• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۶ - ۲۲:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس سازمان امور مالیاتی در نشست خبری با خبرنگاران تشریح کرد؛

مالیات 1700 میلیارد تومانی نهادهای انقلاب

عصر روز گذشته محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در نشست خبری این سازمان با خبرنگاران با اشاره به اینکه مهم‌ترین راهبرد فعلی در نظام مالیاتی کشور عدالت است، گفت: «یکی دیگر از راهبرد‌های ما برای گسترش عدالت مالیاتی وصول مالیات حقه دولت است.

مالیات 1700 میلیارد تومانی نهادهای انقلاب

عصر روز گذشته محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در نشست خبری این سازمان با خبرنگاران با اشاره به اینکه مهم‌ترین راهبرد فعلی در نظام مالیاتی کشور عدالت است، گفت: «یکی دیگر از راهبرد‌های ما برای گسترش عدالت مالیاتی وصول مالیات حقه دولت است. بنابراین در نظام مالیات ستانی هیچ تبعیضی وجود ندارد.» سبحانیان در پاسخ به سوال خبرنگار «فرهیختگان» درباره حجم پرونده‌های وارد شده به فرآیند دادرسی گفت: «معمولا 30 درصد از پرونده‌ها وارد فرآیند دادرسی می‌شوند که البته این میزان در پایه‌های جدید مالیاتی بیشتر است.»
سبحانیان در پاسخ به سوال «فرهیختگان» درخصوص میزان پرداخت مالیات از سوی نهادهای انقلابی اظهار داشت: «هر آن کس که در نظام اقتصادی کشور درآمد داشته باشد، مکلف است مالیات پرداخت کند. البته قانونگذار برای برخی از نهادها و مراکزی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، مثل خیریه‌ها، مشوق‌هایی درنظر گرفته است.
بنابراین اگر نهادی از پرداخت مالیات معاف است، به دلیل ارائه خدمات عمومی است و اگر فعالیت اقتصادی دارد، قطعا باید مالیات پرداخت کند. شرکت‌ها، نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی همه مالیات می‌دهند و در 10 ماهه ابتدای امسال بالغ بر 1700 میلیارد تومان مالیات از نهادهای وابسته به بنیادهای انقلاب اسلامی اخذ کردیم.»

افزایش 3 برابری معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل
رئیس کل سازمان امورمالیاتی درباره نگرانی‌‌ها از مالیات اصناف در سال آینده گفت: «ما اصناف را رتبه‌بندی می‌کنیم. قدم اول این است که تعامل مثبتی با مودیان از جمله اشخاص حقیقی داشته باشیم. هیچ موقع تا این حد سطح تعامل بین سازمان امور مالیاتی و اصناف گسترده نبوده است. قانون‌‌گذار در پی آن است که دایره شمول افرادی که به سامانه مودیان متصل می‌شوند، افزایش دهد اما قصد نداریم کسانی که علاقه‌مند به انجام تکالیف خود هستند را جریمه کنیم. اطلاع‌رسانی را هم در دستور‌کار داریم. البته برای برخی صنوف مثل پزشکان و طلافروشان استدعا کردیم که از این ابزارهای نوین مالیاتی استفاده کنید.»
سبحانیان یادآور شد: «از اشخاص و مشاغل برای کسری بودجه دولت کیسه ندوختیم.
ما فقط 35 تا 36 هزار میلیارد تومان مالیات برای مشاغل در‌نظر گرفتیم. حدود 90 درصد مالیات‌‌ها زیر 20 میلیون تومان است. کسی که توانایی پرداخت مالیات بیشتری دارد، باید مالیات بیشتری بدهد تا بر مردم فشاری وارد نشود و این مساله در راستای اجرای عدالت است.»
سبحانیان در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه در مدت زمان 9 ماه که در سازمان امور مالیاتی هستم، تلاش همکاران ما استقرار یک نظام مالیاتی مبتنی‌برعدالت و فاصله گرفتن از یک نظام سنتی مالیات‌ ستانی و رفتن به سمت یک نظام مبتنی‌بر داده است، گفت: «یکی از مصادیق بارز عدالت و راهبرد جدی سازمان امور مالیاتی تمرکز نظام مالیاتی بر دانه درشت‌‌ها و شخصیت‌هایی است که از حجم بیشتری از فعالیت‌های اقتصادی استفاده می‌کنند و در‌عین‌حال کاهش بار مالیاتی از گرده مودیان کوچک است.» وی درخصوص لایحه بودجه 1403 گفت: «با پیگیری‌های سازمان امور مالیاتی، سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل سال آینده با افزایش 3 برابری از 47 میلیون تومان به حدود 144 میلیون تومان در سال افزایش پیدا کرد.»
شناسایی ۱۵۰ هزار نفر با گردش حساب ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان
سبحانیان با اشاره به اینکه قرار نیست سازمان امور مالیاتی به حساب‌های شخصی افراد ورود کند، گفت: «فعالان اقتصادی از حساب‌های تجاری استفاده می‌کنند؛ اما اندک مودیان برای فرار مالیاتی از حساب‌های شخصی به جای تجاری استفاده می‌کنند.» رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: «اگر مبلغ و تعداد واریزی به حساب‌ها از اعلامی شورای پول و اعتبار بانک مرکزی بیشتر باشد حساب تجاری است، به‌عنوان مثال از این رو اگر کسی بیش از ۱۰۰ واریزی به حساب داشته باشد این حساب شخصی نیست.» وی تاکید کرد: «به‌دنبال مالیات ستانی از خرده‌ها نیستیم، بلکه از دانه درشت‌ها هستیم.
اکنون ۱۵۰ هزار نفر شناسایی شده که گردش حساب آن هزاران هزار میلیارد تومان است. براساس اعلام قانون‌گذار مبلغ و تعداد واریزی را شورای پول و اعتبار تعیین خواهد کرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار