• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۱۰ - ۰۱:۳۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بازدید رهبرانقلاب از نمایش توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در حسینیه امام (ره)؛

محصولاتی که سخن می‌گفتند

روز گذشته مقام‌معظم‌رهبری با حضور در حسینیه امام‌خمینی(ره) از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل بازدید کردند. نمایشگاهی که سال‌های قبل هم شاهد برپایی آن بودیم اما تفاوت اصلی این دوره با سال‌های قبل، تاکید ویژه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تامین تولید از طریق این شرکت‌ها است.

محصولاتی که سخن می‌گفتند

زهرا رمضانی – فاطمه طاری‌بخش، گروه دانشگاه: روز گذشته مقام‌معظم‌رهبری با حضور در حسینیه امام‌خمینی(ره) از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل بازدید کردند. نمایشگاهی که سال‌های قبل هم شاهد برپایی آن بودیم اما تفاوت اصلی این دوره با سال‌های قبل، تاکید ویژه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تامین تولید از طریق این شرکت‌ها است. شرکت‌هایی که امروز تا حدودی به بلوغ نسبی در حوزه نوآوری و فناوری رسیده‌اند و با تولید بسیاری از محصولات هایتک، راه کم اثر کردن تحریم‌ها در حوزه‌های مهمی مانند نفت، گاز، خودرو، فولاد و... را در کشور هموار کرده‌اند.

آمارها از حوزه دانش‌بنیان چه می‌گویند؟

رشد 16 درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از سال 1401 تا 1402 و فعال بودن 9 هزار و 585 شرکت دانش‌بنیان براساس آخرین آمار در کشور، نشان می‌دهد ریل‌گذاری کشور در این زمینه تا امروز نتیجه‌بخش بوده است. نکته جالب اینکه از این تعداد 794 شرکت فناور، دو هزار و 9 شرکت نوآور و 6 هزار و 782 شرکت هم نوپا هستند. در اینجا به ایجاد اشتغال برای 306 هزار و 235 نفر از سوی این شرکت‌ها در سال 1401 هم اشاره‌ای داشته باشیم؛ شرکت‌هایی که بستر اصلی برای استفاده از ظرفیت نوآوری و فناوری در بخش‌های مختلف شده‌اند. تقسیم‌بندی حوزه دانش‌بنیانی کشور براساس گزارش سالانه زیست‌بوم دانش‌بنیان که به‌زودی گزارش مفصلی از آن را در «فرهیختگان» منتشر خواهیم کرد، درآمد عملیاتی 140 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بورس در سال گذشته است که از این میان 31 هزار و 222 میلیارد تومان سود خالص بوده است. درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان براساس اظهارنامه سال 1400، رقم 411 هزار میلیارد تومان بوده که نشان‌دهنده سهم نسبتا بالای آن از گردش اقتصاد کشور است. روند درآمد این شرکت‌ها طی سال‌های 96 تا 1400 رشد 10 برابری داشته که نشان‌دهنده هدف‌گذاری درست فعالان و متولیان این حوزه در کشور است؛ هرچند که طبیعتا تا رسیدن به نقطه مدنظر هنوز راه زیادی پیش رو داریم. اما این آمار و ارقام معنایش آن است نمی‌توان از سهم اثرگذار آنها هم در رفع چالش‌های داخلی صنایع و رفع نیازهای داخل و هم در اقتصاد گذشت.

بازدید 4 ساعته رهبر انقلاب از دستاوردهای دانش‌بنیانی کشور

گردهمایی دیروز فعالان این حوزه در حسینیه امام(ره) که حدود 40 غرفه‌ای از دانش‌بنیان‌های فعال در حوزه‌های «انرژی»، «صنعت نفت و پتروشیمی»، «صنایع خودروسازی»، «معدن و صنایع معدنی و فلزی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساخت ماهواره»، «صنایع غذایی و کشاورزی»، «تجهیزات پزشکی»، «صنایع‌دستی»، «حمل‌ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی»، «صنایع نساجی» و «مسکن و لوازم خانگی» را شامل می‌شد، مهم‌ترین نمایشگاه امسال در این حوزه به شمار می‌رود. نمایشگاهی که با حضور چهار ساعته مقام‌معظم‌رهبری و بازدید ایشان از آخرین دستاوردهای دانش‌بنیانی همراه بود. موضوع قابل توجه که شاید در کمتر نمایشگاهی بتوان مشابه آن را پیدا کرد، حضور رهبری در دو نوبت برای بازدید از غرفه‌ها است، به‌طوری‌که ایشان یک بار از صبح تا اذان ظهر با حضور در برخی از غرفه‌ها در جریان عملکرد این شرکت‌ها قرار گرفتند و نوبت دوم هم بعد از اذان ظهر تا اذان مغرب بود. حضور چند ساعته ایشان که با حضور وزرای نفت، نیرو، صمت، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و... همراه بود، فرصت کافی برای طرح دغدغه‌های فعالان این حوزه فراهم کرد. هرچند طبیعتا رونمایی از آخرین دستاوردهای دانش‌بنیانی در حوزه‌های مختلف، آن هم در شرایط اقتصادی و تحریمی کشور، خود از اهمیت قابل توجهی برخوردار است اما در این میان بازدید مقام‌معظم‌رهبری از اتاق عمل کاملا ایرانی که تمام تجهیزات آن از سوی متخصصان داخلی تولید شده بود را می‌توان یکی از بخش‌های جذاب نمایشگاه دیروز معرفی کرد. در این گزارش به سراغ برخی از صاحبان شرکت‌های دانش‌ بنیان حاضر در این نمایشگاه رفتیم تا از حال و هوای حسینیه امام بگویند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار