• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۲۶ - ۰۳:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رشد آمار ساخت‌وساز نسبت به سال گذشته؛

حدود نیم میلیون مسکن می‌سازیم

طی دهه 1390 مشکل مسکن یکی از اساسی‌ترین مشکلات حدود 40 درصد از جمعیت کشور بوده که مستاجرند. افزایش پیاپی قیمت‌ها حتی در سقفی بالاتر از قیمت دلار و تورم عمومی و سپس تخلیه این جهش قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن، حسابی خانوارهای مستاجر را مستاصل کرده است.

حدود نیم میلیون مسکن می‌سازیم

پانیذ رحیمی، خبرنگار: طی دهه 1390 مشکل مسکن یکی از اساسی‌ترین مشکلات حدود 40 درصد از جمعیت کشور بوده که مستاجرند. افزایش پیاپی قیمت‌ها حتی در سقفی بالاتر از قیمت دلار و تورم عمومی و سپس تخلیه این جهش قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن، حسابی خانوارهای مستاجر را مستاصل کرده است. بررسی آمارها نشان می‌دهد دو عامل کلیدی در این وضعیت اثرگذار بوده است؛ مساله اول بی‌ثباتی در دهه 1390، مساله دوم کاهش ساخت‌و‌ساز و نبود اراده لازم برای تحریک بخش ساخت‌و‌ساز در سال‌های 1394 تا 1398 و نهایتا نبود ابزارهای مالیاتی کارآمد برای جلوگیری از سفته‌بازی در این بازار. این اتفاقات موجب شد مجلس در نیمه اول سال 1400 قانون جهش مسکن را تصویب و به دولت سیزدهم ابلاغ کند. این قانون از دیدگاه کارشناسان واقع‌بینانه نبود و همین موضوع سبب شده در دولت فعلی به‌رغم تمام تلاش‌ها، اهداف اولیه قانون جهش مسکن که ساخت یک میلیون مسکن در سال بوده، محقق نشود. با این حال، آمارها نشان می‌دهد در 9ماهه امسال نزدیک به 97 هزار پروانه ساختمانی صادر شده که این به معنی صدور پروانه برای 327 هزار واحد مسکونی است. طبق گزارش مرکز آمار، صدور پروانه در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 27 درصدی داشته است. برآوردها نشان می‌دهد تا پایان سال تعداد واحدهای مسکونی مناطق شهری کشور می‌تواند تا 460 هزار واحد نیز برسد که این تعداد گرچه اهداف قانون جهش تولید مسکن (ساخت سالانه یک میلیون مسکن) را محقق نمی‌کند، اما در نوع خود نشانگر بهبود ساخت‌و‌ساز بوده و حائز اهمیت است.
ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تصریح کرد: «احتمالا سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن آغاز شده است. معمولا به واسطه ترس از افزایش هزینه پروانه بعد از عید، میزان اخذ پروانه در پایان سال افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند پروانه ساخت خود را قبل از شروع سال جدید دریافت کنند. ورود چینی‌ها و به‌طور کلی افراد خارجی به حوزه مسکن موضوع تازه‌ای نیست و به زمان پیش از نهضت ملی و دوران وزارت رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی وقت بازمی‌گردد. از گذشته تا به حال تجربه خوبی از همکاری با چینی‌ها نداشتیم. در یک سال و نیم ابتدایی دوران ساخت بزرگراه تهران_شمال چینی‌ها ورود کردند اما بعدا به علت عدم توانایی و اختلافات با کارفرما از ایران رفتند و امور مهم و اصلی به دست ایرانی‌ها انجام شد. حتی ترکیه هم به ایران آمد با کیفیتی پایین‌تر از ساخت و سازهای ایرانی‌ها اقدام به ساخت مسکن کرد و درنهایت خلع ید شد.»
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران تکمیل کرد: «زمانی‌که حوزه ساخت و ساز رونق داشته باشد سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند و زمانی‌که شاهد رکود در بازار باشیم سرعت ساخت‌وساز به واسطه قفل سرمایه کاهش خواهد یافت. به بیان بهتر باید سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته به چرخه بازگردد تا سرمایه‌گذاری جدید انجام شود. براساس برنامه هفتم توسعه، باید حداقل ۱۵ درصد صنعتی‌سازی در حوزه ساخت‌وساز صورت بگیرد. ما اکنون هم از لحاظ صنعتی‌سازی در شرایط خوبی هستیم و ۲۷ تکنولوژی صنعتی را در کشور داریم، اما حمایت و تقویت لازمه تداوم این اوضاع است. از لحاظ صنعتی‌سازی ضعف و کمبود نداریم، شاید از کشورهایی مثل کشورهای اروپایی و آمریکایی عقب‌تر باشیم ولی ما حتی تکنولوژی پرینت سه‌بعدی را در کشور تولید می‌کنیم. باید به این نکته توجه داشت که مشکلات تحریم از نظر ورود سرمایه‌گذار و تامین ماشین‌آلات به حوزه مسکن لطمه زده است. برقراری تحریم نه‌تنها امکان ورودی خارجی‌ها به ایران را سلب کرده بلکه امکان حضور ایرانی‌ها حتی در کشورهای همسایه را نیز از ما گرفته است. اخذ ضمانت‌‌نامه، انتقال پول و... از مواردی است که سخت و تقریبا غیر‌ممکن شده است. خارجی‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران علاقه‌مند هستند اما تحریم مانع از این امر می‌شود.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار