• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۰۷ - ۱۷:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
چه کسی سر «گری اسکیل» را در سینی خواهد گذاشت؟

نبرد خونین بر سر بیت کوین

نبرد برای جمع‌آوری پول سرمایه‌گذاران برای صندوق‌های ای‌تی‌اف یا سرمایه‌گذاری بیت کوین تازه تایید شده در حال شکل‌گیری است.

نبرد خونین بر سر بیت کوین

هومن جعفری، خبرنگار:  نبرد برای جمع‌آوری پول سرمایه‌گذاران برای صندوق‌های ای‌تی‌اف یا سرمایه‌گذاری بیت کوین تازه تایید شده در حال شکل‌گیری، یک نبرد شدید در میان شرکت‌های مالی بلک راک، فیدیلیتی و دیگر شرکت‌های مالی است. خیلی‌ها نمی‌دانند که این نبرد چرا تا این اندازه جدی و تاثیرگذار است به این دلیل که ابعاد این بازی را نمی‌دانند. برای در نظر گرفتن آنچه که در حال رخ دادن است، ابتدا باید درک کنید که این نبرد، هم اکنون و بین شرکت‌هایی شدت گرفته که مجوز تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین را گرفته‌اند و به عبارت دیگر، به جمع نهنگ‌هایی پیوسته‌اند که قدرت بالایی در حفظ مالکیت بیت کوین در اندازه‌های سنگین دارند.

فرمانده اصلی این نبرد هم صندوق گری اسکیل است! یکی از بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری دنیا و فعلا قوی‌ترین صندوق ای‌تی‌اف بیت کوین! گری اسکیل، یکی از شرکت‌هایی بود که توانست مجوز تاسیس این صندوق سرمایه‌گذاری را برای نخستین‌بار به دست بیاورد. این شرکت پس از یک دهه فعالیت به‌عنوان یک صندوق سرمایه‌گذاری بسته، تقریباً 30 میلیارد دلار بیت کوین برای استخر سرمایه‌گذاری خود جمع‌آوری کرده بود. (استخر سرمایه گذاری یک اصطلاح در بازارهای مالی است و مفهومش جذب سرمایه دیگران و دادن سود به آن است). برخلاف گری ساکیل که از قبل برای چنین بلندپروازی دیوانه واری آماده بود، بقیه از صفر شروع کردند اما در سطح صفر نماندند. با تبلیغات فراوان و با استفاده از جذابیت برندهایی چون لری فینک، فاصله برخی از آنها با گری اسکیل، کاهش یافته زیرا سرمایه گذاران پول را از از صندوق گری اسکیل حذف می کنند وبه  صندوق های جدید می آورند که جهت رقابت قصد دارند سودهای بیشتر یا امتیازات ویژه تری را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

 شاید بهتر باشد یادآوری کنیم که  GBTC (صندوق سرمایه گذاری بیت کوین گری اسکیل) با 22 میلیارد دلار، بسیار جلوتر از دو شرکت بعدی در رتبه بندی دارایی ها باقی می ماند: بلک راک و فیدیلتی، هر دو با 1.4 میلیارد دلار. شاید اگر به بازارهای مالی آشنا نباشید فکر کنید که فاصله تقریبا بیست میلیارد دلاری بیت شرکت اول با شرکت های دیگر به معنای آن است که هیچ راهی برای سیطره رقبای پایین تر به رصدرنشین وجود ندارد اما باید تاکید کرد که این تصور اشتباه است. به نظر می رسد اجماعی از شرکا در حال رخ دادن که یک هدف بزرگ دارد: خرید کل شرکت و محو برند گری اسکیل! یکی از استراتژی هایی که بازیگران مالی سنتی برای رشد کسب و کار خود از آن استفاده کرده اند، خرید رقبای خود است. راه‌اندازی اخیر ده صندوق سرمایه گذاری بیت‌کوین، رویدادی بی‌سابقه در دنیای مالی را رقم زد: بازیگران اصلی کریپتو و TradFi  (یا سرمایه گذاران سنتی بازار مثل بانک های کوگ تر، شرکت های سرمایه گذاری و ...) برای فتح یک زمین رقابت می‌کنند. اتفاقی که یکی از دلایل انقلابی بودن صدور مجوز تاسیس این صندوق ها لقب گرفته است.

در حالی که تنها دو هفته از آغاز این بازی جدید می گذرد، اهمیت استراتژیک مقوله صدور مجوز این صندوق های سرمایه گذاری، آنقدر افزایش یافته که در حال حاضر شاهد یک رقابت به شدت نزیدک و جذاب هستیم. آنچه تا سه هفته قبل، یک رویای شاید نزدیک به وقوع بود، حالا  به وضوح به یک بازی تجاری بسیار سنگین تبدیل شده است. در این میان، گری اکسیل دچار مشکلات حقوقی و مالی نیز شده! این شرکت متعلق به گروه ارز دیجیتال( Digital Currency Group) است که به اختصار DCG خوانده می شود. این شرکت شریک تجاری سابق شرکت تجاری جمینی تراست است که در ماه اکتبر به اتهام کلاهبرداری از سرمایه گذاران، مورد شکایت یک میلیارد دلاری ایالت نیویورک قرار گرفته است. این اتهامات حقوقی باعث شده تا از زمان تاسیس صندوق GBTC ( همان شرکت سرمایه گذاری بیت کونی گری اسکیل)، بیش از 2 میلیارد دلار از سرمایه خود را از دست بدهد! حالا بیش از هر زمان دیگری می توانید تصویر کلی را ببینید. گری اسکیل به عنوان یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، در حال از دست دادن جایگاه رهبری خود در این بازار است. شاید دلیل اینکه آنها با فروش مداوم بیت کوین، می کوشند تا قیمت کلی بازار را پایین بیاورندف نه فقط تامین مالی برای پرداخت هزینه سرمایه گذاران در حال خروج است بلکه هدف پنهانی دیگری هم دارد. تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن بازار و حفط فاصله خود با دیگر صندوق های ای تی اف بیت کوین.

این نبرد خونین، میلیادرها دلار می ارزد! حتی می شود گفت ده‌ها میلیارد دلار!

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار