• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۸ - ۰۴:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0

چرا تولید آثار باکیفیت درباره پهلوی ادامه‌دار نیست؟

این روزها در چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان از زاویه دیگری به تولید محصولات هنری درباره این حادثه مهم نگریست. با احترام به زحمات و تولیدات مهم و باکیفیت گذشته که انصافا قابل تقدیر است اما یک سوال مهم همیشه وجود داشته و دارد که چنین منبع عظیمی چرا نباید منجر به تولیدات متنوع و متکثر متناسب با عظمت خود شود؟

چرا تولید آثار باکیفیت درباره پهلوی ادامه‌دار نیست؟

محسن یزدی، فعال رسانه‌ای: این روزها در چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان از زاویه دیگری به تولید محصولات هنری درباره این حادثه مهم نگریست. با احترام به زحمات و تولیدات مهم و باکیفیت گذشته که انصافا قابل تقدیر است اما یک سوال مهم همیشه وجود داشته و دارد که چنین منبع عظیمی چرا نباید منجر به تولیدات متنوع و متکثر متناسب با عظمت خود شود؟ چرا جریان تولید در این موضوعات دنباله‌دار نیست و عمدتا در حد تک و محدود باقی می‌ماند؟ آیا تنبلی ما مانع چنین دستاوردهایی شده یا نفوذی‌ها نمی‌گذارند چنین اتفاقی رخ دهد؟ واقعا ماجرا چیست؟ به نظر نگارنده موارد زیر برای پاسخ به این سوال می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
1.حساسیت موضوع پهلوی برای تولید بسیار بالاست و این بالا بودن حساسیت، سبب شده که افراد یا با احتیاط به آن نزدیک شوند یا اینکه عطای آن را به لقایش ببخشند و برای دور ماندن از دردسرهای بی‌مورد تولید و پخش، سراغ موضوعات دیگری بروند. این حساسیت عمدتا مربوط به بیرون از تلویزیون است و اگرچه کاملا قابل درک است اما منجر به کند شدن موثر تولید در این مورد شده است.
2.متاسفانه آنچه در این موضوع و موضوعات مهم دیگر اهمیت بیشتری دارد «لحن» است نه محتوا. این نقطه‌ضعف سال‌هاست که گریبان عمده مراکز تولید ما خصوصا تلویزیون را گرفته است و به همین دلیل عمدتا فرم ارائه و کیفیت آثار فدای لحنی می‌شود که 40 سال است تغییری نکرده. در این مورد عمدتا نوآوری و ارائه فرم‌های متناسب با مخاطب امکان تولید یا ادامه پیدا نمی‌کنند. متاسفانه این مطلق‌گرایی در لحن، امروز هم در تلویزیون ادامه دارد و شاید بر پیچیدگی آن هم افزوده شده است.
3.بی‌اعتمادی مطلق به هنرمندان و تولیدکنندگان در این موضوعات (حتی تولیدکنندگان معتقد به انقلاب اسلامی) از دیگر مواردی است که تولید باکیفیت در این موارد را محدود کرده است. از این نکته نباید غافل بود که تولید خوب و موثر در «روند» اتفاق می‌افتد و این روند نیاز به سعه‌صدر و اعتماد دارد. برخی گمان می‌کنند که فیلمساز یا هنرمند مانند ماشینی است که با دادن برنامه به آن، می‌توان تولید و نتیجه را دقیقا مطابق با نظر و سلیقه خود برنامه‌ریزی کرد. البته بماند اینکه برخی سفارش‌دهندگان هم توهم دانایی دارند و خودشان هم نمی‌دانند که دقیقا چه می‌خواهند. این روند تزریقی نیست، یعنی نمی‌توان به هنرمند تزریق کرد بلکه جوششی است. یعنی یک کار خوب و موثر اینچنینی، باید از دل هنرمندی که قلبا به اصول انقلاب اسلامی اعتقاد دارد بجوشد ولو اینکه صددرصد هم مطابق سلیقه ما نباشد. اگر این را به رسمیت نشناسیم نمی‌توانیم منتظر کارهای خوب و موثر دنباله‌دار باشیم.
به نظر می‌رسد عمده مراکز تولیدی ما خصوصا تلویزیون در موضوعاتی مثل پهلوی کلا مخاطب را فاکتور گرفته‌اند. با نگاهی به برخی تولیداتی که حتی جدید هم ساخته می‌شوند می‌توان متوجه شد که یا ما مخاطب را نمی‌شناسیم یا دنبال دردسر نمی‌گردیم و قرار است تنها بیلان کاری پر شود. مراکز تولیدی به جای اینکه از دریچه مخاطب به موضوع نگاه کنند و سوال او را جواب دهند، یک‌سری کلیشه‌های هرساله را بیان می‌کنند که اساسا با مخاطب ارتباطی برقرار نمی‌کند. به قولی به جای اینکه ما خودمان را جای مخاطب بگذاریم، مخاطب را جای خودمان قرار می‌دهیم. کسانی که کار تولید می‌کنند زیاد این جمله را شنیده‌اند که «تولید فلان کار صلاح نیست.» من هنوز هم بعد از این همه سال علی‌رغم پیگیری و مداقه، معنای کامل این جمله را متوجه نشده‌ام. اینکه «صلاح نیست» دقیقا یعنی چه؟ برای چه کسی صلاح نیست؟ چه چیزی صلاح است؟ این «صلاح» مربوط به مخاطب است یا مدیر تولیدکننده؟ به گمان نگارنده عمدتا مفهوم جمله «تولید این اثر صلاح نیست» این است که «تولید این اثر دردسر دارد.»
امروز موانع تولید موثر درباره موضوعات مهم مانند پهلوی، نفوذی‌ها و انقلابی‌نماها نیست و دست غیبی هم در کار نیست تا معارف انقلاب به مخاطب نرسد. البته دشمنی‌ها و نفوذی‌ها همیشه در تلاشند و این مساله واضح است اما به نظر می‌رسد در این مورد اتفاقا مشکل اصلی خودی‌ها هستند. خودی‌هایی که بدون در نظر گرفتن مخاطب و با تصلب و پافشاری روی سلیقه خود و بی‌توجه به نظر هر کسی غیر از خودشان، ناخودآگاه اجازه ظهور و بروز تولیدات خوب را نمی‌دهند و هر روز این مسیر را سخت‌تر می‌کنند. یا خودی‌هایی که برای اینکه به دردسر نیفتند حاضرند هر محصول بی‌کیفیت درجه سه‌ای را که لحن آن متناسب با ذائقه گذشته است، پخش کنند اما تن به ساخت محصول باکیفیت ندهند تا نخواهند پاسخگوی اشکالات احتمالی باشند. یا خودی‌هایی که محصول هنری را نمی‌شناسند و سلیقه هنری ندارند اما حرف هیچ‌کس دیگری را هم به رسمیت نمی‌شناسند.
5.اینها ازجمله مواردی است که از نظر نگارنده در تولید موضوعات مهمی مثل خاندان پهلوی موثر بوده و هست. همه این موارد با هم به این معنی است که امروز مسیر تولید درباره این موضوعات غلط است و اگرچه تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد اما نتیجه گویی هر روز کمرنگ‌تر می‌شود به‌طوری‌که امروز سفید کردن خاندان پهلوی از محمدرضا شاه و فرح به ساواک و ثابتی رسیده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار