• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۴ - ۰۲:۴۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سوپراستار پشت دوربین؛

چَک به‌موقع جواد عزتی

جواد عزتی به‌قطع از بهترین کمدین‌های تاریخ سینمای ایران است و بازگشتش به کمدی، خبر خوبی است. «تمساح خونی» فیلم متوسطی است. جاهایی از فیلم کمدی‌ها کار می‌کنند و دیالوگ‌نویسی در دو پرده اول خوب است. در سالن هم همان‌طور که از یک کمدی انتظار می‌رود، صدای خنده قطع نمی‌شود.

چَک به‌موقع جواد عزتی

محمد قربانی، خبرنگار: جواد عزتی به‌قطع از بهترین کمدین‌های تاریخ سینمای ایران است و بازگشتش به کمدی، خبر خوبی است. «تمساح خونی» فیلم متوسطی است. جاهایی از فیلم کمدی‌ها کار می‌کنند و دیالوگ‌نویسی در دو پرده اول خوب است. در سالن هم همان‌طور که از یک کمدی انتظار می‌رود، صدای خنده قطع نمی‌شود. مشکل اصلی در نوع پرداخت است. پرداختی که ابدا مال کمدی نیست. دوربین عزتی، تحت تاثیر چهره‌ها و بازیگران شناخته‌شده فیلمش قرار گرفته و طبعا گرفتار نماهای بسته شده است. این در‌حالی است که کمدی در لانگ‌شات و با صید موقعیت‌ها ممکن می‌شود. جایی که بیش از همه نقص پرداخت در آن به‌چشم می‌آید، میز پوکر است. دوربین عزتی به‌جای فاصله گرفتن از موقعیت، توضیح بازی و دامن زدن به التهاب با دوربین، صرفا با تاکید بر چهره بازیگرها در نماهای عمدتا بسته سعی می‌کند بازی حساس پوکر در جریان را کارگردانی کند. یکی دیگر از نقص‌های عزتی در کارگردانی، مکث کم دوربینش است که در مواردی کمدی را کشته است.
فیلمنامه هم کم ایراد ندارد. در مقدمه کاراکترها به میزان کافی معرفی نمی‌شوند، مثلا رابطه عزتی و همسر سابقش و عشقی که هنوز در دل عزتی زنده‌ مانده و قرار است ‌انگیزه عزتی برای قمار باشد، جایش در پرده اول خالی است. اما نقص‌های فیلمنامه در پرده دوم است که ضربه جدی به فیلم می‌زند. فیلم در پرده دوم کم‌اتفاق است و غالب لحظاتش به تعقیب‌وگریزهای کش‌آمده می‌گذرد. این ضعف در کنار موسیقی و سروصداهای غالبا اضافی‌ پرده دوم، جاهایی از میانه فیلم را حتی حوصله‌سربر کرده‌ است. عزتی بیشتر روی بازی خودش و عباس جمشیدی حساب کرده، چیزی که اتفاقا نقطه قوت فیلم است و درنهایت آن را به فیلم قابل قبولی تبدیل کرده است. البته بازی‌ها هرچند قابل قبولند، اما هیچ‌کدام از تجربه‌های قبلی خودشان فراتر نمی‌روند. جز بازی بهزاد خلج که بازی خوب و متفاوتی است. در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنم که به‌نظرم چکی که کاراکترها در پایان فیلم می‌خورند، چکی است که عزتی به خودش می‌زند. عزتی سال‌هاست که از طرفی گرفتار مهدویان و فیلم‌ها و سریال‌های بد او شده و از سوی دیگر تحت تاثیر جو غلط سینمای ایران، فکر می‌کند اگر بخواهد بازیگری جدی باشد، باید نقش جدی بازی کند. بازگشت عزتی به فرمول‌های موفقی مثل «دردسرهای عظیم»، هر چند دستاوردی برای او نیست، اما می‌تواند شروع دوباره‌ای برای عزتی باشد. آنچه در تمساح خونی امیدوارکننده است، نه کارگردانی عزتی، که بازیگری او است. تمساح خونی بیش از همه به این دلیل فیلم مهمی است که می‌تواند شروعی برای بازگشت عزتی به روزهای خوبش باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار