• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۲۶ - ۰۲:۵۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
قمار روی بیت‌کوین 65 هزار تایی!

آیا بیت‌کوین خواهد مرد؟

وقف‌ناپذیری یکی از مهم‌ترین و قابل اعتمادترین ویژگی‌های آن است. پس چرا بسیاری از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی اخیر فکر می‌کنند بیت‌کوین در سال 2024 شکست خواهد خورد؟ اگر به دنبال اثبات بیشتری برای شکاف درک بین «هنجارها» و متعصبان کریپتو هستید، به نتایج نظرسنجی دویچه‌بانک از دو هزار مشتری خرده‌فروشی هفته گذشته نگاه نکنید.

آیا بیت‌کوین خواهد مرد؟

مایکل جی‌کیسی، کوین دسک: توقف‌ناپذیری یکی از مهم‌ترین و قابل اعتمادترین ویژگی‌های آن است. پس چرا بسیاری از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی اخیر فکر می‌کنند بیت‌کوین در سال 2024 شکست خواهد خورد؟ اگر به دنبال اثبات بیشتری برای شکاف درک بین «هنجارها» و متعصبان کریپتو هستید، به نتایج نظرسنجی دویچه‌بانک از دو هزار مشتری خرده‌فروشی هفته گذشته نگاه نکنید. قابل توجه‌ترین نتیجه حتی این نبود که یک‌سوم پاسخ‌دهندگان بیت‌کوین را تا پایان سال زیر 20000 دلار مشاهده کردند. این کمتر از نصف قیمت فعلی آن است. از طرف دیگر از پیش‌بینی 170000 دلاری آنتونی اسکاراموچی هم بسیار بسیار پایین‌تر قرار می‌گیرد. تحلیلگری مثل اسکاراموچی، تقاضای تحریک‌شده توسط‌ ای‌تی‌اف‌ها را کاملا درک می‌کند، خاصه اینکه چرخه هاوینگ نیز در راه است و استخراج بیت‌کوین کاهش خواهد یافت! به عبارت دیگر، هم میل عمومی برای سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین در حال افزایش است و هم میزان استخراج این ارز رو به کاهش خواهد بود! اما چیزی که در این نظرسنجی دویچه‌بانک بیشتر باعث تحیر من شد، پاسخ به یک سوال در مورد بقای بیتکوین بود: تعداد افرادی که اعتقاد داشتند بیت‌کوین، ناپدید خواهد شد، رو به افزایش است! مطمئنم که بیش از چند نفر از شما در حال حاضر سر خود را تکان می‌دهید، زیرا در فکر بازگشت الگوی «بیت‌کوین مرده است» هستید. همان‌طور که ردیاب معروف گزارش‌های مطبوعاتی که نابودی بیت‌کوین را پیش‌بینی می‌کند، اشاره می‌کند، بیت‌کوین از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۴۷۵ بار مرده است. اما واقعا این شوخی بیشتر برای تحقیر ما فعالان رسانه‌ای بازار رمزارزهاست. پس از این همه زمان، پس از چندین بار افزایش قیمت انقلابی که ثابت کرد مخالفان اشتباه می‌کنند، و با وجود سابقه 13 ساله که آن را به بهترین سرمایه‌گذاری در دوران پس از بحران مالی تبدیل می‌کند، اینکه مردم هنوز فکر می‌کنند بیت‌کوین به‌زودی از بین می‌رود نشان‌دهنده یک شکست بزرگ است. درحقیقت ما در انتقال ارزش‌های وجودی بیت‌کوین به همه اعضای جامعه ناتوان بوده‌ایم!

سوء‌تفاهم
من به اندازه نفر بعدی در این کار مقصرم. زیرا احساس تمسخر و آزار از این عدم درک آسان است. نگرشی که کسب اعتمادبه‌نفس را دشوارتر می‌کند و به او کمک می‌کند این مفهوم پیچیده و ناآشنا را دور بزند. این پاسخی است که وقتی نتایج نظرسنجی دویچه را خواندم به‌طور غریزی به آن فکر کردم: واقعا مردم فکر می‌کنند آیا بیت‌کوین امسال می‌میرد؟ دقیقا چگونه این اتفاق خواهد افتاد؟ کی قرار است تعطیلش کند؟ هیچ شخص یا شرکتی با سوئیچ کشتار برای پایگاه کد منبع باز بیت‌کوین وجود ندارد. بنابراین، شما پیشنهاد می‌کنید که از طریق اقدامات جمعی همه افراد درگیر در آن، به صورت ارگانیک اتفاق بیفتد؟ شما فکر می‌کنید که تک‌تک ده‌ها میلیون نفری که برای آن زمان و تلاش کرده‌اند - استخراج‌کنندگان، توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران، کاربران- که هیچ‌کدام راهی برای هماهنگی با یکدیگر ندارند، به‌طور همزمان این کار را انجام می‌دهند. از این فکر دور شوم؟ قبول…
یکی از دلایلی که پیش‌بینی مرگ بیت‌کوین تا این حد تلخ است، این است که به صراحت با ویژگی غیرقابل انکاری در تناقض است که گزاره ارزش اصلی بیت‌کوین را نشان می‌دهد: اینکه نمی‌توان آن را تعطیل کرد! در دنیایی که هر چیز دیگری می‌تواند توسط یک دولت، یک بانک، یک پلتفرم اینترنتی یا یک هکر کنترل شود، توقف ناپذیری ایده قدرتمندی است. ما یک اختراع باورنکردنی در میان خود داریم: یک سیستم غیرقابل تغییر و مبتنی‌بر ریاضی برای ردیابی ارزش‌های ما با یکدیگر که به‌طور قابل پیش‌بینی روی یک بلوک جدید از رکوردها هر 10 دقیقه یک‌بار به‌سرپیچی از تداخل یا سانسور هر کسی تیک می‌زند. مردم واقعا باید از آن شگفت‌زده شوند. اما بیشتر این کار را نمی‌کنند. «جو گولاخه» ( کنایه به یک کاربر خیالی) این ایده را نمی‌پذیرد! این ممکن است به این دلیل باشد که این یک ایده بسیار انتزاعی است. چه سود محسوسی برای او دارد؟ دلار دارد و کم‌وبیش کار می‌کند. درحالی‌که ممکن است از دولت خود راضی نباشد، سیستم پولی آن را می‌پذیرد. اندیشیدن به این سوال بزرگ‌تر در مورد اینکه چگونه یک شکل غیرسیاسی مبادله ارزش مقاوم در برابر سانسور می‌تواند بر حاکمیت انسان‌ها در مقیاس جهانی که فراتر از سیستم‌های وابستگی دولت-ملت‌ها است، اثر بگذارد، برای جو گولاخه آسان نیست! چیزی که او به آن نیاز دارد اعتماد به چیزی است و متاسفانه او این را از جامعه کریپتو دریافت نمی‌کند. اگر کسی چیزی را به او می‌فروشد که نمی‌فهمد، جو گولاخه پیش از آنکه به او اعتماد کند او را در آزمون اعتماد قرار می‌دهد و هنگامی که رفتار افراد مرتبط با آن چیز، منصفانه نباشند و پیش‌داوری‌های او را تایید کنند، به این نتیجه می‌رسد که آنها - و چیزی که می‌فروشند - قابل اعتماد نیستند. همه سروصداها، جسارت‌ها، شوخی‌های اینترنتی «به ماه» و «از فقیر ماندن لذت ببرید»، حرف زدن، وسواس... چه موجه باشد چه نباشد، باور جو به بیت‌کوین را بسیار سخت‌تر می‌کند. دلیلی که برخی از مردم هنوز به بیت‌کوین اعتماد ندارند، در این است. با نزدیک‌تر شدن به روند هاوینگ، بیت‌کوین بهترین چرخه صعودی خود را تجربه کرده است. گذر بیت‌کوین از عدد 50 هزار دلار حالا سرمایه‌گذاران را خوشحال‌تر و حریص‌تر کرده است. جریان صعودی یادآور بازار صعودی 2021-2020 است، زمانی که معامله‌گران به طور مداوم معاملات اختیار زیان بیت‌کوین را در سطوحی بسیار بالاتر از نرخ فعلی بازار انجام می‌دادند. وضعیت «در زیان» (OTM) اصطلاحی است که برای توصیف آن دسته از قراردادهای اختیار به‌کار می‌رود که تنها ارزش بیرونی (زمانی) دارند. این نوع اختیارات ضریب دلتای کمتر از 0.5 دارند. معامله‌گران رمزارز، معاملات در زیان بیت‌کوین (OTM) یا شرط‌بندی گزینه‌های صعودی را در سطوحی در حدود 69000 دلار در طول عمر این ارز دیجیتال می‌گیرند. در طول آخر هفته، بسیاری از گزینه‌های او‌تی‌ام در بازه‌های 65000 دلاری، 70000 دلاری و 75000 دلاری در «دربیت»، پیشروترین صرافی گزینه‌های رمزنگاری در جهان از نظر حجم و علاقه، دست به دست شدند. در دربیت، یک قرارداد اختیار نشان‌دهنده یک بیت‌کوین است. اختیار خرید به سرمایه‌گذاران این حق را می‌دهد دارایی پایه را با قیمتی مشخص در تاریخ مشخص شده خریداری کنند، درحالی‌که قرارها حق فروش را اعطا می‌کنند. خریدار این معامله به‌طور ضمنی در بازار صعودی است. خرید انبوه فراخوان‌های تهاجمی و افزایشی بیشتر نشان دهنده روحیه صعودی در میان فعالان پیچیده بازار است.
کلی گریر، رئیس بخش فروش شرکت گلگسی در آمریکا، یکی از فعالان اصلی این بازار در این زمینه به سایت کوین دسک گفته: «ما شاهد تمرکز علاقه سرمایه‌گذاران در اوتی‌ام 50 هزار دلاری هستیم و شاهد جریان‌هایی در او‌تی‌ام‌های 50 هزار دلاری، 60 هزار دلاری و 75 هزار دلاری در بازارهای معاملات چند گزینه‌ای فهرست‌شده از سررسیدهای آوریل تا ژوئن هستیم. این جریان‌ها نشان‌دهنده اعتقاد خریدارانی است که مایل به پرداخت حق بیمه برای گرفتن این موقعیت‌ها هستند و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران دیدگاه سازنده‌ای نسبت به بیت‌کوین دارند.» این کارشناس بازار تاکید دارد تمرکز مشابهی از فعالیت در معاملات او‌تی‌ام در 30000 دلار و 40000 دلار در سه ماهه پایانی سال 2023 راه را برای افزایش قیمت متقاعد‌کننده در این سطوح هموار کرد. موقعیت در بازار چند گزینه‌ای شاخص قابل اعتمادی از نوسانات قریب‌الوقوع قیمت بوده است.
جریان‌های صعودی اخیر یادآور بازار صعودی 2021-2020 است، زمانی که فعالان جدی بازار به‌طور مداوم قراردادهای اختیار خرید را در رنج قیمتی 80000 دلار و بالاتر با ارزش‌گذاری‌های ارزان خریداری می‌کردند. بیت‌کوین از اوایل اکتبر تقریبا دو برابر شده و به 50000 دلار رسیده است و قیمت‌ها از 38500 دلار در سه هفته گذشته افزایش یافته است که عمدتا به دلیل جریان‌های قوی ناشی از صندوق‌های ای‌تی‌اف است.
شاخص قدرت نسبی 14‌روزه این ارز دیجیتال -‌یک ابزار تحلیل تکنیکی محبوب‌- به بالای 70 رسیده است که نشان دهنده شرایط خرید بیش از حد در بازار بیت‌کوین است. خوانش بیش از حد خرید اغلب به‌عنوان سیگنالی از یک معکوس روند نزولی قریب‌الوقوع در‌نظر گرفته می‌شود، اگرچه این فقط به این معنی است که بازار در یک دوره کوتاه کمی بیش از حد سریع افزایش یافته است و ممکن است نفسی بکشد. بیت‌کوین هفتمین روز متوالی سود خود را ثبت کرد، اما تقویت آن در آخر هفته کاهش یافت. همچنین همزمان با حرکت بالای شاخص قدرت نسبی در بازه‌های زمانی روزانه بود که می‌تواند اشتهای بازیگران بزرگ را برای کسب سود کوتاه‌مدت افزایش دهد.
نگرانی احتمالی این است که فروش اجباری 1.6 میلیارد دلاری بیت‌کوین، اتریوم و اتریوم کلاسیک توسط وام دهنده رمزنگاری شکست خورده جنسیس می‌تواند قیمت‌ها را پایین بیاورد. شرکت ورشکست شده جنسیس، اخیرا درخواستی را ارائه کرده و از یک قاضی آمریکایی خواسته است تا فروش ارزهای رمزنگاری شده فوق را که در محصولات تراست صندوق گری اسکیل نگهداری می‌شوند، تایید کند. با تایید احتمالی این درخواست و سرریز شدن یک‌و‌نیم میلیارد دلار بیت‌کوین، اتریوم و اتریوم کلاسیک به بازار نزولی، احتمال کاهش موقت قیمت این رمزارزها وجود دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار