• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۲۴ - ۰۱:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تمایل کشورها به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر خواهد شد؛

چینی‌ها برترین تولیدکننده انرژی خورشیدی در دنیا

هر چه جلوتر می‌رویم، انرژی‌های طبیعی در جهان رو به اتمام می‌رود؛ از این رو، دانشمندان سال‌هاست به دنبال راه‌هایی برای تولید انرژی‌های جایگزینی هستند که بتوانند در فقدان انرژی‌های طبیعی، از آنها برای تامین نیاز خود در صنایع و بخش‌های مختلف استفاده کنند. یکی از همین راه‌های جایگزین استفاده از پنل‌های خورشیدی است که برای تبدیل نور خورشید به الکتریسیته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چینی‌ها برترین تولیدکننده انرژی خورشیدی در دنیا

ندا اظهری، مترجم: هر چه جلوتر می‌رویم، انرژی‌های طبیعی در جهان رو به اتمام می‌رود؛ از این رو، دانشمندان سال‌هاست به دنبال راه‌هایی برای تولید انرژی‌های جایگزینی هستند که بتوانند در فقدان انرژی‌های طبیعی، از آنها برای تامین نیاز خود در صنایع و بخش‌های مختلف استفاده کنند. یکی از همین راه‌های جایگزین استفاده از پنل‌های خورشیدی است که برای تبدیل نور خورشید به الکتریسیته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پنل‌های خورشیدی منبع انرژی‌های پاک و تجدیدپذیری هستند که علاوه بر تامین انرژی، به کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف انرژی برق نیز کمک می‌کنند. با تداوم گرمایش کره زمین، وقوع فجایع اقلیمی نیز شدت یافته است. در این میان، آمریکا مقرر کرده است که تا سال 2035 بتواند به هدف 100 درصدی تولید انرژی پاک دسترسی پیدا کند؛ هدفی که به ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در مقیاس بزرگ بستگی دارد. از این رو، تلاش همه‌جانبه‌ای برای تولید انرژی‌های سبز در آمریکا در حال انجام است و انتظار می‌رود انرژی‌های تولید‌شده از باد و خورشید در آمریکا تا سال 2025 به 19 درصد برسد.

پنل‌هایی برای تولید برق

پنل‌های خورشیدی، فناوری‌هایی هستند که نور خورشید را با استفاده از سلول‌های فتوولتائیک (PV) به الکتریسیته تبدیل می‌کند. این سلول‌ها از موادی ساخته شده‌اند که در مواجهه با نور، الکترون‌های برانگیخته تولید می‌کنند. الکترون‌ها از طریق یک مدار جریان پیدا می‌کنند و جریان مستقیم (DC) الکتریسیته تولید می‌کنند که می‌تواند برای تغذیه دستگاه‌های مختلف به کار رود یا در باتری‌ها ذخیره شود. پنل‌های خورشیدی به عنوان پنل‌های سلول خورشیدی، پنل‌های برق خورشیدی یا ماژول‌های PV نیز شناخته می‌شوند. پنل‌های خورشیدی معمولا در گروه‌هایی موسوم به آرایه یا سیستم چیده می‌شوند. یک سیستم فتوولتائیک از یک یا چند پنل خورشیدی، یک تبدیل‌کننده یا اینورتر برای تبدیل جریان مستقیم الکتریسیته DC به جریان متناوب AC، کنترل‌کننده، ردیاب‌ها و دستگاه سنجش تشکیل می‌شود. یک سیستم فتوولتائیک را می‌توان برای تامین برق برای کاربردهای خارج از شبکه مانند خانه‌ها یا کابین‌های دورافتاده، یا برای تغذیه برق به شبکه استفاده کرد. پنل‌های خورشیدی به طور گسترده برای کاربری‌های مسکونی، تجاری و صنعتی و نیز کاربردهای فضایی و حمل و نقل استفاده می‌شود. پنل‌های خورشیدی به شکل‌های مختلف زمینی، عمودی، سقفی، سایبان خورشیدی و پرتابل یا قابل حمل در دنیا وجود دارد که بسته به نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرمایه‌گذاری 2 هزار و 800 میلیارد دلاری دنیا در بخش انرژی

به گزارش usatoday، چشم‌انداز صنعت خورشیدی در دنیا به سرعت در حال تغییر است. در میان محدودیت‌های زنجیره تامین، جنگ‌های سیاسی و قوانین پیشگامانه، انرژی‌های خورشیدی در ایالت‌های آمریکا از محبوبیت بالایی برخوردارند. نور خورشید به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر، بزرگ‌ترین منبع انرژی بالقوه روی کره زمین است. باوجوداین، تنها کسری از این انرژی که به زمین می‌رسد، جذب شده و برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمریکا به اندازه کافی منابع انرژی تجدیدپذیر را برای تولید 100 برابری برق موردنیاز کشور در سال در اختیار دارد. انرژی خورشیدی، در مقایسه با هر منبع انرژی تجدیدپذیر دیگری، از پتانسیل بیشتری برای تولید برق در آمریکا برخوردار است. باوجوداین، فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در آمریکا تنها 0.2 درصد از کل پتانسیل انرژی تجدیدپذیر موجود در سال 2020 را به کار گرفتند. تنها 0.03 درصد از انرژی‌های خورشیدی موجود در آمریکا صرف تولید برق می‌شود. با وجود تلاش‌هایی که کشورهای مختلف برای رها شدن از سوخت‌های فسیلی در دستور کار خود قرار داده‌اند، باز هم انتظار می‌رود این سوخت‌ها تا چند دهه آینده نیز همچنان غالب باشد. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کشورها از مجموع سرمایه‌گذاری 2 هزار و 800 میلیارد دلاری در بخش انرژی در سال 2023 حدود 1.75 دلار در انرژی پاک سرمایه‌گذاری کرده‌اند. درواقع، به ازای هر دلاری که برای سوخت‌های فسیلی هزینه می‌شود، 1.7 دلار صرف انرژی پاک می‌شود.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار