• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۳ - ۱۰:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حضور 18 بازیگر فیلم اولی در گرمای چند برابری تهران؛

چالش‌های سخت «میرو» از نگاه حسین ریگی

حسین ریگی، کارگردان فیلم سینمایی «میرو» می‌گوید: کارکردن با نوجوانان بازیگر که برای اولین بار مقابل دوربین قرار می‌گرفتند یکی از مهم‌ترین چالش‌های کاری او بوده است.

چالش‌های سخت «میرو» از نگاه حسین ریگی

«میرو» به  تهیه‌کنندگی سعید الهی و کارگردانی حسین ریگی در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و یکشنبه 15 بهمن در برج میلاد به نمایش درمی‌آید. 

ریگی که  در سومین تجربه فیلم سینمایی بلندش داستانی بومی از مردم سیستان و بلوچستان را مقابل دوربین برده، درباره اینباره گفت: زمانی که فیلمسازی را آغاز کردم هدفم این بود که تصویر دیگری از سیستان و بلوچستان را در سینمای ایران به تصویر بکشم. نخستین تجربه من با فیلم «لیپار» رقم خورد که فضای کودک و نوجوان داشت. البته بعد از ساخت این فیلم فکر نمی‌کردم که آثار دیگری با محوریت زادگاهم بسازم اما مسیر فیلمسازی من بازهم در سیستان و بلوچستان ادامه یافت.

وی با اشاره به توجه ویژه به برخی مفاهیم ارزشمند مشترک انسانی در فیلم «میرو» گفت: میرو داستان زندگی پسری است که برای اثبات مردانگی‌اش دل به دریا می‌زند و مسیر پرفراز و نشیبی را سپری می‌کند. بارها گفته‌ام که فیلم‌هایم بخشی از وجود من هستند؛ «میرو» نیز همین است، چرا که داستان نوجوانی است که برای رسیدن به هدفش جنگندگی می‌کند. 

او درباره توجه به عناصر بومی در فیلم سینمایی «میرو» گفت: هر کدام از استان‌های زیبای کشورمان به یک خصیصه و ویژگی شهرت دارند. باید تاکید کنم که مردم سیستان و بلوچستان نیز به مهمان‌نوازی، جوانمردی و غیرت اهالی‌اش مشهور هستند. فیلم سینمایی «میرو» نماینده‌ای از همین ویژگی‌های کمتر گفته شده اهالی جنوبی کشورمان است. متاسفم که در طول دهه‌های اخیر، چهره‌ای منفی آمیخته به قاچاق، اشرار و ... از این منطقه ارائه شده است، اما در لابه‌لای این تصاویر، نقاط روشن بسیار زیادی نیز وجود دارد که باید بیان شود. تمام تلاش من در فیلم بیان همین موضوعات است. 

ریگی درباره سختی‌های تولید این فیلم گفت: آغاز فیلمبرداری ما در سیستان و بلوچستان از شهریور بود و فیلمبرداری در شرایط جوی سخت و گرمای هوا، کار گروه تولید را بسیار سخت می‌کرد. جالب است بدانید درجه هوا در شهریور سیستان و بلوچستان دو و گهگاه چند برابر درجه هوا در تهران است. علاوه بر سختی‌های فیلمسازی در هوای گرم و شرجی جنوب کشور باید به سختی‌های کار با بازیگران نوجوان که عمده‌شان برای نخستین بار مقابل دوربین رفته اند نیز اشاره کنم. 

وی افزود: در «میرو» 24 بازیگر داشتیم که از بین آنها تنها ۶ هنرمند، تجربه حرفه‌ای بازیگری و حضور مقابل دوربین را داشتند. سودابه بیضایی به همراه امیررضا دلاوری، ایوب افشار، حمید ابراهیمی، ابوالفضل همراه و آرزو تاج‌نیا بازیگران دوربین دیده ما بودند و 18 بازیگر دیگر که همه‌شان بومی بودند، برای نخستین بار مقابل دوربین قرار می‌گرفتند. این موضوع چالش بسیار سختی در تولید فیلم بود. 

این کارگردان با اشاره به لزوم توجه بیشتر به سینمای کودک و نوجوان گفت: در دهه 1360، سینمای کودک و نوجوان ایران با ساخت آثاری مثل «دونده»، «باشو غریبه کوچک» و ... روزهای خوبی را سپری می‌کرد اما در دهه 1370 و 1380 و بعد از آن، کارگردانان ما آرام آرام از سینمای کودک دور شدند و اکثرشان به سمت ساخت فیلم‌های طنز، اجتماعی و عاشقانه رفتند. همین موضوع باعث ایجاد ضعف بزرگی در سینمای کودک و نوجوان شد. شخصاً به ساخت فیلم، چه کوتاه و چه بلند برای این رده سنی توجه ویژه‌ای دارم و 4-5 سال است که تمام توان خود را روی سوژه نوجوان گذاشته‌ام.

وی افزود: به نظرم باید برای نوجوانان رویا بسازیم. خلا این موضوع در شهرستان‌ها بیشتر احساس می‌شود. وقتی از کودک یا نوجوان سیستانی می‌‌خواهید رویاهایش را نقاشی بکشد، دقیقا نمی‌داند چه باید بکشد؟! وظیفه سینماست که برای این رده سنی رویا بسازد. تلاش من در میرو همین موضوع بوده است.

عوامل فیلم «میرو» عبارتند از: تهیه‌کننده: سعید الهی، کارگردان: حسین ریگی، بازیگران: سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، آرزو تاج نیا، ابوالفضل همراه، مهدی دین محمدپور، ایوب افشارو ...، نویسنده: پیمان شیرخانی، جانشین تهیه کننده: محمود محمدطائمه، مدیر فیلمبرداری: سید محمدرضا سجادیان، تدوین: مهدی سعدی، موسیقی: مسعود سخاوت دوست، دستیار کارگردان و برنامه ریز: منصور میرشکاری، طراح چهره پردازی: مرتضی کهزادی، طراح صحنه و لباس: مهدی سعیدی، صدابردار: سید وحید رضویان، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، طراح جلوه های بصری: علی سجادی، عکاس: ایمان تاج نیا، طراح پوستر: محمد روح الامین و مدیر ارتباطات رسانه ای: مطهره کشاورز محمدیان /  محصول بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی/ پاییز ۱۴۰۲

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار