• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۵ - ۲۳:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

چند جوان قرار است شبی را در عروسی دوست خود بگذرانند و سودای یک شب پر از بزن‌وبکوب، رقص، آواز و مست و منگی را در سر می‌پرورانند اما وقتی با شکل و شمایل رسمی و خانوادگی عروسی مواجه می‌شوند، تصویر رویایی‌شان از شب فرومی‌پاشد.

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

آراز مطلب‌زاده، منتقد: چند جوان قرار است شبی را در عروسی دوست خود بگذرانند و سودای یک شب پر از بزن‌وبکوب، رقص، آواز و مست و منگی را در سر می‌پرورانند اما وقتی با شکل و شمایل رسمی و خانوادگی عروسی مواجه می‌شوند، تصویر رویایی‌شان از شب فرومی‌پاشد. اما همچنان وسوسه «زدن چیزی» با آنها باقی می‌ماند. وسوسه‌ای که نقطه آغاز فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» است و برسازنده جهانی است جنون‌آمیز، هجوآلود و معنازدایانه. جهانی که یک بک‌گراند فلسفی مفصل در تاریخ اندیشه بشری دارد و بازنمود آن در ادبیات داستانی غرب همیشه واجد اهمیت مطالعاتی بوده است. جهانی که معنایش در بی‌معنایی است. یک کلان گفتمان مشخص وجود ندارد و گفتمان‌های خرد جریان دارند. طنز و تلخی در هم آمیخته شده است. هرچیزی، از بشقاب گرفته تا فلان اندیشه تاثیرگذار بشری به یک اندازه استحقاق به مضحکه کشیده شدن را دارند. فراروایت‌ها سقوط می‌کنند و مفاهیم از پیش موجود مخدوش و منهدم می‌شوند. در سینما اعلاترین و پیراسته‌ترین شمایل این جهان را می‌توان در آثار وس اندرسون دید. جهانی موسوم به «پسامدرنتینه» یا «پست‌مدرن» که سروش صحت پس از سریال «شمعدونی»(1394) و مشخصا با آغاز سریال «لیسانسه‌ها»(1395) به سمت آن رفته است و در دو اثر اخیر خود یعنی سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره»(1401) و فیلم صبحانه با زرافه‌ها(1402) در ترسیم آن به بلوغی مثال‌زدنی و نایاب رسیده است.
نکته جالب توجه این است که صحت این جهان را برای روایت ایرانی‌ترین موقعیت‌ها برگزیده است. کیست که شیطنت‌های جوانانه‌اش در تعارض با مناسبات رسمی و خانوادگی ایرانی قرار نگیرد؟ فیلم هرقدر که جلوتر می‌رود در بازنمایی این موئلفه‌های پست‌مدرن قدرتمندتر می‌شود. در فیلم با فضایی ناهمگون، غیرعادی و غیرشفاف مواجه هستیم و فیلمساز به مدد یک هارمونی از پیش تعیین‌شده در روایت، صحنه‌پردازی، موسیقی و... مدام در حال آشنازدایی از مفاهیمی از قبیل رفاقت، عشق و رسالت پزشکی و به یک معنا در حال پشت پا زدن به «فراروایت‌ها» و به سخره گرفتن آنهاست. فیلمساز گاهی هراس و اندوه را با هم در هم می‌آمیزد و به واسطه خنده‌ای که از این هم‌آمیختگی از مخاطب می‌گیرد می‌توان از جهاتی فیلم را گروتسک هم نام نهاد. فیلم صبحانه با زرافه‌ها قطع به یقین تنها فیلم خوب جشنواره است. یگانه فیلم در خور تامل و تماشای جشنواره که هزار سروگردن از قدوقواره کوتاه برگزارکنندگان جشنواره و آثار انتخابی‌شان بالاتر است. باید در فرصتی مناسب درباره جزئیات فیلم حرف زد و اجزای آن را از مناظر گوناگون واکاوید. فیلم بسیار جای بحث دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار