازم را بیاوریم. در هر صورت وقتی در رقابت با تیم‌های گردن‌کلفت و متمول به ته جدول لیگ الیت بچسبیم، این موضوع روی سهمیه‌مان هم تاثیر گذاشته و به لیگ سطح دو خواهیم رفت. شاید در سال اول به خاطر اینکه در این سطح خوب هستیم، سهمیه لیگ الیت را کسب کردیم اما باید این هشدار و اخطار را بدهیم که حفظ سهمیه الیت خیلی سخت خواهد بود. شاید هم باید دستورالعملی بگذاریم که تیم‌هایی که به لیگ الیت می‌روند به خاطر حفظ سهمیه در سال‌های بعد، فرصت تقویت را به آنها بدهیم.

انتقادهایی هم به اعلام برنامه‌های دیرهنگام نیم‌فصل دوم لیگ برتر صورت گرفت.
با وجود ناراحتی به خاطر نتیجه‌ای که سپاهان گرفت، چه کسی می‌تواند این تیم را از حالا حذف شده بداند؟ شاید این تیم در بازی برگشت یک کامبک طلایی زده و بتواند به مرحله بعدی صعود کند اما در همین وضعیت فعلی، 3 بازی در جام حذفی و دو دیدار سپاهان در لیگ برتر را معوق داریم. اگر سپاهان به مرحله بعدی صعود کند، دوباره دو بازی بعدی‌اش هم معوق می‌شود و این موضوع یعنی تعداد بازی‌های لغو شده سپاهان، کار ما را برای اعلام ادامه رقابت‌ها تا پایان فصل بسیار سخت می‌کند. به همین دلیل برخی مواقع ما به بی‌برنامگی محکوم می‌شویم. در هر صورت برای اعلام رقابت‌های لیگ تا آخرین لحظه به امید صعود سپاهانی‌ها در آسیا احترام می‌گذاریم و نمی‌خواهیم در این زمینه پیش قضاوت داشته باشیم.

زمان دربی 103 مشخص شده است؟
در خلال همین چند هفته باید این دیدار را برگزار کنیم. زمان آن هنوز مشخص نیست و اجازه بدهید به همین دلیل از گمانه‌زنی پرهیز کنیم. فعلا برای اعلام دقیق هفته‌های پیش رو، دیدارهای معوقه کار دست‌مان داده است. می‌خواهیم اول این دیدارها را برگزار کنیم یا به هفته‌های پیش رو برسیم و در این مورد هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار