• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۲ - ۰۰:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پژوهشگر مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری مطرح کرد؛

جای خالی راهبری اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌ها

یک‌صدوچهل‌وهشتمین نشست علمی-تخصصی با عنوان«نقش دانش‌بنیان‌ها در رشد تولید و توسعه اقتصادی کشور» با حضور جامعه علمی، پژوهشی، دانشگاهی، اندیشگاهی، صاحب‌نظران، مدیران، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی برگزار شد.

جای خالی راهبری اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌ها

فرهیختگان: یک‌صدوچهل‌وهشتمین نشست علمی-تخصصی با عنوان«نقش دانش‌بنیان‌ها در رشد تولید و توسعه اقتصادی کشور» با حضور جامعه علمی، پژوهشی، دانشگاهی، اندیشگاهی، صاحب‌نظران، مدیران، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی برگزار شد. در این نشست صابر میرزایی معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری به‌عنوان مدیر علمی نشست و مجید صاحبی نژاد معاون ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، و کریم حنفی‌نیری رئیس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان به‌عنوان سخنرانان به ایراد نقطه نظرات خود پرداختند. یکی دیگر از سخنرانان این نشست یدالله دیوسالار پژوهشگر مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری بود که مشروح ارائه او درخصوص اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور را در ادامه می‌خوانید.
در ابتدا می‌خواهم تعریفی از مفاهیم دانش‌بنیان داشته باشم. درباره ارکان یا ستون اقتصاد دانش‌بنیان عرض کنم که چهار رکن دارد؛ آموزش، مشوق‌های اقتصادی و نهادی، زیرساخت‌های اطلاعاتی و مهم‌تر از همه، سیستم نوآوری. تمرکز این مطالعه هم روی سیستم نوآوری است. درمورد بیان مساله هم مشخص است درباره سیر تحول زمینه‌های سیاستی و قانونی سیستم دانش‌بنیانی اسناد بالادستی است و در دو دهه اخیر توجه سیاستگذاران داخلی بعد از تحریم فروش نفت از حرکت اقتصاد مبتنی‌بر منابع به اقتصاد دانش‌بنیان اتفاق افتاده است. الان برنامه‌های چهارم توسعه، صندوق نوآوری و شکوفایی، ابلاغ اقتصاد مقاومتی از ناحیه مقام‌معظم‌رهبری به‌صورت مشخص نشانه حمایت از نوآوری و وابستگی کمتر به واردات است. برنامه پنجم توسعه، قانون جهش تولید دانش‌بنیان و در سال 1402 در دو ماه اخیر بسته اعتبارات و مشوق‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان همگی نشان از توجه به موضوع دانش‌بنیانی است. با توجه به این مواردی که گفتم باید ببینیم جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری که دارای هفت رکن است، به چه شکلی است. آخرین آمار شاخص جهانی نوآوری در سال 2022 است. مقایسه سال 2022 با سال 2021 نشان می‌دهد که ایران در سال 2022 در رتبه 53 جهان قرار گرفته که بهترین رتبه ما طی سال‌های اخیر است. در رکن نهادی سال 2022 هفت پله تنزل داشته و در رتبه 31 جهان قرار گرفته. در رکن سرمایه‌گذاری و تحقیقات هم پنج رتبه تنزل کرده و در رتبه 54 جهان بوده و در رکن زیرساخت هم پنج پله تنزل و در رتبه 75 قرار گرفته است. در رکن پیچیدگی بازار درست است که 71 پله صعود کرده و در رتبه 11 قرار گرفته اما طبق عبارتی که در شاخص نوآوری جهانی است، فقدان سه زیررکن‌ به‌ویژه زیررکن سرمایه‌گذاری باعث شده که رتبه سه و به‌تبع آن رتبه 11 اتفاق بیفتد. در رکن پیچیدگی بازار نسبت به سال 2021 تقریبا ثابت بودیم. در رکن خروجی‌های دانش فناوری و رکن خروجی‌های خلاقانه که عامل پیشرفت و بهبود پله ایران در شاخص جهانی نوآوری بوده، ما پیشرفت خوبی داشتیم، خصوصا در خروجی‌های خلاقانه ما 13 پله صعود داشتیم و در رتبه 33 جهان قرار گرفتیم. بررسی جایگاه ایران در منطقه هم نشان می‌دهد درست است که در تقسیمات منطقه‌ای جهان و معرفی سه کشور نوآور، کشور ایران بعد از هند دومین کشور نوآور بوده اما در منطقه ایران بعد از کشورهای امارات، ترکیه، هند، عربستان و قطر در رتبه ششم قرار گرفته درحالی‌که در سال 2021 ایران شش پله از عربستان بالاتر بوده است.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار