• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۵ - ۱۴:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رسانه‌های ضد ایران ۲۴ ساعت توهمی را سپری کردند؛

عشق‌بازی با خیال جنگ

«به ایران حمله کنید» عبارت ملتمسانه بسیاری از گروه‌های رسانه‌ای ضدایرانی در این روزهاست که بعد از حمله به یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا بیشتر هم شده ‌است. حمله‌ای که بعد از آن بسیاری از جمهوری‌خواهان و در راس آنها دونالد ترامپ به مخالفت صریح از بایدن برخاستند.

عشق‌بازی با خیال جنگ

علی ملکی، خبرنگار گروه نقد روز:«به ایران حمله کنید» عبارت ملتمسانه بسیاری از گروه‌های رسانه‌ای ضدایرانی در این روزهاست که بعد از حمله به یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا بیشتر هم شده ‌است. حمله‌ای که بعد از آن بسیاری از جمهوری‌خواهان و در راس آنها دونالد ترامپ به مخالفت صریح از بایدن برخاستند و با اعلام اینکه روز وحشتناکی برای آمریکا رقم خورده‌ این حمله را یکی دیگر از پیامدهای وحشتناک و غم‌انگیز ضعف و تسلیم‌پذیری بایدن دانستند. از روز این حمله برخی رسانه‌های ضدایرانی از احتمال حمله نظامی به ایران حرف به میان آوردند و حتی کارویژه رسانه‌ای‌شان را این موضوع قرار دادند تا جو رسانه‌ای تازه‌ای علیه ایران ایجاد کنند. اما همچنان کارشناسان بین‌المللی از ناممکن بودن آن خبر می‌دهند و معتقدند آمریکا توان پرداخت تاوان آن را ندارد. روز یکشنبه 8 بهمن‌ماه یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا موسوم به «برج 22» در شمال شرق اردن هدف حمله پهپادی قرار گرفت که تلفات این حادثه سه کشته و 40 زخمی بود. ساعاتی پس از این اتفاق مقاومت اسلامی عراق مسئولیت حمله را پذیرفت اما انگشت اتهام ایالات متحده سمت ایران بود. آمریکایی‌ها با این ادعا که تحرکات مقاومت عراق تحت حمایت ایران است، ایران را تهدید به حمله نظامی کردند. شب گذشته و پس از گذشت شش‌ روز آمریکایی‌ها به وعده خود عمل کرده و مواضعی از سپاه پاسداران و حشدالشعبی را در سوریه و و عراق بمباران کردند. تا لحظه تنظیم این گزارش تعداد شهدای حادثه 16 تن اعلام شده و 25 نفر نیز زخمی شده‌اند که تعدادی از آنها نیز غیرنظامیان هستند. همچنین طبق اعلام حشدالشعبی تمام شهدای این حادثه از اعضای این گروه بوده‌اند.

فرکانس‌های حمله به ایران داده شده بود
آمریکایی‌ها از زمان هدف قرارگرفتن پایگاه نظامی‌شان در اردن با فشارهای زیادی روبه‌رو شده‌اند. مقامات ارشد آمریکایی در مورد اینکه آمریکا کی و چطور دست به اقدامی تلافی‌جویانه خواهد زد، بر این باور بودند که نمی‌توان مستقیما ایران را نشانه ‌گرفت؛ چراکه این حرکت منجر به یک نبرد تمام‌عیار و همه‌جانبه خواهد شد. به همین دلیل پیش از آغاز حمله، بایدن و مشاورانش در میان گزینه‌های موجود «هدف قرار دادن مواضع خارجی ایران» را انتخاب کردند و پیش از آغاز حمله بارها و بارها از رسانه‌ها و مقامات مختلف کشورشان پیامی را به ایران مخابره کردند: «پاسخ خواهیم داد.» آنها می‌دانستند که قطعا هدف قراردادن خاک ایران تبعات سنگینی خواهد داشت و به همین دلیل پیش از حمله خود، ایران را متوجه فرکانس‌هایی از آن کردند. درنهایت اما جو بایدن به‌عنوان تصمیم‌گیرنده نهایی گزینه مذکور را انتخاب و اعمال کرد.
به مواضع داخلی ایران حمله کنید نه خارجی
همزمان با شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه، برخی رسانه‌ها شروع به آتش‌افروزی در این فضا کرده‌اند. شبکه اینترنشنال که همیشه در راس گروه‌های ضدایرانی قرار دارد در یک برنامه به اصطلاح کارشناسی از خبردادن آمریکا به ایران درباره این حمله گله کرد و گفت: «آمریکا باید محاسبات سپاه را عوض کند. راه‌حل این مسائل ساده است. چرا آمریکا قبل از حمله، به سپاه خبر می‌دهد؟ ببینید آمریکا به چه روزی افتاده.» این کارشناس در جای دیگری از بحث می‌گوید: «مهم‌ترین گزینه، هدف قراردادن مواضع سپاه در داخل خاک ایران است و مردم ایران از این مساله استقبال خواهند کرد!» مجری برنامه در ادامه با تایید صحبت‌های این کارشناس می‌گوید: «مردم به بایدن انتقاد می‌کنند که چرا به ایران حمله نمی‌کند!» از طرف دیگر گزارشگر بی‌بی‌سی هم از درز کردن احتمال حمله ایالات متحده گلایه کرده و می‌گوید: «می‌شود انتظار داشت که بخش بزرگی از این اهداف خالی بودند و از چند روز پیش گروه‌های هدف دستور به تخلیه گرفته بودند. وال ‌استریت ‌ژورنال هم در مقاله‌ای سه گزینه آمریکا را برای اقدام تلافی‌جویانه بررسی کرده است که شامل حمله به خاک یا آب‌های سرزمینی ایران، حمله به گروه‌های نیابتی یا نیروهای جمهوری اسلامی در خارج از کشور و تحریم یا فشارهای اقتصادی می‌شود. همچنین شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز در گزارشی تشریح کرده است که این اقدام آمریکا می‌تواند پاسخ خوبی در جهت جلوگیری از اقدامات ایران و نیروهای تحت حمایتش در خاورمیانه باشد.

آمریکا نمی‌تواند بهای سنگین جنگ با ایران را بپردازد
خبرگزاری سی‌ان‌ان پیشتر گزارش داده بود: «بایدن تحت فشار زیادی قرارداشت تا به مرگ سربازان واکنش نشان دهد به‌گونه‌ای که حملات شبه‌نظامیان را برای همیشه متوقف کند. شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران (مقاومت اسلامی عراق) از ماه اکتبر بیش از 160 بار تاسیسات نظامی آمریکا در عراق و سوریه را هدف قرار داده‌اند و چندین قانونگذار جمهوری‌خواه از آمریکا خواسته‌اند مستقیما به داخل ایران حمله کند تا پیامی روشن ارسال کند. اما مقامات دولت به صراحت گفته‌اند هرگونه واکنشی موجب تشدید بیشتر اوضاع در منطقه خواهد شد.» این گزارش‌ها مستقیما می‌تواند مقامات آمریکایی را تحریک به ایجاد تنش کند. این خبرگزاری همچنین در گزارشی تفصیلی خصومت‌های پیشین ایران و آمریکا را یادآور شده و فرماندهان نظامی ایران را «رجزخوان» می‌نامد. سی‌ان‌ان به نقل از برخی مقامات آمریکایی می‌گوید ایران نفوذ بسیار زیادی بر شبه‌نظامیان نیابتی فعال در داخل عراق و سوریه دارد و فعالیت این گروه‌ها اغلب تابع تصمیمات مقامات اطلاعاتی و نظامی ایران است. کارشناس شبکه الجزیره جنگ ایران و آمریکا را غیرممکن می‌داند و می‌گوید که آمریکا هرگز با ایران وارد جنگ نمی‌شود؛ چراکه جنگ با ایران بهای سنگینی دارد و آمریکا نمی‌تواند این بها را بپردازد. این کارشناس همچنین مدعی شد که ایران در منطقه از قدرت زیادی برخوردار است و جنگ با آن معادلات منطقه را بر هم خواهد زد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار