• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۲ - ۰۰:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
سیاستگذاری پژوهشی در دنیا چطور به کمک اشتغال آمده است؟

معافیت‌های مالیاتی دنیا در خدمت تحقیق و توسعه

کسب و کارها غالبا با انجام تحقیق و توسعه و پیشرفت در این بخش قادرند در زمینه تولید و توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید به جلو حرکت کنند که پیشرفت در بخش تحقیق و توسعه مستلزم هزینه‌های بالایی است که گاه از عهده برخی شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های نوپا خارج است؛ به ویژه اینکه ملزم به پرداخت مالیات‌های سنگینی هم باشند.

معافیت‌های مالیاتی دنیا در خدمت تحقیق و توسعه

ندا اظهری، مترجم: کسب و کارها غالبا با انجام تحقیق و توسعه و پیشرفت در این بخش قادرند در زمینه تولید و توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید به جلو حرکت کنند که پیشرفت در بخش تحقیق و توسعه مستلزم هزینه‌های بالایی است که گاه از عهده برخی شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های نوپا خارج است؛ به ویژه اینکه ملزم به پرداخت مالیات‌های سنگینی هم باشند. معمولا شرکت‌هایی که در کشورهای مختلف دنیا در حوزه‌های متعددی فعالیت می‌کنند، مانند بسیاری دیگر از کسب و کارها ملزم به پرداخت مالیات هستند. اما از آنجایی که سیاست‌ها در دنیا به سمت و سوی توسعه فناوری و نوآوری در جریان است، بسیاری از دولت‌ها، برنامه‌هایی را در پیش گرفته‌اند تا با اعمال سیاست‌هایی، شرایط تسهیل‌شده‌تری را پیش روی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و کسب و کارهای این حوزه قرار دهند. بسیاری از این سیاست‌ها در قالب ارائه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه اعمال می‌شوند که به عنوان نوعی مشوق مالیاتی در نظر گرفته می‌شود که فرآیند تولید و توسعه فناورانه را در شرکت‌ها و کسب و کارها در کشورهای مختلف تقویت می‌کنند. با کاهش معافیت‌های مالیاتی، این امکان در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرد که بودجه‌های بیشتری را که از منابع مختلف دریافت می‌کنند، در راستای پیشرفت تحقیق و توسعه هزینه کنند. اهمیتی که این اعتبار مالیاتی دارد، کاربردی بودن آن است. صرف نظر از صنعت، هر شرکتی که در فعالیت‌های پژوهشی واجد شرایط، سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند به طور بالقوه از این تقویت مالی بهره‌مند شود. در این میان، تنها صنایع فعال در حوزه فناوری نیستند که از این اعتبارهای مالیاتی استفاده می‌کنند، بلکه به عنوان مثال، فرصت‌های اعتباری قابل توجهی در اختیار صنعت کشاورزی نیز قرار می‌گیرد که در حوزه‌هایی چون توسعه روش‌های اصلاح نژادی، توسعه راه‌حل‌های آبیاری، طراحی افزودنی‌های خاک یا حتی بهبود فرآیندهای تخمیری هزینه می‌شود.

مشوق‌های مالیاتی به چه کار می‌آیند؟
انگیزه و مشوق‌های مالیاتی تحقیق و توسعه یک برنامه دولتی با هدف تقویت سرمایه‌گذاری بخش تحقیق و توسعه در کشورهای مختلف است. مشوق‌های مالیاتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دولت‌ها، هزینه‌های تحقیق و توسعه را با ارائه جبران مالیاتی برای مبالغی که شرکت‌ها در این حوزه هزینه می‌کنند، کاهش می‌دهند. مشوق‌های مالیاتی تحقیق و توسعه برای شرکت‌هایی که فعالیت‌های تحقیق و توسعه انجام می‌دهند، جبران مالیاتی ارائه می‌دهد. این اقدام، سرمایه‌گذاری در این بخش را تقویت می‌کند تا به رشد شرکت‌ها و نوآوری آنها کمک کند که مزایایی را نیز نصیب اقتصاد کشور می‌کند. این مشوق‌ها علاوه بر ارائه حمایت مالی، می‌تواند فرصتی را برای همکاری با ارائه دهندگان خدمات پژوهشی ثبت‌شده فراهم کند. دولت‌ها در سراسر دنیا به طور چشمگیری بر عرضه این مشوق‌ها به منظور ترویج و گسترش تحقیق و توسعه کسب و کارها و شرکت‌ها، تشویق نوآوری و رشد اقتصادی تکیه می‌کنند. OECD (سازمان توسعه و همکاری اقتصادی) که سازمانی بین‌المللی متشکل از 38 عضو است، دستورالعمل‌ها و زیرساخت داده‌های اختصاصی شامل پایگاه داده مشوق‌های مالیاتی تحقیق و توسعه این سازمان را برای ارائه شواهد کیفی و آماری در مورد استفاده، هزینه و اثرات مشوق‌های مالیاتی تحقیق و توسعه ارائه می‌کند. در صورتی که فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها با معیارهای تعیین‌شده توسط دولت مطابقت داشته باشد، ممکن است واجد شرایط دریافت جبران مالیاتی باشند که برخی از هزینه‌های تحقیق و توسعه شما را پوشش می‌دهد.

چه قالب‌هایی برای مشوق‌های مالیاتی مشخص شده؟
مشوق‌های مالیاتی تحقیق و توسعه می‌تواند به صورت کمک هزینه، معافیت، کسورات یا اعتبار ارائه شود. کمک‌های مالیاتی، معافیت‌ها و کسورات به طور موثری از پایه مالیاتی پیش از محاسبه بدهی مالیاتی کسر‌شده و مبلغ باقی‌مانده مشمول مالیات را قبل از ارزیابی مالیات کاهش می‌دهد. تخفیف در قالب اعتبار مالیاتی پس از محاسبه بدهی مالیاتی ناخالص، به طور مستقیم از مالیات کسر می‌شود. در مورد مقررات استهلاک تسریع‌شده برای سرمایه تحقیق و توسعه، مخارج سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه را می‌توان با نرخ افزایش یافته حذف یا مستهلک کرده و به مالیات‌دهندگان در سال‌های نخست سرمایه‌گذاری کمک هزینه (کاهش درآمد مشمول مالیات) ارائه کرد. یکی از نمونه این مشوق‌ها شامل تخفیف در قالب تاخیر در پرداخت مالیاتی می‌شود. مشوق‌های مالیاتی تحقیق و توسعه مبتنی بر ظرفیت، برای همه هزینه‌های تحقیق و توسعه واجد شرایط اعمال می‌شود در حالی که مشوق‌های مالیاتی تحقیق و توسعه از جنس افزایشی، برای تحقیق و توسعه افزایشی بالاتر از سطح مخارج پایه (مبلغ پایه) اعمال می‌شود که معمولا با اندازه هزینه‌های قبلی تحقیق و توسعه تعیین می‌شود. مشوق‌های مالیاتی ترکیبی تحقیق و توسعه هم در قالب وابسته به ظرفیت و هم به طور افزایشی تعریف می‌شوند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار