• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۵ - ۲۲:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

تازه‌ترین تجربه‌ سینمایی سروش صحت از واقعیتی عینی که در زندگی اغلب ایرانیان جریان دارد سود می‌برد: عروسی و حاشیه‌های جذاب و به‌یادماندنی‌اش در فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» دستمایه‌ فیلمساز قرار گرفته تا با هجو آن به خلق موقعیت‌های کمیکی که انتظارش را داشته دست پیدا کند که از حق نگذریم موفق هم می‌‌شود.

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

ایمان عظیمی، منتقد: تازه‌ترین تجربه‌ سینمایی سروش صحت از واقعیتی عینی که در زندگی اغلب ایرانیان جریان دارد سود می‌برد: عروسی و حاشیه‌های جذاب و به‌یادماندنی‌اش در فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» دستمایه‌ فیلمساز قرار گرفته تا با هجو آن به خلق موقعیت‌های کمیکی که انتظارش را داشته دست پیدا کند که از حق نگذریم موفق هم می‌‌شود. فیلم مخلوطی از کمدی موقعیت و طنز کلامی است که در امتزاج با یک روایت تماما ابزورد و جفنگ از پس کاری که می‌خواسته انجام دهد برمی‌آید و بیننده را نیز با رضایت کامل از سالن سینما به بیرون بدرقه می‌کند. اگر مساله‌ فیلمساز در «جهان با من برقص» را جست‌وجوی انسان ایرانی برای یافتن «معنا» در زندگی‌اش تصور کنیم، اینجا با آنتی‌تز آن رویکرد مواجه هستیم. در این میزانسن هرآنچه هست و نیست هجو شده و به سخره گرفته می‌شود. فیلمساز در صبحانه با زرافه‌ها یک دنیای عاری از معنا را به‌همراه مختصاتش ترسیم می‌کند که در سینمای ایران نمونه‌های مشابه اندکی دارد. خل‌خل‌بازی‌ کاراکترها و موقعیت‌هایی که در آن قرار گرفته‌اند ما را به یاد «خرگیوش» مانی باغبانی می‌اندازد، با این تفاوت که صبحانه با زرافه‌ها در یک کانتکست رئالیستی‌تر داستانش را پیش می‌برد و زیست آدم‌هایش هم با واقعیت اجتماع ما همسویی بیشتری دارد. در جهان ابزورد فیلم، معنا رنگ می‌بازد و هر خوشی و ناخوشی در آن زود به پایان می‌رسد، حتی مرگ هم نمی‌تواند آدم‌های داستان را برای مدت زیادی از حال خوبی که به آن دچار شده‌اند بیرون بیاورد. این بی‌معنایی و بی‌اعتنایی نسبت به دنیای فانی حامل یک پیام زنده است که می‌گوید ارزش لحظه‌ها را دریاب و از فکر کردن به آینده درگذر. البته تقلیل مضمون اثر به این قبیل پیام‌ها جفا در حق فیلم است ولی باید گفت که سروش صحت به آنچه می‌خواسته در صبحانه با زرافه‌ها دست یافته است؛ زادن معنا از بی‌معنایی مطلق. در میان فیلم‌هایی که تاکنون درجشنواره به نمایش درآمده صبحانه با زرافه‌ها از بهترین کست ممکن بهره‌مند شده است. پژمان جمشیدی، بیژن بنفشه‌خواه، هادی حجازی‌فر، هوتن شکیبا و حتی بهرام رادان در بهترین حالت خود مختصات نقش را دریافته‌اند و آن را به جزئی از کاراکتر خود بدل کرده‌اند. موسیقی‌ متن و ترانه‌های انتخابی موجود در فیلم هم در پدید آمدن لحنی که فیلمساز می‌خواسته به آن دست پیدا کند موفق عمل کرده‌اند. همه‌چیز در این میان اندازه و درست پیش می‌رود و هیچ عنصری در این بین وجود ندارد که ساز خود را بنوازد. مخاطب در هنگام تماشای فیلم می‌تواند احساس کند که همه‌‌ عناصر ساختاری اثر در یک خط قرار دارند و وی با فیلمی تماما یک‌دست طرف است.

صحت برای گرفتن خنده از تماشاگر برخلاف آثار قبلی‌اش در مدیوم تلویزیون و سینما بار بیشتری را بر دوش کاراکتر‌ها گذاشته تا با اتکا به دیالوگ‌هایشان این مهم را به مقصود برسانند، حتی روایت در صبحانه با زرافه‌ها بیشتر عینی ا‌ست تا ذهنی و سوبژکتیو تا بیننده بیشترین ارتباط را با آن برقرار کند و فیلم را پس نزند. گویی صحت این‌بار گیشه برایش بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده و قصد جدی برای فتح آن در سال آتی دارد.

اگر دنبال یک کمدی‌ابزورد جشنواره‌ای می‌گردید ما این نوید را به شما می‌دهیم که صبحانه با زرافه‌ها پس از سال‌ها می‌تواند انتظارات‌تان را برآورده کند. این اثر را می‌توان یکی از شانس‌های دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم قلمداد کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار