• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۲۷ - ۲۰:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دانشجویان دانشگاه آزاد در تهران مشارکت را بیش از 35 درصد پیش‌بینی کردند؛

گرانی و اشتغال؛ مهم‌ترین دغدغه از نگاه دانشجویان

«کادا» در جدیدترین اقدام خود به بررسی نگاه دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد در شهر تهران در ارتباط با مسائل روز پرداخته است. برای شناخت نظر دانشجویان درخصوص مسائل روز با تاکید بر «انتخابات»، محورهای پرسشنامه نظرسنجی توسط استادان رشته‌های علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، روان‌سنجی و مطالعات رسانه معرفی و با همفکری آنان به پرسش تبدیل شده است.

گرانی و اشتغال؛ مهم‌ترین دغدغه از نگاه دانشجویان

«کادا» در جدیدترین اقدام خود به بررسی نگاه دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد در شهر تهران در ارتباط با مسائل روز پرداخته است. برای شناخت نظر دانشجویان درخصوص مسائل روز با تاکید بر «انتخابات»، محورهای پرسشنامه نظرسنجی توسط استادان رشته‌های علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، روان‌سنجی و مطالعات رسانه معرفی و با همفکری آنان به پرسش تبدیل شده است. در این نظرسنجی از حدود ۳۰۰ هزار دانشجو، ۳۸۵ دانشجو با استفاده از جدول اعداد به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و نظرات آنها از طریق مصاحبه تلفنی به‌صورت کاملا محرمانه از ١٤ تا ۱۷ بهمن اخذ شد.

چه کسانی در نظرسنجی انتخابات «کادا» مشارکت کردند؟
چهار مصاحبه‌گر حرفه‌ای و آموزش‌دیده در قالب همیار دانشجو با کانون افکارپژوهی دانشگاه آزاد مصاحبه با دانشجویان منتخب را انجام داده‌اند. تمام مصاحبه‌گرها نیز شاغل به تحصیل در دوره دکتری تخصصی رشته‌های جامعه‌شناسی و مشاوره در واحدهای علوم‌وتحقیقات تهران و تهران جنوب بوده‌اند. در این پژوهش ویژگی‌های مصاحبه‌شوندگان از نظر جنسیت، سن مقطع تحصیلی و وضعیت اشتغال مورد پرسش واقع شده و ۱۷۲ نفر یعنی 44.7 درصد خانم و تعداد ۲۱۳ معادل 55.3درصد «آقا» شرکت کرده‌اند.
همچنین ۳۲ نفر یعنی 8.3 درصد از دانشجویان مقطع کاردانی، ٢٥١ نفر معادل 65.2 درصد کارشناسی، ٦٣ نفر معادل 16.4درصد کارشناسی‌ارشد یا دکتری حرفه‌ای و ۳۹ نفر معادل 10.1 درصد در مقطع دکتری تخصصی در این پژوهش شرکت کرده‌اند. در این افکار‌سنجی ۲۳۷ نفر معادل 61.6 درصد از دانشجویان «تا ٢٤ ساله»، ۳۹ نفر معادل 10.1 درصد دانشجویان «۲۵ تا ۲۹ ساله»، ٤٩ نفر معادل 12.7درصد دانشجویان «30 تا ۳۹ ساله» ٤٣ نفر معادل 11.1 درصد «40 تا ٤٩ ساله» و تعداد ۱۲ نفر معادل 3.1 درصد ۵۰ سال به بالا بوده‌اند. البته پنج نفر یعنی 1.3 مصاحبه‌شوندگان نیز سن خود را اعلام نکرده‌اند. در این پژوهش همچنین 212 نفر 55.1 درصد از دانشجویان شاغل و تعداد 165 نفر معادل 42.9درصد غیرشاغل بوده‌اند. هشت نفر یعنی 1.1 درصد از دانشجویان مورد مصاحبه وضعیت اشتغال خود را اعلام نکرده‌اند.

گرانی و اشتغال؛ مهم‌ترین دغدغه مردم
در این پژوهش از دانشجویان پرسیده شده که براساس شناختی که از وضعیت جامعه دارند این روزها مهم‌ترین موضوعی که ذهن مردم را به خود در گیر کرده است، چیست که تعداد ٣٣٤ نفر یعنی بیش از 86 درصد از مصاحبه‌شوندگان مهم‌ترین دغدغه ذهنی مردم کشور را در موضوع «گرانی‌ها، اشتغال و هزینه‌های بالای زندگی» عنوان کرده‌اند.

فضای مجازی معتبرترین منبع خبری
فضای مجازی و صداوسیما از دید مصاحبه‌شوندگان معتبرترین منابع خبری قابل رجوع مردم برای دریافت اخبار انتخابات است. در این مصاحبه از دانشجویان پرسیده شده درصورتی‌که فردی بخواهد اخبار مربوط به انتخابات را پیگیری کند معتبرترین خبرها در این زمینه را از کدام منبع می‌تواند دریافت کند که از تعداد 385 نفر شرکت‌کننده 146 نفر یعنی 37.9 درصد از افراد شرکت‌کننده، «فضای مجازی» را انتخاب کرده‌اند و 114 نفر معادل 29.6 درصد نیز رای خود را به صداوسیما داده‌اند.

طیف «اصولگرایی» پیروز احتمالی انتخابات
در این افکارپژوهی همچنین از مصاحبه‌شوندگان پرسیده شده که با توجه به شرایط فعلی، نامزدهای کدام طیف سیاسی برنده انتخابات مجلس خواهند شد؟ در پاسخ به این پرسش درحالی‌که 103 نفر معادل 26.7 درصد از مصاحبه‌شوندگان درمورد طیف سیاسی احتمالا پیروز در انتخابات پیش‌رو شناختی یا نظری ندارند اما از نظر نزدیک به 65 درصد دیگر از آنها رقابت انتخاباتی پیش‌رو را درون حزبی از طیف «اصولگرایی» حدس می‌زنند.

35 درصد از دانشجویان در انتخابات شرکت می‌کنند
«شما خودتان چطور؟ آیا تصمیم گرفته‌اید که در انتخابات پیش‌رو شرکت بکنید یا خیر؟» این پرسشی است که از 385 نفر از دانشجویان پرسیده شده است که تعداد 125 نفر معادل 32.5 درصد گفته‌اند: «خیر؛ قطعا شرکت نمی‌کنم» و 136 نفر معادل 35.5 درصد گزینه «قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد»؛ را انتخاب کرده‌اند. 53 نفر هم گفته‌اند:« تصمیم قطعی نگرفته‌ام اما احتمالا شرکت نکنم.»
«وطن‌دوستی» دلیل برای شرکت در انتخابات
«مهم‌ترین دلایل شرکت مردم در انتخابات» از نظر مصاحبه‌شوندگان فاکتور دیگری است که در این افکار پژوهشی به آن پرداخته شده است. از مصاحبه‌شوندگان پرسیده شده که: «هر شخصی برای اینکه در انتخابات شرکت بکند یا نکند دلیل خاص خودش را دارد از دیدگاه شما، بیشتر اشخاص به چه دلیلی در این انتخابات شرکت خواهند کرد؟» از دیدگاه تعداد 85 نفر معادل 22.1 درصد از مصاحبه‌شوندگان بیشتر مردم به دلیل «حس وطن‌دوستی» در انتخابات شرکت خواهند کرد. تعداد 76 نفر یعنی 19.7 درصد دیگر از آنها «ترس از عواقب عدم شرکت در انتخابات» را دلیل شرکت مردم در انتخابات قلمداد می‌کنند.
«بی‌تاثیر بودن» دلیل عدم مشارکت در انتخابات
«خب حالا از دیدگاه شما، اشخاصی که در انتخابات شرکت نخواهند کرد چه دلایلی را ممکن است در نظر داشته باشند؟» این پرسش دیگری است که در این پژوهش از دانشجویان پرسیده شده است که بیشترین تعداد مصاحبه‌شوندگان، تعداد 159 نفر معادل 41.4 درصد، بر این باور هستند که اغلب مردم به دلیل «بی‌تاثیر بودن شرکت یا عدم شرکت در انتخابات در نحوه اداره کشور» در انتخابات پیش‌رو، شرکت نخواهند کرد. دلیل دیگری که به ترتیب از سوی مصاحبه‌کنندگان موجب عدم شرکت مردم در انتخابات نخواهد شد عبارتند از ناامیدی و اعتراض به وضعیت اقتصادی، نارضایتی از عملکرد انتخاب‌شدگان قبلی در انتخابات، تاثیرپذیری از تبلیغات منع شرکت در انتخابات، عدم خوشبینی به صداقت و درستکاری مسئولان.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین