• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۰ - ۲۱:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارشی از نشست خبری چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر؛

انتخاب آثار جشنواره امسال براساس شایسته‌سالاری بود

نشست رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روز گذشته در موزه سینمای تهران برگزار شد و مجتبی امینی، دبیر این دوره از جشنواره در مورد اتفاقات و شرایط برگزاری این دوره توضیحاتی ارائه داد.

انتخاب آثار جشنواره امسال براساس شایسته‌سالاری بود

نشست رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روز گذشته در موزه سینمای تهران برگزار شد و مجتبی امینی، دبیر این دوره از جشنواره در مورد اتفاقات و شرایط برگزاری این دوره توضیحاتی ارائه داد.
امینی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به آمار فیلم‌ها در بخش‌های مختلف جشنواره گفت: «در جشنواره امسال فیلم‌های خوب زیاد داریم و کار هیات داوران سخت است، همان‌طور که کار هیات انتخاب سخت بود. در اکران مردمی شروع سانس‌ها از ساعت ۱۶ است و با توجه به حضور پنج فیلم پویانمایی، اکران این فیلم‌ها در ساعات صبح برنامه‌ریزی‌هایی شده تا امسال مهمان ویژه جشنواره دانش‌آموزان باشند و با فراهم شدن بستر اردویی امکان تماشای فیلم‌ها را داشته باشند.»

4 تقدیر در افتتاحیه جشنواره
وی با بیان اینکه چند سال بود که جشنواره افتتاحیه نداشت، گفت: «امسال چهارشنبه ساعت 18:30 در تالار وحدت با برپایی بزرگداشت‌ها جشنواره را آغاز می‌کنیم. محمدرضا علیقلی، پرویز شیخ‌طادی، فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب چهار هنرمندی هستند که مراسم بزرگداشت آنها برپا خواهد شد. امسال بلیت را برای این بخش کنار گذاشتیم و اهالی خانه سینما پس از ثبت‌نام دارای کارت هستند و می‌توانند همه فیلم‌ها را ببینند، چون این جشن متعلق به اهالی سینماست بنابراین برای چهار صنف تهیه‌کننده نیز این تمهید درنظر گرفته شده و تلاش کرده‌ایم مساله حاشیه‌ای بلیت را مدیریت کنیم.» دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به استقبال مردم از پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره و بازگشت مخاطب به سینما گفت: «طبق سال‌های گذشته از نیمه‌های جشنواره، این رویداد در ۳۰ استان شروع می‌شود و تمام فیلم‌ها همزمان نمایش داده خواهند شد. در چند استان هماهنگی شده تا عوامل فیلم هم حضور داشته باشند. در این بخش با توجه به معیشت و مشکلات اقتصادی که گریبانگیر همه است افزایش قیمت بلیت هم نخواهیم داشت.»

حضور 621 اثر از 78 کشور
امینی با اشاره به شروع بخش بین‌الملل جشنواره از 16 بهمن ماه، گفت: «۶۲۱ اثر از 78 کشور ثبت نام کردند که در دو بخش رقابتی و یک بخش غیررقابتی نمایش داده می‌شوند. البته با توجه به ظلم و جنایت رژیم‌صهیونیستی دو بخش دیگر به ناوگان اکران بخش بین‌الملل اضافه شده که شامل بخش رقابتی «فلسطین، روح و دم‌» و «کمربند جاده» است. بخش دوم مرتبط با اتحادیه کشورهای جاده ابریشم است که ما عضو آن شدیم. در بخش سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق چهار اثر از بخش ملی حضور دارند که در روزهای آینده اسامی آنها اعلام می‌شود.» دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌ سامانه شناسا برای دریافت فیلم‌ها توسط سینماها گفت: «تلاش شده شیوه‌های اکران تست شوند و اکران سینما امسال با استفاده از فناوری جدید، از شیوه سنتی خارج می‌شود. البته روش اکران با هارد نیز به عنوان پشتیبان آماده است.»
سال رویش‌های سینما
وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر نسل فیلمسازان در جشنواره گفت: «سال‌ها فیلمسازانی پشت در سینما بودند تا به دنیای سینمای بلند ورود کنند. امسال ما شاهد رویش هستیم و نسل تازه‌نفسی می‌آید که می‌تواند کمک کند حجم تولیدات سینما بیشتر شود.» امینی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت ضعیف جشنواره سال گذشته در بخش بین‌الملل و اینکه آیا ادغام آن را با بخش ملی درست می‌داند، گفت: «جشنواره سال قبل در یک گرد و غبار برگزار شد و خیلی سخت و پیچیده بود چون در یک جنگ ترکیبی همه دنیا در تلاش بودند تا چراغ جشنواره خاموش شود. با این حال بخش بین‌الملل باشکوه و بخش بازار هم با انرژی خوب برگزار شد و من از بخش بین‌الملل جشنواره چهل و یکم دفاع می‌کنم. امسال هم با قدرت شاهد برگزاری این بخش هستیم.»
هیچ جای جهان سیمرغ مردمی ندارند
دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی درباره فرآیند اهدای سیمرغ مردمی گفت: «همه ما این جایزه را دوست داریم ولی هنوز هیچ استاندارد فنی بدون خطا در این فرآیند وجود ندارد و پس از ماه‌ها تلاش به نتیجه مطمئن و یک ساختار منسجم نرسیده‌ایم؛ درباره اینکه گفتم زیرساخت فنی نداریم عوامل متعددی در آن دست به دست هم می‌دهد که یکی از آنها عدالت اکران است. هیچ جای جهان چنین جایزه‌ای‌ را نداریم ولی شرایط و زیرساخت عادلانه دادن جایزه در بخش مردمی در دسترس نیست، چراکه یکی از آنها عدالت اکران به دلیل احتمال نرسیدن نسخه مورد‌نظر تهیه‌کننده‌است که موجب می‌شود در نظرها تاثیرگذار باشد.»
وی درباره انتقادها نسبت به جایگاه فیلم‌های کوتاه و مستند گفت: «هر دو گونه مستند و کوتاه جشنواره‌های مستقلی دارند و این جشنواره هم متعلق به سینمای بلند داستانی است. با این حال احترام گذاشته می‌شود که در این جشن ملی فیلم‌های کوتاه و مستند -که پیش‌تر زمان اکران‌شان شکل گرفته و برایش هزینه هم صرف شده بود- حضور داشته‌ باشند. البته با توجه به طولانی شدن زمان اختتامیه، جوایز اقلام تبلیغی و فیلم‌های کوتاه و مستند را در افتتاحیه خواهیم داشت.»
انتخاب آثار براساس شایسته‌سالاری بود
امینی در پاسخ به سوالی در خصوص یک دست‌سازی جشنواره با توجه به فیلم‌هایی که توسط هیات انتخاب‌ در جشنواره حضور دارند، گفت: «هر جشنواره‌ای سیاست‌های خود را دارد. برای این رویداد هم هیات انتخاب جایگاه مشاوره برای دبیر را دارد و انتخاب آثار براساس شایسته‌سالاری بوده است. امسال همه هستند. خانواده محترم سینما با میل به جشنواره آمده‌اند. آقای شهیدی‌فر پارسال جمله‌ای را گفت که در گوش من مانده و این بود که «همه می‌آیید» و همین اتفاق افتاده است. با این حال یکدستی مهم نیست، خروجی مهم است.» دبیر جشنواره درباره غیبت سینماگران بزرگ جهان در بخش بین‌الملل گفت: «فشارهای جهانی در این چند سال برای آسیب زدن به کشور ملموس بوده ولی امسال ان‌شاءالله مهمان‌های خوبی داریم.» دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه‌ در جشنواره امسال بازیگر ممنوع‌الکار داریم، گفت: «این پرسش در حیطه اختیارات من نیست.» امینی در پاسخ به مشارکت دولت در ساخت فیلم‌های این دوره جشنواره گفت: «یک سوم فیلم‌ها خصوصی است، یک سوم خصولتی و یک سوم هم دولتی هستند. برخی می‌گفتند چرا فیلم‌ها دولتی است در حالی که باید خوشحال بود که دولت به سینما کمک می‌کند. در حال حاضر معیشت هنرمندان خوب نیست چون کار نیست. یک سال‌هایی می‌گفتند حمایت دولتی نیست، شرایط سخت است، بچه‌ها صورت را با سیلی سرخ می‌کنند. بعد الان که دولت پای کار است این سوال را مطرح می‌کنند در حالی که این حمایت جای تقدیر دارد. آنها هم که فیلم می‌سازند از کشورهای همسایه که نیستند، بلکه از همین کشور هستند. این حمایت‌ها برای این است که چرخه سینما گرم شود و فیلم‌های خوبی را شاهد باشیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار