• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۲ - ۰۱:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
روایتی سینمایی از یک واقعه عجیب اجتماعی؛

چرا «پرویزخان» صرفا یک فیلم ورزشی نیست؟

در سینمای ایران هم فیلم‌های ورزشی در رشته‌های مختلف ساخته شده و کشتی و فوتبال، بیشترین سهم را دارند. یکی از جدیدترین فیلم‌ها در این ژانر، «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی ساخته شده است. فیلم آن‌طور که از اسمش پیداست درباره شخصیت و زمانه پرویز دهداری است.

چرا «پرویزخان» صرفا یک فیلم ورزشی نیست؟

سیدمهدی موسوی‌تبار، دبیر فرهیختگان‌آنلاین: فیلم‌های ورزشی عموما مورد توجه مخاطبان و حتی منتقدان قرار می‌گیرند. فیلم‌هایی که یا در ستایش یک چهره ورزشی ساخته می‌شوند یا برای تحلیل یا سودهی به نگاه بخشی از جامعه درباره یک اتفاق تاریخی درست می‌شوند. در سینمای ایران هم فیلم‌های ورزشی در رشته‌های مختلف ساخته شده و کشتی و فوتبال، بیشترین سهم را دارند. یکی از جدیدترین فیلم‌ها در این ژانر، «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی ساخته شده است. فیلم آن‌طور که از اسمش پیداست درباره شخصیت و زمانه پرویز دهداری است. اسم و چهره‌ای که احتمالا برای اکثر جوانان و نوجوانان حال حاضر ما، ناشناخته است. مربی خاص و متفاوتی که سبک و اخلاق خودش را داشت و چهره‌های متعدد و مستعدی را به فوتبال ایران معرفی کرد که همچنان از مفاخر فوتبال ما محسوب می‌شوند. ماجرای پرویزخان معطوف به بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول است و نامه معروف استعفای 14 یا 15 بازیکن تیم ملی است. دوازدهم مهرماه سال ۱۳۶۵ و پس از حذف ایران از بازی‌های آسیایی، ۱۴ بازیکن ملی‌پوش کشورمان با انتشار نامه‌ای با انتقاد از رفتار شادروان پرویز دهداری سرمربی وقت تیم ملی، کناره‌گیری خودشان از تیم ملی را اعلام کردند و مدعی شدند تا وقتی این کادر فنی بر سر کار باشد آنها دیگر حاضر نیستند برای تیم ملی به میدان بروند و ترجیح می‌دهند کناره‌گیری کنند.
متن نامه متاثر از فضای حاکم بر جامعه آن زمان است و ظاهرا با دقت و آگاهی هم نوشته شده تا افکار عمومی را با توجه به شرایط روز کشور تحت تاثیر قرار بدهد. در میان فهرست امضا‌کنندگان اسامی بازیکنان استقلال و پرسپولیس بیش از سایر تیم‌ها دیده می‌شد و همین دلیل کافی بود تا پای این دو تیم مشهور پایتخت هم به این دعوا کشیده شود. به این اسامی دقت کنید: «محمد پنجعلی، شاهرخ بیانی، حمید درخشان، ناصرمحمدخانی، مرتضی فنونی‌زاده، ضیا عربشاهی، سیدمهدی ابطحی، شاهین بیانی، عبدالعلی چنگیز، احمد سجادی، غلامرضا فتح‌آبادی، اصغر حاجی‌لو، مرتضی یکه و فرشاد پیوس» مرحوم سیروس قایقران هم در این فهرست حضور داشت که در آخرین لحظات روی اسم خودش قلم قرمز کشیده است و از این استعفا انصراف می‌دهد. با توجه به حضور چهره‌های مشهور آبی و قرمز در میان منصرفان، فضای سکوها در زمان بازی‌های این دو تیم ملتهب می‌شد. ماجرای برف زدن به مرحوم دهداری که هنوز هم از دهان قدیمی‌ها نقل می‌شود.
یکی از ویژگی‌های خاص پرویزخان یا به تعبیری یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایش با سایر فیلم‌های ورزشی این است که قرار نیست صرفا راوی یک پیروزی یا نبرد فرد با فرد یا تیم با تیم باشد. پرویزخان از ویژگی‌های مرحوم دهداری می‌گوید و نگاه و تفکرش در زندگی و فوتبال. دهداری از مکتب شاهین آمده بود و شاهین‌ها، فوتبال برایشان همه چیز نبود و «انسان‌سازی» را به «بازیکن‌سازی» ترجیح می‌دادند. در فیلم هم قرار است همین ویژگی‌ها را ببینیم. در زمانه‌ای که سیاسیون بیشتر از حالا در فوتبال هم دخالت می‌کردند و کشور درگیر جنگ هم بوده صحبت از ایدئولوژی و نگاه و مکتب، شاید اصلا قابل فهم نبوده است. مسئولان فارغ از اینکه چه امکاناتی به تیم داده‌اند از همه تیم‌ها برد می‌خواستند و هزینه شکست تیم‌ها از پاداش پیروزی‌شان بیشتر بوده است.
در پرویزخان قرار نیست از دهداری ستایش شود و داستان هم از گذشته نمی‌گوید. بارها در این فیلم، شاهد این همانی هستیم و تکرار آنچه بر ورزشکاران و مربیان خاص در دهه‌های بعدی گذشت. بازی ایران و کویت که به‌عنوان نقطه عطف این فیلم در نظر گرفته شده تا حدودی حال و هوای بازی ایران و استرالیا را تداعی می‌کند. مساله این بار اما گلزنی خداداد عزیزی و پاس گل علی دایی نبود و دهداری با بازیکنانی این بازی را برد که برای اولین بار پیراهن تیم ملی را می‌پوشیدند. دهداری در این فیلم آن مربی خشک و متصلبی نیست که می‌گفتند و هنوز هم می‌گویند و وقتی پای منافع کشورش وسط باشد قید آبروی خودش را هم می‌زند. پرویزخان در مجموع و به‌عنوان یک فیلم‌اولی توانسته راضی‌کننده باشد و صرفا برای مخاطبان ورزشی ساخته نشده است و احتمال دریافت یک یا دو جایزه به‌طور خاص در بخش بازیگری هم برایش زیاد است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار