• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۷ - ۰۳:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
علیرضا رئیسیان در مجله تصویری «قاف؛

سیاست‌های سینمایی ۱۰ سال اخیر مخاطب را محدود کرد

مجله تصویری فرهنگ و هنر «قاف» با اجرا و سردبیری اکبر نبوی در ایام جشنواره فیلم فجر به مدت 10 شب در فضای مجازی منتشر خواهد شد. یکی از قسمت‌های این مجموعه تصویری گفت‌وگوی اکبر نبوی و علیرضا رئیسیان کارگردان سینما است، متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

سیاست‌های سینمایی ۱۰ سال اخیر مخاطب را محدود کرد

مجله تصویری فرهنگ و هنر «قاف» با اجرا و سردبیری اکبر نبوی در ایام جشنواره فیلم فجر به مدت 10 شب در فضای مجازی منتشر خواهد شد. یکی از قسمت‌های این مجموعه تصویری گفت‌وگوی اکبر نبوی و علیرضا رئیسیان کارگردان سینما است، متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*برای فیلم‌ها در زمستان‌های آن موقع تهران و موشکباران صف طولانی بود. داشتم فکر می‌کردم معنی جشنواره آن است، یعنی آن فیلم‌ها و آن شکل از ارتباط با مخاطب یا این.و فیلم‌های ایرانی که بهترین فیلم‌ها را برای اولین‌بار می‌دیدند و فضای عجیب و خاصی بود. با خودم فکر کردم اگر آن جشنواره و مدیریت است، پس این چیست؟ فقط به کاخ و این‌جور چیزها برسد، دیگر امسال اوج این مدل جشنواره‌ها باشد، این چیست!‌ به همین دلیل فکر کردم اینها همه موقعیت طنز است. از مرحله تراژدی که رد می‌شود، به طنز می‌رسد. کار متخصصان به وجود آوردن سیستم و کار روشنفکران نقد سیستم است. 

*می‌بینید که 40 تا 45 فیلم هر سال ساخته می‌شد، چندتایی هم بخش خصوصی می‌ساختند اما عموما آنهایی بودند که گرایش بازگشت سرمایه در آنها بیشتر بود و در آن محدوده هم می‌گنجیدند، یعنی در جدول اکران می‌آمدند و نمایش هم داده می‌شدند، ولی جنبه حمایت از فیلم‌های متفاوت و هنری و یک دیدگاه متکثر حاکم بود؛ به همین دلیل اینها نقاط قوت آن سینماست که اگر فکر کنیم در آن شرایط راه دیگری غیر از این وجود داشت که مثلا می‌شد به سینمای قبل از انقلاب و در بخش سرمایه‌گذاری و نمایش ادامه داد، به نظر من نمی‌شد. برای اینکه اصلا هم شرایطش به لحاظ ساختاری وجود نداشت و هم اینکه دیگر امکان تکرار آن سینما میسر نبود. 

*در سخنرانی‌های زیادی خصوصا از جانب وزیر و رئیس‌ سازمان سینمایی و تئاتری و موسیقی آمارها را می‌شنویم. آمار ذاتا و اصولا از یک سیطره کمی حرف می‌زند و در ورزش هم آمار برای شکسته‌شدن است. اینجا هم همین‌طور است. فردا ممکن است این آمار شکسته شده و آمار دیگری بیاید، بنابراین خیلی قابل استناد که نیست، من می‌خواهم بگویم پشتش چون تحلیل وجود ندارد و پردازش نشده، اتفاقا گول می‌زند خیلی‌ها را و فکر می‌کنند که واقعا همین ‌است که گفته می‌شود. در یک سخنرانی گفتند که امسال پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران ساخته شده. یک کسی هم کامنت گذاشته بود که کسی که این حرف را می‌زند یا سینما نمی‌داند چیست یا تاریخ سینما را نمی‌شناسد یا عدد را نمی‌شناسد. 

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟