• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۰۷ - ۲۲:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیرعامل موسسه فرهنگی امامت و مهدویت خبر داد‌؛

42 واحد دانشگاهی میزبان سومین جشنواره امامت و مهدویت

بدون تردید گفتمان‌سازی امامت و مهدویت و انتظار نیازمند بستری برای شناخت و شناساندن فرهنگ انتظار و امامت و مهدویت است که این مهم با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و هنری جامعه دست‌یافتنی خواهد بود.

42 واحد دانشگاهی  میزبان سومین جشنواره امامت و مهدویت

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: بدون تردید گفتمان‌سازی امامت و مهدویت و انتظار نیازمند بستری برای شناخت و شناساندن فرهنگ انتظار و امامت و مهدویت است که این مهم با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و هنری جامعه دست‌یافتنی خواهد بود. به همین جهت برگزاری جشنواره سراسری امامت و مهدویت به صورت سالانه در دستور کار دانشگاه آزاد قرار گرفته و امسال نیز گام سوم خود را در مشهد آغاز کرد. چهارم بهمن ماه امسال سومین دوره از این جشنواره همزمان با شب ۱۳ رجب و میلاد امام علی (ع) در مشهد آغاز به کار کرد و اختتامیه آن نیز در ایام سالروز ولادت امام زمان(عج) در شهر مقدس قم خواهد بود. دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در آیین افتتاحیه جشنواره امامت و مهدویت طی سخنانی تاکید کرد که فرهنگ نیازمند جریان‌سازی، گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی، نهادسازی، نمادسازی و رفتار‌سازی است. برای جریان‌سازی تا زمانی که شعار نداشته باشیم به شعور نمی‌رسیم؛ چراکه جوان امروز شعار و شعف می‌خواهد. او با طرح این سوال که بذل مال و نفس دانشگاه آزاد برای امامت و مهدویت کجاست، برگزاری جشنواره امامت و مهدویت را جزئی از حرکت متنی امامت و مهدویت دانست که از سوی دانشگاه آزاد دنبال می‌شود.

دکتر طهرانچی معتقد است با همایش‌ها و نشست‌های اینچنینی جریان فرهنگی در دانشگاه ایجاد و تقویت می‌شود. او همچنین معتقد است علم و فناوری باید حول فرهنگ مهدویت باشد؛ زیرا اینچنین فرهنگ انقلابی توسعه می‌یابد.بر همین اساس امسال سومین دوره این جشنواره نیز کلید خورده است و آنطور که سیدجواد جعفری، مدیرعامل موسسه فرهنگی امامت و مهدویت دانشگاه آزاد به «فرهیختگان» گفته است، 31 استان، 42 واحد دانشگاهی، 52 برنامه موضوعی و 90 پیش‌رویداد در این فاصله زمانی یعنی از زمان افتتاحیه این رویداد تا زمان افتتاحیه جزء برنامه‌ها خواهد بود. برای هر یک از برنامه‌ها در استان‌ها یک سخنران برای حضور در جشنواره و سخنرانی اعزام شده و ‌برای هریک از برنامه‌ها‌ در طول سال بین یک تا پنج پیش‌رویداد برگزار می‌شود. به گفته او برای هر یک از برنامه‌های علمی، فرهنگی و ادبی چاپ آثار تولیدی جشنواره در قالب کتاب و لوح فشرده منتشر شده و برای تمامی استان‌ها برنامه‌هایی در قالب جشنواره برای مدارس سما پیش‌بینی شده که به صورت متمرکز در شش قرارگاه اجرا می‌شود.

مدیرعامل موسسه فرهنگی امامت و مهدویت دانشگاه آزاد در ابتدای سخنان خود درباره هدف از برگزاری این جشنواره گفت: «برای اینکه موضوع جشنواره کاملا شکافته شده و مشخص شود این جشنواره با چه هدفی برگزار می‌شود، به نظرم می‌رسد شعری از شاعر قرن هفتم ایران، جناب مولوی خدمت شما تقدیم می‌کنم. او می‌فرماید: «مهر پاکان در میان جان نشان/ دل مده الا به مهر دلخوشان»‌ مولوی در حقیقت تفسیر آیه 69 سوره مبارکه‌ای را انجام می‌دهد. در این شعر منظور از دلخوشان، همان پیامبران، صدیقان، شهیدان و صالحان هستند. آنها بهترین رفیقان و دوستان معرفی شده‌اند، بنابراین چهار گروه مذکور، کسانی هستند که در شبانه‌روز حداقل 10 بار در سوره حمد می‌خواهیم بین ما و آنها پیوند برقرار شود و در راهشان قرار بگیریم.»

مدیرعامل موسسه فرهنگی امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اضافه کرد: «امام باقر(ع) سخنی دارد که می‌فرماید: «ان ذکرنا من ذکر الله» (یاد کردن از ما، یاد کردن از خدا است). جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت بر محور مکتب اهل بیت(ع) و ماه‌های پرفضیلت رجب و شعبان و مناسبت‌هایی بنا نهاده شده که در این ایام قرار دارد؛ میلاد امام علی(ع)، قهرمان کربلا حضرت امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، عید سعید مبعث و بالاخره میلاد باسعادت منجی عالم بشریت، حضرت ولی‌عصر(عج). اساسا ملاحظه می‌کنید بنیان این جشنواره بر پایه مودت فی‌القربی است. همچنین بنیاد این جشنواره بر پایه یاد خدا، اطاعت از خدا و رسول او و در یک کلمه دلدادگی به دلخوشان، همان اهل بیت‌(ع) است.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار