• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۰۸ - ۱۶:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0

برد یخچال چیست و چه علائمی نشانه خرابی آن است؟

برد در یخچال همانند مغز در بدن انسان است که اگر با مشکلی مواجه شود، تمام فرآیند ها و عملکرد های یخچال مختل می شوند.

برد یخچال چیست و چه علائمی نشانه خرابی آن است؟

برد یخچال وظیفه  کنترل عملکرد تک تک اجزای یخچال را بر عهده دارد. اما اگر یکی از قطعات خراب شود، تشخیص اینکه مشکل در آن قطعه است یا در برد مشکل است. بیایید به برخی از علائمی که اغلب به دلیل وجود مشکل در برد کنترل ظاهر می شوند نگاهی بیندازیم.

برد در یخچال همانند مغز در بدن انسان است که اگر با مشکلی مواجه شود، تمام فرآیند ها و عملکرد های یخچال مختل می شوند. در بیشتر موارد، خرابی برد ممکن است به دلیل ولتاژ اضافه یا اتصال کوتاه یک قطعه در خروجی باشد که احتمالاً به دلیل گرمای بیش از حد است. اما موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث خرابی برد می شوند.

عملکرد برد یخچال چگونه است؟
برد عنصر مرکزی یخچال است که بدون آن نمی تواند کار کند. برد به شما این امکان را می دهد که دمای دلخواه را در داخل یخچال با استفاده از کلید های انتخاب و یا نمایشگر دیجیتال یخچال تنظیم کنید. به طور معمول، اجزای کنترل در پنل جلویی دستگاه موجود است.  برد صفحه ای است که قطعات الکترونیکی روی آن قرار داده می شوند. موتور یخچال و سنسور دما به برد متصل می شوند. برد شروع و توقف کمپرسور یخچال و مدار کنترل دما را کنترل می کند. این کار با استفاده از یک سنسور که به آن متصل است انجام می دهد و به شما این امکان را می دهد که تولید سرما را در دستگاه تنظیم کنید.

علائم و دلایل خرابی برد یخچال
خرابی برد یخچال می تواند دارای علائم مختلفی بوده و دلایل متعددی داشته باشد. برخی از این دلایل عبارتند از:

1.خاموش بودن کمپرسور
اگر کمپرسور خاموش است و هر دو فن کار می کنند، احتمالا مشکل از برد، رله استارت یا خود کمپرسور است. در اغلب موارد مشکل از برد است. 
هنگامی که برد خراب شده باشد، دیدن یک اتصال لحیم سوخته در پشت رله کمپرسور بسیار رایج است. گاهی اوقات خود رله از کار می افتد و نیاز به تعویض دارد. اگرچه امکان تعمیر اتصالات وجود دارد، اما بهترین گزینه تعمیر و در صورت نیاز تعویض برد است.

2.کار نکردن فن اواپراتور
کار نکردن فن اواپراتور یکی از رایج ترین علامت های مشکلات برد است و گاهی اوقات برای رفع آن نیاز به تعویض برد و فن وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است رطوبت به فن اواپراتور و ترمیستور وارد شود که به نوبه خود باعث اتصال کوتاه روی برد می شود. اغلب هنگامی که این اتفاق می افتد مقاومت می سوزد. در صورت سوختن مقاومت، باید برد و فن را تعویض کنید. توجه داشته باشید که اگر مقاومت نسوخته باشد، فن همچنان می تواند این مشکل را ایجاد کند. برای تشخیص این مشکل باید برد را به طور دقیق بررسی کنید.

3. صدای غیر معمول
این موضوع نیز یکی از مشکلات برد یخچال است که هر از گاهی ممکن است با آن مواجه شوید. شناسایی آن بسیار آسان خواهد بود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید صدای ایجاد شده از صفحه برد می آید که نشان دهنده وجود مشکل در آن است. برد، ترمیستور ها را برای تعیین عملکرد خنک کننده و یخ زدایی کنترل می کند. ترمیستور های معیوب نیز می توانند چنین مشکلی را ایجاد کنند.

4. نشت فریون
در حین کار، کمپرسور معمولا تا 55 درجه سانتیگراد گرم می شود. اگر در طول کارکرد طولانی مدت کمپرسور بیش از حد گرم شود، این نشان دهنده کاهش فشار سیستم یا آسیب به اواپراتور، کندانسور یا برد می باشد. بهتر است بررسی و تشخیص این مشکل را به یک تکنسین مجرب بسپارید.

5. روشن نشدن نمایشگر یخچال
بیشتر اوقات مشکلات مربوط به نمایشگر الکترونیکی به دلیل مشکلات در شبکه برق ایجاد می شود. در صورت افزایش ناگهانی ولتاژ، برد کنترل و ترانسفورماتور شبکه که برق برد کنترل را تامین می کند ممکن است بسوزند. بدیهی است که در این مواقع یخچال شما به یک تکنسین نیاز دارد. بهتر است بررسی یخچال را به یک تکنسین متخصص بسپارید.

آیا برد یخچال قابل تعمیر است ؟
برد یخچال  معمولا قابل تعمیر است. معمولاً تعمیرکاران مجرب می‌توانند برد یخچال را تعمیر کنند یا در صورت لزوم آن را جایگزین کنند. اگر فکر می‌کنید برد یخچال شما خراب است، بهتر است با تعمیرکار مجاز یا خدمات پس از فروش تماس بگیرید تا مشکل را بررسی کنند و راهنمایی لازم را به شما ارائه دهند.
تعمیر برد یخچال، تعمیر برد ماشین لباسشویی  ، تعمیر برد کولر گازی و سایر بردهای الکترونیکی لوازم خانگی ، بطور کلی ممکن بوده و اقتصادی تر از تعویض آن است.

آیا تعمیر برد یخچال هزینه‌بر است؟
هزینه تعمیر برد یخچال ممکن است متغیر باشد و به عوامل مختلفی بسگی دارد:

1.    نوع خرابی برد 
 هزینه تعمیر برد یخچال بستگی به نوع خرابی دارد. بعضی از خرابی‌ها ممکن است به سادگی تعمیر شوند و هزینه کمی داشته باشند، در حالی که برخی خرابی‌ها پیچیده‌تر باشند و نیاز به تعویض قطعات داشته باشند، که هزینه بیشتری را در پی دارد.

2.    برند و مدل یخچال 
هزینه تعمیر برد یخچال برند و مدل یخچال ممکن است متفاوت باشد. برخی از برندها و مدل‌ها قطعات یدکی را به راحتی در دسترس دارند و هزینه تعمیر پایین‌تری دارند، در حالی که برخی دیگر هزینه بیشتری را ممکن است به همراه داشته باشند.

3.    محل و مهارت تعمیرکار 
هزینه تعمیر برد یخچال همچنین ممکن است بستگی به محل زندگی شما و قیمت‌های محلی برای خدمات تعمیر داشته باشد. همچنین، تعمیرکاران مختلف ممکن است نرخ هزینه‌ها را به طور متفاوت تعیین کنند، بنابراین انتخاب یک تعمیرکار معتمد و متخصص می‌تواند در کاهش هزینه‌ها موثر باشد.

برای دقیق‌ترین تخمین هزینه، بهتر است با تعمیرکاران مجاز تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری درباره مشکل و مدل یخچال خود بدست آورید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران:

آینده را قربانی امروز نکنیم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار