• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۰۹ - ۲۲:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جاسم دلاوری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

در بوکس از رقبای خود عقب هستیم

پروسه حضور مربیان کوبایی در تیم ملی بوکس سرانجام هفته گذشته با حضور فونتانا مربی سرشناس و 70 ساله در کشورمان تکمیل شد و پس از ماه‌ها صحبت از حضور این مربی سرشناس در ایران، این اتفاق محقق شد.

در بوکس از رقبای خود عقب هستیم

مهدی منصرف، خبرنگار: پروسه حضور مربیان کوبایی در تیم ملی بوکس سرانجام هفته گذشته با حضور فونتانا مربی سرشناس و 70 ساله در کشورمان تکمیل شد و پس از ماه‌ها صحبت از حضور این مربی سرشناس در ایران، این اتفاق محقق شد. البته حدود دو ماه پیش از حضور فونتانا، رینالدو فونتس دیگر مربی کوبایی وارد کشورمان شده بود و در یک ماه اخیر نیز تمرینات را شروع کرده بود. فونتانا که در دهه 90 میلادی هدایت تیم بوکس تایلند را برعهده داشت و با این تیم نیز نتایج خوبی در بازی‌های آسیایی و مسابقات المپیک کسب کرده، در دهه هشتم زندگی خود در شرایطی وارد کشورمان شده که قرار است به‌عنوان ناجی بوکس ایران عمل کند. موضوعی که با توجه به زمان کوتاه تا مرحله نخست مسابقات گزینشی المپیک در اسفندماه سال‌جاری در ایتالیا و نهایتا مرحله دوم و پایانی مسابقات گزینشی المپیک در خردادماه سال آینده در تایلند ماموریت بسیار سختی و مشکلی برای این مربی باتجربه خواهد بود. جاسم دلاوری، ملی‌پوش سابق بوکس ایران و دارنده مدال نقره و برنز بازی‌های آسیایی که در کادرفنی این مربی کوبایی قرار دارد، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص حضور فونتانا در کشورمان، شرایط کسب سهمیه المپیک و کار سخت این مربی کوبایی صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.
تمرینات تیم ملی بوکس با حضور فونتانا در ایران در‌حال پیگیری است. با توجه به اسم بزرگ این مربی در این یک هفته شرایط تمرینات را از نزدیک چطور دیدید؟
فونتانا را زمانی که سرمربی تیم ملی بوکس تایلند بود در مسابقات دیده بودیم و در‌حال‌حاضر نیز حدود یک هفته است که به ایران آمده و یک قرارداد چند ماهه تا پایان المپیک با تیم ملی بسته است. در این چند روز نیز در تمرینات تیم ملی حضور داشته است، اما در یک هفته، 10 روز و حتی چند ماه هم عملکرد او مشخص نخواهد شد. امیدوارم فدراسیون بوکس برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام دهد و از فونتانا و فونتس بهترین استفاده را کند و ما بتوانیم بهره‌برداری بیشتری داشته باشیم.

شما سال‌ها در تیم ملی حضور داشتید و با مربیان مختلف کار کردید و بعد از ورود به دنیای مربیگری در یک سال گذشته نیز در تیم ملی به‌عنوان همکار با استکی کار کردید. تفاوتی میان تمرینات فونتانا با مربیان ایرانی مشاهده کردید؟
ابراهیم موسوی، نایب‌رئیس فدراسیون چند روز پیش حرف جالبی زد. اینکه سرشناس‌ترین مربی نیز وقتی به یک کشور برود تنها 30 تا 40 درصد کار برای موفقیت با اوست و بقیه پکیج یا پازل نیز باید کامل باشد تا تیم نتیجه بگیرد. از حضور در اردوهای مشترک و تورنمنت‌های تدارکاتی تا امکانات، استراحت، تغذیه، لباس بچه‌ها و حتی مسافرت‌ها را نیز در موفقیت یک تیم تاثیر‌گذار است. موضوعی که نایب‌رئیس فدراسیون چند روز پیش در صف ملی‌پوشان بوکس نیز آنها را تکرار کرد. درنهایت امیدوارم با کمک فونتانا و مربیان دیگر بتوانیم سهمیه بگیریم و برای اولین‌بار نیز موفق به کسب مدال در المپیک شویم.

قبل از حضور فونتانا، مدتی نیز با فونتس کار کردید. همکاری با این مربی کوبایی چطور بود؟
تقریبا کمتر از دو ماه نیز در کنار فونتس بودم. از نظر من تقریبا سبک تمرینات فونتانا و فونتس شبیه هم است، اما مسابقه‌ای نرفتیم که در چالش قرار بگیرند تا دقیق‌تر به سوالات جواب دهم.

به‌نظر شما با توجه به زمان کوتاه تا مسابقات گزینشی المپیک در ایتالیا و حضور دیرهنگام فونتانا در ایران، باید توقع کسب سهمیه توسط ملی‌پوشان را داشته باشیم یا نه؟
کار بسیار سختی است که در ایتالیا سهمیه بگیریم. این مسابقات در قالب مسابقات جهانی است و تنها نکته مثبت این است نفراتی که در قاره‌های مختلف سهمیه گرفتند در این مسابقات شرکت نخواهند کرد و تعدادی از نفرات خوب در مسابقات نیستند. به‌طور مثال نفرات مدال‌آور بازی‌هایی آسیایی که موفق به کسب سهمیه شدند در این مسابقات نیستند و این موضوع کار را مقداری راحت‌تر خواهد کرد، اما باز هم کار سختی برای سهمیه داریم، اما قطعا باید در مرحله آخر گزینشی المپیک در تایلند این اتفاق بیفتد و سهمیه کسب کنیم.

پتانسیل بوکس ایران را با توجه به واقعیت‌های بوکس دنیا چطور می‌بینید؟
بدون تعارف باید قبول کنیم از لحاظ سخت‌افزاری و موارد دیگر از رقبای خود عقب هستیم و باید بتوانیم این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.
اگر خدایی نکرده به هر دلیلی ما در تایلند هم نتیجه نگیریم، باید همکاری با فونتانا را ادامه بدهیم؟
ای‌کاش بعد از بازی‌های آسیایی اردوهای تیم ملی تعطیل نمی‌شد. نمی‌دانم دلیل تعطیلی اردوها مسائل مالی بود یا موضوع دیگر، اما ما نباید بعد از بازی‌های آسیایی تمرینات خود را تعطیل می‌کردیم. از طرفی اگر این مربیان کوبایی بعد از بازی‌های آسیایی به ایران آمده بودند، زمان بیشتری برای مسابقات کسب سهمیه المپیک داشتند و به‌خوبی توانایی‌های آنها مشخص می‌شد. در‌حال‌حاضر این دو مربی کوبایی تا پایان المپیک قرارداد دارند و اگر به هر دلیل ما موفق به کسب سهمیه نشویم، این دو مربی پول خود را گرفتند و به خانه رفتند. فدراسیون‌ ای‌کاش در اتاق فکر و کمیته فنی خود بعد از بازی‌های آسیایی به این نتیجه می‌رسید که با فراموشی نتایج این رقابت‌ها، زودتر اردوها را چه با مربی داخلی یا خارجی استارت می‌زدیم. مربیان داخلی می‌توانستند تا حضور مربیان خارجی کارها را انجام دهند تا شرایط بهتری داشته باشیم.

قرار است شما در کادر فنی فونتانا حضور داشته باشید؟
حرفی که فدراسیون زده، همین است اما حکمی دریافت نکرده‌ام و حکم من زبانی است.

پس با این حساب حقوقی هم نگرفتید؟
هنوز حقوقی نیز دریافت نکرده‌ام و از زمانی که به‌صورت تلفنی در اوایل آذرماه صحبت کردیم هنوز حقوقی دریافت نکرده‌ایم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار