• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۴ - ۰۲:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
چرا اولین ساخته عزتی قابل دفاع است؟

«تمساح خونی» محبوب‌ترین ورژن عزتی

بعد از رضا عطاران، سعید آقاخانی، مهران مدیری، مجید صالحی، رامبد جوان و جواد رضویان، حالا سینمای ایران باز هم با بازیگر طنزی مواجه شده که اولین فیلمش را ساخته است. جواد عزتی در دهه اخیر آنقدر خوب و متنوع عمل کرده که در ژانرها و نقش‌های مختلف درخشیده و محبوبیت فوق‌العاده‌ای کسب کرده است.

«تمساح خونی»  محبوب‌ترین  ورژن عزتی

سیدمهدی موسوی‌تبار، دبیر فرهیختگان آنلاین: بعد از رضا عطاران، سعید آقاخانی، مهران مدیری، مجید صالحی، رامبد جوان و جواد رضویان، حالا سینمای ایران باز هم با بازیگر طنزی مواجه شده که اولین فیلمش را ساخته است. جواد عزتی در دهه اخیر آنقدر خوب و متنوع عمل کرده که در ژانرها و نقش‌های مختلف درخشیده و محبوبیت فوق‌العاده‌ای کسب کرده است. عزتی به پشتوانه همین موفقیت‌ها و محبوبی‌تها سراغ ساختن اولین فیلمش رفته و از فرمول‌هایی بهره برده که پیش از این امتحانش را پس داده است. عزتی به کمک دوست قدیمی‌اش، عباس جمشیدی‌فر، زوجی را خلق کرده که از نیازهای فیلم‌های کمدی است. زوجی کم‌هوش و بانمک که پیش از این در فیلم‌های عزتی بازیگر، بارها آن را دیده‌ایم. زوج کم‌هوش و بی‌پول و عاشقی که گرفتار عده‌ای سرمایه‌دار می‌شوند و حالا با تغییر ظاهر و حتی اسم درصدد بازپس‌گیری حقوق‌شان هستند. عزتی در تمساح خونی همان ورژن محبوبی است که تماشاگران زیادی را با آن به سینماها کشانده و البته که در فیلم خودش با آزادی عمل بیشتری ظاهر شده است. نکته قابل تامل در این فیلم این است که جواد عزتی برخلاف برخی از همکارانش نخواسته که محور و مرکز فیلم باشد و از دیده شدن نقش‌های کوتاه و حضور چهره‌های مطرح در نقش‌های کوچک هم استقبال کرده است. در تمساح خونی همه نقش‌ها قابلیت دیده‌شدن دارند و این اتفاق مهم به روحیه شخصیتی عزتی برمی‌گردد. 
در تمساح خونی، سکانس‌ها و صحنه‌های تکراری زیادی وجود دارد و بسیاری از آنها را در نمونه‌های خارجی و داخلی سینما دیده‌ایم. گاهی این شباهت‌ها آنقدر زیاد است که مخاطب شک می‌کند و از خودش می‌پرسد یعنی عزتی آن فیلم‌ها را ندیده یا خواسته عین همان صحنه‌ها را تکرار کند. قانون مورفی، خوب بد جلف، ساخت ایران و... نمونه‌هایی از سینمای ایران هستند که در فیلم عزتی برای مخاطبان این‌همانی می‌شود‌. در اولین ساخته عزتی با یک کمدی سخیف و جنسی مواجه نیستیم و در برخی از سکانس‌ها با وجود اینکه امکان استفاده از این شوخی‌ها وجود داشته اما آگاهانه از آنها استفاده نکرده است. عزتی در اولین تجربه کارگردانی‌اش درمجموع نمره قبولی گرفته و به احتمال بالا در گیشه هم توفیق چشمگیری به دست خواهد آورد و همین تبدیل به یک چاقوی دولبه خواهد شد. عزتی اگر به‌عنوان یک کارگردان طنز در سینما جا بیفتد مجالی می‌شود برای تهیه‌کنندگانی که صرفا به دنبال کسب درآمد هستند و این نقطه خطرناکی است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار