• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۲۷ - ۲۰:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد:

نتایج افکارسنجی به حرکت حکمرانان جهت می‌دهد

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد به‌تازگی کانون «افکار پژوهی» یا همان «کادا» را تاسیس کرده است تا با یک روش متعادل و قابل اطمینان علمی مجموعه نیازها و تقاضای جامعه را بررسی کرده و به مسئولان مربوطه به‌طور غیرمستقیم فشار آورد.

نتایج افکارسنجی به حرکت حکمرانان جهت می‌دهد

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد به‌تازگی کانون «افکار پژوهی» یا همان «کادا» را تاسیس کرده است تا با یک روش متعادل و قابل اطمینان علمی مجموعه نیازها و تقاضای جامعه را بررسی کرده و به مسئولان مربوطه به‌طور غیرمستقیم فشار آورد. فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره کانون افکار‌پژوهی دانشگاه آزاد یا همان «کادا» گفت: «نظرسنجی از چند جهت مهم است؛ اول اینکه اگر می‌خواهیم طرح یا اقدامی انجام دهیم باید بر فضای عمومی حاکم بر ذهنیت مخاطب اشراف داشته باشیم. به عبارت بهتر لازمه آن که متوجه شویم این طرح باید در چه بستری انجام شود، اشراف بر ذهنیت مخاطب است.»

جهان‌بین اضافه کرد: «در مرحله بعد وقتی این اقدام انجام شد باید ببینیم فضای عمومی حاکم بر ذهنیت مخاطب چقدر متاثر از آن اقدامات شده است. اگر این اتفاق نیفتد مصداق ضرب‌المثل «تیری در تاریکی انداختن» است و اساسا برنامه‌ریزی و اقدام ابتری خواهد بود. بنابراین ما به‌صورت «پسینی» و «پیشینی» به افکارسنجی نیاز داریم.» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه مجمع نخبگان است، تاکید کرد: «سرمایه‌های بسیار قوی و برجسته‌ای در دانشگاه آزاد داریم که می‌توانند در قالب دانشگاه اجتماعی تلاش کرده تا بخشی از نیازها را مرتفع کنند. یکی از این نیازها تلاش برای تصمیم‌سازی و راهبری است. طبیعتا با این سه نکته‌ای که گفتم ضرورت ایجاب کرد که یک مجموعه افکار‌پژوهی قوی و برجسته را در دانشگاه ایجاد کنیم.» جهان‌بین در ادامه اظهار کرد: «در بسته‌های مختلف سند تحول و تعالی دانشگاه و از آن جمله در بسته دوم، راهکنش اول اقدام 1 و 2، صراحتا انجام این اقدام از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد درخواست شده است. بر این اساس سال گذشته یکی از اعضای هیات‌علمی دانشگاه را با مشورت، حمایت و تشویق ریاست دانشگاه به‌عنوان مشاور معاون در امور افکار‌سنجی منصوب کردم.»
نتایج پیمایش سیمای زندگی به‌زودی اعلام می‌شود
او بیان کرد: «در ادامه راه شورای افکار‌سنجی ایجاد شد، یعنی جمعی از اعضای هیات‌علمی برجسته و متخصص دانشگاه را در این شورا عضو کرده و احکام آنها توسط ریاست محترم دانشگاه صادر شد. این شورا در اولین اقدام طرح سیمای زندگی را راهبری کرد که الان در مراحل آخر است و نتایج مهم سیمای زندگی که ساحت‌های زندگی دانشجویان را در هفت ساحت و براساس آمایش در هفت اقلیم طبقه‌بندی خواهد شد به‌زودی اعلام می‌شود.» او اضافه کرد: «به‌تدریج به این نتیجه رسیدیم که این شورا یک مجموعه جاافتاده و سازمان‌یافته شود بدون اینکه بر ساختار چیزی تحمیل کرده و حتی از نظر مالی به دانشگاه فشاری تحمیل کند. همچنین می‌تواند در استان‌ها نیز ادامه پیدا کرده و امتداد داشته باشد که این تصمیم‌گیری منجر به راه‌اندازی کانون افکار‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی (کادا) شد و درنهایت در هیات‌رئیسه دانشگاه هم مصوب شد.» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «کانون افکار‌پژوهی از نظر مالی به دانشگاه فشاری وارد نمی‌کند چون پروژه‌هایی از بیرون دانشگاه اخذ خواهد شد که بخشی از درآمد آن به هیات‌مدیره (به جز رئیس هیات‌مدیره که معاون فرهنگی و دانشجویی است) اختصاص پیدا می‌کند و متناظر این نیز در استان‌ها تشکیل خواهد شد و آنها می‌توانند هم پروژه‌های داخل را در بحث افکارسنجی انجام دهند و هم از خارج دانشگاه سفارش بگیرند که در «پیشینی» و «پسینی» و با نگاه دانشگاه اجتماعی بتوانند در جمع دانشگاه و همچنین خارج دانشگاه نقش‌آفرینی کنند.»

کانون افکار‌پژوهی دانشگاه چگونه فعالیت می‌کند؟
جهان‌بین در ادامه درخصوص اعضای این کانون نیز گفت: «کانون افکار‌پژوهی یک هیات‌مدیره دارد که رئیس هیات‌مدیره معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد است و مدیرعامل کانون نیز به پیشنهاد هیات‌مدیره و تایید رئیس هیات‌مدیره و حکم رئیس دانشگاه منصوب می‌شود. اعضای کانون نیز 9 نفر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد هستند که در جنبه‌های مختلف تخصص دارند. این اعضا جامعه‌شناس، کارشناس فناوری اطلاعات و ... هستند، یعنی متناسب با جوانب مختلفی که نیاز است افکار‌سنجی درخصوص آنها انجام شود افرادی انتخاب و پیشنهاد شده و درنهایت با حکم رئیس دانشگاه منصوب شدند.»
او در ادامه درخصوص اولویت‌های این کانون نیز صحبت به میان آورد و توضیح داد: «بحث‌های ثابت داریم که یکی از آنها بحث سیمای زندگی است؛ سالانه درخصوص سیمای زندگی نظرسنجی انجام خواهیم داد که پروژه بسیار سنگینی است. بحث دیگر نیز بحث‌های افکار‌سنجی و افکار‌پژوهی موردی است. در بحث‌های افکار‌پژوهی الان موضوع انتخابات مطرح و موضوع روز است، یعنی در ابتدا خودمان در معاونت به این جمع‌بندی رسیدیم که باید تلاش کنیم بحث افکار‌پژوهی انجام شود و هم می‌توانیم از جاهای مختلف سفارش گرفته و این کار را انجام داده و به سامان برسانیم. در حال حاضر فعلا به موضوع انتخابات پرداخته شد. در این افکارسنجی به نوع نگاه دانشجویان دانشگاه آزاد شهر تهران به مساله انتخابات، نگاه به آینده و... پرداخته شد.» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد درخصوص تاثیر نظر سنجی‌ها بر علمکرد و برنامه‌های فرهنگی دانشگاه نیز گفت: «وقتی گفته می‌شود: «درصد قابل‌توجهی از جوانان امید به آینده ندارند.» باید برای این موضوع تلاش کرده و امید را افزایش دهیم. در افکار‌سنجی اخیری که انجام شده 86.8 درصد از مصاحبه‌شوندگان مهم‌ترین دغدغه ذهنی مردم کشور را در موضوع «گرانی‌ها، اشتغال و هزینه‌های بالای زندگی» عنوان کرده‌اند، یعنی دغدغه اول آنها بحث اشتغال است. بنابراین من به‌عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه نمی‌توانم نسبت به بحث‌های مهارت‌آموزی بی‌تفاوت باشم. مسیری که ما در بحث صنایع خلاق و هر دانشجو- یک مهارت طی کردیم، نشان می‌دهد مسیر درستی را رفته و باید آن را تقویت کنیم.» او خاطرنشان کرد: «ما به‌عنوان «دانشگاه» به‌عنوان «تصمیم‌ساز» به بدنه تصمیم‌گیر کشور و بدنه دانشگاه می گوییم: «اینها مسائل مردم است.» به‌طور مثال بالای 40 درصد از کسانی که گفته‌اند ما رای نمی‌دهیم عنوان کرده‌اند: «احساس می‌کنیم رای ما بی‌تاثیر است.» شاید این جمله بیشتر از اینکه ناشی از واقعیت باشد ناشی از «احساس افراد» باشد. ما باید بدانیم چه خلأیی در سیاستگذاری و حکمرانی وجود دارند که مردم چنین احساسی دارند. ما می‌توانیم بهره‌بردار این نظر سنجی‌ها باشیم و متناسب با آن جهت‌های خود را تنظیم کنیم و درنهایت به حکمرانان جهت دهیم و در تصمیم‌سازی به آنها کمک کنیم زیرا ما برای مردم کار می‌کنیم و مخاطب ما آنها هستند و در غیر این صورت کار ما «ابتر» خواهد ماند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار