• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۴ - ۲۳:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دکتر طهرانچی:

اقدامی نمی‌کنیم مگر اینکه پاسخگوی نیاز مردم و حکمرانان باشیم

سی‌امین جلسه شورای معاونان و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی با حضور سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد برگزار شد.

اقدامی نمی‌کنیم مگر اینکه پاسخگوی نیاز مردم و حکمرانان باشیم

فرهیختگان: سی‌امین جلسه شورای معاونان و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی با حضور سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد برگزار شد. دکتر طهرانچی در این جلسه با بیان اینکه در یکی از حساس‌ترین مناطق تمدنی کره خاکی به همت امام خمینی(ره) بنیانی گذاشته شد که این بنیان تعریف جدیدی از مردم‌سالاری دینی را مطرح کرد، گفت: «در زمانی که غرب بحث سکولاریسم، عقل جمعی و دین به‌عنوان یک مقوله فردی را مطرح می‌کرد، امام خمینی (ره) دین را در دال مرکزی حکمرانی قرار داد و آن عارف فیلسوف فقید و مجاهد حرکتی رقم زد که امروز بعد از نیم قرن، اثرات آن در منطقه قابل مشاهده است.» وی ادامه داد: «زمانی که انقلاب اسلامی بنا نهاده شد، در دنیا دو تفکر شرق و غرب حاکم بود. خبر سقوط تفکر شرق یک دهه بعد از انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) اعلام شد و ما امروز شاهد افول غرب سلطه‌گر هستیم.»
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه ما به‌عنوان مسئول انقلاب اسلامی را که یک اتفاق عظیم است بسیار کم برای نسل جوان تبیین کرده و از آن سخن گفته‌ایم، تصریح کرد: «اساسا انقلاب اسلامی با دوران پهلوی اول و پهلوی دوم قیاس‌پذیر نیست؛ چراکه دوران سرسپردگی با دوران آقایی هیچ‌گاه قابل مقایسه نخواهد بود. این دوران آقایی، سروری و اثرگذاری کجا و آن دوران سرسپردگی کجا؟ لازم است برکات انقلاب اسلامی برای نسل جوان تبیین شود.» دکتر طهرانچی با اشاره به یکی از مصداق‌های سرسپردگی دوران پهلوی گفت: «پس از کودتای مرداد 1332 نظام آموزش عالی ایران از نظام فرانسوی به یک نظام آمریکایی گذر کرد. دانشگاه شیراز، دانشگاه ملی ایران و دانشگاه شریف سه دانشگاهی بود که به شیوه آمریکایی تاسیس شد.» وی خاطرنشان کرد: «مرحوم شیخ‌الاسلام بنیانگذار دانشگاه ملی نقل می‌کرد: «برای تاسیس دانشگاه خدمت وزیر وقت فرهنگ آقای مهران رفتم و گفتم که می‌خواهیم دانشگاه تاسیس کنیم. آقای مهران گفت تاسیس دانشگاه در کشور دو اشکال دارد؛ اول اینکه برای این کار قانونی وجود ندارد و دومین اشکال نیز این است که برای تاسیس دانشگاه باید از مستشاران آمریکایی نظرخواهی کرد... برای تاسیس دانشگاه به جلسه‌ای با حضور یک هیات پنج نفره از مستشاران آمریکایی رفتم که سواد آنها به مراتب از من که در آمریکا درس خوانده بودم، پایین‌تر بود و مجبور بودم از آنها برای تاسیس دانشگاه در ایران نظرخواهی کنم.» این یکی از موارد سرسپردگی دولت پهلوی بود و کار مردم به جایی رسیده بود که اگر می‌خواستند دانشگاهی ایجاد کنند، باید از هیات مستشاری آمریکایی نظر بگیرند. این کجا و حملات امروز جبهه مقاومت به پایگاه‌ها، کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی کجا.» دکتر طهرانچی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: «انتخابات یکی از نعمت‌های انقلاب اسلامی است. من به یاد دارم که در دوران پهلوی دوم، در زمان انتخابات مجلس مرحوم پدرم که می‌خواست رأی بدهد، از او پرسیدم که مگر رأی شما اثر دارد و او گفت نه، نماینده‌ها از قبل تعیین شده‌اند. حال این را با شرایط امروز کشور مقایسه کنید. واقعیت این است که امروز هیچ‌کس در کشور تضمین رأی ندارد و نتیجه انتخابات کاملا وابسته به رأی مردم است. این نعمت بزرگی است که باید جوانان کشور را از آن مطلع کرد و نباید کفران نعمت کنیم.» رئیس دانشگاه آزاد در ادامه خاطرنشان کرد: «نام معاونت پارلمانی در دانشگاه آزاد، «معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی» است؛ چراکه به نظر ما ارتباطات اجتماعی بسیار مهم است. اهمیت ارتباطات اجتماعی از این روست که در یک سمت دولت و در سمت دیگر مردم قرار دارند و نحوه ارتباط بین مردم و دولت از اهمیت زیادی برخوردار است. رئیس‌جمهور به‌صورت مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود و هیات دولت توسط نمایندگان مجلس - که منتصبان مردم هستند - انتخاب می‌شوند.» دکتر طهرانچی خطاب به معاونان و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی گفت: «درواقع مجلس یا پارلمان دو وجه دارد؛ یک وجه تقنین و وجه دیگر نمایندگی مردم در تعیین هیات دولت و نظارت بر آن است. موضوعی که اینجا مطرح می‌شود، این است که استیضاح و ارتباط مجلس و دولت و ارتباط مجلس و وزرا، شما را به قدری به خود مشغول کرده که ممکن است از وظیفه ارتباطات اجتماعی دور شوید. لازم است در این زمینه تصویرسازی از کارآمدی دولت توسط معاونان پارلمانی و ارتباطات اجتماعی رقم زده شود.»
وی با تاکید بر اهمیت تصویرسازی از کارآمدی دولت و مجلس، گفت: «این تصویرسازی در مقابل جریانی است که می‌خواهد بگوید نظام جمهوری اسلامی که منتسب به یک نظام دینی است، کارآمد نیست. این جریان می‌خواهد انقلاب اسلامی را که یک انقلاب مردم‌سالاری دینی است و دین را در عرصه اجتماعی به میدان کشیده و به ظهور و بروز کشانده، ناکارآمد نشان دهد. لازم است ما در این زمینه جهادی دفاع کنیم.»

معاونان پارلمانی باید در عرصه اجتماعی جبهه‌سازی از کارآمدی را نشان دهند
دکتر طهرانچی تاکید کرد: «در این زمینه معاونان پارلمانی باید در عرصه اجتماعی، جبهه‌سازی از کارآمدی را نشان دهند. این به معنی تبلیغ دولت نیست بلکه بسیار بنیادی‌تر و عمیق‌تر است. بنده به آقای دکتر حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌دهم ‌اکنون که مجلس جدید در حال شکل‌گیری است، در یک همایش مفصل مدل جدیدی از نحوه تعامل نوین بین مجلس و دولت را تعریف کرده و به کار گیرد. لازم است در این مدل، ارتباط بین دولت و مردم و دولت و مجلس تبیین شده و روابط براساس کارآمدی تنظیم شود تا از همین ابتدا به یک الگوی نوین برسیم؛ چراکه نیازمند آن هستیم.» وی افزود: «ما نیازمند بازتعریف شیوه‌های جدید هستیم و اگر این بازتعریف صورت نگیرد، اثرات مخربی به دنبال خواهد داشت که امروز با آن مواجهیم و یکی از بحث‌های آن، کارآمدی مجلس است.»

اگر مردم به این باور برسند که رای‌شان در ساخت مجلس کارآمد موثر خواهد بود، مشارکت جدی خواهند داشت
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات به این بستگی دارد که مردم باور کنند چگونه می‌توانند مجلسی اثرگذار بسازند، گفت: «اگر مردم به این باور برسند که رای‌شان در ساخت مجلس کارآمد موثر خواهد بود، مشارکت جدی خواهند داشت.» وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد به‌عنوان یک نهاد غیرخصوصی غیردولتی، از هنرهای حضرت امام خمینی (ره) و مردم بزرگ ایران است، گفت: «ما در هیچ کشوری نمونه‌ای مانند دانشگاه آزاد نداریم که بتواند بدون تکیه بر دولت، 40 درصد بار آموزش عالی را بر دوش گرفته و هفت میلیون فارغ‌التحصیل داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی دارای یک میلیون و 360 هزار دانشجو، 150 هزار دانش‌آموز و حدود 830 مدرسه است.» دکتر طهرانچی ادامه داد: «دانشگاه آزاد در عرصه دانش‌بنیان، یک صندوق پژوهش و فناوری دارد که با سرمایه 801 میلیاردی، بزرگ‌ترین کنشگر دانش‌بنیان در عرصه غیردولتی است.» رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاهی به این بزرگی توسط کمک‌های امام خمینی(ره) و مردم ایجاد شد، تصریح کرد: «این دانشگاه با کمک یک میلیون تومانی امام (ره) و کمک‌های 20، 50 و 100 تومانی مردم ساخته شده است که بسیار ارزشمند است.» وی با اشاره به خاطره‌ای از بنیانگذار دانشگاه آزاد واحد شهرضا گفت: «ایشان نقل می‌کرد که روزی یک مادر شهید به دفتر من آمد و مقداری پول در یک دستمال به من داد و گفت فرزند شهیدم وصیت کرده بود که این پول در دانشگاه آزاد هزینه شود. بنیانگذار شهرضا نیز پول را به‌عنوان تبرک در دفتر خود قرار می‌دهد. پس از چند روز دوباره مادر آن شهید بزرگوار مراجعه کرده و می‌گوید فرزندم به خواب من آمد و گفت من وصیت کرده بودم که آن مقدار پول در ساخت دانشگاه به کار گرفته شود و اثرگذار باشد اما این‌طور نشده. در آن زمان بنیانگذار شهرضا می‌گوید من این پول را به‌عنوان تبرک نگه داشته بودم و پس از این اتفاق، از آن در ساخت دانشگاه استفاده شد. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که ببینید دانشگاه آزاد با این نیت‌ها بنیان گذاشته شد و هر زمان شرایط سختی برای آن به وجود آمد، خداوند کمک کرد.» وی با بیان اینکه در پنج سال گذشته دانشگاه آزاد مسیر سختی را پشت سر گذاشت، گفت: «اقبال اجتماعی نسبت به این دانشگاه کم شده بود و با برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های شبانه‌روزی توانستیم اقبال اجتماعی به این دانشگاه را افزایش داده و یک اقبال سرآمد داشته باشیم؛ به‌طوری که تعداد دانشجویان این دانشگاه از 830 هزار به یک میلیون و 360هزار دانشجو رسید.» دکتر طهرانچی ادامه داد: «این امر به‌خاطر اقبال اجتماعی مردم است؛ چراکه مردم به‌شدت فعالیت‌ها را رصد کرده و عملکرد را قضاوت می‌کنند.» رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه ما در این دانشگاه براساس یک سند تحول و تعالی حرکت می‌کنیم، گفت: «این سند دارای چرخش‌های تحولی است که یکی از سه محور راهبردی این چرخش‌های تحولی این است که دانشگاه آزاد را به یک دانشگاه سرآمد و پاسخگو تبدیل کند. این امر مبتنی‌بر یک سند آمایش صورت خواهد گرفت.» وی افزود: «قرار است هیچ اقدامی نکنیم مگر اینکه پاسخگوی نیاز مردم و حکمرانان باشیم؛ لذا ارتباط ما با معاونان و مدیران کل امور مجلس یک فرصت مناسب برای پیاده‌سازی سند آمایش است.»

دانشگاه آزاد می‌تواند در به‌کارگیری نیروهای موثر در صحنه اجرا، آموزش و انتقال تجربه موثر واقع شود
دکتر طهرانچی با بیان اینکه نوع ارتباطات اساتید با دانشگاه در دانشگاه آزاد دو دسته است، تصریح کرد: «یک دسته اساتید پیوسته که در متن دانشگاه قرار دارند و دسته دیگر اساتید وابسته که با دارا بودن مدرک دکتری، در سایر مناسک اثرگذارند و حضور آنها می‌تواند به تقویت موثر دانشجو ختم شود.» رئیس دانشگاه آزاد خطاب به معاونان و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی گفت: «این دانشگاه می‌تواند با شما ارتباطات و تعاملات خوبی داشته باشد و متناسب با نیاز شما حرکت کرده و در بحث به‌کارگیری نیروهای موثر در صحنه اجرا، آموزش و انتقال تجربه موثر واقع شود.» رئیس دانشگاه آزاد در پایان ابراز امیدواری کرد در شرایطی که دشمن به دنبال مأیوس کردن مردم از الگوی سوم حکمرانی است - الگویی که روحیه نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بر آن بنیان گذاشته شده - انتخابات پرشورتر از گذشته برگزار شده و مجلسی کارآمد انتخاب شود. لازم به ذکر است در ادامه این نشست محمد قربانی‌گلشن‌آباد، معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد با بیان اینکه همه ما مدیون و مرهون انقلاب اسلامی هستیم، گفت: «انقلاب اسلامی شرف و کرامت انسانی را برای ما به دنبال داشت.» وی با اشاره به صحبت‌های میشل فوکو درخصوص انقلاب اسلامی ایران گفت: «میشل فوکو 9 مقاله در رابطه با انقلاب اسلامی ایران نوشته و این در حالی است که خودش در جنبش دانشجویی فرانسه نیز حضور داشت. فوکو دو بار به ایران آمد و تحولات انقلاب را مشاهده کرد و مقالاتی منتشر کرد که در این مقالات تاکید کرده است: «انقلاب ایران تنها انقلاب ارادی جهان است که براساس اراده عمومی مردم شکل گرفت و آوانگاردها نقشی در آن نداشته‌اند. انقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی است که ماتریالیستی است و معنویت را از اعماق قرن‌ها و تاریخ در دست گرفت. این انقلاب تنها انقلابی است که امکان حذف آن در مرزهای جغرافیایی وجود ندارد.» قربانی‌گلشن‌آباد تاکید کرد: «همه ما موظفیم تلاش کنیم تا مردم کشور با شور و شعور انقلابی در پای صندوق‌های رأی حاضر شده و یک مشارکت خوب داشته باشند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار