• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۲۶ - ۰۳:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بهروز افخمی:

برنامه‌ای که دیده نشود پول تلویزیون را هدر می‌دهد

بهروز افخمی، کارگردان با سابقه سینما، در این قسمت از قاف درباره حاشیه‌های خود و برنامه هفت، آینده سینما با پیشرفت تکنولوژی، اثرات هوش مصنوعی بر تئاتر و سینما، هنر و یا تکنولوژی بودن سینما، اجرای برنامه هفت همزمان با جشنواره فجر و سینمای سیاسی سخن می‌گوید.

برنامه‌ای که دیده نشود پول تلویزیون را هدر می‌دهد

بهروز افخمی، کارگردان با سابقه سینما، در این قسمت از قاف درباره حاشیه‌های خود و برنامه هفت، آینده سینما با پیشرفت تکنولوژی، اثرات هوش مصنوعی بر تئاتر و سینما، هنر و یا تکنولوژی بودن سینما، اجرای برنامه هفت همزمان با جشنواره فجر و سینمای سیاسی سخن می‌گوید.

*به نظرم سینمای امروز در گذشته مانده و یک‌جور باطل‌شده و عمر مفید آن طی شده است. این فیلم‌هایی که امروز تولید می‌شوند، برای این است که فیلمسازان نمی‌‌دانند چطور فیلمی می‌توانند تولید کنند. اگر می‌دانستند، همین الان فیلمی که دارند تولید می‌کنند رها می‌کردند و سراغ کار دیگری می‌رفتند. شیوه نظارت، سانسور، هدایت، حمایت و همه اینها کهنه شده، یعنی موضوع عوض شده. اما در سینمای ایران دارند همان کار قبلی را ادامه می‌دهند و به همان سبک 10 سال پیش اداره می‌شود، درحالی‌که همین الان دیگر این شیوه اداره بی‌فایده شده است. وقتی صحبت از این است که مثلا اینترنت ایلان ماسک، یعنی استارلینک قرار است از سال آینده بدون مودم دریافت شود، فقط این نیست که سیستم‌های نظارتی و سانسور باید یک فکری به حال خودشان بکنند، از این بالاتر این است که همه شیوه‌های تولید و توزیع در ایران باید یک فکری به حال خودشان بکنند.

*سینما آن‌طور که یکی از آخرین زنده‌کنندگانش یعنی جیمز کامرون در فیلم آواتار جدید بعد از دوران کرونا زنده‌اش کند و مردم را به سینما برگرداند، آیا 10 سال دیگر خواهد داشت؟ یک زمانی ما در دهه 90 می‌گفتیم تارانتینو نشان داد که سینما مردنی نیست و هنوز هم می‌شود فیلم‌های تازه و تعریف جدیدی برای پرده سینما جوری که انگار بار اول است که داریم فیلم می‌بینیم از جوان‌ها انتظار داشته باشیم. تارانتینو وقتی که داشت بهترین فیلم‌هایشان را می‌ساخت؛ مثل «pulp fiction» و «سگ‌های انباری»، ولی الان حتی وقتی که جیمز کامرون با آن اراده آهنین و سال‌ها زحمت‌کشیدن و مهندسی مسلطی که خودش بلد است، اصلا وسایل جدید اختراع می‌کند. 

*من همه عمرم دوست داشتم فیلم مستند بسازم و از یک فیلم داستانی به فیلم داستانی دیگری می‌غلتیدم به خاطر اینکه اینها موفق می‌شده و به من می‌گفتند بیا یک فیلم دیگر بساز اما آرزویم همیشه ساخت فیلم‌های مستند و مخصوصا مستندهای علمی بوده، در زمینه‌هایی که خودم علاقه‌مندم، مثل فیزیک یا این نظریه باطل و بی‌معنی تکامل داروینی که پررو هم هست، یعنی هرچه شواهد نقضش بیشتر ظاهر می‌شود، به خاطر اینکه پول خوبی از آن درمی‌آید، بیشتر تبلیغ می‌شود. ساختن فیلم درباره همه خرافه‌های علمی که به مردم فروخته می‌شوند ازجمله خرافه‌های پزشکی که تحت عنوان صنعت پزشکی برای پول‌ درآوردن است اما درواقع مردم را هرچه بیشتر مریض‌تر می‌کنند. خودشان مریضی درست می‌کنند، بعد درمان‌های کاذب هم درست می‌کنند، یعنی همیشه دوست داشتم درباره پزشکی مدرن و فساد پزشکی مدرن فیلم بسازم. نشده و دیگر عمر ما هم تمام شد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار